Fordon till Salu SKÅJ (Järnväg allmänt)

av hako, Tuesday, October 20, 2020, 19:59 (1283 dagar sedan)

Hej

SKÅJ håller på att se över våra fordon. Vi har beslutat avveckla ett antal vagnar som vi inte har resurser till att bevara. Fler fordon kan senare tillkomma.
Följande finns till salu till museiföreningar:

Två stycken tankvagnar:
Q12 100667 (Från 1916)
Uh 000 0 467

Två stycken kylvagnar
Ibblps 820 0 075
Ibblps 805 8 334

En ställverksvagn:
Q41 23

Bilder kan skickas på e-post.
Priset är lägst skrotpris.
Hämtning sker av er Fritt i Krylbo.
Intresseanmälan sker senast 201120
Avhämtat senast 30 December
Det som ingen vill ta över kommer att skrotas.
Det går bra att komma och titta.

Objekten är begagnade. Objekten säljs i befintligt skick efter köparen beretts tillfälle till besiktning.

Med vänlig hälsning
Hans Köhler
Maskinchef
SKÅJ

Fordon till Salu SKÅJ - tillägg

av Anders Svensson, Wednesday, October 21, 2020, 22:33 (1281 dagar sedan) @ hako

Tillägg angående ställverksvagnen Q41 23: Detta är ingen vagn att använda i trafik utan det är ett utställningsföremål där den som tar över kan hävda att man kan visa upp ett fordon som borde tillhöra det järnvägshistoriska världsarvet. Bakgrunden är denna: Endast fem länder elektrifierade med systemet 16 kV, 16 2/3 Hz - Sverige, Norge, Tyskland, Österrike och Schweiz. Av dessa är det bara Sverige och Norge som placerat sin elinmatningsutrustning (omformare m m) på vagnsunderreden för att kunna förflytta dem mellan anläggningarna och till revision på central plats (Östtyskland hade dock ett liknande system där dock de kvarvarande omformarvagnarna köpts upp av Trafikverket...). Men endast Sverige byggde upp ett komplett beredskapssystem för att fortsätta driften på mer väl dolda platser under krig och kris från slutet av 1930-talet - se TÅG 12/05 (om jag minns rätt...). Det var där ställverksvagnarna kom in - som mobil ersättning för de fasta ställverk som finns i omformarstationerna. Sådana vagnar har alltså inte funnits någon annan stans i världen! //Anders, också SKÅJ

Fordon till Salu SKÅJ - järnvägsmobila ställverk

av Niklas B, Wednesday, October 21, 2020, 22:56 (1281 dagar sedan) @ Anders Svensson

Tillägg angående ställverksvagnen Q41 23: Detta är ingen vagn att använda i trafik utan det är ett utställningsföremål där den som tar över kan hävda att man kan visa upp ett fordon som borde tillhöra det järnvägshistoriska världsarvet. Bakgrunden är denna: Endast fem länder elektrifierade med systemet 16 kV, 16 2/3 Hz - Sverige, Norge, Tyskland, Österrike och Schweiz. Av dessa är det bara Sverige och Norge som placerat sin elinmatningsutrustning (omformare m m) på vagnsunderreden för att kunna förflytta dem mellan anläggningarna och till revision på central plats (Östtyskland hade dock ett liknande system där dock de kvarvarande omformarvagnarna köpts upp av Trafikverket...). Men endast Sverige byggde upp ett komplett beredskapssystem för att fortsätta driften på mer väl dolda platser under krig och kris från slutet av 1930-talet - se TÅG 12/05 (om jag minns rätt...). Det var där ställverksvagnarna kom in - som mobil ersättning för de fasta ställverk som finns i omformarstationerna. Sådana vagnar har alltså inte funnits någon annan stans i världen! //Anders, också SKÅJ

Sverige var inte så ensamma om mobiliteten. I den utsträckningen ja, men järnvägsmobila ställverk och transformatorstationer finns i Tyskland, Österrike och Schweiz. I dessa länder sköttes ju omformningen centralt, därför fanns inga mobila omformare, utöver de 112 st som forna östtyskland hade.
Framförallt Schweiz har många järnvägsmobila transformatorstationer.
Norge har/hade liknande koncept som Sverige.

https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrbares_Unterwerk

Jag har också nån svagt minne av att jag sett att t.ex. Ryssland hade mobila transformator- eller likriktarstationer. Så jag skulle nog vilja påstå att det inte var så ovanligt, i alla fall att ha ett ett antal att kunna använda vid ombyggnader och provisorier.

Den andra bevarade vagnen är malmbanans vänners, en Q31. Största skillnaden mellan Q31 och Q41 var att de hade 2 resp 4 linjebrytare.

Jag googlade "mobile substation railway" och bland annat dök det upp bilder på Adif's flotta prylar i spanien:

[image]

och bilder på mindre flotta sovjetiska prylar.

Fordon till Salu SKÅJ - järnvägsmobila ställverk

av Niklas B, Wednesday, October 21, 2020, 23:39 (1281 dagar sedan) @ Niklas B

Råkade fastna i att googlandet av mobile substation:

En kul sida om Long Island Railroad mobile substations:

http://arrts-arrchives.com/LI%20PSS.html

Verkar funnits en del järnvägar i USA som haft liknande.

Sedan finns det ju gott om sådana skapelser på gummihjul eller fartyg, där finns åtminstone ett rederi som specialiserat sig på flytande kraftverk, Karpowership.

Fordon till Salu SKÅJ - järnvägsmobila ställverk

av Peter B, Thursday, October 22, 2020, 07:03 (1281 dagar sedan) @ Niklas B

Motsvarande ställverksvagnarna finns/fanns i Sovjet/Lettland, nått av Tysklanderna/Berlinområdet och Polen/Asea-tillverkade. Tråden spretade snabbt ut sig, men det finns sanslöst mycket att finna och skriva i ämnet. Saker i Polen finns väl dessutom på ett järnvägsmuseum där? I Norge finns dessutom en svensk ställverksvagn (Rjukanbanan), efter att dåvarande Banmuseet tackat nej till den.

Mobila elmatningsprylar finns/fanns ju i många länder. Här en bild på en vagn under transport i Österrike.
[image]

Fordon till Salu SKÅJ - järnvägsmobila ställverk

av Anders Järvenpää, Saturday, October 24, 2020, 21:18 (1278 dagar sedan) @ Niklas B

Nu avviker vi från rubriken. Det spanska gröna underverket i bilden är uppenbarligen en likriktarstation för 3 kV banström. Min uppfattning är att flyttbara likriktarstationer i järnvägsvagnar var ett naturligt utvecklingssteg efter att kvicksilverlikriktaren (jonventilen) infördes i järnvägens kraftförsörjning varvid den tunga enankaromformaren försvann. Visserligen blev huvudtransformatorn kvar men jag uppskattar att aggregatets vikt reducerades till ungefär hälften även om anläggningen försågs med sugdrossel. Se exempelvis artikeln om anläggningen för den brasilianska 1,5 kV smalspårsbanan i Siemens-Zeitschrift, Mai 1935, II. Teil (Stromrichter-Sonderheft), Stromrichter mit Glasgefäszen für Bahnen mit hohen Gleichspannungen på ss. 232-235 samt kortnotisen om 725 V anläggningen för spårvägen i Rom på s. 240.

Fordon till Salu SKÅJ - tillägg

av Per Ljungberg, Thursday, October 22, 2020, 10:03 (1281 dagar sedan) @ Anders Svensson

En ställverksvagn Q41 fanns i slutet av 1950-talet uppställd vid sidan av spåren i Herrljunga. Under sommaren 1958 var jag praktikant hos SJ Elavdelning i Alingsås och fick tillfälle att några dagar var med vid revision av HKB-brytare i denna ställverksvagn. Om jag minns rätt var det nr 20. Det var brytare för utgående linjer som manövrerades i denna vagn. Den ersattes senare med en permanent ställverksbyggnad.