rökuppdrivarskärmar (Fordon: lok)

av chfahlgren, Wednesday, October 21, 2020, 10:55 (1277 dagar sedan)

Hej mina bästa vänner.För utom SJ:s E10-loken,var det endast f.d.privatjärnvägarnas ånglok som till viss del hade rökuppdrivarskärmar och då tänker jag mest på de koleldade ångloken,alltså inte hur det var under vedeldningens tid?
Med Vänliga Hälsningar CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun
Falun.

rökuppdrivarskärmar

av Granis, Wednesday, October 21, 2020, 11:30 (1277 dagar sedan) @ chfahlgren

Gt och Gp-ångloken ur 1949 respektive 1950 års serier -byggda för SJ- hade också rökuppdrivarskärmar vid leverans. Men till skillnad från E10-loken togs de bort ganska (?) snabbt.


/ L G

rökuppdrivarskärmar

av Lennart Petersen, Thursday, October 22, 2020, 00:41 (1276 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej mina bästa vänner.För utom SJ:s E10-loken,var det endast f.d.privatjärnvägarnas ånglok som till viss del hade rökuppdrivarskärmar och då tänker jag mest på de koleldade ångloken,alltså inte hur det var under vedeldningens tid?
Med Vänliga Hälsningar CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun
Falun.

Ja av rena SJ-lok verkar det bara varit E10,Gp,Gt som fick rökskärmar.
Men några få från privatbanorna som A3,A4,A6 verkar ha fått skärmar under SJ tiden.
I Tyskland var ju sådana skärmar mycket vanliga ända till de sista 23-loken men SJ verkar inte tyckt det vara någon bra grej.

rökuppdrivarskärmar

av Kent Hedqvist, Thursday, October 22, 2020, 08:09 (1276 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Några L-lok fick stora rökuppdrivarskärmar när de var vedeldade och som sedan satt kvar när de återfått koleldning och resten av tjänstetiden in på 50-talet.
Kent

rökuppdrivarskärmar

av Nils-Eric Sääf, Thursday, October 22, 2020, 09:32 (1276 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Samtliga L-maskiner i Linköping hade kvar sina skärmar tills loken försvann. 1969 flyttade vi som nygifta till Bräkne -Hoby och lyckan blev fullständig när jag blev tipsad om att i Dönhults grusgrop stod det flera maskiner. Däribland 808 som gått på Lp-Hf.

rökuppdrivarskärmar

av Per Ljungberg, Thursday, October 22, 2020, 09:20 (1276 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Även A5 1545 (KJ 17) fick skärmar på SJ-tiden. Numera hos NJ i Nässjö.

rökuppdrivarskärmar

av Thomas Tell, Thursday, October 22, 2020, 10:23 (1276 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Även SJs A-lok fick stora elefantöron några år.
/tell

rökuppdrivarskärmar

av David Sohlberg, Thursday, October 22, 2020, 16:38 (1275 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej mina bästa vänner.För utom SJ:s E10-loken,var det endast f.d.privatjärnvägarnas ånglok som till viss del hade rökuppdrivarskärmar och då tänker jag mest på de koleldade ångloken,alltså inte hur det var under vedeldningens tid?
Med Vänliga Hälsningar CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun
Falun.

Ja av rena SJ-lok verkar det bara varit E10,Gp,Gt som fick rökskärmar.
Men några få från privatbanorna som A3,A4,A6 verkar ha fått skärmar under SJ tiden.

.. och som oftast glöms A7 bort.

rökuppdrivarskärmar

av chfahlgren, Thursday, October 22, 2020, 13:06 (1276 dagar sedan) @ chfahlgren

Stort Tack till er alla vänner som gett mig svar på¨detta ämne med Vänliga Hälsningar från CH.Fahlgren.jvm-vän 92 i falun