Hässelby villastads stn (SWB/SLJ) - Vattenreservoar? (Historiskt material)

av Rolf Nordin, Thursday, October 22, 2020, 14:41 (1279 dagar sedan)

[image]
Vad är den runda(?) byggnaden i bild. En vattenreservoar för vattentagning .. eller vad? Vattentagningen skedde ju bortom Lövsta sopförbränningsstation.

Foto; Henrik Henrikson, omkr. 1960.

Hässelby villastads stn (SWB/SLJ) - Vattenreservoar?

av Göran Kannerby, Thursday, October 22, 2020, 18:41 (1279 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Kan det ha varit en cistern av annat slag? Som ledtråd står det två tankvagnar på närmaste spåret.

Hässelby villastads stn (SWB/SLJ) - Vattenreservoar?

av Soren W, Thursday, October 22, 2020, 21:09 (1279 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Utan att veta, så tror jag också på någon slags oljecistern.
På denna bild, tagen vid SJKs resa 1964-11-08, så kan man också se en tankvagn i närheten av cisternen.

[image]


För övrigt kan man konstatera att Henrik Henrikssons bild är tagen senare än SJK-resan, eftersom bangården är spårsanerad på det kortet, men inte var det vid SJK-resan

Hässelby villastads stn (SWB/SLJ) - Tåget

av Thomas Tell, Friday, October 23, 2020, 00:19 (1279 dagar sedan) @ Soren W

Utan att veta, så tror jag också på någon slags oljecistern.
På denna bild, tagen vid SJKs resa 1964-11-08, så kan man också se en tankvagn i närheten av cisternen.

[image]


För övrigt kan man konstatera att Henrik Henrikssons bild är tagen senare än SJK-resan, eftersom bangården är spårsanerad på det kortet, men inte var det vid SJK-resan

Tåget består närmast av ABo13 8053 följt av Bo15 3356, ABo13 1082, Bo15 3357 och E2 1331.
/tell

Hässelby villastads stn (SWB/SLJ) - Vattenreservoar?

av Rolf Nordin, Friday, October 23, 2020, 10:01 (1279 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Jag tror det är en tank med dieselolja. Under 60-talet ersatte dieselloken alltmer som dragare av soptågen.

Hässelby villastads stn (SWB/SLJ) - Vattenreservoar?

av Soren W, Friday, October 23, 2020, 11:48 (1278 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Tror du att det är dieseloljetank för loken?

Jag skulle förr tro att det är olja för annan användning, t.ex. för handelsträdgårdarna.
Och att oljan kom med de tankvagnar som finns på flera bilder från Hässelby Villastad

Hässelby villastads stn (SWB/SLJ) - Vattenreservoar?

av Rolf Nordin, Friday, October 23, 2020, 16:18 (1278 dagar sedan) @ Soren W

Tror du att det är dieseloljetank för loken?

Jag skulle förr tro att det är olja för annan användning, t.ex. för handelsträdgårdarna.
Och att oljan kom med de tankvagnar som finns på flera bilder från Hässelby Villastad

Brännolja för uppvärmning av växthusen?

Hässelby villastads stn (SWB/SLJ) - Vattenreservoar?

av Soren W, Friday, October 23, 2020, 16:22 (1278 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ja, det är vad jag skulle gissa, tycker att det låter mera troligt.
Men jag vet inte

Hässelby villastads stn (SWB/SLJ) - Vattenreservoar?

av Soren W, Friday, October 23, 2020, 21:57 (1278 dagar sedan) @ Soren W

I FB-gruppen Hässelby i bilder så fanns det för några år sen en uppgift (eller åtminstone förmodan) att några handelsträdgårdar tog hem olja med tankvagnar. Och då skulle cisternen kanske varit använd för detta