JHRF har fått ett mejl med rubricerade fråga där jag själv kan ha en hum om första delen (till Köpenhamn via Helsingborg-Helsingör...) men mer osäker på resten men har gott hopp om att forumexpertisen har koll och kan svara:
"Jag heter Martin Olczak och är barnboksförfattare. Jag har skrivit ett 30-tal barnböcker och håller nu på med en omfattande kapitelbok där tågresor spelar en väsentlig roll. Boken utspelar sig 1986 och jag vill förstås att allt i möjligaste mån ska vara autentiskt och korrekt. Jag har försökt bedriva en del egen research på nätet, men det är knepigt för en lekman att hitta rätt information. Jag tänkte därför vända mig till er. Om ni skulle vilja hjälpa mig eller komma med tips vore jag väldigt tacksam. Boken handlar om en person som reser genom Sverige och Europa 1986, och de saker jag är ute efter är dessa:
1: Hur åkte man tåg från Hässleholm till Köpenhamn 1986? Alltså långt innan Öresundsbron. Gick det tågfärjor? Var det Helsingborg-Helsingör (och sen vidare till Köpenhamn) som gällde? Eller kunde man åka via Malmö? Och hur fungerade tågfärjorna och dessa tåg? Satt man hela tiden på tåget och klev av först när man anlände till Köpenhamn? All info är intressant.
De två färjelederna var väldigt olika: jag tar upp Helsingborg - Helsingör i denna gren av tråden.
Sträckan är kort så det var inte många minuter på färjan. Enklast var att sitta kvar på järnvägsvagnen, men en del resenärer var på språng så snart vagnarna var ombord och dörrarna öppnades för att hinna få t ex ett smörrebröd och en bajer. Här [link=https://postvagnen.com/forum/index.php?id=809230]en prislista från 1970[/link].
Jag minns inte nu om dörrarna låstes upp så snart vagnarna var ombord eller först när färjan lämnat kajen.
För SJ och DSB var logistiken en utmaning och det var imponerande vilken fart och skjuts man hade på växlingen: Helsingborg F (Färjestationen) var en trång liten säckstation med korta spår och färjorna var små och rymde bara 2-3 personvagnar. Ett längre tåg, kanske med vagnar både från Oslo och Stockholm, måste alltså snabbt delas upp i "portioner" som lastade på var sin färja och sedan samlas ihop i Helsingör till ett helt tåg mot Köpenhamn.
Här den trånga bangården i Helsingborg F med tre korta plattformsspår till vänster (det längts strax utanför bilden) och två spår till färjeläget till höger:
https://digitaltmuseum.se/021018163717/byggd-1899-arkitekt-folke-zettervall-stationen-o...
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=235314
Härs syns även spår 3:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=120097
På tredje bilden syns växlarna i norr där spåren delade sig mot säckstationen och färjeläget:
https://postvagnen.com/forum/index.php?id=809240
Tåget gick in mot stoppbock på något av plattformsspåren och så snart det stannat kopplade ett växellok i bakänden och en växlare kopplade i sär mellan de vagnar som skulle med färjan och de som bara gick till Helsingborg och stannade med linjeloket. Så snart av- och påstigning var klar så drog växelloket tillbaka färjevagnarna norrut tills växeln mot färjespåren passerats, växel lades om och "back" ut mot färjan. Så skulle vagnarna portionerats ut på färjorna med fart och schwung men ändå försiktigt så att man inte knuffade någon vagn i sjön eller klämde någon människa mellan vagn och färjans överbyggnad. Toaletterna låstes redan på väg in till Helsingborg för att ingen skulle använda de på färjan och det rinna ut på färjans däck.
I Helsingör kom sedan ett grönt och genomsmutsigt litet diesellok och samlade ihop vagnarna och ställde de mot stoppbocken på något av plattformsspåren och lämande sedan plats för ett stort rödbrunt diesellok. (Eller var DSB:s lok redan röd/svarta 1986?) bangården i Helsingör var dock betydligt rymligare med fler och längre plattformsspår än i Helsingborg.
Helsingör:
https://digitaltmuseum.se/021018077593/helsingor-farjelage
https://digitaltmuseum.se/021018077592/helsingor-farjelage
Växelloket på väg ut på klaffen för att hämta personvagnar på färjan:
https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/2970671927/in/photostream/
Här har loket kopplat till vagnarna och drar först iland en dansk förstaklassvagn:
https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/2970670751/in/photostream/
Ur en annan vinkel men med godsvagnar:
https://digitaltmuseum.se/021018189180/statens-jarnvagar-sj-v5-613-vaxlar-vagnar-av-farjan
https://digitaltmuseum.se/021018190733/statens-jarnvagar-sj-z66-613-med-godsvagnar-vid-...