Resa Hässleholm - Milano 1986 (Järnväg allmänt)

av Anders Svensson, Thursday, October 22, 2020, 19:45 (1253 dagar sedan)

JHRF har fått ett mejl med rubricerade fråga där jag själv kan ha en hum om första delen (till Köpenhamn via Helsingborg-Helsingör...) men mer osäker på resten men har gott hopp om att forumexpertisen har koll och kan svara:

"Jag heter Martin Olczak och är barnboksförfattare. Jag har skrivit ett 30-tal barnböcker och håller nu på med en omfattande kapitelbok där tågresor spelar en väsentlig roll. Boken utspelar sig 1986 och jag vill förstås att allt i möjligaste mån ska vara autentiskt och korrekt. Jag har försökt bedriva en del egen research på nätet, men det är knepigt för en lekman att hitta rätt information. Jag tänkte därför vända mig till er. Om ni skulle vilja hjälpa mig eller komma med tips vore jag väldigt tacksam. Boken handlar om en person som reser genom Sverige och Europa 1986, och de saker jag är ute efter är dessa: 

1: Hur åkte man tåg från Hässleholm till Köpenhamn 1986? Alltså långt innan Öresundsbron. Gick det tågfärjor? Var det Helsingborg-Helsingör (och sen vidare till Köpenhamn) som gällde? Eller kunde man åka via Malmö? Och hur fungerade tågfärjorna och dessa tåg? Satt man hela tiden på tåget och klev av först när man anlände till Köpenhamn? All info är intressant.  

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  

3: Hur tog man sig med tåg från Zürich till Milano 1986? Dessa två avslutande etapper är inte skrivna i sten. De kan i princip gå mellan andra städer. Säg München och Turin. Det viktiga är att huvudpersonen ska ta sig från Köpenhamn via ett byte i Centraleuropa och sedan vidare mot norra Italien via Alperna. Att rutten går genom Alperna är nödvändigt, och jag har förstått att det finns / fanns ett par sådan tåg."

Svara här i forumet eller till undertecknads mejllänk. //Anders, JHRF

Resa Hässleholm - Milano 1986

av Lennart Petersen, Sunday, October 25, 2020, 03:45 (1251 dagar sedan) @ Anders Svensson

JHRF har fått ett mejl med rubricerade fråga där jag själv kan ha en hum om första delen (till Köpenhamn via Helsingborg-Helsingör...) men mer osäker på resten men har gott hopp om att forumexpertisen har koll och kan svara:

"Jag heter Martin Olczak och är barnboksförfattare. Jag har skrivit ett 30-tal barnböcker och håller nu på med en omfattande kapitelbok där tågresor spelar en väsentlig roll. Boken utspelar sig 1986 och jag vill förstås att allt i möjligaste mån ska vara autentiskt och korrekt. Jag har försökt bedriva en del egen research på nätet, men det är knepigt för en lekman att hitta rätt information. Jag tänkte därför vända mig till er. Om ni skulle vilja hjälpa mig eller komma med tips vore jag väldigt tacksam. Boken handlar om en person som reser genom Sverige och Europa 1986, och de saker jag är ute efter är dessa: 

1: Hur åkte man tåg från Hässleholm till Köpenhamn 1986? Alltså långt innan Öresundsbron. Gick det tågfärjor? Var det Helsingborg-Helsingör (och sen vidare till Köpenhamn) som gällde? Eller kunde man åka via Malmö? Och hur fungerade tågfärjorna och dessa tåg? Satt man hela tiden på tåget och klev av först när man anlände till Köpenhamn? All info är intressant.  

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  

3: Hur tog man sig med tåg från Zürich till Milano 1986? Dessa två avslutande etapper är inte skrivna i sten. De kan i princip gå mellan andra städer. Säg München och Turin. Det viktiga är att huvudpersonen ska ta sig från Köpenhamn via ett byte i Centraleuropa och sedan vidare mot norra Italien via Alperna. Att rutten går genom Alperna är nödvändigt, och jag har förstått att det finns / fanns ett par sådan tåg."

Svara här i forumet eller till undertecknads mejllänk. //Anders, JHRF

Till Köpenhamn antingen via Helsingör eller Malmö (båt) Tågfärja gick då över Helsingborg-Helsingör och man kunde kliva på i Hässleholm och åka direkt till Köpenhamn.
Sedan från Köpenhamn-till Hamburg , det gick många tåg med tågfärja Rödby-Puttgarden.
Hamburg-Zürich kanske man åkte nattåg , eventuellt med byte i Basel.
Från Zürich gick många direkta tåg över St Gotthardlinjen till Milano.
Ett alternativ då kunde vara Basel-Milano via Lötschberg-Simplon.

Resa Hässleholm - Milano 1986

av Leif B, Sunday, October 25, 2020, 09:05 (1251 dagar sedan) @ Lennart Petersen

JHRF har fått ett mejl med rubricerade fråga där jag själv kan ha en hum om första delen (till Köpenhamn via Helsingborg-Helsingör...) men mer osäker på resten men har gott hopp om att forumexpertisen har koll och kan svara:

"Jag heter Martin Olczak och är barnboksförfattare. Jag har skrivit ett 30-tal barnböcker och håller nu på med en omfattande kapitelbok där tågresor spelar en väsentlig roll. Boken utspelar sig 1986 och jag vill förstås att allt i möjligaste mån ska vara autentiskt och korrekt. Jag har försökt bedriva en del egen research på nätet, men det är knepigt för en lekman att hitta rätt information. Jag tänkte därför vända mig till er. Om ni skulle vilja hjälpa mig eller komma med tips vore jag väldigt tacksam. Boken handlar om en person som reser genom Sverige och Europa 1986, och de saker jag är ute efter är dessa: 

1: Hur åkte man tåg från Hässleholm till Köpenhamn 1986? Alltså långt innan Öresundsbron. Gick det tågfärjor? Var det Helsingborg-Helsingör (och sen vidare till Köpenhamn) som gällde? Eller kunde man åka via Malmö? Och hur fungerade tågfärjorna och dessa tåg? Satt man hela tiden på tåget och klev av först när man anlände till Köpenhamn? All info är intressant.  

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  

3: Hur tog man sig med tåg från Zürich till Milano 1986? Dessa två avslutande etapper är inte skrivna i sten. De kan i princip gå mellan andra städer. Säg München och Turin. Det viktiga är att huvudpersonen ska ta sig från Köpenhamn via ett byte i Centraleuropa och sedan vidare mot norra Italien via Alperna. Att rutten går genom Alperna är nödvändigt, och jag har förstått att det finns / fanns ett par sådan tåg."

Svara här i forumet eller till undertecknads mejllänk. //Anders, JHRF


Till Köpenhamn antingen via Helsingör eller Malmö (båt) Tågfärja gick då över Helsingborg-Helsingör och man kunde kliva på i Hässleholm och åka direkt till Köpenhamn.
Sedan från Köpenhamn-till Hamburg , det gick många tåg med tågfärja Rödby-Puttgarden.
Hamburg-Zürich kanske man åkte nattåg , eventuellt med byte i Basel.
Från Zürich gick många direkta tåg över St Gotthardlinjen till Milano.
Ett alternativ då kunde vara Basel-Milano via Lötschberg-Simplon.

Om man inte hade något ärende i Zürich så tycker jag från Basel via Luzern - Gotthard känns mest naturligt. Zürich har ju gradvis tagit över i betydelse som järnvägsknut från Olten ("Schweiz Hallsberg" ) och Luzern, men den förskjutningen tror jag inte hade gått lika långt 1986.

Idag har de flesta förbindelser (källa: sbb.ch) byte i Zürich men det finns fortfarande direktförbindelser Basel - Luzern - Gotthard - Milano men även Basel - Bern - Lötschberg - Simplon - Milano. Däremot finns ingen direktförbindelse (utan omstigning) via Zürich.

Kanske någon forum-läsare sitter på en tidtabell från 1986?

Resa Hässleholm - Milano 1986

av Hans Broman, Sunday, October 25, 2020, 09:16 (1251 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Utöver vad Lennart och Leif redan har svarat, en tänkbar tidtabell för resan:

Från Hässleholm 12.53 med Öresundspilen som utgick från Stockholm. Vagnarna mot Köpenhamn färjades över på 25 minuter från Helsingborg F (färjestation) till Helsingör. Vidare efter diesellok, 15.35 till København Hovedbanegården.

Vidare med tåg mot Hamburg, 16.40 från København H. Danskt diesellok till Rødby, vagnarna färjades över 18.55 – 20.00 till Puttgarden. Tillfälle att äta mat på färjan. Vidare med tyskt diesellok, 21.59 till Hamburg Hauptbahnhof.

22.42 från Hamburg Hbf i elloksdraget nattåg mot Basel, i sovvagn, liggvagn eller sittvagn. Byte på Basel SBB 8.38–9.00 till elloksdraget dagtåg mot Milano. Restaurangvagn på delsträckan i Schweiz, dvs till Chiasso. I färdvägen ingick den äldre Gotthardstunneln, och på sträckorna före och efter tunneln fantastiska utsikter. Framme på Milano Centrale 14.50.

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Helsingborg - Helsingör

av Leif B, Sunday, October 25, 2020, 10:43 (1251 dagar sedan) @ Anders Svensson

JHRF har fått ett mejl med rubricerade fråga där jag själv kan ha en hum om första delen (till Köpenhamn via Helsingborg-Helsingör...) men mer osäker på resten men har gott hopp om att forumexpertisen har koll och kan svara:

"Jag heter Martin Olczak och är barnboksförfattare. Jag har skrivit ett 30-tal barnböcker och håller nu på med en omfattande kapitelbok där tågresor spelar en väsentlig roll. Boken utspelar sig 1986 och jag vill förstås att allt i möjligaste mån ska vara autentiskt och korrekt. Jag har försökt bedriva en del egen research på nätet, men det är knepigt för en lekman att hitta rätt information. Jag tänkte därför vända mig till er. Om ni skulle vilja hjälpa mig eller komma med tips vore jag väldigt tacksam. Boken handlar om en person som reser genom Sverige och Europa 1986, och de saker jag är ute efter är dessa: 

1: Hur åkte man tåg från Hässleholm till Köpenhamn 1986? Alltså långt innan Öresundsbron. Gick det tågfärjor? Var det Helsingborg-Helsingör (och sen vidare till Köpenhamn) som gällde? Eller kunde man åka via Malmö? Och hur fungerade tågfärjorna och dessa tåg? Satt man hela tiden på tåget och klev av först när man anlände till Köpenhamn? All info är intressant.  

De två färjelederna var väldigt olika: jag tar upp Helsingborg - Helsingör i denna gren av tråden.

Sträckan är kort så det var inte många minuter på färjan. Enklast var att sitta kvar på järnvägsvagnen, men en del resenärer var på språng så snart vagnarna var ombord och dörrarna öppnades för att hinna få t ex ett smörrebröd och en bajer. Här [link=https://postvagnen.com/forum/index.php?id=809230]en prislista från 1970[/link].

Jag minns inte nu om dörrarna låstes upp så snart vagnarna var ombord eller först när färjan lämnat kajen.

För SJ och DSB var logistiken en utmaning och det var imponerande vilken fart och skjuts man hade på växlingen: Helsingborg F (Färjestationen) var en trång liten säckstation med korta spår och färjorna var små och rymde bara 2-3 personvagnar. Ett längre tåg, kanske med vagnar både från Oslo och Stockholm, måste alltså snabbt delas upp i "portioner" som lastade på var sin färja och sedan samlas ihop i Helsingör till ett helt tåg mot Köpenhamn.

Här den trånga bangården i Helsingborg F med tre korta plattformsspår till vänster (det längts strax utanför bilden) och två spår till färjeläget till höger:
https://digitaltmuseum.se/021018163717/byggd-1899-arkitekt-folke-zettervall-stationen-o...
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=235314

Härs syns även spår 3:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=120097

På tredje bilden syns växlarna i norr där spåren delade sig mot säckstationen och färjeläget:
https://postvagnen.com/forum/index.php?id=809240

Tåget gick in mot stoppbock på något av plattformsspåren och så snart det stannat kopplade ett växellok i bakänden och en växlare kopplade i sär mellan de vagnar som skulle med färjan och de som bara gick till Helsingborg och stannade med linjeloket. Så snart av- och påstigning var klar så drog växelloket tillbaka färjevagnarna norrut tills växeln mot färjespåren passerats, växel lades om och "back" ut mot färjan. Så skulle vagnarna portionerats ut på färjorna med fart och schwung men ändå försiktigt så att man inte knuffade någon vagn i sjön eller klämde någon människa mellan vagn och färjans överbyggnad. Toaletterna låstes redan på väg in till Helsingborg för att ingen skulle använda de på färjan och det rinna ut på färjans däck.

I Helsingör kom sedan ett grönt och genomsmutsigt litet diesellok och samlade ihop vagnarna och ställde de mot stoppbocken på något av plattformsspåren och lämande sedan plats för ett stort rödbrunt diesellok. (Eller var DSB:s lok redan röd/svarta 1986?) bangården i Helsingör var dock betydligt rymligare med fler och längre plattformsspår än i Helsingborg.

Helsingör:
https://digitaltmuseum.se/021018077593/helsingor-farjelage
https://digitaltmuseum.se/021018077592/helsingor-farjelage

Växelloket på väg ut på klaffen för att hämta personvagnar på färjan:
https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/2970671927/in/photostream/

Här har loket kopplat till vagnarna och drar först iland en dansk förstaklassvagn:
https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/2970670751/in/photostream/

Ur en annan vinkel men med godsvagnar:
https://digitaltmuseum.se/021018189180/statens-jarnvagar-sj-v5-613-vaxlar-vagnar-av-farjan
https://digitaltmuseum.se/021018190733/statens-jarnvagar-sj-z66-613-med-godsvagnar-vid-...

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Helsingborg - Helsingör

av Hans Broman, Sunday, October 25, 2020, 11:20 (1251 dagar sedan) @ Leif B

- - -
I Helsingör kom sedan ett grönt och genomsmutsigt litet diesellok och samlade ihop vagnarna och ställde de mot stoppbocken på något av plattformsspåren och lämande sedan plats för ett stort rödbrunt diesellok. (Eller var DSB:s lok redan röd/svarta 1986?) - - -

Hela ditt inlägg är en mycket bra skildring av procedurerna i Helsingborg och Helsingör. Jag ser i danska Wikipedia att MY-loken successivt fick den nya färgsättningen 1972-85, medan motsvarande period för MX var 1972-81. Båda dessa snarlika loktyper förekom i trafiken på Kystbanen till Köpenhamn. Det var alltså röd/svart färgsättning för hela slanten år 1986.

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Helsingborg - Helsingör

av Leif B, Sunday, October 25, 2020, 11:40 (1251 dagar sedan) @ Hans Broman

- - -
I Helsingör kom sedan ett grönt och genomsmutsigt litet diesellok och samlade ihop vagnarna och ställde de mot stoppbocken på något av plattformsspåren och lämande sedan plats för ett stort rödbrunt diesellok. (Eller var DSB:s lok redan röd/svarta 1986?) - - -


Hela ditt inlägg är en mycket bra skildring av procedurerna i Helsingborg och Helsingör. Jag ser i danska Wikipedia att MY-loken successivt fick den nya färgsättningen 1972-85, medan motsvarande period för MX var 1972-81. Båda dessa snarlika loktyper förekom i trafiken på Kystbanen till Köpenhamn. Det var alltså röd/svart färgsättning för hela slanten år 1986.

Jag antar att även MH (de smutsiga växelloken) hunnit bil röd/svarta:
https://www.google.com/search?q=dsb+mh&rlz=1C1JZAP_svSE863SE864&sxsrf=ALeKk000h...

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Helsingborg - Helsingör

av Leif B, Sunday, October 25, 2020, 11:48 (1251 dagar sedan) @ Leif B

- - -
I Helsingör kom sedan ett grönt och genomsmutsigt litet diesellok och samlade ihop vagnarna och ställde de mot stoppbocken på något av plattformsspåren och lämande sedan plats för ett stort rödbrunt diesellok. (Eller var DSB:s lok redan röd/svarta 1986?) - - -


Hela ditt inlägg är en mycket bra skildring av procedurerna i Helsingborg och Helsingör. Jag ser i danska Wikipedia att MY-loken successivt fick den nya färgsättningen 1972-85, medan motsvarande period för MX var 1972-81. Båda dessa snarlika loktyper förekom i trafiken på Kystbanen till Köpenhamn. Det var alltså röd/svart färgsättning för hela slanten år 1986.


Jag antar att även MH (de smutsiga växelloken) hunnit bil röd/svarta:
https://www.google.com/search?q=dsb+mh&rlz=1C1JZAP_svSE863SE864&sxsrf=ALeKk000h...

Fler bilder på MH-lok och MZ (linjelok) i Helsingör:
https://jernbane.net/phorum/read.php?8,325126
(Bilderna är från 1984 och MH-loket verkar fortfarande vara grönt men MZ är svar/röd.)

Första bilden från Helsingör:
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=340

Två bilder från 70-tal i Helsingör:
https://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1122866

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Helsingborg - Helsingör

av Hans Broman, Sunday, October 25, 2020, 12:37 (1251 dagar sedan) @ Leif B

- - -

- - - > Jag antar att även MH (de smutsiga växelloken) hunnit bil röd/svarta:
(bildlänk)

[img]https://www.hansbroman.se/bilder/H930428.jpg[/img]
När jag såg MH 365 i Helsingör våren 1993 undrade jag om det kanske hade blivit röd/smutsgrön design i stället. Men enligt [link=https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MH&typenr=2]en dansk fordonslista[/link] hade 365 designmålats (till röd/svart design) redan 1972.

Jag ser i samma fordonslista att det 1986 också fanns några MH i originalmålning på Själland. Bland annat hade någon observerat grönmålade 363 i Helsingör just 1986, så den fiktive resenären i den kommande boken kan mycket ha sett ett smutsgrönt växellok där. Sedan vet jag ju inte om den finessen ryms i den planerade barnboken.

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Helsing... Pass & tull?

av Leif B, Monday, October 26, 2020, 20:40 (1249 dagar sedan) @ Hans Broman

- - -
I Helsingör kom sedan ett grönt och genomsmutsigt litet diesellok och samlade ihop vagnarna och ställde de mot stoppbocken på något av plattformsspåren och lämande sedan plats för ett stort rödbrunt diesellok. (Eller var DSB:s lok redan röd/svarta 1986?) - - -


Hela ditt inlägg är en mycket bra skildring av procedurerna i Helsingborg och Helsingör. Jag ser i danska Wikipedia att MY-loken successivt fick den nya färgsättningen 1972-85, medan motsvarande period för MX var 1972-81. Båda dessa snarlika loktyper förekom i trafiken på Kystbanen till Köpenhamn. Det var alltså röd/svart färgsättning för hela slanten år 1986.

Till skildringen i boken hör naturligtvis hur barnen upplevde pass och tullkontrollen! Men jag har glömt hur det funkade på HH-leden? På tåget före Helsingborg? På stationen Helsingborg F? På färjan? I Helsingör? Någon som har bättre minne och minns?

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Helsing... Pass & tull?

av Lennart Petersen, Monday, October 26, 2020, 23:29 (1249 dagar sedan) @ Leif B

- - -
I Helsingör kom sedan ett grönt och genomsmutsigt litet diesellok och samlade ihop vagnarna och ställde de mot stoppbocken på något av plattformsspåren och lämande sedan plats för ett stort rödbrunt diesellok. (Eller var DSB:s lok redan röd/svarta 1986?) - - -


Hela ditt inlägg är en mycket bra skildring av procedurerna i Helsingborg och Helsingör. Jag ser i danska Wikipedia att MY-loken successivt fick den nya färgsättningen 1972-85, medan motsvarande period för MX var 1972-81. Båda dessa snarlika loktyper förekom i trafiken på Kystbanen till Köpenhamn. Det var alltså röd/svart färgsättning för hela slanten år 1986.


Till skildringen i boken hör naturligtvis hur barnen upplevde pass och tullkontrollen! Men jag har glömt hur det funkade på HH-leden? På tåget före Helsingborg? På stationen Helsingborg F? På färjan? I Helsingör? Någon som har bättre minne och minns?

I riktning Danmark såg jag aldrig vare sig pass eller tullkontroll men danska tullen hade en vit brevlåda på Helsingör station där man eventuellt kunde posta ett brev och berätta om något man ville tulldeklarera.
Den nordiska passunionen gällde ju men den var egentligen bara för nordiska medborgare. I riktning mot Sverige kunde det stå poliser i Helsingborg och fråga om man var svensk medborgare och kunde man förstå och svara på svenska antogs man vara svensk.
Tullen kunde vara lite tuffare och kunde komma ombord på färjan eller så fick man passera tullfiltret i Helsinborg och dom valde ut vem som skulle granskas.
För Rödby-Puttgarden passkontroll (ofta nöjde dom sig med att se omslaget) och även tull (mest då i riktning Danmark).
När man närmade sig Basel då så brukade det komma passpoliser i tåget och dom brukade fråga artigt om man skulle till Basel Bad eller Basel SBB. Skulle man till Bad så behövde man inte visa pass, det låg i Schweiz men passtekniskt och för tull ansågs det vara tyskt.
Även på gränsen till Italien var det ju formellt pass och tullkontroll men det var långt ifrån alltid som det kom någon och granskade.

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Helsing... Pass & tull?

av Lennart Petersen, Monday, October 26, 2020, 23:48 (1249 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Sen kan vi ju lägga till att om huvudpersonen i tråden åkte sov eller liggvagn till Tyskland eller Schweiz så tog vagnskonduktörn hand om biljetter och pass och visade upp dem.

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Rödby - Puttgarden

av Leif B, Sunday, October 25, 2020, 10:54 (1251 dagar sedan) @ Anders Svensson

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  

Som Hans nämnt så gick tågen från Köpenhamn till Tyskland (Hamburg) vid denna tid via [link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstr%C3%B8msbroen]Storströmsbron[/link] till Falster och vidare över Lolland till färjeleden Rödby - Puttgarden ("[link=https://da.wikipedia.org/wiki/Fugleflugtslinjen]Fugleflugtslinjen[/link] ").

På den linjen gick stora färjor med flera långa spår där hela tåget rymdes, oftast tillsammans med godsvagnar och eller bilar. På den [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Vogelfluglinie]tyska wikipedia-sidan[/link] finns bilder på några av färjorna. En timmes resa utnyttjades med fördel för frukost, lunch eller middag. Vi stockholmare hade nattåget Alfred Nobel som gick från Stockholm vid 18-tiden och nådde Hamburg runt åtta på morgonen. Då passade det utmärkt med frukost på färjan. Om man var sparsam och levde på matsäck, kunde man sitta kvar i vagnarna eller gå upp på däck och njuta av utsikten och havsluften.

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Rödby - Puttgarden

av Göran Kannerby, Sunday, October 25, 2020, 13:36 (1251 dagar sedan) @ Leif B

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  


Som Hans nämnt så gick tågen från Köpenhamn till Tyskland (Hamburg) vid denna tid via Storströmsbron till Falster och vidare över Lolland till färjeleden Rödby - Puttgarden ("Fugleflugtslinjen ").

På den linjen gick stora färjor med flera långa spår där hela tåget rymdes, oftast tillsammans med godsvagnar och eller bilar. På den tyska wikipedia-sidan finns bilder på några av färjorna. En timmes resa utnyttjades med fördel för frukost, lunch eller middag. Vi stockholmare hade nattåget Alfred Nobel som gick från Stockholm vid 18-tiden och nådde Hamburg runt åtta på morgonen. Då passade det utmärkt med frukost på färjan. Om man var sparsam och levde på matsäck, kunde man sitta kvar i vagnarna eller gå upp på däck och njuta av utsikten och havsluften.

Vagnarna togs ombord omedelbart före avgång, så alla andra resenärer var redan ombord. Åtminstone när jag åkte i början av 1980-talet fanns därför ett par bord i restaurangen reserverade för tågresenärer. :-)

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Rödby - Puttgarden

av Lennart Petersen, Sunday, October 25, 2020, 17:02 (1250 dagar sedan) @ Göran Kannerby

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  


Som Hans nämnt så gick tågen från Köpenhamn till Tyskland (Hamburg) vid denna tid via [link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstr%C3%B8msbroen]Storströmsbron[/link] till Falster och vidare över Lolland till färjeleden Rödby - Puttgarden ("[link=https://da.wikipedia.org/wiki/Fugleflugtslinjen]Fugleflugtslinjen[/link] ").

På den linjen gick stora färjor med flera långa spår där hela tåget rymdes, oftast tillsammans med godsvagnar och eller bilar. På den [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Vogelfluglinie]tyska wikipedia-sidan[/link] finns bilder på några av färjorna. En timmes resa utnyttjades med fördel för frukost, lunch eller middag. Vi stockholmare hade nattåget Alfred Nobel som gick från Stockholm vid 18-tiden och nådde Hamburg runt åtta på morgonen. Då passade det utmärkt med frukost på färjan. Om man var sparsam och levde på matsäck, kunde man sitta kvar i vagnarna eller gå upp på däck och njuta av utsikten och havsluften.


Vagnarna togs ombord omedelbart före avgång, så alla andra resenärer var redan ombord. Åtminstone när jag åkte i början av 1980-talet fanns därför ett par bord i restaurangen reserverade för tågresenärer. :-)

En möjlighet var att gå fram till de främsta vagnarna, ofta var det några vagnar som bara gick till Rödby , och så gick man ombord på färjan den väg som resande till fots använde. Då var man ombord och i restaurangen långt före övriga tågpassagerare.

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Rödby... Pass & tull?

av Leif B, Monday, October 26, 2020, 20:38 (1249 dagar sedan) @ Lennart Petersen

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  


Som Hans nämnt så gick tågen från Köpenhamn till Tyskland (Hamburg) vid denna tid via Storströmsbron till Falster och vidare över Lolland till färjeleden Rödby - Puttgarden ("Fugleflugtslinjen ").

På den linjen gick stora färjor med flera långa spår där hela tåget rymdes, oftast tillsammans med godsvagnar och eller bilar. På den tyska wikipedia-sidan finns bilder på några av färjorna. En timmes resa utnyttjades med fördel för frukost, lunch eller middag. Vi stockholmare hade nattåget Alfred Nobel som gick från Stockholm vid 18-tiden och nådde Hamburg runt åtta på morgonen. Då passade det utmärkt med frukost på färjan. Om man var sparsam och levde på matsäck, kunde man sitta kvar i vagnarna eller gå upp på däck och njuta av utsikten och havsluften.


Vagnarna togs ombord omedelbart före avgång, så alla andra resenärer var redan ombord. Åtminstone när jag åkte i början av 1980-talet fanns därför ett par bord i restaurangen reserverade för tågresenärer. :-)

En möjlighet var att gå fram till de främsta vagnarna, ofta var det några vagnar som bara gick till Rödby , och så gick man ombord på färjan den väg som resande till fots använde. Då var man ombord och i restaurangen långt före övriga tågpassagerare.

Jag har hunnit glömma hur och när pass och tullkontroll gjordes: på tåget före ankomst till Rödby (resp Puttgarden), på färjan, på tåget efter Puttgarden (resp Rödby). Någon som minns?

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Rödby... Pass & tull?

av Göran Kannerby, Monday, October 26, 2020, 21:24 (1249 dagar sedan) @ Leif B

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  


Som Hans nämnt så gick tågen från Köpenhamn till Tyskland (Hamburg) vid denna tid via [link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstr%C3%B8msbroen]Storströmsbron[/link] till Falster och vidare över Lolland till färjeleden Rödby - Puttgarden ("[link=https://da.wikipedia.org/wiki/Fugleflugtslinjen]Fugleflugtslinjen[/link] ").

På den linjen gick stora färjor med flera långa spår där hela tåget rymdes, oftast tillsammans med godsvagnar och eller bilar. På den [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Vogelfluglinie]tyska wikipedia-sidan[/link] finns bilder på några av färjorna. En timmes resa utnyttjades med fördel för frukost, lunch eller middag. Vi stockholmare hade nattåget Alfred Nobel som gick från Stockholm vid 18-tiden och nådde Hamburg runt åtta på morgonen. Då passade det utmärkt med frukost på färjan. Om man var sparsam och levde på matsäck, kunde man sitta kvar i vagnarna eller gå upp på däck och njuta av utsikten och havsluften.


Vagnarna togs ombord omedelbart före avgång, så alla andra resenärer var redan ombord. Åtminstone när jag åkte i början av 1980-talet fanns därför ett par bord i restaurangen reserverade för tågresenärer. :-)

En möjlighet var att gå fram till de främsta vagnarna, ofta var det några vagnar som bara gick till Rödby , och så gick man ombord på färjan den väg som resande till fots använde. Då var man ombord och i restaurangen långt före övriga tågpassagerare.


Jag har hunnit glömma hur och när pass och tullkontroll gjordes: på tåget före ankomst till Rödby (resp Puttgarden), på färjan, på tåget efter Puttgarden (resp Rödby). Någon som minns?

Tull avsåg alltid inresekontroll, på den tiden fick tulltjänstemännen inte jobba utomlands så därför gav det sig självt. Tullkontroll skedde på tåget, omedelbart efter att detta lämnat färjan. Möjligen gick tullinspektörerna ombord och äntrade tåget redan innan det lämnade färjan.

Passkontroll skedde oftast på samma sätt, men jag tror det ibland förekom utresekontroll.

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Rödby... Pass & tull?

av /jes, Tuesday, October 27, 2020, 08:21 (1249 dagar sedan) @ Göran Kannerby


Jag har hunnit glömma hur och när pass och tullkontroll gjordes: på tåget före ankomst till Rödby (resp Puttgarden), på färjan, på tåget efter Puttgarden (resp Rödby). Någon som minns?


Tull avsåg alltid inresekontroll, på den tiden fick tulltjänstemännen inte jobba utomlands så därför gav det sig självt. Tullkontroll skedde på tåget, omedelbart efter att detta lämnat färjan. Möjligen gick tullinspektörerna ombord och äntrade tåget redan innan det lämnade färjan.

Passkontroll skedde oftast på samma sätt, men jag tror det ibland förekom utresekontroll.

Tullen i Helsingborg åkte över till Helsingör och påbörjade sitt arbete där. Vagnarna låstes ju före ankomst Helsingör för att sedan låsas upp på färjan, och låsas igen innan vagnarna rullade av färjan. Vagnarna hölls sedan låsta medan tullklarering pågick. Det kunde ta tid om det fanns något att undersöka närmare. Tkl kunde inte ge avgång från Hbf förrän tullen gett klartecken vilket kunde föranleda viss stress hos tkl och förmodligen tågledningen i Malmö om det drog ut på tiden.

Sovvagnskonduktörerna åkte till Köpenhamn för tåg mot Sverige. Om de också viserade biljetter minns jag inte säkert men jag tror det.

Beträffande låsta toaletter fanns ju förr skyltar om låsta toaletter på sträckan Helsingborg F-Ödåkra, Eskilstuna C-Eskilstuna S och någon mer sträcka? Söderhamn kanske?

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Rödby... Pass & tull?

av Hans Broman, Tuesday, October 27, 2020, 08:46 (1249 dagar sedan) @ /jes

- - - Beträffande låsta toaletter fanns ju förr skyltar om låsta toaletter på sträckan Helsingborg F-Ödåkra, Eskilstuna C-Eskilstuna S och någon mer sträcka? Söderhamn kanske?

Fanns sådana skyltar i vissa vagnar, eller alla vagnar? I toalettrummet eller utanför? På 1960-talet åkte jag tåg åtskilliga gånger mellan Eskilstuna och Stockholm. Hade jag sett en sådan skylt någon gång, med sträckan Eskilstuna C - Eskilstuna S omnämnd, så hade jag nog kommit ihåg det i dag.

Resa Hässleholm - Milano 1986. Färja Rödby... Pass & tull?

av Jan Frelin, Monday, October 26, 2020, 21:31 (1249 dagar sedan) @ Leif B

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  


Som Hans nämnt så gick tågen från Köpenhamn till Tyskland (Hamburg) vid denna tid via [link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstr%C3%B8msbroen]Storströmsbron[/link] till Falster och vidare över Lolland till färjeleden Rödby - Puttgarden ("[link=https://da.wikipedia.org/wiki/Fugleflugtslinjen]Fugleflugtslinjen[/link] ").

På den linjen gick stora färjor med flera långa spår där hela tåget rymdes, oftast tillsammans med godsvagnar och eller bilar. På den [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Vogelfluglinie]tyska wikipedia-sidan[/link] finns bilder på några av färjorna. En timmes resa utnyttjades med fördel för frukost, lunch eller middag. Vi stockholmare hade nattåget Alfred Nobel som gick från Stockholm vid 18-tiden och nådde Hamburg runt åtta på morgonen. Då passade det utmärkt med frukost på färjan. Om man var sparsam och levde på matsäck, kunde man sitta kvar i vagnarna eller gå upp på däck och njuta av utsikten och havsluften.


Vagnarna togs ombord omedelbart före avgång, så alla andra resenärer var redan ombord. Åtminstone när jag åkte i början av 1980-talet fanns därför ett par bord i restaurangen reserverade för tågresenärer. :-)

En möjlighet var att gå fram till de främsta vagnarna, ofta var det några vagnar som bara gick till Rödby , och så gick man ombord på färjan den väg som resande till fots använde. Då var man ombord och i restaurangen långt före övriga tågpassagerare.


Jag har hunnit glömma hur och när pass och tullkontroll gjordes: på tåget före ankomst till Rödby (resp Puttgarden), på färjan, på tåget efter Puttgarden (resp Rödby). Någon som minns?

Jag åkte tåg den vägen några gånger mellan 1987 och 1991. Jag minns inga tullare, däremot passpoliser från alla länder. Dessa viserade ombord på tåget.

Resa Hässleholm - Milano 1986

av Lennart Petersen, Tuesday, October 27, 2020, 03:59 (1249 dagar sedan) @ Anders Svensson

JHRF har fått ett mejl med rubricerade fråga där jag själv kan ha en hum om första delen (till Köpenhamn via Helsingborg-Helsingör...) men mer osäker på resten men har gott hopp om att forumexpertisen har koll och kan svara:

"Jag heter Martin Olczak och är barnboksförfattare. Jag har skrivit ett 30-tal barnböcker och håller nu på med en omfattande kapitelbok där tågresor spelar en väsentlig roll. Boken utspelar sig 1986 och jag vill förstås att allt i möjligaste mån ska vara autentiskt och korrekt. Jag har försökt bedriva en del egen research på nätet, men det är knepigt för en lekman att hitta rätt information. Jag tänkte därför vända mig till er. Om ni skulle vilja hjälpa mig eller komma med tips vore jag väldigt tacksam. Boken handlar om en person som reser genom Sverige och Europa 1986, och de saker jag är ute efter är dessa: 

1: Hur åkte man tåg från Hässleholm till Köpenhamn 1986? Alltså långt innan Öresundsbron. Gick det tågfärjor? Var det Helsingborg-Helsingör (och sen vidare till Köpenhamn) som gällde? Eller kunde man åka via Malmö? Och hur fungerade tågfärjorna och dessa tåg? Satt man hela tiden på tåget och klev av först när man anlände till Köpenhamn? All info är intressant.  

2: Hur tog man sig med tåg från Köpenhamn till Zürich 1986?  

3: Hur tog man sig med tåg från Zürich till Milano 1986? Dessa två avslutande etapper är inte skrivna i sten. De kan i princip gå mellan andra städer. Säg München och Turin. Det viktiga är att huvudpersonen ska ta sig från Köpenhamn via ett byte i Centraleuropa och sedan vidare mot norra Italien via Alperna. Att rutten går genom Alperna är nödvändigt, och jag har förstått att det finns / fanns ett par sådan tåg."

Svara här i forumet eller till undertecknads mejllänk. //Anders, JHRF

Om det nu som jag förstått var nödvändigt med en rutt genom Alperna men i övrigt accepterat med en del varianter så hade, och har, vi ju rätt många rutter genom Alperna. De stora stamsträckorna genom Schweiz med Lötschberg-Simplon och St Gotthard är ju uppenbara fullt möjligt är även vägar över Österrike som Brennerpasset via München-Innsbruck-Verona och Tauern via Salzburg-Villach-Venedig.
Lite längre tid men en spännande väg är även Rhätische Bahn med Berninabanan via St Moritz-Tirano-Milano. En udda men möjlig väg genom Alperna är också genom Frankrike med Chamonix-Champery-Modane -Turin.