Rökuppdrivarskärmar-effekt? (Fordon: lok)

av Gurra-Nisse, Thursday, October 22, 2020, 20:01 (1275 dagar sedan)

Startar en ny tråd om rökuppdrivarskärmar. Att avsikten med dessa var att förhindra röken från skorstenen att slå ner kring pannan och skymma sikten för lokpersonalen förstår jag.

Men, vilken hastighet behövdes för att uppnå den önskade effekten? Funderar på t ex Gp och Gt-maskinerna, kom de operativt upp i hastigheter då "uppdrivarfunktionen" uppstod?
(Blir mycket upp här märker jag.)

Gurra

Rökuppdrivarskärmar-effekt?

av Granis, Thursday, October 22, 2020, 20:08 (1275 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

Men, vilken hastighet behövdes för att uppnå den önskade effekten? Funderar på t ex Gp och Gt-maskinerna, kom de operativt upp i hastigheter då "uppdrivarfunktionen" uppstod?

Det var väl det dom inte gjorde, och därför man plockade av dessa skärmar rätt snabbt. Samma sak gällde väl med tiden (typ) också för normalspårsmaskinerna. Elektrifieringen av stambanorna gjorde väl att ångloken (internationellt sett) relativt tidigt förpassades till (mer eller mindre) sidobanor där hastigheterna aldrig gjorde att rökuppdrivarskärmar kom till sin rätt.


/ L G

Rökuppdrivarskärmar-effekt?

av Christer Brimalm, Friday, October 23, 2020, 11:07 (1274 dagar sedan) @ Granis

Det stämmer nog att rökskärmar på smalspåriga godstågslok inte hade så stor effekt på grund av att den normala marschhastigheten var så pass låg.

Att rökskärmar som sådana kunde göra god nytta behöver man väl däremot knappast tvivla på om man beaktar alla varianter av tyska godstågslok av litt 50, 52 och 44 m fl typer (många många tusen lok) som försågs med sådana. Det hade man knappast kostat på om det inte gjorde nytta.

Dessa lok hade sth 80 km/t, men rullade naturligtvis ofta i lägre hastigheter. Vid vilken hastighet rökskärmarna började få påtaglig effekt har jag inte sett några uppgifter på, kan man kanske gissa på 50-60 km/t? Sedan varierade det en hel del på olika loktyper hur lyckat det var med rökskärmar, beroende inte bara på skärmarnas utformning och placering, utan också på olika andra faktorer.

Rökuppdrivarskärmar-effekt?

av Måns Johannesson, Friday, October 23, 2020, 18:36 (1274 dagar sedan) @ Granis

Men, vilken hastighet behövdes för att uppnå den önskade effekten? Funderar på t ex Gp och Gt-maskinerna, kom de operativt upp i hastigheter då "uppdrivarfunktionen" uppstod?


Det var väl det dom inte gjorde, och därför man plockade av dessa skärmar rätt snabbt. Samma sak gällde väl med tiden (typ) också för normalspårsmaskinerna. Elektrifieringen av stambanorna gjorde väl att ångloken (internationellt sett) relativt tidigt förpassades till (mer eller mindre) sidobanor där hastigheterna aldrig gjorde att rökuppdrivarskärmar kom till sin rätt.


/ L G

Så snabbt tog man väl inte ned dem. Om jag tittar på de bilder jag enkelt (snabbt) hittar så verkar de haft dem kvar åtminstone in på mitten av 50-talet. Har även sett någon notering om att man ansåg att de gjorde god effekt när man provade dem på Gt-loken jämfört med de som inte hade dem (de första Gt-loken levererades utan skärmar utan fick dem i efterhand). Kan ju vara så att man tog bort dem senare när de inte längre drog persontåg i någon större utsträckning och alltså inte rusade fram i 60 km/h längre. Gt var ju relativt vanliga i persontåg innan BKB breddades och 3132-3135 drog en hel del persontåg de första åren (innan Håkantorp-Forshem breddades och Tp samt YBo5p kom).

/Måns