TGOJ Några ordagranna noteringar om Ma - lok 401 - 08 (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 09:23 (1280 dagar sedan)

Några ordagranna noteringar från TGOJ lokkort, revisionskort, motorkort, mm:
Anm: k421 anger att loket kopplar i tåg 421.

[b]Ma 401: [/b]

1953 16/9 till Vnn i tåg 6077 kl 14.56.
1953 6/11 till Vsg k421.

1953 11/12 Statistikkorthållare uppsatts.

1954 26/1 Nya kolslitskenor uppsatta.
1954 9/2 Utbyte av trafor i Falun.
1954 15/3 Hållare för smörjsprutan uppsatts.
1954 18/3 Nya hinderröjare uppsatts.

1955 15/2 Ny kolslitskena uppsatts i B-änden på prov.
1955 2/4 Utl till SJ via Fn.
1955 20/5 Åter från SJ i k4078, motor bränd av SJ, askkoppar saknas, mm.

1956 14/7 till Kpg i 402.

1962 20/12 sista notering


[b]Ma 402: [/b]

1953 29/10 till Et i k423.

1953 11/12 Statistikkorthållare uppsatts.

1954 4/2 Nya kolslitskenor uppsatta.
1954 15/3 Hållare för smörjsprutan uppsatts.
1954 24/3 Nya hinderröjare uppsatts.
1954 24/4 Pedalsignal monterad.

1955 2/4 Utl till SJ via Fn.
1955 11/7 Åter från SJ i k97, telefon saknas.

1959 30/5 till Kpg i 404.

1962 13/7 sista notering.


[b]Ma 403: [/b]

1953 21/11 ank Et i k6187.

1953 11/12 Statistikkorthållare uppsatts.

1954 4/2 Nya kolslitskenor uppsatta.
1954 17/3 Nya hinderröjare uppsatts.
1954 7/5 Pedalsignal monterad.
1954 4/6 I 401 koll i Nk med tåg 92 ens lok Oxd-NK Hg 204. Fellagd växel.

1961 30/12 Ur spår i Oxd.

1962 18/5 Utl till SJ t.v.
1962 26/5 Åter från SJ via Fv, strömavtagare trasig, rep i Kpg.
1962 26/5 sista notering.


[b]Ma 404: [/b]

1954 12/1 till Et i k6235 Stl-Et.

1954 24/3 Nya hinderröjare uppsatts.
1954 26/4 Pedalsignal uppmonterad.
1954 30/4 Nya kolslitskenor uppsatta.

1955 19/5 Utl till SJ i 403 via Fn till Vännäs.
1955 29/6 Åter från SJ i tåg 67 Cst-Fn, Fsö-Et i k404 .

1962 26/5 Utl till SJ via Fv t.v.
1962 2/7 Åter från SJ i k4101.

1962 2/7 sista notering.


[b]Ma 405: [/b]

1954 29/1 till Et i k421.

1955 29/6 Utl till SJ i k3 Et-Fn, i tåg 4920 Fn-Cst.
1955 14/11 Åter från SJ i tåg 526.
1955 16/12 Utl till SJ i k5.
1955 29/12 Åter från SJ i k18 Fn-Et.

1956 13/1 Koll med rb-tåg Stl-Kpg, loket kvar i Kpg.
1956 2/2 till Et i k417 overksam Sth 30 km/h
1956 2/2 – 23/5 Rep efter koll.

1959 21/1 Ur spår.

1962 25/5 Utl till SJ via Fv.

1963 21/3 sista notering.


[b]Ma 406: [/b]

1954 12/3 ank Et i k421 via Stl-Vsg.

1954 15/3 Hållare för smörjsprutan uppsatts.

1955 3/10 Montering av registrerande hastighetsmätareanordning.
1955 4/10 En gul rand påmålad, övriga breddade.
1955-56 Mycket problem med flänssmörjningen, flänssm. endast på 406.

1961 6/11 sista notering.


[b]Ma 407: [/b]

1954 19/3 ank Et i k421 via Stl-Vsg.

1955 5/4 Utl till SJ i tåg k409 via Fn.
1955 12/4 Åter från SJ i tåg k14.
1955 25/7 Utl till SJ i tåg k3 via Fn.
1955 11/8 ut från vst i Notviken.
1955 15/11 Åter från SJ i tåg 6288.
1955 16/12 Utl till SJ i tåg k5.
1955 29/12 Åter från SJ i tåg k18 Fn-Et, många fel, avställt för rep.

1961 23/8 sista notering.


[b]Ma 408: [/b]

1958 12/6 ank Et i tåg 6021 från Fln.

1960 7/12 sista notering


[b]M 409: [/b]

1958 12/6 ank Et i tåg 6079 från Fln.

1961 20/4 sista notering.

TGOJ Några ordagranna noteringar om Bt - lok 301-04

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 10:01 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bt-loken var alla stationerade i Eskilstuna i likhet med Ma-loken, men 2 st var alltid stationerade i Kopparberg för person- och godståg. Byte av lok skedde alltid för översyner och revisioner, vilka utfördes i Eskilstuna.

[b]Bt 301: [/b]

1954 11/6 ank Et i tåg 18 via Gbg-Fn, Fn-Et.

1954 22/7-1954 23/7 till Thn via Stl i 420-440-4873-8833 för byte av trafor.
1954 6/8 till Et via Stl i tåg 571-433 från Thn.
1954 17/8-14/10 Byte av trafor. Trafor avsänd ASEA i La för rep.
1955 2/8-1955 9/8 Nya hinderröjare uppsatts, de gamla borttagna.

1956 15/6 till Kpg i 402.
1956 29/6 till Et i 403.
1956 27/7 till Kpg i 408.
1956 21/8 till Et i 403.
1956 12/9 till Kpg i 404.
1956 6/10 till Et i 409.
1956 10/10 till Kpg i 408.
1956 25/10 till Et i 417.
1956 9/11 till Kpg i 420.
1956 27/11 till Et i 403.
1956 28/12 till Kpg i 402.

1957 16/1 till Et i 403.
1957 26/2 till Kpg i 402.
1957 19/3 till Et i 403.
1957 17/4 till Kpg i 402.
1957 7/5 till Et i 415.
1957 16/7 till Kpg i 408.
1957 2/8 till Et i 409.
1957 17/9 till Kpg i 402.
1957 8/10 till Et i 403.
1957 12/10 till Kpg i 400.
1957 25/10 till Et i 403.
1957 20/11 till Kpg i 402 mult.
1957 7/12 till Et.

1958 25/2 till Kpg.
1958 13/3 till Et i 409.
1958 2/4 till Kpg i 402.
1958 8/4 till Et i 417 tåg.
1958 23/4 till Kpg i 409 mult.
1958 16/5 till Et i 409.
1958 21/5 till Kpg i 402.
1958 11/6 till Et i 409.

1959 2/10 till Kpg i 9004.
1959 5/10 till Et i 9003.

1963 9/5 sista notering.

[b]Bt 302: [/b]

1954 14/7 ank Et i tåg 18 via Gbg-Fn, Fn-Et.

1954 10/8-1954 12/10 Byte av trafor. Trafor avsänd ASEA i La för rep.
1954 4/11 Strypdon för strömavtagare uppsatts.
1954 16/12 från Vst efter byte av trafor.
1955 15/8 Nya hinderröjare uppsatts, de gamla borttagna.
1955 8/9 Stödplåt för vagnskjutare uppsatts.

1956 30/1 till Kpg i 406.
1956 27/2 till Et i 405.
1956 13/5 till Kpg i 6576.
1956 23/5 till Et i 419.
1956 27/9 till Kpg i 408, för marknadstrafiken.
1956 17/10 till Et i 417.
1956 23/10 till Kpg i 414.
1956 9/11 till Et i 419.
1956 ??/11 till Kpg i 4??.
1956 20/12 till Et i 403.

1957 9/1 till Kpg i 402 mult.
1957 25/1 till Et i 403.
1957 7/5 till Kpg i 402.
1957 3/6 till Et i 415 mult.
1957 18/18 till Kpg i 402.
1957 8/11 till Et i 403.
1957 27/11 till Kpg i 402.
1957 18/12 till Et i 403 mult.

1958 16/1 till Kpg i 402.
1958 7/2 till Et i 403.
1958 15/2 till Kpg i 400.
1958 2/5 till Et i 409.

1963 17/1 sista notering.


[b]Bt 303: [/b]

1954 30/10 till Et via Gbg-Fn, Fn-Et i 6104.

1955 13/5 Missöde i Vås.

1956 9/3 till Kpg i 402.
1956 30/3 till Et i 6521.(persontåg)
1956 9/7 till Kpg i 400.
1956 27/7 till Et i 409.
1956 1/8 till Kpg i 408.
1956 24/8 till Et i 417.
1956 20/11 till Kpg 402.
1956 7/12 till Et i 403.

1957 15/2 till Kpg i 402.
1957 6/3 till Et i 403.
1957 8/8 till Kpg i 408.
1957 28/8 till Et i 403.

1958 7/3 till Kpg i 408.
1958 28/3 till Et i 403.
1958 20/5 Rälssmörjningsaggregat Allards uppsatts.

1962 5/8 Koll med bil i Eksund Nr-Lp.
1962 10/8 sista notering.


[b]Bt 304: [/b]

1954 20/11 ank Et via Gbg-Fn, Fn-Et i tåg 6154.

1955 8/9 Stödplåt för vagnskjutare uppsatts.

1955 30/12 till Kpg i 404.

1956 2/2 till Et i 417.
1956 12/4 till Kpg i 402 mult.
1956 14/5 till Et i 417.
1956 16/5 till Kpg i 504.
1956 23/5 till Et i 419 mult.
1956 24/5 till Kpg i 406.
1956 2/6 till Et i 405.
1956 30/6 till Kpg i 400.
1956 14/7 till Et i 417.
1956 19/9 till Kpg i 402.
1956 10/10 till Et i 409.
1956 1/11 till Kpg i 402.
1956 20/11 till Et i 403.

1957 23/1 till Kpg i 420.
1957 20/2 till Et i 403.
1957 19/3 till Kpg i 402.
1957 9/4 till Et i 403.
1957 7/6 till Kpg i 402.
1957 28/6 till Et i 409.
1957 24/7 till Kpg i 408.
1957 15/8 till Et i 409.
1957 12/9 till Kpg i 402.
1957 30/9 till Et i 419.
1957 28/10 till Kpg i 408.
1957 20/11 till Et i 403.
1957 30/12 till Kpg i 408 mult.

1958 16/1 till Et i 403.
1958 16/12 målad.

1960 15/2 till Kpg i 9008.
1960 13/6 till Et.

1962 11/12 sista notering.

TGOJ Några ordagranna noteringar om Bt - lok 305-08

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 10:05 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[b]Bt 305: [/b]

1954 20/11 ank Et via Gbg-Fn, Fn-Et i tåg 6154.

1956 26/4 Koll med traktor med timmersläp i Dingtuna i tåg 1279.
1956 8/6 Skadad i Vå.
1956 15/8 till Kpg i 6042.
1956 29/8 till Et i 403.
1956 18/12 till Kpg i 402.

1957 8/1 till Et i 403 mult.
1957 9/4 till Kpg i 402.
1957 24/4 till Et i 419.
1957 30/4 till Kpg i 408.
1957 21/5 till Et i 403.
1957 5/6 till Kpg i 402 mult.
1957 24/7 till Et i 409.

1958 13/2 till Kpg i 402.
1958 20/2 till Et i 409.
1958 11/4 till Kpg i 402.
1958 14/4 till Et i 403.

1959 30/9 till Kpg i 9000.

1960 22/6 till Et i 9003 mult.
1960 22/6 sista notering.


[b]Bt 306: [/b]

1954 18/12 ank Et via Gbg-Fn, Fn-Et i 6188.

1956 31/5 till Kpg i 406.
1956 19/6 till Et i 403.
1956 21/6 till Kpg i 400.
1956 9/7 till Et i 403.
1956 14/7 till Kpg i 402.
1956 1/8 till Et i 409.
1956 29/8 till Kpg i 402.
1956 19/9 till Et i 403.

1957 31/1 till Kpg i 402.
1957 15/2 till Et i 403.
1957 14/3 till Kpg i 402.
1957 4/4 till Et i 403.
1957 24/4 till Kpg i 410.
1957 30/4 till Et i 6533 lokkranstransport.
1957 2/8 till Kpg i 408.
1957 22/8 till Et i 409.
1957 5/9 till Kpg i 402.
1957 24/9 till Et i 403.
1957 27/9 till Kpg i 404.
1957 11/10 till Et i 409.
1957 25/10 ur spår i Et.
1957 3/12 till Kpg i 402.

1958 21/1 till Et i 403.
1958 16/4 till Kpg i 402.
1958 7/5 till Et i 403.
1958 28/5 till Kpg i 402.
1958 19/6 till Et i 403 mult.

1959 ??/?? till Kpg i ???.
1959 30/9 till Et i 9001.
1959 30/9 sista notering.


[b]Bt 307: [/b]

1954 18/12 ank Et i tåg 6188 via Gbg-Fn, Fn-Et.

1956 1/6 till Kpg i 406.
1956 20/6 till Et i 403.
1956 21/8 till Kpg i 408.
1956 11/9 till Et i 409.
1956 6/10 till Kpg i 408.
1956 23/10 till Et i 6271.
1956 7/12 till Kpg i 402.
1956 28/12 till Et i 403.

1957 8/1 till Kpg i 402 mult.
1957 23/1 till Et i 419.
1957 26/3 till Kpg i 402.
1957 10/4 till Et i 403.
1957 24/9 till Kpg i 402.
1957 18/10 till Et i 403.
1957 8/11 till Kpg i 402.
1957 3/12 till Et.

1958 18/2 till Kpg.
1958 7/3 till Et.
1958 12/3 till Kpg.
1958 2/4 till Et.

1960 3/11 sista notering.


[b]Bt 308: [/b]

1955 20/1 ank Et i tåg 6208 via Gbg-Fn, Fn-Et.

1955 8/9 Stödplåt för vagnskjutare uppsatts.

1955 31/12 till Kpg i 400.

1956 31/1 till Et i 407.
1956 2/2 till Kpg i 408.
1956 9/3 till Et i 405.
1956 30/3 till Kpg i 502.
1956 16/5 till Et i 419.
1956 11/7 till Kpg i 400.
1956 31/7 till Et i 409.
1956 13/11 till Kpg i 402.
1956 4/12 till Et i 403.

1957 16/1 till Kpg i 402 mult.
1957 7/2 till Et i 403.
1957 26/4 till Kpg i 404.
1957 14/5 till Et i 415.
1957 28/6 till Kpg i 408.
1957 19/7 till Et i 409.
1957 6/12 till Kpg i 402.
1957 30/12 till Et i 409 mult.

1958 7/2 till Kpg i 402.
1958 25/2 till Et i 403.
1958 28/3 till Kpg i 402.
1958 23/4 till Et i 403.
1958 26/6 till Kpg i 402.

1959 3/9 sista notering.

TGOJ Några ordagranna noteringar om Bt - lok 309-11

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 10:10 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[b]Bt 309: [/b]

1955 12/2 ank Et i 6230 via Gbg-Fn, Fn-Et.

1955 8/9 Stödplåt för vagnskjutare uppsatts.

1956 1/3 till Kpg i 406.
1956 13/4 till Et i 403.
1956 20/12 till Kpg i 402.

1957 9/1 till Et i 403 mult.
1957 6/3 till Kpg i 402.
1957 26/3 till Et i 403.
1957 3/6 till Kpgt i 402.
1957 16/7 till Et i 409.
1957 19/7 till Kpg i 408.
1957 8/8 till Et i 409.
1957 28/8 till Kpg i 402.
1957 17/9 till Et i 403.
1957 8/10 till Kpg i 402.
1957 31/10 till Et i 403.

1958 10/1 till Kpg i 402.
1958 28/1 till Et i 403.
1958 10/4 till Kpg i 408.
1958 17/4 till Et i 417.
1958 17/4 Ur spår i Et.
1958 19/6 till Kpg i 402 mult.
1958 ??/ ?? till Et i ???.
1958 23/10 Målad utvändigt.

1962 19/2 sista notering.


[b]Bt 310: [/b]

1955 8/3 ank i tåg 6256 via Gbg-Fn, Fn-Et.

1955 8/9 Stödplåt för vagnskjutare uppsatts.

1956 20/6 till Kpg i 400.
1956 11/7 till Et i 403.
1956 31/7 till Kpg i 408.
1956 17/8 till Et i 419.
1956 11/9 till Kpg i 408.
1956 2/10 till Et i 417.
1956 25/10 till Kpg i 420.
1956 13/11 till Et i 403.

1957 25/1 till Kpg i 402.
1957 31/1 till Et i 403.
1957 19/2 För prov har uppsatts:
I A-änden koltoppbygel fabrikat Ringsdorff
med dämpdon.
I B-änden enkel konventionell koltoppbygel
fabrikat Le Cartone bibehållen.
1957 20/2 till Kpg i 402.
1957 12/3 till Et i 403.
1957 4/4 till Kpg i 402.
1957 25/4 till Et i 415.
1957 14/5 till Kpg i 402.
1957 5/6 till Et i 403.
1957 12/8 Skadad i Nyköping.
1957 15/8 till Kpg i 408.
1957 5/9 till Et i 403.
1957 31/10 till Kpg i 402.
1957 27/11 till Et i 403.
1957 13/12 Tvåstegsstarten för ventilatorerna upphävd.

1958 21/1 till Kpg i 402.
1958 13/2 till Et i 403.
1958 2/5 till Kpg i 408.
1958 21/5 till Et i 403.
1958 9/6 till Kpg i 408.

1960 16/2 till Et i 9011

1961 22/6 Ur spår i Vås.


[b]Bt 311: [/b]

1955 31/3 ank Et i tåg 406 via Gbg-Fn.

1955 8/9 Stödplåt för vagnskjutare uppsatts.
1955 24/10 Ny dubbel toppbygel uppsatts i A-änden på prov.
1955 24/10 Ny kolslitskena uppsatts på strömavtagaren i B-änden.

1956 27/6 Ur spår i Et.
1956 24/8 till Kpg i 404.
1956 13/9 till Et i 417.
1956 16/10 till Kpg i 414.
1956 1/11 till Et i 403.
1956 27/11 till Kpg i 402.
1956 18/12 till Et i 403.

1957 7/2 till Kpg i 402.
1957 26/2 till Et i 403.
1957 10/4 till Kpg i 402.
1957 16/4 till Et i 415.
1957 21/5 till Kpg i 402.
1957 7/6 till Et i 403.
1957 26/8 till Kpg i 408.
1957 12/9 till Et i 403.
1957 29/10 Ur spår i Nr.
1957 18/12 till Kpg i 402 mult.

1958 10/1 till Et i 403.
1958 28/1 till Kpg i 402.
1958 18/2 till Et i 403.
1958 2072 till Kpg i 402.
1958 12/3 till Et i 403.
1958 14/3 till Kpg i 408.
1958 11/4 till Et i 403.
1958 20/5 till Kpg i 408.
1958 9/6 till Et i 409.
1958 11/6 till Kpg i 408.
1958 26/6 till Et i 403.

1959 9/4 Ur spår i La.

1961 20/9 sista notering.

TGOJ Några ordagranna noteringar om Hg - lok 201-04

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 10:43 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Av Hg- och Ub-loken var 2 st av vardera mestadels stationerade i Kopparberg längre tider än Bt-loken med Kopparberg, Grängesbergs Malmbangård och Storå som tjänstgöringsstationer för lättare godståg(Hg) och persontåg(Hg) samt växling.
Oxelösund hade även en Ub stationerad för diverse tjänst.


[b]Hg 201: [/b]

1954 24/2 ank Et via Fv-Vsg i 6291, Vsg-Et overksam k95. ( k=kopplad)

1954 13/10 Pedal för förhindrande av nödbroms uppsatts.
1954 16/10 2 st jordstänger uppsatts.
1954 13/10 1 st extra värmenyckel uppsatts plomberad i verktygsskåpet.

1955 24/1 Den dubbla kolslitskenan utbytt mot en enkel kolslitskena.

1956 2/1 till Kpg i 404.
1956 11/2 till Et i 405, slag i hjulen.
1956 17/2 till Kpg i 408.
1956 13/3 till Et i 405, för rep.
1956 16/4 till Kpg i 406.
1956 23/5 till Et i 403, större översyn.
1956 23/8 till Kpg i 408.
1956 12/9 till Et i 409.
1956 22/10 till Kpg i 408.
1956 26/11 till Et i 415.

1957 27/2 till Kpg i 408.
1957 3/4 till Et i 409.
1957 10/5 till Kpg i 408.
1957 13/6 till Et i 409.
1957 17/6 Ny toppbygel uppsatts
1957 26/11 till Kpg i 408.
1957 28/12 till Et i 409.

1958 15/4 till Kpg i 408.
1958 13/5 till Et i 409.
1958 24/6 till Kpg i 408.
1958 17/10 till Et i 407.

1959 4/9 sista notering.


[b]Hg 202: [/b]

1954 30/3 ank Et via Fv-Vsg, Vsg-Et i k95.

1954 3/6 i tåg 92 slag i hjulen.
1954 22/9 Handsignallyktor uppsatta.
1954 16/10 2 st jordstänger uppsatts.
1954 16/10 1 st extra värmenyckel uppsatts plomberad i verktygsskåpet.
1954 9/11 Dubbel kolslitskena uppsatts.
1954 23/11 Mekanisk upphållning för tidbromsventilen uppsatts.

1955 15/2 Den dubbla kolslitskenan utbytt mot en enkel kolslitskena.

1956 28/2 Efter tåg 4078 slag i hjulen.
1956 22/5 till Kpg i 406.
1956 27/6 till Et i 403.
1956 7/8 till Kpg i 414.
1956 23/8 till Et i 403.
1956 26/10 i tåg 9 överslag i motor.

1957 9/2 till Kpg i 408.
1957 12/3 till Et i 409.
1957 1/6-7/6 Utl SJ för 312-301 Et-Cst-Et.
1957 19/6 till Kpg i 408.
1957 23/7 till Et i 409.
1957 27/8 till Kpg i 408.
1957 26/9 till Et i 409.
1957 25/10 till Kpg i 408.
1957 26/11 till Et i 409.
1957 28/12 till Kpg i 408.

1958 6/2 till Et i 409.

1959 17/3 till Kpg.

1962 6/8 till Et.

1963 22/3 sista notering.


[b]Hg 203: [/b]

1954 27/4 ank Et via Fv-Vsg, Vsg-Et i k95.

1954 16/10 2 st jordstänger uppsatts.
1954 27/10 Dubbel kolslitskena uppsatts.
1954 30/11 Mekanisk upphållning för tidbromsventilen uppsatts.

1955 8/1 Den dubbla kolslitskenan utbytt mot en enkel kolslitskena.

1955 15/12 Ur spår i Oxd.

1956 10/2 till Kpg i 408.
1956 28/3 till Et i 403.
1956 11/4 Ur spår i Nr, spårspärr. 4656/4078 Nr-K-Et, SJ Hc 529 erhölls.
1956 30/5 till Kpg i 404.
1956 6/7 till Et i 403.

1957 14/5 till Kpg i 408.
1957 19/6 till Et i 409.
1957 23/6-30/6 Utl SJ för 312-301 Et-Cst-Et.
1957 7/11 till Kpg i 408.
1957 23/11 till Et i 409.

1958 4/2 till Kpg i 408.
1958 19/2 till Et i 409.
1958 30/4 till Kpg i 408.
1958 4/6 till Et i 409.

1959 20/2 till Kpg.

1962 13/8 till Et.
1962 14/8 sista notering.


[b]Hg 204: [/b]

1954 13/5 ank Et via Fv-Vsg, Vsg-Et i k95.

1954 4/6 Koll med tåg 401 i NK i tåg 96 Oxd-NK, I tåg 418 egen maskin NK-
Et ensamt lok.
1954 16/10 2 st jordstänger uppsatts.
1954 16/10 1 st extra värmenyckel uppsatts plomberad i verktygsskåpet.
1954 13/11 Missöde i Vås i tåg 1283.
1954 26/11 Mekanisk upphållning för tidbromsventilen uppsatts.

1955 15/2 Den dubbla kolslitskenan utbytt mot en enkel kolslitskena.
1955 22/3 Ur spår i Vsg.
1955 4/10 Gul rand påmålad.

1956 25/4 till Kpg i 406.
1956 30/5 till Et i 403.
1956 3/7 till Kpg i 400.
1956 7/8 till Et i 403.
1956 9/8 till Kpg i 408.
1956 19/9 till Et i 409.
1956 19/10 till Kpg i 408.
1956 21/11 till Et i 409.
1956 21/12 till Kpg i 408.

1957 24/1 till Et i 409.
1957 3/4 till Kpg i 408.
1957 10/5 till Et i 409.
1957 13/6 till Kpg i 408.
1957 4/7 till Et i 409.
1957 5/7 till Kpg i 402.
1957 20/7 till Et i 409.
1957 23/7 till Kpg i 408.
1957 27/8 till Et i 409.
1957 16/10 till Kpg i 408.
1957 7/11 till Et i 409.

1958 19/2 till Kpg i 408.
1958 25/3 till Et i 409.
1958 28/4-29/4 Utl till SJ i tåg 4102-4101 Et-Cst-Et.
1958 13/5 till Kpg i 408.
1958 10/6 till Et i 409.

1959 8/7-9/74 Utl till SJ i tåg 4102-4101 Et-Cst-Et.
1959 10/12 till Kpg i 9008.

TGOJ Några ordagranna noteringar om Hg - lok 205-07

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 10:46 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[b]Hg 205:[/b]

1956 4/6 Lev i Falun. Tåg 6443 Fv-Vsg, Vsg-Et i k42.

1956 /6-8/6 utrustades i Et.
1954 16/10 2 st jordstänger uppsatts.
1954 12/10 1 st extra värmenyckel uppsatts plomberad i verktygsskåpet.
1954 5/11 Ur sår i Et.
1954 5/11 Dubbel kolslitskena uppsatts.
1954 26/11 Mekanisk upphållning för tidbromsventilen uppsatts.

1955 15/2 Den dubbla kolslitskenan utbytt mot en enkel kolslitskena.
1955 26/3 I tåg 95 skadad.

1956 13/3 till Kpg i 402.
1956 17/4 till Et i 403.
1956 27/6 till Kpg i 400.
1956 3/7 till Et i 403.
1956 6/7 till Kpg i 400.
1956 9/8 till Et i 409.
1956 12/9 till Kpg i 408.
1956 19/10 till Et i 409.
1956 21/11 till Kpg i 408.
1956 21/12 till Et i 409.

1957 29/1 till Kpg i 408.
1957 27/2 till Et i 409.
1957 12/4 till Kpg i 408.
1957 14/5 till Et i 409.
1957 21/8 till Kpg i 408.
1957 11/9 till Et i 408.
1957 26/9 till Kpg i 408.
1957 25/10 till Et.
1957 23/11 till Kpg i 408.

1958 3/1 till Et i 409.
1958 11/3 till Kpg i 408.
1958 15/4 till Et i 409.

1961 25/9 Ur spår i Stl.

1962 17/5-4/7 Utl till SJ. Återlämnad i tåg 4101.
1962 23/8 sista notering.


[b]Hg 206: [/b]

1954 18/6 ank Et via Fv-Vsg, Vsg-Et i k95.

1954 23/9 Handsignallampor uppsatta.
1954 12/10 2 st jordstänger uppsatts.
1954 12/10 1 st extra värmenyckel uppsatts plomberad i verktygsskåpet.
1954 25/10 Dubbel kolslitskena uppsatts.
1954 23/11 Mekanisk upphållning för tidbromsventilen uppsatts.

1955 1/3 Den dubbla kolslitskenan utbytt mot en enkel kolslitskena.

1955 2/4-14/11 Utl till SJ. Rep i Hgl. Åter Et i tåg 526.
1955 15/12 Utl till SJ i tåg 9076.
1955 29/12 Åter från SJ i tåg 313.

1956 2/1 till Kpg i 402,
1956 17/2 till Et i 401.
1956 27/3 till Kpg i 406.
1956 26/4 till Et i 403.
1956 11/12 till Kpg i 408.

1957 7/1 till Et i 409.
1957 24/1 till Kpg i 408.
1957 29/1 till Et i 409.
1957 30/10 Ur spår i Åby, rep i Ör i tåg 4657.

1958 18/2 till Et k401 efter B-rev i Ör.
1958 30/4 till Et i 409.
1958 10/6 till Kpg i 408.
1958 24/6 till Et i 409.

1963 18/1 sista notering.


[b]Hg 207: [/b]

1954 7/7 ank Et i tåg 6525 Fv-Vsg, Vsg-Et k95.

1954 19/10 2 st jordstänger uppsatts.
1954 15/10 1 st extra värmenyckel uppsatts plomberad i verktygsskåpet.
1954 26/10 Dubbel kolslitskena uppsatts.
1954 25/11 Mekanisk upphållning för tidbromsventilen uppsatts.

1955 2/4 Utl till SJ.
1955 15/6 Mr ö-syn i Hgl.
1955 15/11 Åter från SJ till Et i tåg 6288.
1955 15/12 Utl till SJ i tåg 9076 till Hgl.
1955 29/12 Krockad i Karlberg.

1956 19/1 Åter till Et från Hvst i Ör i tåg 401.

1956 19/9 till Kpg i 401.
1956 22/10 till Et i 409.
1956 26/11 till Kpg i 414.
1956 11/12 till Et o 409.

1957 7/1 till Kpg i 408.
1957 9/2 till ET i 409.
1957 12/3 till Kpg i 408.
1957 12/4 till Et i 409.
1957 2/5-3/5 Utl till SJ i tåg 312-301 Et-Cst-Et.
1957 20/7 till Kpg i 408.
1957 11/8 till Et i 409.
1957 11/9 till Kpg i 402.
1957 16/10 till Et i 409.

1958 3/1 till Kpg i 408.
1958 4/2 till Et i 409.
1958 6/2 till Kpg i 408.
1958 11/3 till Et i 409.
1958 4/6 till Kpg i 408.
1958 19/3 till Et i 409.

1963 23/1 sista notering.

TGOJ Några ordagranna noteringar om Ub - lok 501-05

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 10:53 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Av Hg- och Ub-loken var 2 st av vardera mestadels stationerade i Kopparberg längre tider än Bt-loken med Kopparberg, Grängesbergs Malmbangård och Storå som tjänstgöringsstationer för lättare godståg(Hg) och persontåg(Hg) samt växling.
Oxelösund hade även en Ub stationerad för diverse tjänst.


Ub 501:

1950 16/6 Lev.

1950 16/6-1953 2/10 Utl. till SJ Hglö.

1952 4/6-1952 21/6 Rev. kl. C Hvst Ör.

1953 14/3-1953 21/3 Rev. kl. C Hvst Ör.
1953 17/9-1953 30/9 A-rev. Hvst M.

1953 2/10 ank Et i tåg k4078.

1954 31/8-1954 23/9 Ny strömavtagare uppsatts. Isolatorerna ändrade.
1954 5/10 Lokvisslan flyttad till mitten på taket.
1954 9/10 Strypdon för strömavtagare uppsatts, tagna från Bt 302.

1956 27/6 till Kpg i 420.
1956 12/12 till Et i 571 / 581.

1957 16/5 till Kpg i 414.
1957 3/7 till Et i 415.

1960 23/1 Ur spår i Gredby.

1961 1/3 Utl. till Rjukanbanen i tåg 4077-5311.
1961 1/4 ca Åter från RjB.
1961 1/4 ca sista notering.


Ub 502:

1950 16/6 lev. som Ub 500.

1950 16/6-1953 10/7 Utl. till SJ Hglö.

1951 15/6-1951 26/9 Rev. kl. C Hvst Ör.

1953 10/6-1953 8/7 A-rev. i M.

1953 10/7 ank Et i tåg k92 via Fn från SJ, broms justerad i Fn.

1954 2/7 Omnr till 502 från 500.
1954 31/8-1954 23/9 Ny strömavtagare uppsatts. Isolatorerna ändrade.
1954 6/10 Lokvisslan flyttad till mitten på taket.
1954 9/10 Strypdon för strömavtagare uppsatts, tagna från Bt 302..

1956 9/2 till Kpg i 416.
1956 2/7 till Et i 417.
1956 12/10 till Kpg i 24 / 414 Rke.
1956 24/10 till Et i 415.

1957 11/6 till Kpg i 414.

1961 1/3 Utl. till Rjukanbanen i tåg 4077-5311.
1961 1/4 ca Åter från RjB.
1961 1/4 ca sista notering.


Ub 503:

1954 29/6 Lev.

1954 29/6 ank Et i 6496 via Fn.

1955 3/2 Rullgardiner uppsatta på höger sida i A- samt vänster sida i B-änden.

1956 28/6 Anordning uppsatts för förbikoppling av tidbromsventilen.

1956 2/7 till Kpg i 420.

1959 27/11 till Kpg i ???.
1959 27/11 sista notering.


Ub 504:

1954 1/9 ank Et i tåg 6000 via Fn.
1954 10/9 Avbländningsskärmar uppsatta.

1955 2/2 Rullgardiner uppsatta på höger sida i A- samt vänster sida i B-änden.

1956 2/1 till Kpg i 416.
1956 17/3 till Et i 417.
1956 25/10 till Kpg i 408 Rke 414 Kpg.
1956 5/12 till Et i 417.
1956 12/12 till Kpg i 414.

1957 11/6 till Et i 415.
1957 ??/?? till Kpg i ???.

1962 ??/?? till Et i ???.
1962 3/4 sista notering.


Ub 505:

1954 23/10 Lev.

1954 23/10 ank Et via Fn.

1956 17/3 till Kpg i 416.
1956 22/10 till Et i 415.

1957 3/7 till Kpg i 414.
1957 3/7 sista notering.

TGOJ Ellok översyner och revisioner utföres av

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 10:58 (1280 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[b]UNDERHÅLL:[/b]

1956 27/2:

[b]Kpg [/b]skall underhålla:
[b]Ub[/b]-lok som erhållits helt och hållet.
[b]Hg[/b]-loken som erhållits beträffande AII och AIIp och kolsyn,
[b][i]Et M.r. och S.r[/i]..[/b]
[b]Bt[/b]-loken AII och AIIp, [b][i][i]Et övrigt[/i][/i].[/b]
[b]Ma[/b]-loken [b][i]helt av Et[/i][/b].

TGOJ Ellok utlånade till SJ?

av Ola Ahlström, Friday, October 23, 2020, 20:36 (1279 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Mycket intressanta uppgifter, tack!

Notabelt är dock endast en uppgift när det gäller elloken tar upp färgsättning nämligen Ma 406 där det anges att "gul rand påmålad övriga breddade" med angivande av 1955-10-04.

Sedan hittar jag flera intressanta uppgifter som föranleder några frågor;
Ma 401, utlånad SJ 550402-550520
Ma 402, utlånad SJ 550402-550711
Ma 403, utlånad SJ 620518-620526
Ma 404, utlånad SJ 550519-550629 samt 620526-620702
Ma 405, utlånad SJ 550629-551114, 551216-551229 samt 620525-??????
Ma 407, utlånad SJ 550405-550412, 550725-551115 samt 551216-551229
Hg 202, utlånad SJ 570601-570607
Hg 203, utlånad SJ 570623-570630
Hg 204, utlånad SJ 580428-580429 samt 590708-590709 (?)
Hg 205, utlånad SJ 620517-620704
Hg 206, utlånad SJ 550402-551114 samt 571215-551229
Hg 207, utlånad SJ 551215-551229 (?) samt 57-0502-570503
Ub 500 (senare 502), utlånad SJ 500616-530710 samt till RjB 610301-610401 (?)
Ub 501, utlånad SJ 500616-531002 samt till RjB 610301-610401 (?)

Många datum blev det och jag hoppas jag skrivit rätt. Så till mina frågor;

Att TGOJ lånade ut två Ub lok redan 1950 föranleddes väl att elektrifieringen av TGOJ inte var klar, vilket också kan vara skälet till utlåningen 1955 (överkapacitet vid TGOJ?), men de senare tidpunkterna? Vissa perioder var bara något dygn (lokhaverier?) medan andra var under flera dagar/månader, kan det var överkapacitet hos TGOJ eller brister vid SJ eller fanns andra orsaker? Var använde SJ TGOJ Ma lok och i vilken typ tågtjänst? De två Ub lok som användes i Norge hos RjB var nytt för mig, finns mer att berätta? Någon utlåning av Bt lok tycks inte förkommit, varför bara Ma och Hg-lok?

Ola Ahlström
Malmö

TGOJ Ellok utlånade till SJ?

av Christer Fredriksson, Friday, October 23, 2020, 21:23 (1279 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det var lokbrist vid SJ som föranledde att man begärde hjälp från TGOJ.

Ma-loken gick främst till Norrlandstågen.

TGOJ-personal var ej glada över att låna ut / hyra ut lok till SJ, ty man fick ofta tillbaka lortiga, trasiga samt misskötta lok, vilket TGOJ alltid påpekade då loken besiktigades vid återlämnandet och SJ beklagade.

Var de 2 st första Ub-loken tjänstgjorde från 1950 till dess de återlämnades är ej klargjort.

Klart är att lokalgodstågen Frövi - Köping anges i Tdt att de framfördes av Ub-lok.
Trafiken på denna bandel sköttes ju av SJ lok och personal sedan eldriftens start. Enda trafik TGOJ hade på denna bandel var malmtågen.

Det är fullt möjligt att TGOJ Ub-lok användes där eller i annan SJ tjänst. Loken underhölls av SJ.

Loken ingick i det s.k. koordinationsavtalets fordons-km-utjämning mellan SJ och TGOJ för lok-, vagn- och personal-km.

TGOJ Ellok utlånade till SJ?

av Bertil Bengtsson, Saturday, October 24, 2020, 10:37 (1279 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag såg en TGOJ Ma i Boden sommaren 1955. Det bör ha varit i ankommande tåg 22 från Stockholm, gissar jag.
1961 arbetade jag ett tag i Notviken och då även på ett TGOJ Ma-lok. Nummer har jag inte en susning om.
Berra

TGOJ Ellok utlånade till SJ?

av Hans Broman, Saturday, October 24, 2020, 15:15 (1279 dagar sedan) @ Ola Ahlström

- - - Någon utlåning av Bt lok tycks inte förkommit, varför bara Ma och Hg-lok?

SJ hyrde obemannade lok av TGOJ och var därför knappast intresserade av att hyra
Bt-lok, en typ som SJ-personal inte var utbildad för.