El och Diesel i samma lok (Fordon: allmänt)

av chfahlgren, Wednesday, October 28, 2020, 10:21 (1248 dagar sedan)

Bästa kompisar på forumet.Det ska ha gästspelat en ny typ av lok,bl:a i Sverige tidigare under året där ett modernt lok presenterades med både el och dieseldrift och enligt utsago gav oavsett vilken av driftformen som utnyttjades samma styrka vad gäller dragkraft mm.Är det någon av er vänner som känner till något mer om detta lok,samt tillverkare och hur eventuella prov med loket i fråga utfallit.Hoppas fler kan vara intresserad av detta och jag tackar på förhand för svar.
Med Vänliga Järnvägs-Häslningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

El och Diesel i samma lok

av Godsgösta, Wednesday, October 28, 2020, 10:41 (1248 dagar sedan) @ chfahlgren

Bästa kompisar på forumet.Det ska ha gästspelat en ny typ av lok,bl:a i Sverige tidigare under året där ett modernt lok presenterades med både el och dieseldrift och enligt utsago gav oavsett vilken av driftformen som utnyttjades samma styrka vad gäller dragkraft mm.Är det någon av er vänner som känner till något mer om detta lok,samt tillverkare och hur eventuella prov med loket i fråga utfallit.Hoppas fler kan vara intresserad av detta och jag tackar på förhand för svar.
Med Vänliga Järnvägs-Häslningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

Du avser förmodligen Stadler EuroDual.
Loket har inte testats i den meningen att man provat "vad loket går för" utan loket har varit i Sverige för de tester som krävs för att få sitt godkännande hos Transportstyrelsen.


EuroDual Wiki

El och Diesel i samma lok

av tobbe, Wednesday, October 28, 2020, 11:28 (1248 dagar sedan) @ Godsgösta

Det finns även den andra varianten som "Last Mile", ett ellok som har en mindre dieselmotor som kan användas för växlingstjänst på oelektrifierade bangårdar under en begränsad tid. Denna är inte avsedd för linjetjänst under en längre tid. Med detta slipper godstågsentreprenören släpa med ett diesellok för växlingstjänsten på dessa bangårdar.;-)
tobbe

El och Diesel i samma lok

av Godsgösta, Wednesday, October 28, 2020, 15:13 (1248 dagar sedan) @ tobbe

Det finns även den andra varianten som "Last Mile", ett ellok som har en mindre dieselmotor som kan användas för växlingstjänst på oelektrifierade bangårdar under en begränsad tid. Denna är inte avsedd för linjetjänst under en längre tid. Med detta slipper godstågsentreprenören släpa med ett diesellok för växlingstjänsten på dessa bangårdar.;-)
tobbe

Absolut finns det den varianten med. (TRAXX AC3, Siemens Vectron mfl)
Dessa är dock knappt att betrakta som växelmaskiner då prestandan är minst sagt begränsad. Skulle snarare kalla det att man kan knuffa lite vagnar men inte att växla så som ett växellok kan :)

El och Diesel i samma lok

av Anders Järvenpää, Wednesday, October 28, 2020, 15:30 (1248 dagar sedan) @ Godsgösta

Jag har förstått att det går framåt med hjälpdiesel men snabbt går det inte. En bekant berättade att han har släpat upp 2800 ton ur en grusgrop med ett Sr3-lok utan tråd. Dragkraften är det inget fel på men farten kan man inte skryta med.

El och Diesel i samma lok

av chfahlgren, Wednesday, October 28, 2020, 12:50 (1248 dagar sedan) @ chfahlgren

Tack till er två vänner som svarat på mina frågor om dessa lok,mycket trevligt att få ta del av svaren från Er.
Med Vänliga Hälsningar från CH.Fahlgren.jvm-vän 92 i Falun.

El och Diesel i samma lok

av Granis, Wednesday, October 28, 2020, 13:53 (1248 dagar sedan) @ chfahlgren

Om man nu gör en järnvägshistorisk koppling här; har det funnits några sådana varianter "historiskt sett"? Typ diesel -> el då. Batteri -> el har ju funnits t o m i Sverige (litt Öc/d), men i övrigt? Kombinationen ånga -> el eller (och!?) diesel har väl aldrig funnits nånstans? Eller?

/ L G

El och Diesel i samma lok

av Christer Fredriksson, Wednesday, October 28, 2020, 14:23 (1248 dagar sedan) @ Granis

Glöm ej Italien, ånga - el om jag minns rätt!

El och Diesel i samma lok

av PeO, Wednesday, October 28, 2020, 15:10 (1248 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Glöm ej Italien, ånga - el om jag minns rätt!

Det förekom i Schweiz, men jag vill minnas att det blev ett kort prov. I princip en värmepatron i ångpannan, men verkningsgraden var medioker.

El och Diesel i samma lok

av Christer Göransson, Wednesday, October 28, 2020, 15:18 (1248 dagar sedan) @ PeO

Glöm ej Italien, ånga - el om jag minns rätt!


Det förekom i Schweiz, men jag vill minnas att det blev ett kort prov. I princip en värmepatron i ångpannan, men verkningsgraden var medioker.

De var inte ett prov, det var en nödvändighet då stenkolsförsörjningen tröt under andra världskriget.

/Christer

El och Diesel i samma lok

av Lennart Petersen, Wednesday, October 28, 2020, 17:46 (1248 dagar sedan) @ Christer Göransson

Glöm ej Italien, ånga - el om jag minns rätt!


Det förekom i Schweiz, men jag vill minnas att det blev ett kort prov. I princip en värmepatron i ångpannan, men verkningsgraden var medioker.


De var inte ett prov, det var en nödvändighet då stenkolsförsörjningen tröt under andra världskriget.

/Christer

Det var två växellok som byggdes om med strömavtagare och värmepatroner under kriget.
Förutom då brist på stenkol hade man även brist på metaller för att bygga lok.
Men det blev bara två som även fick elutrustningen borttagen efter kriget.
En fördel med loken var att med välfyllda ångmagasin kunde man även växla ett tag på icke elektrifierade spår.
I mer modern tid har man i Schweiz installerat elpatroner för stationär uppvärmning i stall hos bl.a Brienz-Rothornbahn som använder ånglok i turisttåg.

El och Diesel i samma lok

av -RB-, Wednesday, October 28, 2020, 15:19 (1248 dagar sedan) @ Granis

SS och SL har (haft) arbetslok märkta "elektrisk - dieselelektriskt lok" i några varianter .
Se SLMP 1969 sid 137 - 139 . Åtminstone de 2 ASJ boggiloken från 1969 SL A280 kördes på SJ spår Falun - Stockholm vid leveransen och har besökt SJ spår åtminstone en gång då ett av loken drog en tunnelbanevagn till och från Hagalund för undergolvssvarv (på 70 talet tror jag det var) .
Jag tror att de vid några tillfällen dragit C10/C11) vagnar mellan SL Hammarby och Saltsjöbanan (& vv) , innan SL gick över till lastbilstransport . De var också och hämtade några av C20 vagnarna i Liljeholmen (kanske användes ibland A287 lok till detta ?) . Ev har SL själv hämtat räls i Västberga med egna fordon ?

https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=389

https://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1096615

Men de är utanför ämnat ?

Och British Rail hade några "Elebtro-diesels" class 73 och 74 .

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_73

https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_74

mvh Rolf Berg

El och Diesel i samma lok

av Anders Sandgren, Wednesday, October 28, 2020, 16:08 (1248 dagar sedan) @ -RB-

SS/SL har haft flera lok med både kontaktledningsdrift och dieselelektrisk drift, bl.a de båda spårvägslok som köptes in från Göteborg ca 1944 byggdes om med dieselmotor+generator men kunde dessutom gå med tråd eller strömskena.

El och Diesel i samma lok

av Thomas K Ohlsson, Thursday, October 29, 2020, 11:01 (1247 dagar sedan) @ -RB-

SS och SL har (haft) arbetslok märkta "elektrisk - dieselelektriskt lok" i några varianter .
Se SLMP 1969 sid 137 - 139 . Åtminstone de 2 ASJ boggiloken från 1969 SL A280 kördes på SJ spår Falun - Stockholm vid leveransen och har besökt SJ spår åtminstone en gång då ett av loken drog en tunnelbanevagn till och från Hagalund för undergolvssvarv (på 70 talet tror jag det var) .
Jag tror att de vid några tillfällen dragit C10/C11) vagnar mellan SL Hammarby och Saltsjöbanan (& vv) , innan SL gick över till lastbilstransport . De var också och hämtade några av C20 vagnarna i Liljeholmen (kanske användes ibland A287 lok till detta ?) . Ev har SL själv hämtat räls i Västberga med egna fordon ?

Jo det har hänt att SL hämtat räls vid Liljeholmen, det finns en lyftanordning så att rälerna kan flyttas från "vanliga" godsvagnar till SL:s egna transportvagnar.

/TKO

El och Diesel i samma lok

av Torbjörn Jansson, Thursday, October 29, 2020, 11:27 (1247 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Den lyftanordningen är numera borttagen sedan några år!

Torbjörn

El och Diesel i samma lok

av Thomas K Ohlsson, Thursday, October 29, 2020, 11:35 (1247 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Den lyftanordningen är numera borttagen sedan några år!

Torbjörn

Oj - det har jag missat, fast jag åker förbi med spårvagn minst en gång i veckan!

Innebär detta att rälstransporterna är historia, eller sker omlastningen på annat sätt?

/TKO

El och Diesel i samma lok

av Överkörmästaren, Thursday, October 29, 2020, 21:58 (1247 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

I vilket fall som helst finns det fortfarande lok med både diesel- och eldrift vid SL.

El och Diesel i samma lok

av Richard Loe, Wednesday, October 28, 2020, 17:21 (1248 dagar sedan) @ chfahlgren

Bästa kompisar på forumet.Det ska ha gästspelat en ny typ av lok,bl:a i Sverige tidigare under året där ett modernt lok presenterades med både el och dieseldrift och enligt utsago gav oavsett vilken av driftformen som utnyttjades samma styrka vad gäller dragkraft mm.Är det någon av er vänner som känner till något mer om detta lok,samt tillverkare och hur eventuella prov med loket i fråga utfallit.Hoppas fler kan vara intresserad av detta och jag tackar på förhand för svar.
Med Vänliga Järnvägs-Häslningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

Man behöver skilja mellan lok som är tänkta att ha like stor effekt på el och diesel och lok som är tänkta att ha största effekt på (vanligtvis) el för att kunna dra ett tåg sakta den sista sträckan (the last mile, som det kallas).

Det bästa historiska exemplet på lok med lika stor effekt på el och diesel är EMD FL9, som byggdes åren 1956-1960 för New York, New Haven and Hartford Railroad i USA. Dessa var stora tunga lok (så där 130 ton) med en effekt på lite drygt 1800hk.

Det första kombinerade el-/diesellok i Europa var BR Class 73, som byggdes åren 1962 (6 prototyper) och 1965-67 (serieproduktion). Dessa är exempel på lok med största effekt (1600hk) på el, med dieselmotorn (600hk) endast tänkt för användning vid växling och över korta icke-elektrifierade sträckor. Anledningen till detta var att BR Southern Region inte hade behov av något annat för godstågstjänst eller snälltågstjänst.

El och Diesel i samma lok - Saltsjöbanan

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 29, 2020, 21:36 (1247 dagar sedan) @ chfahlgren

XF 24 hade - i varje fall på senare år - möjlighet till matning både från kontaktledning och dieselaggregat. 1976 tog jag denna bild i Neglinge:

[image]

Fordonet byggdes av banans egen verkstad och togs i bruk 1946. Det räknades då som motorvagn, och hade ett resgodsutrymme. I en beskrivning som järnvägen 1942 skickade till Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen nämns inget om dieseldriftsmöjlighet. 1958 fick SSnJ från VoV tillstånd att ta loket XF 24 i bruk - kanske efter att dieselaggregat byggts in i det tidigare bagageutrymmet? En sådan ändring kunde ju tänkas ha medfört att man övergick till att beteckna fordonet som lok och inte motorvagn, och kanske ansågs det onödigt att ändra litterat. Det stora dieselelektriska loket som SSnJ på 1960-talet tog över från SJ (tidigare SNJ) hade däremot littera ÄF, precis som tidigare vid Nynäsbanan. Även SJ hade tidigare Ä som huvudlittera på motorlok, och F i ÄF kanske indikerade att det faktiskt fanns ett litet resgodsutrymme?