Någom som minns dessa (Historiskt material)

av Stig Lagergren, Wednesday, October 28, 2020, 13:26 (1247 dagar sedan)

[image]

Hur länge användes de? Antar att de försvann när SNAP infördes.

Någom som minns dessa

av Gurra-Nisse, Wednesday, October 28, 2020, 15:20 (1247 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Åhhh, barn-/ungdomsminnen. Remsor som satt i hatthyllan över platsen, t ex i en Bo8. Barndomens resor till landet, mitten av 50-talet. Tror inte vi hade reserverade platser, blev dyrt.

Någon som vet vad de olika färgerna indikerade?

Någom som minns dessa

av Gurra-Nisse, Friday, October 30, 2020, 15:47 (1245 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

Provar ställa om frågan: Någon som vet vad de olika färgerna på platsmarkeringsremsorna indikerar?

Någon som minns dessa

av Stig Lagergren, Friday, October 30, 2020, 16:45 (1245 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

Provar ställa om frågan: Någon som vet vad de olika färgerna på platsmarkeringsremsorna indikerar?

Har tyvärr inget svar, men det är samma blankettnummer på alla tre som har förtryckta stationsnamn. Kan det ha varit något med udda och jämna dagar? (ren spekulation).

Någom som minns dessa

av Nils-Eric Sääf, Friday, October 30, 2020, 20:28 (1245 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

Det var en gosse och hans mamma som var ute och åkte tåg troligen i en sådan vagn. Mitt emot satt en fin dam som plötsligt märkte att något började droppa från
väskan på hatthyllan. Hon blev nyfiken på vad det var och provade med fingern vad det kunde vara och börja gissa på ädla varor som konjak och annat, Hon blev väldigt nyfiken och frågade vad det var, pojken ville att damen skulle försöka att gissa igen men hon gick bet. Vad är det frågade damen otåligt. HUNDVALP SVARADE POJKEN.

Någom som minns dessa

av Herbert Paalberg, Friday, October 30, 2020, 21:12 (1245 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det var en gosse och hans mamma som var ute och åkte tåg troligen i en sådan vagn. Mitt emot satt en fin dam som plötsligt märkte att något började droppa från
väskan på hatthyllan. Hon blev nyfiken på vad det var och provade med fingern vad det kunde vara och börja gissa på ädla varor som konjak och annat, Hon blev väldigt nyfiken och frågade vad det var, pojken ville att damen skulle försöka att gissa igen men hon gick bet. Vad är det frågade damen otåligt. HUNDVALP SVARADE POJKEN.

En undran Nisse, det var väl en spårhund som läckte uppe på hyllan? Undrar han i Vika;-)

eller när platsbiljetterna såg ut så här

av Stig Lagergren, Wednesday, October 28, 2020, 17:48 (1247 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

eller när platsbiljetterna såg ut så här - dörr/vagn

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, October 28, 2020, 19:09 (1247 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

Stockholm-Fågelsta var bäst!
1957 verkade man skriva dörr i st f vagn.
På platsbiljetten Cst-Fgl från 1961 är vagn överstruket och dörr 14 markerat.
Detta är lite före min tågåkartid men var det så att man använde dörr fram till början av 60-talet, dvs varje vagn hade dörrar med olika nummer?
När SNAP kom så fanns det kvar systemutskrivna platsmarkeringslappar ett bra tag.
Dessa användes på tåg utan obligatorisk platsbokning.

eller när platsbiljetterna såg ut så här - dörr/vagn

av Göran Kannerby, Wednesday, October 28, 2020, 19:33 (1247 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Stockholm-Fågelsta var bäst!
1957 verkade man skriva dörr i st f vagn.
På platsbiljetten Cst-Fgl från 1961 är vagn överstruket och dörr 14 markerat.
Detta är lite före min tågåkartid men var det så att man använde dörr fram till början av 60-talet, dvs varje vagn hade dörrar med olika nummer?
När SNAP kom så fanns det kvar systemutskrivna platsmarkeringslappar ett bra tag.
Dessa användes på tåg utan obligatorisk platsbokning.

Dörr borde få en renässans! Öresundstågen har tre vagnar men fyra vagnar, platsbiljetter säljs dock med fyra "vagnar" där vagnsnumret relaterar till vilken dörr som är närmast platsen. :-)

eller när platsbiljetterna såg ut så här - dörr/vagn

av Stig Lagergren, Wednesday, October 28, 2020, 20:35 (1247 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Första biljetten var till Värmlänningen, Xoa5, från Örebro till Stockholm.
Yoa2 hade dörrnummer, hur länge vet jag inte. 83 hade två tågsätt, ett till Jönköping och ett till Motala.
De små lapparna som ersatte remsorna fanns kvar långt in på 70-talet eller kanske ännu längre.

eller när platsbiljetterna såg ut så här - dörr/vagn

av Thomas Tell, Wednesday, October 28, 2020, 20:43 (1247 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Detta är lite före min tågåkartid men var det så att man använde dörr fram till början av 60-talet, dvs varje vagn hade dörrar med olika nummer?

Jag har i normalplaner aldrig sett annat än vagnsnummer. En vagns halvor/dörrar kan ju inte ha olika destinationer. Vagnsnumret satt ju vid dörrarna eller på konsolerna till plattformstaket.

Vagnsnummer fästade vid takkonsolerna fanns redan 1904.

[image]

Här en ritning från 1909 med skyltar för kontinentvagnarna.

[image]

/tell

eller när platsbiljetterna såg ut så här - dörr/vagn

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, October 28, 2020, 20:59 (1247 dagar sedan) @ Thomas Tell

Detta är lite före min tågåkartid men var det så att man använde dörr fram till början av 60-talet, dvs varje vagn hade dörrar med olika nummer?

Jag har i normalplaner aldrig sett annat än vagnsnummer. En vagns halvor/dörrar kan ju inte ha olika destinationer. Vagnsnumret satt ju vid dörrarna eller på konsolerna till plattformstaket.

Då återstår frågan varför det stod "dörr" på platsbiljetten från 1957 och "vagn/dörr" från de som var från början av 60-talet. Kanske olika på motorvagnståg och loktåg(?)
Loktågen på VSB i mitten av 60-talet hade definitivt vagnsnummer.

eller när platsbiljetterna såg ut så här - dörr/vagn

av Stig Lagergren, Wednesday, October 28, 2020, 21:01 (1247 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Borde skrivit det förstås, dörrnummer förekom bara på motorvagnståg.

eller när platsbiljetterna såg ut så här - dörr/vagn

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, October 28, 2020, 21:02 (1247 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Borde skrivit det förstås, dörrnummer förekom bara på motorvagnståg.

Då har vi löst det mysteriet, dvs 1957 var de flesta expresstågen motorvagnståg sedan blev det mer loktåg och då blev "dörr" till "vagn/dörr". :-) Mvh

eller när platsbiljetterna såg ut så här - dörr/vagn

av Ola Almquist, Wednesday, October 28, 2020, 22:56 (1246 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Borde skrivit det förstås, dörrnummer förekom bara på motorvagnståg.

Här finns en bild på en skylt med dörrnummer.