Ångvält till Järnvägsstyrelsen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Tore Blom, Sunday, November 01, 2020, 10:26 (1265 dagar sedan)

Vi har nyligen tagit hand om en ångpanna från en Munktells Ångvält, lev till kungliga Järnvägsstyrelsen 1911. Går det och hur kan man få ytterligare upplysningar om denna inventarie. Vore ju intressant att se vart den sedan tog vägen och när den utrangerades.

Besiktningsbevis (m2B)

av NOR, Sunday, November 01, 2020, 11:56 (1265 dagar sedan) @ Tore Blom

Inget svar på din fråga men så här ser ser besiktningsbeviset ut med sin svårtydbara baksida.

[image]

[image]

Besiktningsbevis (m2B)

av Ola Almquist, Sunday, November 01, 2020, 13:03 (1264 dagar sedan) @ NOR

Inget svar på din fråga men så här ser ser besiktningsbeviset ut med sin svårtydbara baksida.

[image]

[image]

Nja, så farligt är det nog inte. Jag tolkar det som:

Brd Fbr

Ångvältarna sändes

1 till Norrtull. Biö Hellgren

1 till Gbg; Biö Möller.

Cst 10/11 1911

Bergelmer

Plikt uttages ej

KUNGL. JÄRNVÄGSSTYRELSEN

Elis B. Höjer

Anton Gösta Hellgren var baningenjör av 2 klass på 1 bansektionen, Stockholm.
Carl Sune Magnus Möller var baningenjör av 2 klass på 6 och 10 bansektionenerna, Göteborg.
Sven August Jon Bergelmer var byrådirektör på Banbyrån.
Elis Buardo Höjer var byråingenjör av 1 klass på Förrådsbyrån.

Allt enligt avlöningsstaten för 1912.

/Ola

Besiktningsbevis (m2B)

av mormorsgruvan, Monday, November 02, 2020, 11:34 (1264 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kan det vara den ångvält som vi ser på bild KDAE04426 ?

Besiktningsbevis (m2B) - bild

av Ola Almquist, Monday, November 02, 2020, 13:38 (1263 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Kan det vara den ångvält som vi ser på bild KDAE04426 ?

Alltså denna. Vad säger Tore?

/Ola

Ångvält till Järnvägsstyrelsen

av Tore Blom, Monday, November 02, 2020, 16:11 (1263 dagar sedan) @ Tore Blom

Tore svarar först STORT TACK

Vält nr 5015 är det vi har pannan till och om jag bara kommeihåg hur man lade till bilder so skulle jag göra det. Men det är för mig lika svårt för att inte sdäga omöjligt varje gång?

Således var det mycket väl ett svar på min fråga, Herr NOR.
Naturligtvis skulle man velat veta mera om vilken som gick dit eller "därôta"? Umeå var ju ortslokaliseringen i modern tid, nu vid identifieringen.

Den vält som refereras till i Hässleholm är dock inte en Munktells utan faktiskt en Nydqvist & Holm tillverkad vält. NOHAB står som vår tredje svenska ångvältstillverkare. Munktells var störst förvisso men inte först. Det var Lindahl och Runer i Gävle.