Västerdalsbanan 1974 del 1 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Sunday, November 01, 2020, 12:24 (1244 dagar sedan)

Sommaren 1974 företogs en längre rundtur i Sverige och Danmark, här kommer inledningen till Malung.
[image]
Delarna med Bohus- och Lysekilsbanorna samt Danmark har jag visat förut.

[image]
Av någon anledning jag inte längre minns köpte vi våra färdbiljetter i Knivsta.

[image]
Som jag brukar visar jag den upprättade tidtabellen där det framgår vilka fordon och tåg som visas på bilderna.

[image]

[image]

[image]

[image]
Uppsala

[image]

[image]
Sala

[image]

[image]

[image]
Borlänge

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Dala-Floda

[image]
Björbo. Mörkret föll alltmer och hindrade ytterligare fotografering.
Fortsätter med del 2 morgonen efter då ljuset återvänt.

Västerdalsbanan 1974 del 1

av Stig Lagergren, Sunday, November 01, 2020, 12:35 (1244 dagar sedan) @ sepernik

Äntligen. Tänkte faktiskt igår på att det var länge sen vi såg någon av dina fantastiska reseberättelser. Tack att du är tillbaka. Ser fram emot fortsättningen.

Västerdalsbanan 1974 del 1

av HJP, Sunday, November 01, 2020, 12:50 (1244 dagar sedan) @ sepernik


[image]

****
Noterar att Ra 846 har kvar de stora strålkastarna, så sent som 1974. Vet någon när loket fick marchalljus?

Västerdalsbanan 1974 del 1 - biljett

av Hans W, Sunday, November 01, 2020, 13:56 (1244 dagar sedan) @ sepernik


[image]
Av någon anledning jag inte längre minns köpte vi våra färdbiljetter i Knivsta.

Kan det vara så att ni där kände en biljettexpeditör som var tillräckligt kreativ och road för att ställa ut en sådan biljett?
Jag kan f.ö. tänka mig att det kändes tillfredsställande för den konduktör som fick slutklippa biljetten på sista sträckan :-D .

Västerdalsbanan 1974 del 1 - biljett

av tobbe, Sunday, November 01, 2020, 15:32 (1244 dagar sedan) @ Hans W

Minns i början av 1970-talet när jag och min framlidne resekompis gjorde en rundresa, den s.k. "Lilla Nils Holgerssonturen" Stockholm - Östersund- Mora- Lesjöfors-Kristinehamn-Göteborg- Hallsberg - Västerås -Stockholm. Man hade ett ganska tjockt häfte med biljetter på berörda sträckor givetvis handutskrivna med olika delsträckor som ingick. Men kan tillägga att denna rundresa innefattade även sträckor som inte ingick i ordinarie giltigheten då vi lyckades genom att prata med förare o tågmästare om att få lifta på sidolinjer både väster o österut beroende vilka fordon som var dragare. Många biljettviserare visste knappt var de skulle markera sitt klipp så endera avstod de från detta eller sade: "Jag gör ett klipp i kanten för att inte äventyra Er resa då jag inte vet var jag skall markera" Det var tider det och jag tror mig minnas att vi reste gratis på väldigt många sidobanor framför allt uppe Norrland och i Småland. Vi var ute i 3 veckor vill jag minnas!!:-P :-P
tobbe

Västerdalsbanan 1974 del 1 - biljett

av sepernik, Sunday, November 01, 2020, 16:13 (1244 dagar sedan) @ Hans W

Jag kan f.ö. tänka mig att det kändes tillfredsställande för den konduktör som fick slutklippa biljetten på sista sträckan :-D .

Slutklippet ja, vi avslutade resan med pendeltåget till Södertörns Villastad vilket medförde att vi fortfarande kunde åka till Knivsta på den "stora" biljetten. Som jag minns det gjorde vi senare också det, fick biljetten slutklippt, och troligen till vårt förtret tvingade att lösa en biljett ombord på återresan till Märsta där 70-kortet gällde.;-)
[image]

Västerdalsbanan 1974 del 1 - biljett

av Ted S, Sunday, November 01, 2020, 16:29 (1244 dagar sedan) @ Hans W

Kallades det inte gaffelbiljett?
SJ Resebyrå i Hägerstensåsen (Stockholm) var fena på det slags, och hade rykte om sig i diggarkretsar.

Apropå invecklade biljetter

av Stig Lagergren, Sunday, November 01, 2020, 20:49 (1244 dagar sedan) @ Hans W

Man kan nästan förstå att konduktören på tåget mellan Ånge och Sundsvall var lite fundersam när han såg den här biljetten.

[image]

Apropå invecklade biljetter

av sepernik, Sunday, November 01, 2020, 21:59 (1244 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Man kan nästan förstå att konduktören på tåget mellan Ånge och Sundsvall var lite fundersam när han såg den här biljetten.

Fantastiskt, tack för den:-)

Apropå invecklade biljetter

av Leif B, Sunday, November 01, 2020, 22:12 (1244 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Man kan nästan förstå att konduktören på tåget mellan Ånge och Sundsvall var lite fundersam när han såg den här biljetten.

[image]

Inte i den klassen men 1985 gick jag in på SJ Resebyrå och beställde en enkel Stockholm - Kil - Ställdalen - Örebro - Fjugesta. Säljaren började titta i sin SNAP-lista men jag antydde att "den vägen finns nog inte i SNAP". Jag hade summerat sträckan på min lapp och hon undrade "kan jag lita på dig?", men det gjorde hon. Jag hade känslan att hon inte hade en aning om hur hon skulle gjort annars.

Nåväl resan gick bra och var trevlig. Och vi slapp vända i Fjugesta utan på något sätt kom vi till Kristinehamn för övernattning. :-)

Apropå invecklade biljetter - VPL10

av Hans W, Sunday, November 01, 2020, 23:36 (1244 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Under lumpentiden på 70-talet fanns ju den fantastiska biljettformen VPL10. Mot inlämnad beställning fick man ut en biljett som kostade endast 10 kr, resten stod Kronan för. Tanken var förstås att man skulle åka från garnisons- till hemorten, men det var inget krav. Så i mina gömmor har jag flera biljetter med snarlika resvägar som de ovan. Har många gånger funderat över hur SJ biljettexpeditionspersonal reagerade på dessa beställningar.

Apropå invecklade biljetter - VPL10

av Carl Olof Mossberg, Monday, November 02, 2020, 17:57 (1243 dagar sedan) @ Hans W

Under lumpentiden på 70-talet fanns ju den fantastiska biljettformen VPL10. Mot inlämnad beställning fick man ut en biljett som kostade endast 10 kr, resten stod Kronan för. Tanken var förstås att man skulle åka från garnisons- till hemorten, men det var inget krav. Så i mina gömmor har jag flera biljetter med snarlika resvägar som de ovan. Har många gånger funderat över hur SJ biljettexpeditionspersonal reagerade på dessa beställningar.

Så krångligt var det inte - regelverket var ganska tydligt.
I korthet: Tur&retur olika vägar; Halva tur&returpriset på varje resväg,
minsta avstånd till destinationen 200km. Billigaste biljett Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm var tur&retur Stockholm-Östansjö med direkt framresa och retur via Göteborg-Malmö.
Man fick aldrig korsa sig själv på fram- eller återresan och tur&retursträckor fick inte förekomma (undantag Lund-Malmö-Lund och kanske någon mer sträcka).
Mvh från en som jobbade på SJ Resebyrå den tiden.

Apropå invecklade biljetter - VPL10

av Göran Kannerby, Monday, November 02, 2020, 21:41 (1243 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Under lumpentiden på 70-talet fanns ju den fantastiska biljettformen VPL10. Mot inlämnad beställning fick man ut en biljett som kostade endast 10 kr, resten stod Kronan för. Tanken var förstås att man skulle åka från garnisons- till hemorten, men det var inget krav. Så i mina gömmor har jag flera biljetter med snarlika resvägar som de ovan. Har många gånger funderat över hur SJ biljettexpeditionspersonal reagerade på dessa beställningar.


Så krångligt var det inte - regelverket var ganska tydligt.
I korthet: Tur&retur olika vägar; Halva tur&returpriset på varje resväg, minsta avstånd till destinationen 200km. Billigaste biljett Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm var tur&retur Stockholm-Östansjö med direkt framresa och retur via Göteborg-Malmö.
Man fick aldrig korsa sig själv på fram- eller återresan och tur&retursträckor fick inte förekomma (undantag Lund-Malmö-Lund och kanske någon mer sträcka).
Mvh från en som jobbade på SJ Resebyrå den tiden.

Sen fanns det vissa specialregler som var delvis okända. Normalt fick ju en biljett alltid användas snabbaste vägen även om denna var längre än den prisberäknade, men från detta fanns det vissa undantag, exempelvis lär biljetter beräknade via Nässjö-Nybro eller Hultsfred-Åseda endast ha gällt prisberäknad väg, denna var annars kortare än omvägen via Alvesta, men i och med att det gick fler (och snabbare!) tåg på stambanan var det inte svårt att hitta lägen då det var snabbaste vägen.

Med hjälp av regeln om snabbaste vägen kunde man ibland korsa sin väg eller t o m åka i fel riktning i förhållande till hur biljetten var utfärdad.

Apropå invecklade biljetter - VPL10

av Carl Olof Mossberg, Monday, November 02, 2020, 22:05 (1243 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Under lumpentiden på 70-talet fanns ju den fantastiska biljettformen VPL10. Mot inlämnad beställning fick man ut en biljett som kostade endast 10 kr, resten stod Kronan för. Tanken var förstås att man skulle åka från garnisons- till hemorten, men det var inget krav. Så i mina gömmor har jag flera biljetter med snarlika resvägar som de ovan. Har många gånger funderat över hur SJ biljettexpeditionspersonal reagerade på dessa beställningar.


Så krångligt var det inte - regelverket var ganska tydligt.
I korthet: Tur&retur olika vägar; Halva tur&returpriset på varje resväg, minsta avstånd till destinationen 200km. Billigaste biljett Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm var tur&retur Stockholm-Östansjö med direkt framresa och retur via Göteborg-Malmö.
Man fick aldrig korsa sig själv på fram- eller återresan och tur&retursträckor fick inte förekomma (undantag Lund-Malmö-Lund och kanske någon mer sträcka).
Mvh från en som jobbade på SJ Resebyrå den tiden.


Sen fanns det vissa specialregler som var delvis okända. Normalt fick ju en biljett alltid användas snabbaste vägen även om denna var längre än den prisberäknade, men från detta fanns det vissa undantag, exempelvis lär biljetter beräknade via Nässjö-Nybro eller Hultsfred-Åseda endast ha gällt prisberäknad väg, denna var annars kortare än omvägen via Alvesta, men i och med att det gick fler (och snabbare!) tåg på stambanan var det inte svårt att hitta lägen då det var snabbaste vägen.

Med hjälp av regeln om snabbaste vägen kunde man ibland korsa sin väg eller t o m åka i fel riktning i förhållande till hur biljetten var utfärdad.

Vi hade en stämpel på bx i Falköping med texten "Gäller endast angiven väg".
Användes oftast för biljetter Falköping-Halmstad o b taxerade via Limmared.

Apropå invecklade biljetter - VPL10

av Lennart Fransson, Tuesday, November 03, 2020, 05:49 (1242 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Under lumpentiden på 70-talet fanns ju den fantastiska biljettformen VPL10. Mot inlämnad beställning fick man ut en biljett som kostade endast 10 kr, resten stod Kronan för. Tanken var förstås att man skulle åka från garnisons- till hemorten, men det var inget krav. Så i mina gömmor har jag flera biljetter med snarlika resvägar som de ovan. Har många gånger funderat över hur SJ biljettexpeditionspersonal reagerade på dessa beställningar.


Så krångligt var det inte - regelverket var ganska tydligt.
I korthet: Tur&retur olika vägar; Halva tur&returpriset på varje resväg, minsta avstånd till destinationen 200km. Billigaste biljett Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm var tur&retur Stockholm-Östansjö med direkt framresa och retur via Göteborg-Malmö.
Man fick aldrig korsa sig själv på fram- eller återresan och tur&retursträckor fick inte förekomma (undantag Lund-Malmö-Lund och kanske någon mer sträcka).
Mvh från en som jobbade på SJ Resebyrå den tiden.


Sen fanns det vissa specialregler som var delvis okända. Normalt fick ju en biljett alltid användas snabbaste vägen även om denna var längre än den prisberäknade, men från detta fanns det vissa undantag, exempelvis lär biljetter beräknade via Nässjö-Nybro eller Hultsfred-Åseda endast ha gällt prisberäknad väg, denna var annars kortare än omvägen via Alvesta, men i och med att det gick fler (och snabbare!) tåg på stambanan var det inte svårt att hitta lägen då det var snabbaste vägen.

Med hjälp av regeln om snabbaste vägen kunde man ibland korsa sin väg eller t o m åka i fel riktning i förhållande till hur biljetten var utfärdad.

Vi hade en stämpel på bx i Falköping med texten "Gäller endast angiven väg".
Användes oftast för biljetter Falköping-Halmstad o b taxerade via Limmared.

Ett annat exempel på biljetter som bara gällde taxerad väg var Växjö - Jönköping via Värnamo.

Apropå invecklade biljetter - VPL10

av Carl Olof Mossberg, Monday, November 02, 2020, 22:20 (1243 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Sen fanns det vissa specialregler som var delvis okända. Normalt fick ju en biljett alltid användas snabbaste vägen även om denna var längre än den prisberäknade, men från detta fanns det vissa undantag, exempelvis lär biljetter beräknade via Nässjö-Nybro eller Hultsfred-Åseda endast ha gällt prisberäknad väg, denna var annars kortare än omvägen via Alvesta, men i och med att det gick fler (och snabbare!) tåg på stambanan var det inte svårt att hitta lägen då det var snabbaste vägen.

Nu hängde jag inte med riktigt...

Apropå invecklade biljetter - VPL10

av Henrik H, Tuesday, November 03, 2020, 21:12 (1242 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Hej kollega:-)
Mvh Henrik som har varit på SJR Trelleborg

Apropå invecklade biljetter - ytterligare exempel

av Stig Lagergren, Monday, November 02, 2020, 18:22 (1243 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det gick att få in ganska många stationer fastän biljetten inte var särskilt stor. Sträckan Norrköping - Linköping på hemresan blev ganska lång.

[image]

Apropå invecklade biljetter - ytterligare exempel

av Alex, Monday, November 02, 2020, 19:43 (1243 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Noterade också att man så sent som 1975 kunde köpa sig en direkt sovplatsbiljett mellan Mellerud och Brännland utanför Umeå.

Apropå invecklade biljetter - ytterligare exempel

av Carl Olof Mossberg, Monday, November 02, 2020, 21:45 (1243 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det gick att få in ganska många stationer fastän biljetten inte var särskilt stor. Sträckan Norrköping - Linköping på hemresan blev ganska lång.

Korrekt i o m att benet inte korsar sig själv.
Är "halv" barn eller rabattkort/annat?

Apropå invecklade biljetter - ytterligare exempel

av Stig Lagergren, Monday, November 02, 2020, 22:02 (1243 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Det gick att få in ganska många stationer fastän biljetten inte var särskilt stor. Sträckan Norrköping - Linköping på hemresan blev ganska lång.

Korrekt i o m att benet inte korsar sig själv.
Är "halv" barn eller rabattkort/annat?

Halv blev det p.g.a. att jag hade rabattkort. Hade sedan ett bra tag lämnat "barnaåldern".

Apropå invecklade biljetter - ytterligare exempel

av Carl Olof Mossberg, Monday, November 02, 2020, 22:10 (1243 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det gick att få in ganska många stationer fastän biljetten inte var särskilt stor. Sträckan Norrköping - Linköping på hemresan blev ganska lång.

Korrekt i o m att benet inte korsar sig själv.
Är "halv" barn eller rabattkort/annat?


Halv blev det p.g.a. att jag hade rabattkort. Hade sedan ett bra tag lämnat "barnaåldern".

Misstänkte det :-)

Apropå invecklade biljetter

av Alex, Monday, November 02, 2020, 18:29 (1243 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fågelsta-Falsterbo, vilken härlig järnvägsbiljett!

När jag jobbade på SJ platsbiljetter i mitten på 70-talet brukade jag roa mig med i stunder av stillhet att trycka fram fiktiva platsbiljetter.

Min egen favorit som jag aldrig fick förverkliga var en 1 kl. sovplats i singelkupé mellan Stockholm C -Finnforsfallet.:-)

Apropå invecklade biljetter

av Hans W, Monday, November 02, 2020, 19:03 (1243 dagar sedan) @ Alex


Min egen favorit som jag aldrig fick förverkliga var en 1 kl. sovplats i singelkupé mellan Stockholm C -Finnforsfallet.:-)

Men jag har ju hört en äldre bekant berätta om att han löst just en sådan biljett för ett tjänsteärende i Boliden!

Apropå invecklade biljetter

av Alex, Monday, November 02, 2020, 19:32 (1243 dagar sedan) @ Hans W

Tyvärr inte på mitt skift.:-(