Yoa2 i Falun 5 oktober 1968 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Friday, November 06, 2020, 16:38 (1239 dagar sedan)

[image]

Jag gör ett omtag med den här bilden som jag igår så felaktigt placerade i Hässleholm. Det är alltså Yoa2 106 - 105 som ankommit till Falun i tåg 354 från Linköping via Västerås och skall gå som tåg 511 till Linköping via Mjölby.
Tåg 354 var normalt genomgående Linköping - Falun men den här dagen blev det två byten. Linköping - Norrköping bestod tåget av Du 410, ABo7b, Bo8ca, Bo8ca. Norrköping - Västerås Yoa2 135 - 136 och Västerås - Falun alltså Yoa2 105 - 106.
Jag har antecknat en hel del lok under resan, bl.a. 3 Of2 och 5 Bk i Borlänge. I Falun fanns 15 ånglok, Ha 462, T41 200, Z 10 och 24, Z3 87 m.m.
Under hemresan med 511 har jag bl.a. noterat G10 1847 i Gräsberg.
Man kan undra varför jag gjorde den här snabbresan till Falun, hann väl knappast ens äta under uppehållet eftersom jag tydligen besökte lokstallet. Minnena har tyvärr bleknat betydligt. Det var en av de sista dagarna i lumpen så jag åkte väl med militärrabatt. Vpl 10 fanns inte då tyvärr.

Yoa2 i Falun 5 oktober 1968

av S-O Johansson, Friday, November 06, 2020, 20:01 (1239 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

Jag gör ett omtag med den här bilden som jag igår så felaktigt placerade i Hässleholm. Det är alltså Yoa2 106 - 105 som ankommit till Falun i tåg 354 från Linköping via Västerås och skall gå som tåg 511 till Linköping via Mjölby.
Tåg 354 var normalt genomgående Linköping - Falun men den här dagen blev det två byten. Linköping - Norrköping bestod tåget av Du 410, ABo7b, Bo8ca, Bo8ca. Norrköping - Västerås Yoa2 135 - 136 och Västerås - Falun alltså Yoa2 105 - 106.
Jag har antecknat en hel del lok under resan, bl.a. 3 Of2 och 5 Bk i Borlänge. I Falun fanns 15 ånglok, Ha 462, T41 200, Z 10 och 24, Z3 87 m.m.
Under hemresan med 511 har jag bl.a. noterat G10 1847 i Gräsberg.
Man kan undra varför jag gjorde den här snabbresan till Falun, hann väl knappast ens äta under uppehållet eftersom jag tydligen besökte lokstallet. Minnena har tyvärr bleknat betydligt. Det var en av de sista dagarna i lumpen så jag åkte väl med militärrabatt. Vpl 10 fanns inte då tyvärr.

Det var en trevlig rundtur man kunde göra med de tågen. För en pojke med tillgång till personalfribiljetter gav det möjlighet att resa till nya spännande och outforskade trakter över en dag.

Yoa2 i Falun 5 oktober 1968

av Nils-Eric Sääf, Saturday, November 07, 2020, 12:08 (1238 dagar sedan) @ S-O Johansson

De 36 biljetter Mor och jag hade till förfogande räckte med råge till för ett år. Mycket berodde dock av att Tm och knr på ÖCJ sällan träffade biljetten med tången så den var hel och fin till nästa resa till Björkhult. Nu pratar vi 40 tal och tidigt 50 tal.

Yoa2 i Falun 5 oktober 1968

av Stig Lagergren, Saturday, November 07, 2020, 13:58 (1238 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

De 36 biljetter Mor och jag hade till förfogande räckte med råge till för ett år. Mycket berodde dock av att Tm och knr på ÖCJ sällan träffade biljetten med tången så den var hel och fin till nästa resa till Björkhult. Nu pratar vi 40 tal och tidigt 50 tal.

Du hade det förspänt. När lillebror hade fyllt sex år 1959 var vi fyra om dessa 36. Och dessutom var det bara (om jag minns rätt) fyra per person som var "långbiljetter", d.v.s. mer än 300 km enkel resa. Men visst var det så att många konduktörer hade svårt att träffa den lilla biljetten med tången.

Yoa2 i Falun 5 oktober 1968

av Alex, Saturday, November 07, 2020, 21:19 (1238 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Flera konduktörer var också mycket välvilliga att uppgradera till 1 klass i mån av plats.