Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969 (Fotografier/bildfrågor)

av Ulfe, Sunday, November 08, 2020, 08:10 (1264 dagar sedan)

Fler bilder från resan har skannats.

[image]

[image]
Okänd plats, är det sandning av räler som sker framme vid loket?

[image]
Okänt var bilden är tagen.

[image]
Vattentagning.

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Legenden, Sunday, November 08, 2020, 08:33 (1264 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Okänt var bilden är tagen.

Bilden är tagen i Bengtsfors.

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Ulfe, Sunday, November 08, 2020, 08:36 (1264 dagar sedan) @ Legenden

Tack för snabbt svar, hälsar Ulf o Björn.

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Thomas Tell, Sunday, November 08, 2020, 10:44 (1264 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Okänd plats, är det sandning av räler som sker framme vid loket?

Jag var inte med på resan men var det till och med så att SJKs ordföranden Urban Thiel var med och sandade? Det var ju lövhalt.
/tell

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Sune Nylén, Sunday, November 08, 2020, 10:47 (1264 dagar sedan) @ Thomas Tell

Möjligen stigningen från Årjäng mot Björnåsen. Där lär det ofta varit lurigt.

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Besc, Sunday, November 08, 2020, 12:48 (1264 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Okänd plats, är det sandning av räler som sker framme vid loket?

Jag var inte med på resan men var det till och med så att SJKs ordföranden Urban Thiel var med och sandade? Det var ju lövhalt.

Jo visst var det så och det är med största sannolikhet Urban på bilden! Detta var f ö min första SJK-resa.
Tack för härliga nostalgiska bilder!

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, November 08, 2020, 16:19 (1264 dagar sedan) @ Besc

[image]
Okänd plats, är det sandning av räler som sker framme vid loket?

Jag var inte med på resan men var det till och med så att SJKs ordföranden Urban Thiel var med och sandade? Det var ju lövhalt.


Jo visst var det så och det är med största sannolikhet Urban på bilden! Detta var f ö min första SJK-resa.
Tack för härliga nostalgiska bilder!

Det stämmer bra. Förutom Urban Thiel var reseledaren Gunnar Jernstad ute och sandade. Jag var själv med på resan och har noterat att så skedde strax norr om Björnåsens hållplats.

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Ulf Diehl, Monday, November 09, 2020, 10:44 (1263 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Nja, förutom ordföranden Urban Thiel så var det Rune Carlsson enligt andra bilder. Se f.ö Järmvägsminnen 6 sid 49[image]
Ulf Diehl

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Hans B Keller, Tuesday, November 10, 2020, 01:23 (1262 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[image]
Okänd plats, är det sandning av räler som sker framme vid loket?

Jag var inte med på resan men var det till och med så att SJKs ordföranden Urban Thiel var med och sandade? Det var ju lövhalt.


Jo visst var det så och det är med största sannolikhet Urban på bilden! Detta var f ö min första SJK-resa.
Tack för härliga nostalgiska bilder!


Det stämmer bra. Förutom Urban Thiel var reseledaren Gunnar Jernstad ute och sandade. Jag var själv med på resan och har noterat att så skedde strax norr om Björnåsens hållplats.

=======
Fotot är taget i stigningen söder om Björnåsen hp ungefär vid kmp 89.
Förfarandet fick upprepas i stigningen från Kråkviken upp mot Svärdlång hlp.
Jag kunde därför både hoppa av och filma när Rune Carlsson sandade för att sedan åter hoppa på tåget!/HBK

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Sune Nylén, Tuesday, November 10, 2020, 07:37 (1262 dagar sedan) @ Hans B Keller

Jag har en minnesbild av att motlutet uppgick till 20 promille. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Måns Johannesson, Sunday, November 08, 2020, 12:35 (1264 dagar sedan) @ Ulfe

Fler bilder från resan har skannats.

[image]

[image]

Ser att ångvärmen är inkopplad också (möjligtvis med undantag för sista vagnen som var en Bo8cm, hade dessa ångvärme?).

/Måns

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Björn Arvidsson, Sunday, November 08, 2020, 13:43 (1264 dagar sedan) @ Måns Johannesson

En del Bo0cs hade ångvärme bla 3134 och ev 3200

Mer bilder från en SJK-resa på DVVJ 1969

av Martin Långström, Sunday, November 08, 2020, 16:31 (1264 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

En del Bo0cs hade ångvärme bla 3134 och ev 3200

Bo8cs 3200 har fortfarande ångvärmen i behåll.