MKontJ lok 2-4 (Fordon: lok)

av Hans B Keller, Wednesday, November 11, 2020, 20:11 (1261 dagar sedan)

I FB-gruppen Värmlands Historia publicerades den 8 okt ett foto med texten ”Sågverket Lesjöfors ca 1910”.
På fotot ser man ett ånglok med axelföljd 2B-2 och en N- och en G-vagn.
Varken ÖWJ eller MVJ hade något dylikt lok. Emellertid är loket väldigt likt de tre loken MKontJ 2-4. Dessa blev
1909 övertagna av SJ som MKb 1030-1032. Slopade 1921 och skrotade 1923. Enligt SJ str 77 var de placerade
hela SJ-tiden på III D. Frågan är om något av dem varit uthyrt till MVJ eller SJ Kristinehamn?
Ett liknande lok är även DHdJ 5 som anges uthyrt till SJ. Vad mera är känt om dessa lok?/HBK

CWJ 10-13?

av Anders Sandgren, Thursday, November 12, 2020, 10:58 (1260 dagar sedan) @ Ulfe

MKb-loken hade böjd omkastarstång medan loket på bilden har rak. Liknar mer CWJ's 2B-lok. Men detta var väl en relativt standardiserad typ som såldes till flera banor men med mindre skillnader.
13 fick 1920 överhettare så det är det inte, åtm inte efter 1920.
Troligen fick även 10 överhettare, åtm har loket rak skorsten 1935 och ser ombyggt ut vid cylinderpartiet. Detta lok blev C5 1627 men slopades redan 1942.
Övriga slopades före SJ-övertagandet (11 1925, 12 1939 och 13 1940).

Vet man när bilden är tagen?

CWJ 10-13?

av Kent Hedqvist, Thursday, November 12, 2020, 12:41 (1260 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag tror inte heller på MKb. Förutom omkastarstången har MKb-loken en annorlunda turbingnistsläckare. Skorstenen ser också ut att sitta längre bak på rökskåpet på MKb. Dessutom kan man vid förstoring av bilden se att nummerskylten inte är av SJ-typ. Den är mindre och lägre, vilket tyder på en EJ-maskin.
Kent

CWJ 10-13?

av Anders Sandgren, Thursday, November 12, 2020, 19:04 (1260 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Men det är något bekant med bilden, har den varit uppe här förut?

CWJ 10-13?

av Ola Almquist, Thursday, November 12, 2020, 19:28 (1260 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Men det är något bekant med bilden, har den varit uppe här förut?

Du har rätt! Se denna tråd.

/Ola

CWJ 10-13?

av Anders Sandgren, Thursday, November 12, 2020, 20:03 (1260 dagar sedan) @ Ola Almquist

Men det är något bekant med bilden, har den varit uppe här förut?


Du har rätt! Se denna tråd.

/Ola

Och vi kom inte längre då...
Även KJ 6-8 är rätt lika liksom WBJ 7-8 men de senare är högerkörda.
Det vertikala räcket vid hyttsidans front finns dock bara på CWJ-loken.
Även sotskåpsluckan pekar på CWJ. Loket på bilden synes vara våtångslok och ha vakuumejektorn kvar (ledningen till sotskåpet kan skönjas) och har inte fått det höjda pannläge som det överhettade CWJ-lok fick. LOK har i ÅvSEJ 1 satt frågetecken på lok 11 när det gäller överhettare och loket slopas redan 1925 även om andra uppgifter säger 1928. Kan det ha sålts 1925 och skrotats 1928?

CWJ 10-13?

av Ola Almquist, Thursday, November 12, 2020, 20:30 (1260 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Men det är något bekant med bilden, har den varit uppe här förut?


Du har rätt! Se denna tråd.

/Ola


Och vi kom inte längre då...
Även KJ 6-8 är rätt lika liksom WBJ 7-8 men de senare är högerkörda.
Det vertikala räcket vid hyttsidans front finns dock bara på CWJ-loken.
Även sotskåpsluckan pekar på CWJ. Loket på bilden synes vara våtångslok och ha vakuumejektorn kvar (ledningen till sotskåpet kan skönjas) och har inte fått det höjda pannläge som det överhettade CWJ-lok fick. LOK har i ÅvSEJ 1 satt frågetecken på lok 11 när det gäller överhettare och loket slopas redan 1925 även om andra uppgifter säger 1928. Kan det ha sålts 1925 och skrotats 1928?

Hur som helst så tror jag att Åryd stämmer och att uppgiften om att bilden skulle vara tagen i Lesjöfors är helt fel.

/Ola

CWJ 10-13?

av Anders Sandgren, Thursday, November 12, 2020, 21:51 (1260 dagar sedan) @ Ola Almquist

Men det är något bekant med bilden, har den varit uppe här förut?


Du har rätt! Se denna tråd.

/Ola


Och vi kom inte längre då...
Även KJ 6-8 är rätt lika liksom WBJ 7-8 men de senare är högerkörda.
Det vertikala räcket vid hyttsidans front finns dock bara på CWJ-loken.
Även sotskåpsluckan pekar på CWJ. Loket på bilden synes vara våtångslok och ha vakuumejektorn kvar (ledningen till sotskåpet kan skönjas) och har inte fått det höjda pannläge som det överhettade CWJ-lok fick. LOK har i ÅvSEJ 1 satt frågetecken på lok 11 när det gäller överhettare och loket slopas redan 1925 även om andra uppgifter säger 1928. Kan det ha sålts 1925 och skrotats 1928?


Hur som helst så tror jag att Åryd stämmer och att uppgiften om att bilden skulle vara tagen i Lesjöfors är helt fel.

/Ola

Det missade jag i gamla tråden. Då känns det helt naturligt med ett CWJ-lok i Åryd. Är det helt enkelt ett CWJ-tåg på CWJ's linje?