Arkivens dag - Besök Smalspårsarkivet (Arkiv/forskning/litteratur)

av Fredrik Lundström, Saturday, November 14, 2020, 10:56 (1231 dagar sedan)

[image]

Rälsbussförare Ivan Karlsson i Norsholm med rälsbussen YCo4p 673 och ett UCFo5p-släp bakom. Bilden sannolikt tagen 1950-1951

Tjustbygdens Järnvägsförening har, i brist på en lokal att förevisa saker i, byggt upp ett eget smalspårsarkiv för Västerviksbanorna och andra närliggande banor. Det finns såväl föremål som fotografier i arkivet och flera är sådana som inte visats tidigare, reportage från olika händelser och annat.

Idag är det Arkivens dag - passa på att ta en titt i vårt arkiv. En del material är dock exklusivt för medlemmar i Tjustbygdens Järnvägsförening

Smalspårarkivet

Arkivens dag - Besök Smalspårsarkivet

av Nils-Eric Sääf, Saturday, November 14, 2020, 14:00 (1231 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Ja,Lill-Ivan har man åkt med ett stort antal gånger. Hastighetsmätaren hade han sällan bekymmer om, ibland gick de nog lite för fort.Vi bodde i Jenny 50-52 och i Lakvik 55-61 och i Storsjö fram till breddningen så det blev några turer.Som jag ofta nämnt så var far TKL så vi hade nära kontakt med Personalen på Tågen.Min hustru och jag flyttade till Bräkne-Hoby i Blekinge och en av de första jag träffade var Lill-Ivan som körde Y3 mellan Malmö och Karlskrona,Hur det gick senare glömmer vi. I Smalspårarkivet finns det en del foton tagna både av mej och far. DÄR kan man gotta sej ett antal timmar.

Arkivens dag - Besök Smalspårsarkivet

av Olle E, Saturday, November 14, 2020, 19:53 (1230 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Trevlig bild, tack för den.
Varför flyttades lyktorna upp?

Arkivens dag - Besök Smalspårsarkivet

av Överkörmästaren, Saturday, November 14, 2020, 20:07 (1230 dagar sedan) @ Olle E

Trevlig bild, tack för den.
Varför flyttades lyktorna upp?

För att det ur samtliga synpunkter (utom möjligen i dimma) var en fördel, gissar jag! Bl a måste de ha varit väldigt utsatta för skador på den där höjden.

Arkivens dag - Besök Smalspårsarkivet

av Nils-Eric Sääf, Saturday, November 14, 2020, 20:41 (1230 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Därför flyttades strålkastarna upp något år in på 50-talet

Arkivens dag - Besök Smalspårsarkivet - YCo4p

av Ola Almquist, Saturday, November 14, 2020, 21:15 (1230 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Därför flyttades strålkastarna upp något år in på 50-talet

denna bild, tagen av K-E Liew vintern 1955 - 1956 ser man tre YCo4p (Märstabussar). Den längst vänster är ombyggd. Den i mitten (676?) är ombyggd men inte ommålad. Den till höger (på "Burmaspåret") är inte ombyggd.

Om jag förstått saken rätt förelåg fordonsbrist varvid ombyggnad och revision med ommålning inte hängde ihop helt och hållet. Många verkstäder var inblandade när det gällde modifiering av YCo-fordon under 1950-talet.

/Ola

Arkivens dag - Besök Smalspårsarkivet - YCo4p

av Arne Hällqvist, Thursday, November 19, 2020, 17:10 (1226 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bland de problem som uppstod med YCo4p/t i början gällde frekventa axelbrott. SJ kom fram till att belastningen på boggierna måste minskas. Bl a var snöplogarna infästade i boggierna och de borde istället monteras på vagnskorgarna. Strålkastarna måste då flyttas upp. Under hösten 1953 blev en vagn ombyggd på prov och ytterligare några följde under 1954. De flesta ombyggdes dock under 1955-1957 i samband med en ombyggnad av fordonstypen.