Oljeeldning år 1907 (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Tuesday, November 17, 2020, 13:26 (1254 dagar sedan)

Vid SJ fick ett lok littera Y oljeeldning år 1907. VARFÖR ?

Oljeeldning år 1907

av Olof W, Tuesday, November 17, 2020, 13:30 (1254 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vid SJ fick ett lok littera Y oljeeldning år 1907. VARFÖR ?

Varför inte?
Högre effekt än vid koleldning och mindre sot. Y loken var dessutom enmansbetjänade och då oljeeldning krävde mindre arbetsinsats än koleldning (utan stocker) så minskade arbetsbelastningen på lokföraren.

/Olof

Oljeeldning år 1907 - Ya 299

av Thomas Tell, Tuesday, November 17, 2020, 15:35 (1253 dagar sedan) @ Olof W

Vid SJ fick ett lok littera Y oljeeldning år 1907. VARFÖR ?


Varför inte?
Högre effekt än vid koleldning och mindre sot. Y loken var dessutom enmansbetjänade och då oljeeldning krävde mindre arbetsinsats än koleldning (utan stocker) så minskade arbetsbelastningen på lokföraren.

/Olof

Nu var det inte något av den enmansbetjänade loken som fick oljeeldning för de kom 1909. Det var i stället Ya 299 WÄRTAN, ett 1A-lok, som fick detta. Loket blev Vy 1908 och slopades 1911. Allt enligt" Normalspåriga ånglok...".
/tell

Oljeeldning år 1907

av BD, Tuesday, November 17, 2020, 16:21 (1253 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vid SJ fick ett lok littera Y oljeeldning år 1907. VARFÖR ?

SJ ville lära känna till systemet.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Notera att eldstadstaket är ritat korrugerat men sidorna släta samt ingen ångdom. Men fotot nedan visar ångdom.

[image]

Oljeeldning år 1907 - Holdens system

av Richard Loe, Tuesday, November 17, 2020, 16:55 (1253 dagar sedan) @ BD

Det oljeledningssystem som SJ prövade var den som utvecklades av James Holden, Locomotive Superintendent på Great Eastern Railway i Storbritannien åren 1885-1907. Holden fick patent på systemet december 1899 (patentnummer GB189902950).

Systemet användes på flera GER lok, främst i syfte att använda den olja som var en biprodukt från GER:s egna gasverk och som annars skulle kastas. Oljeledning på GER upphörde åren 1906-7 då man upptäckte att man kunde tjäna mer pengar på att sälja oljan för raffinering till bensin för de allt fler bilar som fanns på vägarna.

Oljeeldning år 1907 - Holdens system

av Bertil Bengtsson, Tuesday, November 17, 2020, 17:11 (1253 dagar sedan) @ Richard Loe

Om jag inte missminner mig - ibland gör jag ju det - så var det Holden's system som användes för oljeeldning i Österrike under 1900-talets första två årtionenden.
Berra