Oljeeldning år 1907 (Fordon: lok)
Vid SJ fick ett lok littera Y oljeeldning år 1907. VARFÖR ?
av mormorsgruvan, Tuesday, November 17, 2020, 13:26 (1254 dagar sedan)
Vid SJ fick ett lok littera Y oljeeldning år 1907. VARFÖR ?
av Olof W, Tuesday, November 17, 2020, 13:30 (1254 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Vid SJ fick ett lok littera Y oljeeldning år 1907. VARFÖR ?
Varför inte?
Högre effekt än vid koleldning och mindre sot. Y loken var dessutom enmansbetjänade och då oljeeldning krävde mindre arbetsinsats än koleldning (utan stocker) så minskade arbetsbelastningen på lokföraren.
/Olof
av Thomas Tell, Tuesday, November 17, 2020, 15:35 (1253 dagar sedan) @ Olof W
Vid SJ fick ett lok littera Y oljeeldning år 1907. VARFÖR ?
Varför inte?
Högre effekt än vid koleldning och mindre sot. Y loken var dessutom enmansbetjänade och då oljeeldning krävde mindre arbetsinsats än koleldning (utan stocker) så minskade arbetsbelastningen på lokföraren./Olof
Nu var det inte något av den enmansbetjänade loken som fick oljeeldning för de kom 1909. Det var i stället Ya 299 WÄRTAN, ett 1A-lok, som fick detta. Loket blev Vy 1908 och slopades 1911. Allt enligt" Normalspåriga ånglok...".
/tell
av BD, Tuesday, November 17, 2020, 16:21 (1253 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Vid SJ fick ett lok littera Y oljeeldning år 1907. VARFÖR ?
SJ ville lära känna till systemet.
Notera att eldstadstaket är ritat korrugerat men sidorna släta samt ingen ångdom. Men fotot nedan visar ångdom.
av Richard Loe, Tuesday, November 17, 2020, 16:55 (1253 dagar sedan) @ BD
Det oljeledningssystem som SJ prövade var den som utvecklades av James Holden, Locomotive Superintendent på Great Eastern Railway i Storbritannien åren 1885-1907. Holden fick patent på systemet december 1899 (patentnummer GB189902950).
Systemet användes på flera GER lok, främst i syfte att använda den olja som var en biprodukt från GER:s egna gasverk och som annars skulle kastas. Oljeledning på GER upphörde åren 1906-7 då man upptäckte att man kunde tjäna mer pengar på att sälja oljan för raffinering till bensin för de allt fler bilar som fanns på vägarna.
av Bertil Bengtsson, Tuesday, November 17, 2020, 17:11 (1253 dagar sedan) @ Richard Loe
Om jag inte missminner mig - ibland gör jag ju det - så var det Holden's system som användes för oljeeldning i Österrike under 1900-talets första två årtionenden.
Berra