Mars lights (Fordon: lok)

av Hans O, Tuesday, November 17, 2020, 19:10 (1227 dagar sedan)

God kväll

Försöker lista ut hur ljus bilderna (i fronten) på ett Amerikanskt EMD F7 lok, kollar nu om någon här kan svara. Skall förstås avslöja att jag försöker få till dessa ljus bilder på ett Märklin lok. Loket original hade ju bara en lampa fram som lyser upp 2 mittersta stålakastana och nummer skylten på sidorna, ombyggnad behövs
Loket saknar också dom 2 mindre strålkastarna över nummer skyltarna


Vi har 2 nummer skyltar (förmodar att dom hade egen brytare)

Vi har har 2 strålkastare vertikalt fram där en utav dom har "mars" funktionen

Är osäker på viken lykta som användes för "mars" och om/eller den hade fler uppgifter än bara "mars" effekten

Om nej ....så var den ju alltid släckt när "marsen" inte behövdes?

Om ja ...vilka fler ljusbilder kan då finans?

Den andra lyktan ....finns/fanns det hel och halv ljus.

Och ....."mars" effekten användes då lok rullade igenom "befolkade" områden?

Mvh Hans O

Mars lights

av A.Svenson, Tuesday, November 17, 2020, 23:48 (1227 dagar sedan) @ Hans O

Hej!

De små ”strålkastarna” över nummerskylten är väl markeringsljus? Grönt lys på extratåg och vitt om tåget är uppdelat i flera sektioner (närmast är väl följetåg i Sverige). Om det var vitt ljus på alla sektioner utom den sista eller det att på den sista minns jag inte. På ånglok satt dessa ljus mitt på utkanten av sotskåpsluckan och i dagsljus fördes motsvarande flaggor.

Hlsn.
Anders S

Mars lights

av Hans O, Wednesday, November 18, 2020, 07:01 (1227 dagar sedan) @ A.Svenson

God morgon, tack till svaren och länkar men tyvärr så syns bara "en ljusbild" i video länkarna.
Har googlat vidare och hittade en individ "WP 913" på ett musseum i usa men den hade bara en strålkastare fram (men små lysen över nummer skyltarna som mitt exemlar saknar tyvärr).
Hittade sedan sidan thedeiselshop skall se om jag når ägaren på mejl, vid svar så skall lägga upp det här.

Mvh Hans O

Mars light, strålkastare och markers

av Leif B, Wednesday, November 18, 2020, 21:50 (1226 dagar sedan) @ Hans O

God morgon, tack till svaren och länkar men tyvärr så syns bara "en ljusbild" i video länkarna.
Har googlat vidare och hittade en individ "WP 913" på ett museum i usa men den hade bara en strålkastare fram (men små lysen över nummer skyltarna som mitt exemplar saknar tyvärr).
Hittade sedan sidan thedeiselshop skall se om jag når ägaren på mejl, vid svar så skall lägga upp det här.

Mvh Hans O

Här tycker jag man ser en ljusbild väldigt tydligt:
https://youtu.be/Sa2894MBZC8?t=89

En mars light som rotera/sveper som mest är till för synas så att vägfarande håller sig undan. Därunder en strålkastare som mest är tillför att lokföraren ska se bra. Och överst två små vita "marker lights" som visar att det är ett extratåg (som inte finns i tidtabellen). Man kan också ana nummerskyltarna som visar tågnummer eller loknummer, för ett extratåg visar de loknumret.

Det har varierat mycket mellan olika järnvägar och olika typer exakt hurdana strålkastare man haft: med eller utan mars light? Mars light och strålkastare i samma ljusöppning eller i två olika ovanför varann.

Ser att du har en bild med rött sken i strålkastaren. Tyvärr har jag inte sett det, så jag vet inte om det är en slutsignal men jag tycker det låter lite långsökt. Det verkar mera typiskt amerikanskt att visa rött sken i "marker lights" som slutsignal.

Jag undrar om det röda skenet kan haft någon särskild signalbetydelse som t ex "jag kör på motspår på dubbelspår" (något sånt har funnits i Schweiz och - tror jag - långt tillbaka i Sverige) eller "nödsignal - stopp för alla mötande tåg" (motsvarande "blinkande frontljus" på moderna svenska lok eller tre fasta röda sken i Schweiz). Men nu spekulerar jag bara.

Mars lights. Marker lights

av Leif B, Wednesday, November 18, 2020, 09:54 (1226 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

De små ”strålkastarna” över nummerskylten är väl markeringsljus? Grönt lys på extratåg och vitt om tåget är uppdelat i flera sektioner (närmast är väl följetåg i Sverige). Om det var vitt ljus på alla sektioner utom den sista eller det att på den sista minns jag inte. På ånglok satt dessa ljus mitt på utkanten av sotskåpsluckan och i dagsljus fördes motsvarande flaggor.

Hlsn.
Anders S

Tvärtom! Vitt ljus i ”marker lights” för extratåg (vita flaggor dagtid).
Grönt sken = ”second section follows”, d v s ”ännu en sektion av tåget följer”. Det kan komma flera sektioner av samma tåg, men det sista visar varken vita eller gröna sken i ”markers”.

I kombination med vita sken visar extratåg loknumret och benäms t ex ”Extra 999 West” om loket har nummer 999 och extratåget går västerut.

Ordinarietåg (även ev extra sektioner) visar tågnumret istället för loknumret.

Sista vagnen visar vitt resp grönt sken framåt på samma sätt som loket. Om det däremot är ett ordinarietåg (resp sista sektionen av flera sektioner) så visas rött sken framåt.

Bakåt från sista vagnen är jag lite osäker men jag tror det var rött från ordinarie tåg (sista sektioen) och även extratåg. Däremot grönt sken bakåt från de ev övriga sektioner.

Dessa marker lights var livsviktiga eftersom det inte fanns någon tågklarerare som ansvarade för att linjen var fri till nästa station, utan det låg helt på tågpersonalen.

Mars lights. Marker lights

av Hans O, Wednesday, November 18, 2020, 18:25 (1226 dagar sedan) @ Leif B

Go kväll, trevligt att bli ännu mer "upplyst" tackar för svaren, blev lite avis på dessa Markers då dom ej finns på min modell viket är Märklin California zephyr sats 26600. Det kom lite mer info i dag på små tågs forumet för den som önskar det.
Passar också på att fråga då det framgår av bilder att den a unit som då går baklänges hade automatiskt rött ljus av något slag?

EMD F7

Mvh Hans O

Mars lights. Marker lights

av Warberg, Wednesday, November 18, 2020, 20:20 (1226 dagar sedan) @ Hans O

Gyralights kallas det åxå.
Syns tydligt så det är nog effektivt.
Sen är det ett fasligt tutande på tågen i USA
.

Mars lights och Gyralights

av Leif B, Wednesday, November 18, 2020, 21:36 (1226 dagar sedan) @ Warberg

Gyralights kallas det åxå.
Syns tydligt så det är nog effektivt.
Sen är det ett fasligt tutande på tågen i USA
.

Bara ett litet kanske onödigt förtydligande: "Gyralights" syftar på "Mars Lights" (inte på "Marker Lights").

Var inte "Gyralight" egentligen ett visst märke av roterande/svepande strålkastare?

Mars lights och Gyralights

av Hans O, Thursday, November 19, 2020, 17:55 (1225 dagar sedan) @ Leif B

God kväll, bilden på wikipedia går att förstora väldigt mycket, man ser div detaljer förmodligen ett litet underverk i sig
för att få dom rörliga effekterna. Har nu noterat att "Marsh light" och "Gyra Light" är ett liknande "konsept" som Leif B skrev men från olika bolag. Själv blandade jag i hopp "ditch lights" och fick för mig att det var Gyra lights.

När man ser den förstorade bilden på wikipedia så förstår man att "ditch lights" som då bara blinkar "något billigare" lösning än föregångarna.

Tackar för all info, Mvh Hans O

Mars lights. Marker lights. Loktyper

av Leif B, Wednesday, November 18, 2020, 21:33 (1226 dagar sedan) @ Hans O

Go kväll, trevligt att bli ännu mer "upplyst" tackar för svaren, blev lite avis på dessa Markers då dom ej finns på min modell viket är Märklin California zephyr sats 26600. Det kom lite mer info i dag på små tågs forumet för den som önskar det.
Passar också på att fråga då det framgår av bilder att den a unit som då går baklänges hade automatiskt rött ljus av något slag?

EMD F7

Mvh Hans O

Såg att du funderar på typbeteckningarna:
"F" står för freight och är fyraxliga (axelföljd BoBo)
"E" står för express och är sexaxliga, men med drivning på bara fyra axlar (axelföjld (A1A)(A1A)). De tidiga E-loken har en mycket elegant långsträckt nos men den senare har samma "trubbnos" som F-loken.

Så fanns det "FP" också, det var godstågslok men med "ånggenerator" för att koka vatten till ångvärme i vagnarna. DE var ofta någon meter längre för att ånggeneratorn skulle få plats.

Ovanstående gäller lok tillverkade av GM (EMD).


Lok tillverkade av American Locomotive Company (ALCO) brukar kallas "PA" resp "PB" för sexaxliga passagerarlok och "FA" resp "FB" gör godstågslok. "A" står för "A unit" d v s lok med hytt och "B" för lok utan hytt.