Xoa4 och X61 i Trelleborg 1965 respektive 2015 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, November 19, 2020, 22:28 (1225 dagar sedan)

För 55 år sedan användes fortfarande Xoa4 med tillhörande Box4-släp i persontrafiken kring Malmö. Bilden nedan tog jag för just 55 år sedan, dvs den 20/11 1965, av Xoa4 206 i täten för pt 1370 mot Malmö utanför banhallen vid Trelleborg C. Fem år senare flyttades persontrafiken över till att enbart använda Trelleborg F och under en tid inrymndes museilok och museivagnar i banhallen (Trelleborgs museum). Men som slumrad i en törnrosasömn i 44 år fick banhallen åter funktion av järnvägsstation då den lokala persontrafiken Malmö-Trelleborg återupptogs i december 2015. Den 12/12 var det stor (åter-)invigning av stationen och trafiken med Pågatåg till Malmö. På nästa bild ses tågsätt med X61 framför banhallen invigningsdagen. Påföljande dag var trafiken igång för allmänheten igen.
[image]
[image]

Xoa4 och X61 i Trelleborg 1965 respektive 2015

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Friday, November 20, 2020, 01:30 (1225 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Den 19 och 20 mars 2016 körde SMoK fotokörningar med ett äldre fordon på samma plats.

[image]

[image]

[image]

Lindman

Xoa4 och X61 i Trelleborg 1965 respektive 2015

av Henrik H, Monday, March 08, 2021, 07:15 (1117 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Hej Jan - Anders
Tack för fina bilder, nov 1965 var jag själv 11 mån gammal men jag vet att få var vintrarna just vinter
Min pappa jobbade som växlare på Trg bangård och hans bröder inne på kontoret
Sen när jag kom upp i nedre tonåren då hängde jag mycket nere på F och pratade med förare
Tack än engång
Mvh Henrik

Xoa4 och X61 i Trelleborg 1965 respektive 2015

av Niklas Bygdestam, Monday, March 08, 2021, 18:57 (1116 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[image]
[image]

Om man jämför bilderna och bortser från fordonen så är den största skillnaden att på den äldre bilden sitter det kontaktledningsbryggor för kontaktledningen över de båda spåren. I modern tid har man nöjt sig med enkelstolpar på vardera spåret. Och egentligen var bryggorna rätt överflödiga när de satt där. Det hade gott och väl räckt med enkelstolpar redan då. Så man kan undra varför de valde bryggor när det inte alls behövdes.