NÖJ -banan inom Norrköping (Järnväg allmänt)

av Granis @, fredag, november 20, 2020, 10:27 (8 dagar sedan)

NÖJ var (såklart) intressant även i ”andra ändan”, d v s i söder. Och då huvudorten Norrköping, där såväl den som Vikbolandsbanan (VB) utgick från stadens östra station. Samma år (2009) -fast på våren- som jag och ”Mäster” Ove Dannskog blev kunnigt guidade genom Örebro av Fredde, kunde vi göra detsamma i Norrköping under kunnig ledning även där. Närmare bestämt av Åke Blomstrand, son till NÖJs och sedemera trafikförvaltningen TÖJs siste maskinchef Yngve B, samt spårvägs- och järnvägskännaren Willy Forsström. Här syns de båda herrarna vid dagens början utanför stationshuset på Norrköping Ö
[image]

Från Norrköping Ö gick NÖJ och VB i en båge åt sydväst tills de skildes åt ungefär där Söderleden går idag. NÖJ fortsatte då (här) västerut längs staketet till höger och bortåt, medan VB svängde söderut, i en kurva åt vänster. Ungefär där bilarna befinner sig låg banvaktstugan vid Ljura gård.
[image]

En artikel kring detta publicerades i ”Sidospår” nr 2/ 2009 (”På tur med Åke och Willy”)

/ L G

NÖJ -banan inom Norrköping

av Kjell Aghult @, fredag, november 20, 2020, 18:11 (8 dagar sedan) @ Granis

- I övervåningen på Norrköping Ö stationshus fanns på SJ-tiden bl a tjänstebostad för trafikområdeschefen vid Norrköping C. Huset inrymde senare SJ Persontrafiks redovisningscentral.

- Norrköping V hette före tdtskiftet 1936-05-15 Kneippbaden (Kp). Finns under detta namn i Ekevings bangårdsskisser. Vart ledde skissens "fabriksspår?"

Platsen lydde under SJ-tiden under Östra stationen. Den hade TÖJ vanliga T-semafor, från 1939 med centrallås för (tidvis) obevakad körning. Och bompassning för Lokegatan: Bommarna skötta av tkl, stationär eller åkande vägvakt. Gatan var tydligen inte så stor: "Åkande vakten" fick stoppa trafiken med enbart flagga. Ett av alternativen i 1957 års linjebok.

av Granis @, fredag, november 20, 2020, 18:29 (8 dagar sedan) @ Kjell Aghult

- I övervåningen på Norrköping Ö stationshus fanns på SJ-tiden bl a tjänstebostad för trafikområdeschefen vid Norrköping C

... som i många år hette Johnson. I bostaden fanns bl a en magnifik öppen spis, som åtminstone fanns kvar för några (typ) år sedan då nån lokaltidning gjorde ett reportage om huset. Då stod våningen tom, vill jag minnas.

- Norrköping V hette före tdtskiftet 1936-05-15 Kneippbaden (Kp)"

Huset blev senare -efter att bl a varit privatbostad åt "TV-personligheten" Ragnar Dahlborg- "bed & breakfast", och det var där vi -ja, inte Willy då- bodde vid besöket 2009.

/ L G

av Kjell Aghult @, fredag, november 20, 2020, 20:23 (8 dagar sedan) @ Granis

- I övervåningen på Norrköping Ö stationshus fanns på SJ-tiden bl a tjänstebostad för trafikområdeschefen vid Norrköping C

SPÅR 2018.
... som i många år hette Johnson. I bostaden fanns bl a en magnifik öppen spis, som åtminstone fanns kvar för några (typ) år sedan då nån lokaltidning gjorde ett reportage om huset. Då stod våningen tom, vill jag minnas.

Eric Johnson var VD och trafikchef i TÖJ - beskriven i SPÅR 2018. Övergick vid förstatligandet till Lidingöbanorna.

Den trafikområdeschef jag menar är Stig Olsson, i nivån under. Pensionerad 1979, kom från BJ. Min bäste kurskamrat arbetade några år för honom. Om tc-bostaden kanske styckats vet jag inte: De stora ytorna drog ofta höga hyror. Och var för stora för äldre par med utflugna barn.

NÖJ -banan inom Norrköping - några personer

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, november 21, 2020, 01:33 (8 dagar sedan) @ Kjell Aghult

SPÅR 2018.

Eric Johnson var VD och trafikchef i TÖJ - beskriven i SPÅR 2018. Övergick vid förstatligandet till Lidingöbanorna.

Den trafikområdeschef jag menar är Stig Olsson, i nivån under. Pensionerad 1979, kom från BJ. Min bäste kurskamrat arbetade några år för honom. Om tc-bostaden kanske styckats vet jag inte: De stora ytorna drog ofta höga hyror. Och var för stora för äldre par med utflugna barn.

Är det Stig Olsson som ses på dessa bilder? Enligt Västerviks-Tidningen var det han och Åke Carnstam (i gul skjorta) som stod för uppvaktningen när Bertil Thylander gick i pension.
Thylander avtackas 1
Thylander avtackas 2

Men vem är det som står längst till höger på denna bild? (Drift)distriktschefen? Nja, tveksamt...

Tack på förhand!
Ola

RSS-feed av trådar