Stockholm C augusti 1967 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Friday, November 20, 2020, 17:49 (1252 dagar sedan)

Inspirerad av LaseJ:s fina Göteborgsbilder letade jag fram några från Stockholm C. Tågen är ju intressanta i sig men även miljön runt omkring. Inte mycket är sig likt numera. Är lite road av neonskyltarna, bl.a. Watzins Keratin och Maniol.
Största intresset tilldrog sig nog de då ganska nya Y3-tågen.

[image]Öd 636 och lokaltåg med D-lok i norra säcken 6 augusti.

[image]Öd 636 med DFo28 och F5a 6 augusti.

[image]Ra 991 ankommer med Xt 95 13 augusti.

[image][image][image]
St 673 "Siljan" ankommer med Y3 1262 och 1263 13 augusti.

[image]Rc 1012 på väg in med tomtåget till St 421 tii Göteborg 13 augusti.

Stockholm C augusti 1967

av LaseJ, Friday, November 20, 2020, 18:20 (1252 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja nog var det mer variation på den tiden...
Dina bilder är en källa till glädje! Skall försöka bidraga med lite från västkusten vartefter

Stockholm C augusti 1967

av sepernik, Friday, November 20, 2020, 18:27 (1252 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för detta Stig! Det var på Cst det började med besök på kvällarna där vagnsnummer och littera antecknades. Låt vara några år senare än 1967 då jag var 11 år. Miljön i dina bilder är mej välbekant

Stockholm C augusti 1967

av tobbe, Friday, November 20, 2020, 19:46 (1252 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Öd-loket på sp.2 skall nog dra en "släpa" till Hagalund, gissningsvis då Öd-loken mer användes i tjänstetåg vid banavdelningen och viss hamnväxling inom Stockholmsområdet samt även systerloken Öb som även fanns i Södertälje södra o dess banavdelning och hamnväxling.
Vilken nostalgi dessa bilder framkallar. Började min fotosejour vid Cst våren 1969 med min då nya kamera Kodak Instamatic 233.;-) ;-) ;-)
tobbe

Stockholm C augusti 1967

av Lennart Petersen, Saturday, November 21, 2020, 05:03 (1251 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Öd-636 kändes , när jag tittade efter så vidade det sig har en av lokskyltarna till just 636, en tung mässingssak.
Kul att se loket i ”real life” och att det användes så sent.

Hur fick jag tag på skylten? Ja det var grannen som på något vis visste om mitt tågintresse. Nu hade dom köpt sommarställe som tillhört en lokförare och dom höll på att städa ut en del efterlämnad bråte, var jag kanske intresserad?
Ja jag brukar egentligen inte samla på mig saker men kom överens att dom tog med sig ”bråten” , det gick ju lika bra att slänga här som där. Stor överraskning när det visade sig vara en lokskylt i perfekt skick, snyggt uppmonterad på ädelträ av något slag.
Ska vi gissa att föraren haft loket i sina händer och fått skylten bevarad som minne ?

Stockholm C augusti 1967

av Stig Lagergren, Saturday, November 21, 2020, 09:46 (1251 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Trevlig berättelse. Vore intressant att veta vem föraren var, men det är nog att önska för mycket. Visste f.ö. inte att Öd-lok hade mässingsskyltar.

Stockholm C augusti 1967

av AH, Saturday, November 21, 2020, 10:39 (1251 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej Stig
Ja ett stort tack till dina fina bilder och vilka minnen det väcker vi har ju både du och jag många mil i åkande tjänst. Var du själv med och tjänstgjorde på Y3 när dom var placerade i Stockhplm själv har jag gjort många mil med dom Malmö Karlskrona och även körde sista tåget Malmö- Strömsnäsbruk mins inte numret på den vagnen var även med och hämtade en sönderslagen och drog den till Kristinehamn för skrot det var med JVM.
Anders Henriksson lokf i Malmö

Stockholm C augusti 1967

av Stig Lagergren, Saturday, November 21, 2020, 11:51 (1251 dagar sedan) @ AH

Hej Stig
Ja ett stort tack till dina fina bilder och vilka minnen det väcker vi har ju både du och jag många mil i åkande tjänst. Var du själv med och tjänstgjorde på Y3 när dom var placerade i Stockhplm själv har jag gjort många mil med dom Malmö Karlskrona och även körde sista tåget Malmö- Strömsnäsbruk mins inte numret på den vagnen var även med och hämtade en sönderslagen och drog den till Kristinehamn för skrot det var med JVM.
Anders Henriksson lokf i Malmö

Hej Anders.
Roligt att du uppskattar bilderna. Det är ju ganska lätt att dela med sig numera när t.o.m. jag klarar av att lägga in bilder.
Y3 har jag aldrig kört, de försvann nog några år innan jag började förarkursen 1977. Däremot hörde jag en del historier från de som var med. Det var både positivt och negativt. De som åkte brandvakt uppskattade inte det jobbet. Men problemet med brandrisken var kanske löst när du började köra dem.
Tråkigt att ingen Y3 blev sparad, men det var en väldigt udda fordonstyp trots allt.
Men X9 hann jag köra några gånger under grundutbildningen. Hann dock aldrig få utbildning på dem innan de försvann från Hagalund. De var mycket lättkörda och trevliga tyckte jag. Nackdelen var den dåliga accelerationen och låga hastigheten. Men det var inte så bråttom på den tiden.

Stockholm C augusti 1967

av AH, Saturday, November 21, 2020, 17:23 (1251 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej Stig
Jo jag han att åka brandvakt som biträde och sedan som förare det var ingen höjdare det kan jag lova. Ja X9 hade vi på Helsingborg bla trevliga att köra men dålig på att få upp farten.