Snöslunga från Nohab till PKP 1930 (Järnväg allmänt)

av BD @, lördag, november 21, 2020, 14:54 (7 dagar sedan)

På länken finns en bild på en snöslunga av typiskt Nohabutseende. På länken sägs att snöslungan anlände till Polen i januari 1930.

Länk med polsk text

Google översätter:
2096/5000
Båda bilderna från Fablok och NAC visar en roterande plog av det svenska företaget Nydqvist & Holm AB (NOHAB) från Trollhättan.

Företaget grundades 1847 av tre herrar vars namn är Antenor Nydqvist, Johan Magnus Lidström (han lämnade företaget 1850) och Carl Olof Holm. Ursprungligen hette den Trollhättans Mekaniska Verkstad och var involverad i produktionen av turbiner för vattenkraftverk. År 1865 producerade hon det första ångloket och 1912 byggde hon sitt 1000 ånglok. År 1916 förvandlades det till ett aktiebolag och började använda namnet NOHAB [även om det officiellt var Nydqvist & Holm AB (NOHAB)]. Intressant nog byggde företaget 1912 bland andra daviter för livbåtar, som placerades på havsfartyget RMS "Titanic" och 1920 fick en order på 1000 ånglok från Sovjetryssland med axelsystemet 0-5-0 [serie Эш (ш i överskrift), enligt designen från 1917. ], men endast 500 levererades mellan 1921 och 1924.

Återvänder dock till ovannämnda roterande plog. 1 plog av denna plog beställdes av transportministeriet 1929 enligt de tekniska förhållandena för svenska statliga järnvägar. Han anlände till Warszawa i januari 1930, där han, efter att ha gjort en teknisk inspektion, skickades till Lviv som hemdirektorat. Plogen bestod av en täckt vagn på två boggier och ett anbud fäst vid den, innehållande 16,5 kubikmeter vatten och 7 ton kol. På framsidan finns ett metallhölje där det finns en fläktformad rotor med en diameter på ca 3 m som sätts i rörelse av en ångmotor (tvåcylindrig, tvilling). Den inköpta plogen skulle vara en modell för att göra liknande plogar i tamväxter - därmed på bilden från Fablok kan det finnas en licenstillverkad plog - även om det vid första anblicken verkar vara en svensk original (t.ex. förmodligen NOHAB-företagsplatta på pudelsidan) .

Mer information, såsom plogens manövreringsmetod och dess tekniska parametrar, finns på sidorna 106 och 107 i tidskriften Inżynier Kolejowy nr 67 (03/1930).

Snöslunga från Nohab till PKP 1930

av Bertil Bengtsson @, söndag, november 22, 2020, 11:13 (6 dagar sedan) @ BD

Bilden från Fablok (i Chrzanow, på tyska: Krenau) visar en slunga med österrikisk tender, typ 156. Fablok byggde nog ett antal sådana tendrar i början på 20-talet, till de lok typ Tr21 som Fablok levererade till PKP. Det kan vara en indikation på att slungan faktiskt är byggd där.
Bilden i texten visar en slunga med preussisk tender typ 3T16,5 - så som NoHAB levererade (till Turkiet).
Berra

Mer från Polen

av BD @, söndag, november 22, 2020, 14:17 (6 dagar sedan) @ BD

Mycket om svenska snöslungor m m. Google Translate är en god hjälp att förstå.

Länk

Snöslunga från Nohab till PKP 1930

av Anders Sandgren @, Bredäng, söndag, november 22, 2020, 18:17 (6 dagar sedan) @ BD

På länken finns en bild på en snöslunga av typiskt Nohabutseende. På länken sägs att snöslungan anlände till Polen i januari 1930.

Länk med polsk text

Google översätter:
2096/5000
Båda bilderna från Fablok och NAC visar en roterande plog av det svenska företaget Nydqvist & Holm AB (NOHAB) från Trollhättan.

Företaget grundades 1847 av tre herrar vars namn är Antenor Nydqvist, Johan Magnus Lidström (han lämnade företaget 1850) och Carl Olof Holm. Ursprungligen hette den Trollhättans Mekaniska Verkstad och var involverad i produktionen av turbiner för vattenkraftverk. År 1865 producerade hon det första ångloket och 1912 byggde hon sitt 1000 ånglok. År 1916 förvandlades det till ett aktiebolag och började använda namnet NOHAB [även om det officiellt var Nydqvist & Holm AB (NOHAB)]. Intressant nog byggde företaget 1912 bland andra daviter för livbåtar, som placerades på havsfartyget RMS "Titanic" och 1920 fick en order på 1000 ånglok från Sovjetryssland med axelsystemet 0-5-0 [serie Эш (ш i överskrift), enligt designen från 1917. ], men endast 500 levererades mellan 1921 och 1924.

Återvänder dock till ovannämnda roterande plog. 1 plog av denna plog beställdes av transportministeriet 1929 enligt de tekniska förhållandena för svenska statliga järnvägar. Han anlände till Warszawa i januari 1930, där han, efter att ha gjort en teknisk inspektion, skickades till Lviv som hemdirektorat. Plogen bestod av en täckt vagn på två boggier och ett anbud fäst vid den, innehållande 16,5 kubikmeter vatten och 7 ton kol. På framsidan finns ett metallhölje där det finns en fläktformad rotor med en diameter på ca 3 m som sätts i rörelse av en ångmotor (tvåcylindrig, tvilling). Den inköpta plogen skulle vara en modell för att göra liknande plogar i tamväxter - därmed på bilden från Fablok kan det finnas en licenstillverkad plog - även om det vid första anblicken verkar vara en svensk original (t.ex. förmodligen NOHAB-företagsplatta på pudelsidan) .

Mer information, såsom plogens manövreringsmetod och dess tekniska parametrar, finns på sidorna 106 och 107 i tidskriften Inżynier Kolejowy nr 67 (03/1930).

Google translate ger ibland 'roligt' resultat. Att tender kan bli anbud är en sak, men vad är tamväxter? Och var är pudelsidan?

RSS-feed av trådar

powered by my little forum