Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2 (Järnväg allmänt)

av sepernik @, Göteborg, lördag, november 21, 2020, 20:50 (4 dagar sedan)

Fortsätter hemåt 13 augusti, föregående del

[image]

[image]

[image]

[image]
Eriksberg enligt mina anteckningar, osäker på om det stämmer...

[image]

[image]
Gunnebobruk

[image]
Västervik liksom fyra följande

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
En tur till Jenny där vi tillbragte 50 minuter och tog följande nio bilder oräknat biljetten

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Tillbaka i Västervik

[image]

[image]

[image]
Gamleby

[image]
Överum

[image]
Falerum

[image]
Bjärka-Säby, tåg från Oskarshamn ankommer och kopplas ihop med vårt tåg

[image]
Sista bilden 13 augusti, ljuset tog helt enkelt slut.

[image]

Som någon till äventyrs kommer ihåg var färdbiljetten utställd från Knivsta. Tanken med det har suddats ut med åren. Men, eftersom den gällde i två månader måste den förstås utnyttjas vilket skedde 7 september.

[image]
Cst

[image]
Knivsta

[image]

[image]

[image]

[image]
Sista bilden...

[image]
...och sista bladet i tidtabellen.

Tackar ödmjukt för visad uppskattning i tidigare inlägg:-)

--
Mvh Per Niklasson

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, lördag, november 21, 2020, 21:07 (4 dagar sedan) @ sepernik

Du har en del bilder från före 1964 Bl.a Jenny med bara smalspår. Trevligt att se den bilden vi bodde där 52-55 dock inte i Stationshuset utan i SJ Bostadshus inne på spårområdet.

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av sepernik @, Göteborg, lördag, november 21, 2020, 21:14 (4 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Du har en del bilder från före 1964 Bl.a Jenny med bara smalspår. Trevligt att se den bilden vi bodde där 52-55 dock inte i Stationshuset utan i SJ Bostadshus inne på spårområdet.

Tror tyvärr att du missuppfattat, alla bilderna är tagna 13 augusti 1974. Roligt ändå att de uppskattades:-)

--
Mvh Per Niklasson

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, lördag, november 21, 2020, 21:25 (4 dagar sedan) @ sepernik

Jag tittade lite slarvigt bara. Jag blev så otroligt upphetsad av bilder som jag kande igen alla av TACK.

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Heller @, Verkebäck, lördag, november 21, 2020, 21:37 (4 dagar sedan) @ sepernik

Wow! Vilka underbara bilder!

Eriksberg är helt rätt. Det händer fortfarande att tågen stannar där ibland.

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, november 21, 2020, 22:37 (4 dagar sedan) @ sepernik

En tur till Jenny där vi tillbragte 50 minuter och tog följande nio bilder oräknat biljetten

[image]

Stort tack för dessa och tidigare bilder.
3 klass-biljetten på denna sträcka är en klassiker.

/Ola

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Johan P @, söndag, november 22, 2020, 07:23 (3 dagar sedan) @ sepernik

Tack så mycket för att vi fick vara med på denna resa. Vilken resa!

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Ulfe @, Fagersta, söndag, november 22, 2020, 08:38 (3 dagar sedan) @ sepernik

Fina bilder! Tack! för att vi fick följa med på resan, hälsar Ulf o Björn

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Pär Ekstrand @, söndag, november 22, 2020, 08:56 (3 dagar sedan) @ sepernik

Hej !

Tack för att du visar din fina bilder, jätte roligt att se :-)

Var det inte svårt att hinna med att komma ut på alla stationer och
ta foton ?

MvH
Pär

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av AH @, söndag, november 22, 2020, 10:16 (3 dagar sedan) @ Pär Ekstrand

Tack för dessa fina bilder man känner verkligen igen sig både före 74 och efter kul att se en glimt från burmaspåret där 2133 står man åkte smalspår från 52- när jag föddes pappa kom till Västervik 49 och jag njuter än idag det är toppen ännu en gång tack.

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2 - Burmaspåret

av Johan P @, söndag, november 22, 2020, 12:41 (3 dagar sedan) @ AH

Varför hette det Burmaspåret?

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2 - Burmaspåret

av Ola Almquist @, Göteborg, söndag, november 22, 2020, 13:31 (3 dagar sedan) @ Johan P

Varför hette det Burmaspåret?

Sannolikt för att det byggdes i samband med att burmesiska inbördeskriget fick medial uppmärksamhet. I Ankarsrum finns bostadsområden som åtminstone tidigare kallades Abessinien och Korea. Dessutom finns Karelen men där lär ursprunget vara att det är uppfördes monteringsfärdiga trähus av samma slag som Sverige skickade som bistånd till Karelen i Finland efter kriget.

/Ola

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av sepernik @, Göteborg, söndag, november 22, 2020, 14:35 (3 dagar sedan) @ Pär Ekstrand

Var det inte svårt att hinna med att komma ut på alla stationer och
ta foton ?

MvH
Pär

Det handlade om kommunikation, på sträckor med rälsbusstrafik var föraren den ende som behövde vara välvillig till att vi rusade ut och fotograferade vid varje uppehåll. Till 95% gick detta bra, kunde hända att vi blev tillsagda att det inte fanns tid men det var undantagsvis. Vanligare var tvärtom att föraren gjorde opåkallade uppehåll för att vi skulle kunna fotografera. Ett exempel från denna resa var Eriksberg. Jag tolkar detta som att tidtabellerna var relativt luftiga på sidobanor och inte minst att personalen hade ett öppet sinnelag. Det var ju heller inget problem alls att i sammanhanget beträda spåret.

--
Mvh Per Niklasson

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Kjell Aghult @, söndag, november 22, 2020, 10:40 (3 dagar sedan) @ sepernik

[image]
Eriksberg enligt mina anteckningar, osäker på om det stämmer...

En hittills okänd inofficiell hållplats. Plankorsning med detta namn på km 31.307 Totebo-Ankarsrum med sth 10 för tåg från Jenny. Enligt Norrköpings bandistrikts vägförteckning av 1978.

Eriksberg en halvt inofficiell hållplats.

av S-O Johansson @, söndag, november 22, 2020, 18:30 (3 dagar sedan) @ Kjell Aghult

[image]
Eriksberg enligt mina anteckningar, osäker på om det stämmer...

En hittills okänd inofficiell hållplats. Plankorsning med detta namn på km 31.307 Totebo-Ankarsrum med sth 10 för tåg från Jenny. Enligt Norrköpings bandistrikts vägförteckning av 1978.

Eriksberg är inte helt inofficiell. Men man hittar den heller inte i någon tidtabell. När jag vikarierade i Västervik första gången 1980 så berättade de äldre förarna om denna hållplats och att man skulle se upp med den. Den skall ha sitt ursprung i ett servitut från bolagstiden för de som ägde gården. Om det hade att göra med att gården ligger ensligt vet jag inte men är en trolig orsak. Man skall även ha köpt aktier i HWJ en gång i tiden. Båda sakerna kan ju underlättat för att få servitut.
Enligt förarna så skulle den som skulle åka med, i alla fall på senare år, kontakta närmaste bevakade station, 1980 Hultsfred och Västervik men inte Jenny, och tala om att någon skulle åka med. De skulle sedan orderge berört tåg. Samtalet verkar inte skett så ofta utan man ställde sig där för att visa att man skulle med. Fick själv stanna och plocka upp en boende där en gång och även släppa av honom på återresan. När jag kommenterade att han skulle ringt Hultsfred i det här fallet och meddelat sin resa fick jag bara en onda ögat tillbaka. Han betalade i alla fall för en tur och retur Totebo-Västervik.

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Gunnar D @, söndag, november 22, 2020, 10:47 (3 dagar sedan) @ sepernik

Bara att buga och tacka för alla bilderna från denna rundresa i Sverige! Ett antal stationshus finns med som jag missade.

Mvh Gunnar

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av Christian Ljunggren @, söndag, november 22, 2020, 12:27 (3 dagar sedan) @ sepernik

Tackar för mycket fina bilder, som dessutom är tagna under min uppväxttid.
Det är så man minns tågen, då man bodde efter sidolinjerna i denna trakt.

Med vänlig hälsning

Christian

Sölvesborg mot Stockholm 1974 del 2

av montfrooij ⌂ @, måndag, november 23, 2020, 16:39 (1 dag, 19 h, 41 min. sen) @ sepernik

Thanks a lot!

--
Visit www.trainsandtrucks.nl?lang=EN for more pictures and video\'s from trains and trucks (Swedish and Dutch)

RSS-feed av trådar

powered by my little forum