Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan (Fordon: allmänt)

av Gunnar D @, söndag, november 22, 2020, 11:01 (6 dagar sedan)

[image]

C6 2719 med ny designmålning i Fruängen nov 1972.

Någon som minns 22 nov 1954, idag för 66 år sedan? De nya spårvägslinjerna 13 och 14 (Fridhemsplan-Mälarhöjden/Västertorp) inrättades med heldagstrafik. En stor dag för oss i sydväst.

Mvh Gunnar

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Harald ⌂ @, Göteborg, söndag, november 22, 2020, 11:21 (6 dagar sedan) @ Gunnar D

Någon som minns 22 nov 1954, idag för 66 år sedan? De nya spårvägslinjerna 13 och 14 (Fridhemsplan-Mälarhöjden/Västertorp) inrättades med heldagstrafik. En stor dag för oss i sydväst.

Mvh Gunnar

Men samtidigt blev väl 16 och 17 (till Södermalmstorg) begränsade till högtrafik, vilket ledde till protester. Rätt snart ändrades väl trafikeringen så att 14 och 16 blev heldagslinjer och 13 och 17 högtrafikslinjer.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Gunnar D @, söndag, november 22, 2020, 12:18 (6 dagar sedan) @ Harald

Men samtidigt blev väl 16 och 17 (till Södermalmstorg) begränsade till högtrafik, vilket ledde till protester. Rätt snart ändrades väl trafikeringen så att 14 och 16 blev heldagslinjer och 13 och 17 högtrafikslinjer.

Helt rätt! Efter trafikantundersökning ändrades trafikeringen på sätt fr.o.m 16 juli 1956.

/Gunnar

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Anders Sandgren @, Bredäng, söndag, november 22, 2020, 12:23 (6 dagar sedan) @ Harald

Det lär ha varit i samband med förlängningen till Fruängen 1956 man gjorde trafikantundersökning och ändrade så att Fruängen-Fridhemsplan och Mälarhöjden-Slussen blev heldagslinjer.
För övrigt gick normalt inte Ängbyvagnarna runt kv Kulsprutan utan rakt in till hpl Fridhemsplan och bytte körriktning. B24 hade blivit manövervagnar då och B23 gick nog bara som mellanvagnar.
A29 måste runda kvarteret då de var enriktningsvagnar.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Överkörmästaren @, söndag, november 22, 2020, 16:44 (6 dagar sedan) @ Anders Sandgren

För övrigt gick normalt inte Ängbyvagnarna runt kv Kulsprutan utan rakt in till hpl Fridhemsplan och bytte körriktning. B24 hade blivit manövervagnar då och B23 gick nog bara som mellanvagnar.

Nja, B23 kunde enligt säker källa även förekomma i 2-vagnståg och det hände tydligen också att B24 gick med "fel" ände kopplad.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Anders Sandgren @, Bredäng, måndag, november 23, 2020, 15:57 (5 dagar sedan) @ Överkörmästaren

För övrigt gick normalt inte Ängbyvagnarna runt kv Kulsprutan utan rakt in till hpl Fridhemsplan och bytte körriktning. B24 hade blivit manövervagnar då och B23 gick nog bara som mellanvagnar.


Nja, B23 kunde enligt säker källa även förekomma i 2-vagnståg och det hände tydligen också att B24 gick med "fel" ände kopplad.

Å andra sidan var det ju bara vid Fridhemsplan (13-14) som snabbvändningen gjordes och nog inte i högtrafik. På linjerna mot Slussen (16-17) så vände man ju alltid i slinga i båda ändar oavsett destination. Då spelar det ju ingen roll om sista vagnen är en manövervagn eller inte. Dessutom gick det ju även A29-tåg till Fridhemsplan så slingan där användes ju.
Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24. När de gick på 8/19 gick det ju även 4-vagnståg men då med tre motorvagnar och ett släp då 2+2 var inte fungerade på Johanneshovsbron. Däremot kopplades friskt A23+A24 något som lär ha förekommit på Brommabanorna.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Överkörmästaren @, måndag, november 23, 2020, 19:20 (4 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24.

Två släp i rad till en motorvagn fungerade inte elektriskt, man kan bara koppla 700V i en ände i taget. Däremot kunde man i teorin koppla en manövervagn i varje ände av motorvagnen, det gjorde man tydligen i enstaka fall på Lidingöbanan när det fortfarande fanns manövervagnar med hytt i båda ändarna.

På spårvägen var det förstås minst två motorvagnar i 3-vagnstågen, men även 3 motorvagnar verkar ha förekommit av bilderna att döma.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Anders Sandgren @, Bredäng, måndag, november 23, 2020, 21:51 (4 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24.


Två släp i rad till en motorvagn fungerade inte elektriskt, man kan bara koppla 700V i en ände i taget. Däremot kunde man i teorin koppla en manövervagn i varje ände av motorvagnen, det gjorde man tydligen i enstaka fall på Lidingöbanan när det fortfarande fanns manövervagnar med hytt i båda ändarna.

På spårvägen var det förstås minst två motorvagnar i 3-vagnstågen, men även 3 motorvagnar verkar ha förekommit av bilderna att döma.

Jag antar att det avses att ett ängbytåg med en motorvagn i ena ändan och två släp/manövervagnar inte fungerar om motorvagnen går sist. Med motorvagnen först borde det fungera elektriskt (om inte Ängbyvagnarna har någon särskild egenhet) men motoreffkten är ju lägre på Ängbyvagnarna jämfört med A11/A12/A29 varför det blir i klenaste laget. Det är väl helt enkelt så att det blir litet långt för manöverspänning mm.
Man körde ju ordniningen MV+SV+SV+MV på linje 8 men det blev i klenaste laget varför det ena släpet byttes mot motorvagn. Där fanns ju inga manövervagnar, de ombyggdes på Brännkyrkatiden.

Det finns en historia om en buss-chaufför som försökte gasa ifrån ett Ängbytåg på Västerbron men fick se sig slagen rejält då tåget hade tre motorvagnar.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Överkörmästaren @, tisdag, november 24, 2020, 00:37 (4 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24.


Två släp i rad till en motorvagn fungerade inte elektriskt, man kan bara koppla 700V i en ände i taget. Däremot kunde man i teorin koppla en manövervagn i varje ände av motorvagnen, det gjorde man tydligen i enstaka fall på Lidingöbanan när det fortfarande fanns manövervagnar med hytt i båda ändarna.

På spårvägen var det förstås minst två motorvagnar i 3-vagnstågen, men även 3 motorvagnar verkar ha förekommit av bilderna att döma.


Jag antar att det avses att ett ängbytåg med en motorvagn i ena ändan och två släp/manövervagnar inte fungerar om motorvagnen går sist. Med motorvagnen först borde det fungera elektriskt (om inte Ängbyvagnarna har någon särskild egenhet)

Det spelar ingen roll om motorvagnen gått först eller sist. Släpen hade inte genomgående 700V-ledning, utan det satt en omkopplare där man valde om matning skulle ske från A- eller B-ände. Därmed hade inte omformare och kompressor i "bortersta" släpet fungerat.

men motoreffkten är ju lägre på Ängbyvagnarna jämfört med A11/A12/A29 varför det blir i klenaste laget. Det är väl helt enkelt så att det blir litet långt för manöverspänning mm.

Manöverspänningen var inget problem, det gick ju t ex bra att köra 4-vagnståg med tre motorvagnar som du själv nämnt. Specifikationen lär ha varit att det skulle gå att köra 6-vagnståg så det var rejäla doningar, 72 volt.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan. B23 och Kulsprutan

av Leif B @, måndag, november 23, 2020, 21:57 (4 dagar sedan) @ Anders Sandgren

För övrigt gick normalt inte Ängbyvagnarna runt kv Kulsprutan utan rakt in till hpl Fridhemsplan och bytte körriktning. B24 hade blivit manövervagnar då och B23 gick nog bara som mellanvagnar.


Nja, B23 kunde enligt säker källa även förekomma i 2-vagnståg och det hände tydligen också att B24 gick med "fel" ände kopplad.


Å andra sidan var det ju bara vid Fridhemsplan (13-14) som snabbvändningen gjordes och nog inte i högtrafik. På linjerna mot Slussen (16-17) så vände man ju alltid i slinga i båda ändar oavsett destination. Då spelar det ju ingen roll om sista vagnen är en manövervagn eller inte. Dessutom gick det ju även A29-tåg till Fridhemsplan så slingan där användes ju.
Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24. När de gick på 8/19 gick det ju även 4-vagnståg men då med tre motorvagnar och ett släp då 2+2 var inte fungerade på Johanneshovsbron. Däremot kopplades friskt A23+A24 något som lär ha förekommit på Brommabanorna.

Det normala var väl A23/A24 på linje 14 och B29-tåg på 13, 16 och 17. Om man kom körande med linje 14 in mot Fridhemsplan, så behövde man normalt inte köra runt kv Kulsprutan utan kunde köra in direkt till linje 14:s avgångsspår (och kanske hinna med en fika före avgångstid). Men om man drack sin kaffe, tog en cigg och strosade ut till tåget minuten före avgångstiden och upptäckte att man hade en B23 eller en felvänd B24 som bakre - ny främre - vagn i tåget ...

Tjaa, då blev det nog ett pinsamt samtal med trafikledningen och en försenad avgång mot Frä :-|

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan. Linje 14 spårvagnar

av Gunnar D @, tisdag, november 24, 2020, 11:02 (4 dagar sedan) @ Leif B

För övrigt gick normalt inte Ängbyvagnarna runt kv Kulsprutan utan rakt in till hpl Fridhemsplan och bytte körriktning. B24 hade blivit manövervagnar då och B23 gick nog bara som mellanvagnar.


Nja, B23 kunde enligt säker källa även förekomma i 2-vagnståg och det hände tydligen också att B24 gick med "fel" ände kopplad.


Å andra sidan var det ju bara vid Fridhemsplan (13-14) som snabbvändningen gjordes och nog inte i högtrafik. På linjerna mot Slussen (16-17) så vände man ju alltid i slinga i båda ändar oavsett destination. Då spelar det ju ingen roll om sista vagnen är en manövervagn eller inte. Dessutom gick det ju även A29-tåg till Fridhemsplan så slingan där användes ju.
Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24. När de gick på 8/19 gick det ju även 4-vagnståg men då med tre motorvagnar och ett släp då 2+2 var inte fungerade på Johanneshovsbron. Däremot kopplades friskt A23+A24 något som lär ha förekommit på Brommabanorna.


Det normala var väl A23/A24 på linje 14 och B29-tåg på 13, 16 och 17. Om man kom körande med linje 14 in mot Fridhemsplan, så behövde man normalt inte köra runt kv Kulsprutan utan kunde köra in direkt till linje 14:s avgångsspår (och kanske hinna med en fika före avgångstid). Men om man drack sin kaffe, tog en cigg och strosade ut till tåget minuten före avgångstiden och upptäckte att man hade en B23 eller en felvänd B24 som bakre - ny främre - vagn i tåget ...

Tjaa, då blev det nog ett pinsamt samtal med trafikledningen och en försenad avgång mot Frä :-|


Enligt uppgift började A24+B24 trafikera linje 17 tidigt 1954. Från 22/11-54 sattes de in på den nya linje 14. A23 ska aldrig gått i Brännkyrka. Tio B24 ombyggdes till manövervagnar 1957. De kan inte gått länge i Brännkyrka utan alla överfördes till Bromma där de gjorde bättre nytta pga säcken i Alvik. B23 ersatte i Brännkyrka där de fanns våren 1958. Runt årsskiftet 62/63 eller tidigt 1963 avställdes B23 och ersattes av B24 från Bromma.

/Gunnar

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan. Runt Kulsprutan. Bild

av Gunnar D @, tisdag, november 24, 2020, 11:11 (4 dagar sedan) @ Leif B

[image]

A29 171 och B29 561 på linje 14 på väg att runda kvarteret Kulsprutan 10 nov 1963.

Mvh Gunnar

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av sepernik @, Göteborg, söndag, november 22, 2020, 14:44 (6 dagar sedan) @ Gunnar D

C6 2719 med ny designmålning i Fruängen nov 1972.
...
Mvh Gunnar

Designmålningen omfattade även interiören.
Jag har minne av att den nya målningen invändigt prövades i en C2 som jag ibland åkte med på linje 18. Har för mej att det var konstfackelever som hade målat i vagnen och det som sen blev den nya invändiga färgsättningen avvek från provet, bl a tror jag att det fanns en vinröd färg med drag åt brunt i vestibulerna, den försvann i det utförande som kom att gälla.
Hursomhelst upplevde åtminstone jag då den nya färgsättningen invändigt som ett lyft.

--
Mvh Per Niklasson

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Leif B @, söndag, november 22, 2020, 16:59 (6 dagar sedan) @ sepernik

C6 2719 med ny designmålning i Fruängen nov 1972.
...
Mvh Gunnar


Designmålningen omfattade även interiören.
Jag har minne av att den nya målningen invändigt prövades i en C2 som jag ibland åkte med på linje 18. Har för mej att det var konstfackelever som hade målat i vagnen och det som sen blev den nya invändiga färgsättningen avvek från provet, bl a tror jag att det fanns en vinröd färg med drag åt brunt i vestibulerna, den försvann i det utförande som kom att gälla.
Hursomhelst upplevde åtminstone jag då den nya färgsättningen invändigt som ett lyft.

Tvärtom: C6 2719 var protypen med en färgsättning av Folke Bernadotte. Jag är dock osäker på hur den såg ut inuti från början? 2719 var en av de sista vagnarna som ASJ i Linköping byggdes innan de lade ner. C8 och C9 fick samma design som 2719.

Lite senare "parkopplades" en del C2:or för att frigöra bl a hyttsignalutrustning, koppel och förarbromsventiler till nya vagnar. Dessa fick samtidigt en "målarkluddsrevision", med bl a ljusgrön långbalk och, åtminstone vissa av dem, ny färgsättning inuti. Denna tror jag hade anknytning till konstfack och gick bl a i vinrött, brunt och beige. Jag är osäker på om alla vagnar var lika eller om det förkom olika varianter av denna färgsättning. Till denna färgättning hörde sittdynor av den traditionella typen med galon men i brunt i stället för grönt. På den tiden bestod vandalisering av att skära ett snitt i så många sitt- och ryggdynor som möjligt varför det var ett omfattande jobba att hela tiden byta dessa. Där hängde inte logistiken med utan det blev en hemsk blandning av gröna och bruna dynor i många vagnar som såg för j-vlig ut.

Det fanns även någon C4 (2455??) som hade bruna dynor, med C4-dynorna hade något annorlunda dynor än C2 så där fanns ingen reservdyna alls utan efterhand blev alla dynor gröna.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Harald ⌂ @, Göteborg, söndag, november 22, 2020, 18:17 (5 dagar sedan) @ Leif B

Lite senare "parkopplades" en del C2:or för att frigöra bl a hyttsignalutrustning, koppel och förarbromsventiler till nya vagnar.

Fanns det sådant kvar att plocka förutom koppel? Redan medan jag arbetade på SL (slutade hösten 71) plockade man bort utrustning ur B-hytterna och satte in en enkel rangerkontroller där. Jag minns inte hur mycket det var man tog bort.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Leif B @, söndag, november 22, 2020, 20:09 (5 dagar sedan) @ Harald

Lite senare "parkopplades" en del C2:or för att frigöra bl a hyttsignalutrustning, koppel och förarbromsventiler till nya vagnar.


Fanns det sådant kvar att plocka förutom koppel? Redan medan jag arbetade på SL (slutade hösten 71) plockade man bort utrustning ur B-hytterna och satte in en enkel rangerkontroller där. Jag minns inte hur mycket det var man tog bort.

Jo, HS-lådan kunde man ju ta från den ena vagnen när man parkopplade. Jag vet inte när man parkopplade - det var redan gjort när jag började i Högdalen. När jag jobbade i Högdalen (1982-84) fanns det både singelvagnar med rangerkontroller i B-änden (med mörkgrön långbalk) och parkopplade (med ljusgrön långbalk) som var parkopplade och då givetvis helt utan kör- och bromsutrustning i B-änden. Jag tror att man gjorde ombyggnaden på olika sätt under olika perioder, som du vet var det 450 vagnar av C2-generationen så det tog ett tag och man hann säkert kom på nya idéer under tiden.

Minns inte om det t o m fanns några C2 eller C3 kvar med förarbromsventil i B-änden.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Björn Arvidsson @, söndag, november 22, 2020, 19:00 (5 dagar sedan) @ Leif B

C6 2719 med ny designmålning i Fruängen nov 1972.
...
Mvh Gunnar


Designmålningen omfattade även interiören.
Jag har minne av att den nya målningen invändigt prövades i en C2 som jag ibland åkte med på linje 18. Har för mej att det var konstfackelever som hade målat i vagnen och det som sen blev den nya invändiga färgsättningen avvek från provet, bl a tror jag att det fanns en vinröd färg med drag åt brunt i vestibulerna, den försvann i det utförande som kom att gälla.
Hursomhelst upplevde åtminstone jag då den nya färgsättningen invändigt som ett lyft.


Tvärtom: C6 2719 var protypen med en färgsättning av Folke Bernadotte. Jag är dock osäker på hur den såg ut inuti från början? 2719 var en av de sista vagnarna som ASJ i Linköping byggdes innan de lade ner. C8 och C9 fick samma design som 2719.

Lite senare "parkopplades" en del C2:or för att frigöra bl a hyttsignalutrustning, koppel och förarbromsventiler till nya vagnar. Dessa fick samtidigt en "målarkluddsrevision", med bl a ljusgrön långbalk och, åtminstone vissa av dem, ny färgsättning inuti. Denna tror jag hade anknytning till konstfack och gick bl a i vinrött, brunt och beige. Jag är osäker på om alla vagnar var lika eller om det förkom olika varianter av denna färgsättning. Till denna färgättning hörde sittdynor av den traditionella typen med galon men i brunt i stället för grönt. På den tiden bestod vandalisering av att skära ett snitt i så många sitt- och ryggdynor som möjligt varför det var ett omfattande jobba att hela tiden byta dessa. Där hängde inte logistiken med utan det blev en hemsk blandning av gröna och bruna dynor i många vagnar som såg för j-vlig ut.

Det fanns även någon C4 (2455??) som hade bruna dynor, med C4-dynorna hade något annorlunda dynor än C2 så där fanns ingen reservdyna alls utan efterhand blev alla dynor gröna.

Var det inte Sigvard Bernadotte som designa färgsättningen? Folke Bernadotte var engagerad i Vita bussarna mm

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Leif B @, söndag, november 22, 2020, 20:11 (5 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

C6 2719 med ny designmålning i Fruängen nov 1972.
...
Mvh Gunnar


Designmålningen omfattade även interiören.
Jag har minne av att den nya målningen invändigt prövades i en C2 som jag ibland åkte med på linje 18. Har för mej att det var konstfackelever som hade målat i vagnen och det som sen blev den nya invändiga färgsättningen avvek från provet, bl a tror jag att det fanns en vinröd färg med drag åt brunt i vestibulerna, den försvann i det utförande som kom att gälla.
Hursomhelst upplevde åtminstone jag då den nya färgsättningen invändigt som ett lyft.


Tvärtom: C6 2719 var protypen med en färgsättning av Folke Bernadotte. Jag är dock osäker på hur den såg ut inuti från början? 2719 var en av de sista vagnarna som ASJ i Linköping byggdes innan de lade ner. C8 och C9 fick samma design som 2719.

Lite senare "parkopplades" en del C2:or för att frigöra bl a hyttsignalutrustning, koppel och förarbromsventiler till nya vagnar. Dessa fick samtidigt en "målarkluddsrevision", med bl a ljusgrön långbalk och, åtminstone vissa av dem, ny färgsättning inuti. Denna tror jag hade anknytning till konstfack och gick bl a i vinrött, brunt och beige. Jag är osäker på om alla vagnar var lika eller om det förkom olika varianter av denna färgsättning. Till denna färgättning hörde sittdynor av den traditionella typen med galon men i brunt i stället för grönt. På den tiden bestod vandalisering av att skära ett snitt i så många sitt- och ryggdynor som möjligt varför det var ett omfattande jobba att hela tiden byta dessa. Där hängde inte logistiken med utan det blev en hemsk blandning av gröna och bruna dynor i många vagnar som såg för j-vlig ut.

Det fanns även någon C4 (2455??) som hade bruna dynor, med C4-dynorna hade något annorlunda dynor än C2 så där fanns ingen reservdyna alls utan efterhand blev alla dynor gröna.


Var det inte Sigvard Bernadotte som designa färgsättningen? Folke Bernadotte var engagerad i Vita bussarna mm

Du har säkert rätt i detta.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Anders Sandgren @, Bredäng, söndag, november 22, 2020, 22:58 (5 dagar sedan) @ Leif B

C6 2719 med ny designmålning i Fruängen nov 1972.
...
Mvh Gunnar


Designmålningen omfattade även interiören.
Jag har minne av att den nya målningen invändigt prövades i en C2 som jag ibland åkte med på linje 18. Har för mej att det var konstfackelever som hade målat i vagnen och det som sen blev den nya invändiga färgsättningen avvek från provet, bl a tror jag att det fanns en vinröd färg med drag åt brunt i vestibulerna, den försvann i det utförande som kom att gälla.
Hursomhelst upplevde åtminstone jag då den nya färgsättningen invändigt som ett lyft.


Tvärtom: C6 2719 var protypen med en färgsättning av Folke Bernadotte. Jag är dock osäker på hur den såg ut inuti från början? 2719 var en av de sista vagnarna som ASJ i Linköping byggdes innan de lade ner. C8 och C9 fick samma design som 2719.

Lite senare "parkopplades" en del C2:or för att frigöra bl a hyttsignalutrustning, koppel och förarbromsventiler till nya vagnar. Dessa fick samtidigt en "målarkluddsrevision", med bl a ljusgrön långbalk och, åtminstone vissa av dem, ny färgsättning inuti. Denna tror jag hade anknytning till konstfack och gick bl a i vinrött, brunt och beige. Jag är osäker på om alla vagnar var lika eller om det förkom olika varianter av denna färgsättning. Till denna färgättning hörde sittdynor av den traditionella typen med galon men i brunt i stället för grönt. På den tiden bestod vandalisering av att skära ett snitt i så många sitt- och ryggdynor som möjligt varför det var ett omfattande jobba att hela tiden byta dessa. Där hängde inte logistiken med utan det blev en hemsk blandning av gröna och bruna dynor i många vagnar som såg för j-vlig ut.

Det fanns även någon C4 (2455??) som hade bruna dynor, med C4-dynorna hade något annorlunda dynor än C2 så där fanns ingen reservdyna alls utan efterhand blev alla dynor gröna.


Var det inte Sigvard Bernadotte som designa färgsättningen? Folke Bernadotte var engagerad i Vita bussarna mm


Du har säkert rätt i detta.

Folke Bernadotte mördades dessutom av Sternligan i Jerusalem 1948.
Däremot Sigvard var ju en erkänd industridesigner.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av HJP @, söndag, november 22, 2020, 17:46 (6 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

C6 2719 med ny designmålning i Fruängen nov 1972.

Någon som minns 22 nov 1954, idag för 66 år sedan? De nya spårvägslinjerna 13 och 14 (Fridhemsplan-Mälarhöjden/Västertorp) inrättades med heldagstrafik. En stor dag för oss i sydväst.

Mvh Gunnar

****
Snygg färgsättning, på T-banevagnarna, tycker jag. Men den blev inte långlivad.
22 nov 1954, var jag nio år. Jag minns inte datum, men väl händelsen med de nya linjerna.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Överkörmästaren @, söndag, november 22, 2020, 18:23 (5 dagar sedan) @ HJP

[image]

C6 2719 med ny designmålning i Fruängen nov 1972.

Någon som minns 22 nov 1954, idag för 66 år sedan? De nya spårvägslinjerna 13 och 14 (Fridhemsplan-Mälarhöjden/Västertorp) inrättades med heldagstrafik. En stor dag för oss i sydväst.

Mvh Gunnar

****
Snygg färgsättning, på T-banevagnarna, tycker jag. Men den blev inte långlivad.

Jodå! Vagnar med denna färgsättning fortsatte att rulla till 2003-2004 så det blir över 30 år! Men visst, på C6 blev den inte långlivad.

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av -RB- @, söndag, november 22, 2020, 19:36 (5 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Saltsjöbanan C10 & C11 behöll Bernadottes design efter att T banan ändrades . C16 från 1987 hade också Bernadotte design . Men exakt hur länge vet jag inte . I SLM 2000 finns en bild av C10 2911 "SL design" 1997 på sid 119 . Och på sid 120 och 121 visas C11 2916 och C16 2917 i Bernadottes design . Något som ska ha kostat SL extra till ägarna av Bernadotte designet . Och pengarna var kanske var anledningen till att man ändrade på T-vagnarnas design ?

mvh Rolf Berg

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Överkörmästaren @, söndag, november 22, 2020, 21:07 (5 dagar sedan) @ -RB-
Redigerad av Överkörmästaren, söndag, november 22, 2020, 21:18

Saltsjöbanan C10 & C11 behöll Bernadottes design efter att T banan ändrades . C16 från 1987 hade också Bernadotte design . Men exakt hur länge vet jag inte . I SLM 2000 finns en bild av C10 2911 "SL design" 1997 på sid 119 . Och på sid 120 och 121 visas C11 2916 och C16 2917 i Bernadottes design . Något som ska ha kostat SL extra till ägarna av Bernadotte designet . Och pengarna var kanske var anledningen till att man ändrade på T-vagnarnas design ?

mvh Rolf Berg

Nja... C16 fick inte "Bernadotte-design" utan de målades i 1986 års färger som är något annorlunda, dock med den vita linjen arrangerad som på C8-C11. Även inredningen på C16 gick i C14-orange i stället för den bernadotteska "lejongul". Dessa färgsättningar hade C16 så länge de fanns kvar.

Denna utvändiga "hybridmålning" fortsatte man sedan med på ett antal C10/C11. Först vid mitten av 1990-talet övergick man till att måla vagnarna utvändigt helt enligt 1986 års färgschema. När det inte längre fanns några SB-vagnar kvar i "bernadotteblått" rullade det fortfarande omkring C8 i originalmålning.

"Hybridmålningen" på SB med balja under SL-märket försvann slutligen på de sista vagnarna i samband med upprustningar omkring 2008.

PS: Egentligen vet jag inte om Bernadotte överhuvudtaget hade något den utvändiga färgsättningen att göra! Men det vet säkert nån annan!

PS 2: Hittade en illustrativ bild: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Tag/Sverige/Storstockholms%20Lokaltrafiks%20Jarnvag...

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Tom Hedlund, måndag, november 23, 2020, 00:30 (5 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Sigvard Bernadotte stod för färgsättning av såväl exteriör som interiör till C8. Tanken var att den blå färgen skulle påminna om spårvagnarnas färgsättning, men kulören var något kraftigare. Se Göran Månssons bidrag "Stil och profil" i Stockholm Under. Hundra stationer (2 uppl. 2007) av Hans Harlén m.fl., s. 190–191. Industridesignern Hans Sjöholm, som arbetade hos Bernadotte, ansvarade för projektet, vad det nu närmare kan innebära. Färgsättningen ska i alla fall vara Bernadottes.
Tom Hedlund

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av -RB- @, måndag, november 23, 2020, 15:31 (5 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack för rättelser & komplettering .
mvh Rolf Berg

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Måns Johannesson @, söndag, november 22, 2020, 22:18 (5 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Snygg färgsättning, på T-banevagnarna, tycker jag. Men den blev inte långlivad.


Jodå! Vagnar med denna färgsättning fortsatte att rulla till 2003-2004 så det blir över 30 år! Men visst, på C6 blev den inte långlivad.

Hur länge hade 2719 kvar denna målning? En bit in på 80-talet i alla fall.

/Måns

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Johan Björklund @, måndag, november 23, 2020, 20:24 (4 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Den målades grön åtminstone före att det nya desginprogrammet á 1985 slog till, men det kan inte varit särskilt långt före. Som grön sså hade 2719 kvar sin ursprungliga inredning ich hon fick därtill ett SL-märke i fronten vilket gjorde henne lik C12 och C13 utvändigt.

Ingen som har en inredningsbild på 2719?

Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan

av Gunnar D @, måndag, november 23, 2020, 14:38 (5 dagar sedan) @ HJP

22 nov 1954, var jag nio år. Jag minns inte datum, men väl händelsen med de nya linjerna.

Jag var dagbarn hos en familj på Hägerstensv 100 vid biograf Aspen. Jag gick i morgonmörkret 22/11-54 ned till mjölkaffären på hörnan väster om Konsums affärslänga och väntade. Snart kom en A11/A12+B12+B12 mot Mälarhöjden skyltad "13". Det var stort!

/Gunnar

RSS-feed av trådar

powered by my little forum