Vagnvikter på Vk-Hf (Historiskt material)

av Daniel Niklasson, Friday, February 20, 2009, 23:23 (5515 dagar sedan)

För en tid sedan frågades om vagnvikter på sträckan Västervik-Hultsfred. Nedan är vagnvikten angiven från 38 Ts Tidtabellsbok ätr 8 from 28 maj 1961.

Med lok littera L18p 220-305 ton beroende på sträcka.

Med lok littera Gp 310-450 ton beroende på sträcka.

Med lok littera Tp 390-500 ton beroende på sträcka.

För ånglok är angivna vikter minimum för vad loken skulle kunna framföra. För lokomotorer och motorlok är det max vad loken fick framföra.

Vagnvikter på Vk-Hf

av Herbert Paalberg, Saturday, February 21, 2009, 10:53 (5514 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Intressant i sig, men min fråga var om någon möjligen har uppgifterna från linjeboken 38 Ts Nr under tiden 1949 - 1954 alltså efter förstatligandet och fram till Tp-loken introducerades på str. Vk-Hf;-) samt vilka ånglokstyper som fanns med i vagnsviktstabellen och vad resp. loktyp fick dra i vagnvikt och gärna kompletterad med uppgifter/stn.str.
Mvh: Palle i Vika.;-)

Vagnvikter på Vk-Hf

av Daniel Niklasson, Saturday, February 21, 2009, 18:58 (5514 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Intressant i sig, men min fråga var om någon möjligen har uppgifterna från linjeboken 38 Ts Nr under tiden 1949 - 1954 alltså efter förstatligandet och fram till Tp-loken introducerades på str. Vk-Hf;-) samt vilka ånglokstyper som fanns med i vagnsviktstabellen och vad resp. loktyp fick dra i vagnvikt och gärna kompletterad med uppgifter/stn.str.
Mvh: Palle i Vika.;-)

I rimlighetens namn så var det betydligt mindre eftersom det innan Tp-loken kom hade banan en betydligt klenare banöverbyggnad. Huvudanledningen till spårbytet under mitten av 1950-talet var ju just Tp-lokens intåg.

Jag har sett uppgifterna men har inte kopior lättillgängligt på dem eftersom de inte längre är relevanta som underlag och referens till dagens säkerhetsarbete eftersom de härrör till "fel" banöverbyggnad. Jag ska se om jag inte kan rota fram dem ur gömmorna trots allt.

Från 1961 fanns lok L18p, L19p, Gp, Tp samt Z4p med i vagnviktstabellerna Vk-Hf.

Hastighetsuppgifter fanns för fordonen Gp, L18p, L19p, N4p, N6p, S2p, Tp, Z4p, YBo4p samt YBo5p.

/Daniel

Vagnvikter på Vk-Hf

av Undrande, Saturday, February 21, 2009, 19:59 (5514 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Vari ligger skillnaden mellan att dra exempelvis 200 ton fördelat på 20 vagnar med vardera 5 tons axeltryck på 17 kilosräl jämfört med att dra samma vagnvikt fördelat på tio vagnar med 10 tons axeltryck på 27 kilosräl?

Det som känns mest relevant är ju vad olika lok klarar för vikter i olika lutningar och dessa ändrar sig ju inte för att man byter räls.

Vagnvikter på Vk-Hf

av Daniel Niklasson, Saturday, February 21, 2009, 21:41 (5514 dagar sedan) @ Undrande

Vari ligger skillnaden mellan att dra exempelvis 200 ton fördelat på 20 vagnar med vardera 5 tons axeltryck på 17 kilosräl jämfört med att dra samma vagnvikt fördelat på tio vagnar med 10 tons axeltryck på 27 kilosräl?

Det som känns mest relevant är ju vad olika lok klarar för vikter i olika lutningar och dessa ändrar sig ju inte för att man byter räls.

Jag undviker normalt att svara på anonyma skribenter, men:

Det är ingen skillnad i teorin i vagnvikterna så som du skriver men på Vk-Hf skedde en förändring i samband med rälsbytet. En orsak kan ha varit att de olika loken fick gå något fortare på den tyngre rälen och därmed bedömdes ha bättre egenskaper för att kunna ta tyngre tåg på vissa sträckor. Vagnvikterna ökade i alla fall efter spårbytet.

/ Daniel