Glödstrumpor (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Monday, November 23, 2020, 18:04 (1249 dagar sedan)

Är glödstrumpor en bristvara ? Finns det föreningar med stora lager ? Sb 1307 (i Danmark)lär ha fått elbelysning på grund av brist på glödstrumpor.

Glödstrumpor

av ak44, Monday, November 23, 2020, 18:36 (1249 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det kanske är brist på lysfotogen i stället? (Och brandsäkrare) Batterier är ju en framtidsbransch så det blir enklare med LED-belysning.

Glödstrumpor

av Anders Sandgren, Monday, November 23, 2020, 19:04 (1249 dagar sedan) @ ak44

Det är nog ingen större brist på fotogen men ytterst få lok har fotogenbelysning. Dessutom finns det nog moderna förnybara bränslen som ersätter fotogenen.
Däremot är det nog brist på lyskroppar till AGA-belysningarna, dessa har ju inte strumpor då vibrationerna nog gör strumporna kortlivade.
Glödstrumpor för såväl stormlyktor som gaslyktor (acetylen eller gasol) går det att få tag i vad jag vet äveb om vissa udda modelller är svårare att få tag i. T.ex Fogas i Älvsjö har brra sortiment på sådant. Men dessa används nog i järnvägssammanhang bara i vagnsbelysningarna. Hur många vagnar idag har acetylenbelysning?

Jag har för mig att någon sade att ett större problem är påfyllning av de acetylentuber som används på loken.

Idag är dock LED-belysning ett bra alternativ som enkelt kan inmonteras i AGA-lyktorna och kan klara sig utan generator då ett batteri räcker rätt långt. Dessutom går det att få riktigt snyggt. Kan nog vara ett alternativ även för fotogenlyktor där en LED monteras inom lampglaset och tillräckligt med batteri får plats i lyktan.

I fallet Sb 1307 så var det nog även en anpassning till danska regler, där även ingår att loket numera är högerkört cab-forward-lok för att slippa flytta förarutrustnngen i hytten med toppstrålkastare även vid kolboxen (som alltså är framändan).

Glödstrumpor

av Micke Carlsson, Wednesday, November 25, 2020, 11:43 (1247 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Glödstrumpor för acetylenbelysning är impregnerade med Torium och är i princip "omöjliga" att få tag på. En strumpa för gasol funkar inte. Torium används enligt uppgift för att ge ljusstyrkan. https://sv.wikipedia.org/wiki/Torium

Rundbottnade acetylentuber till järnvägsfordon går inte att fylla längre, såvida man inte vill kosta på dem en revision och det finns det ingen anledning till (för vad det skulle kosta) när en flatbottnad fungerar lika bra även om de inte passar perfekt i hållaren, som ju kan byggas om istället. Gasföretag är inte förtjusta i "oregistrerade" tuber som gamla SJ-tuber och har inte varit på många tiotals år.

Glödstrumpor

av Gunnar Lilienberg, Monday, November 23, 2020, 22:30 (1249 dagar sedan) @ ak44

Det kanske är brist på lysfotogen i stället? (Och brandsäkrare) Batterier är ju en framtidsbransch så det blir enklare med LED-belysning.

Jag roade mig med att fråga i en bensinstation för några år sedan om de kunde ta hem fotogen. Svaret blev nekande. Dock sålde Jula lysfotogen i 5-litersdunkar.

Glödstrumpor

av Anders Sandgren, Tuesday, November 24, 2020, 14:02 (1248 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det kanske är brist på lysfotogen i stället? (Och brandsäkrare) Batterier är ju en framtidsbransch så det blir enklare med LED-belysning.


Jag roade mig med att fråga i en bensinstation för några år sedan om de kunde ta hem fotogen. Svaret blev nekande. Dock sålde Jula lysfotogen i 5-litersdunkar.

Verksamheten på våra bensinstationer har ändrats och är numera kioskverksamhet med kaffe, grillrullade korvar och mat. I en del fall har de inte med pumpen att göra, de bara ligger på samma ställe.
För ett antal år sedan behövde jag en bensinslang och åkte till en dåv Statoil där de inte visste ens vad det var men hon som jobbade där erkände att hon var bättre på hamburgare än bildelar. Annars hade de rätt mycket VHS & DVD men åtm VHS har de nog upphört med numera.
Lysfotogen och lampolja finns på Biltema, Jula och nog även i IcaMaxi, Coop mfl...

Glödstrumpor

av Peter Flink, Thursday, November 26, 2020, 13:37 (1246 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det kanske är brist på lysfotogen i stället? (Och brandsäkrare) Batterier är ju en framtidsbransch så det blir enklare med LED-belysning.


Jag roade mig med att fråga i en bensinstation för några år sedan om de kunde ta hem fotogen. Svaret blev nekande. Dock sålde Jula lysfotogen i 5-litersdunkar.

Cirkel-K tidigare Statiol har fotogen på en eller fyralitersbehållare (flaska/dunk) och har så alltid haft, hette tidigare Statoil Blå och mycket populär bland båt och campingfolk. Jag köper regelbundet en fyralitersdunk och häller i båtens dieseltank för Eberspächern/värmaren så att den inte sotar igen för mycket och håller sig lättstartad, man kan köra den på bara fotogen men det blir betydligt dyrare även om den då fungerar bättre än dieselbränslet den är tänkt att gå på :-D

Belysning

av mormorsgruvan, Tuesday, November 24, 2020, 13:40 (1248 dagar sedan) @ ak44

N.V. har väl infört glödlampsbelysning och inte LED-belysning på Sb 1307.

Belysning

av BD, Tuesday, November 24, 2020, 13:43 (1248 dagar sedan) @ mormorsgruvan

N.V. har väl infört glödlampsbelysning och inte LED-belysning på Sb 1307.

Men det var ju SJ som utrustade S2 1307 med elbelysning.

Belysning

av Anders Sandgren, Tuesday, November 24, 2020, 14:03 (1248 dagar sedan) @ BD

Vad danskarna gjorde var väl att sätta upp en toppstrålkastare bakåt (som numera är framåt).

Belysning

av Lennart Petersen, Tuesday, November 24, 2020, 17:35 (1248 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vad danskarna gjorde var väl att sätta upp en toppstrålkastare bakåt (som numera är framåt).

Och det är väl i sig inga problem att ersätta glödlampor med LED-lampor.
På sikt , och det är väl mer eller mindre redan nu, kommer glödlampor ta slut. Enligt lag får de inte tillverkas i eller importeras till EU. Men man får sälja och använda befintliga lager. Samma nu för halogenlampor som börjar ta slut.

Belysning

av Torbjorn_Forsman, Thursday, November 26, 2020, 15:20 (1246 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vad danskarna gjorde var väl att sätta upp en toppstrålkastare bakåt (som numera är framåt).

Och det är väl i sig inga problem att ersätta glödlampor med LED-lampor.
På sikt , och det är väl mer eller mindre redan nu, kommer glödlampor ta slut. Enligt lag får de inte tillverkas i eller importeras till EU. Men man får sälja och använda befintliga lager. Samma nu för halogenlampor som börjar ta slut.

Det är fel. Det är bara några enstaka typer av glödlampor för rumsbelysning som inte längre får säljas. Andra slags glödlampor - t ex för fordonsbruk, indikeringslampor, tekniskt/vetenskapligt bruk, och inte minst lampor avsedda som reservdelar till befintlig utrustning - får tillverkas, importeras och säljas precis som förr.

De enda lampor som idag är totalförbjudna är vissa slags gasurladdningslampor som innehåller stora mängder kvicksilver, de har förr varit populära bl a för gatubelysning.

Belysning

av Lennart Petersen, Thursday, November 26, 2020, 18:42 (1246 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Vad danskarna gjorde var väl att sätta upp en toppstrålkastare bakåt (som numera är framåt).

Och det är väl i sig inga problem att ersätta glödlampor med LED-lampor.
På sikt , och det är väl mer eller mindre redan nu, kommer glödlampor ta slut. Enligt lag får de inte tillverkas i eller importeras till EU. Men man får sälja och använda befintliga lager. Samma nu för halogenlampor som börjar ta slut.


Det är fel. Det är bara några enstaka typer av glödlampor för rumsbelysning som inte längre får säljas. Andra slags glödlampor - t ex för fordonsbruk, indikeringslampor, tekniskt/vetenskapligt bruk, och inte minst lampor avsedda som reservdelar till befintlig utrustning - får tillverkas, importeras och säljas precis som förr.

De enda lampor som idag är totalförbjudna är vissa slags gasurladdningslampor som innehåller stora mängder kvicksilver, de har förr varit populära bl a för gatubelysning.

Det låter ju bra att speciallampor kan tillverkas.
Men den absoluta lejonparten av glödlampor för hembruk finns ju inte att få tag i.
Och för övriga användare vill man nog helst använda LED som ju har väsentligte lägre strömförbrukning och håller dramatiskt mycket längre.
Återstår specialfall och museala fall. Men även i museala fall kan man ju nu få LED som närmast exakt motsvarar glödlampor. Både till utseende och ljuskvalité.

LED

av mormorsgruvan, Wednesday, November 25, 2020, 15:34 (1247 dagar sedan) @ ak44

SkJ lär ha infört LED-belysning i personvagnar. Jag hoppas verkligen att inga fler föreningar inför denna nya belysning i museala fordon !

LED

av Överkörmästaren, Wednesday, November 25, 2020, 15:39 (1247 dagar sedan) @ mormorsgruvan

SkJ lär ha infört LED-belysning i personvagnar. Jag hoppas verkligen att inga fler föreningar inför denna nya belysning i museala fordon !

Det finns säkert goda skäl, t ex att det numera är superdyrt att få tag i rätt sorts glödlampor, eller att det är svårt att hålla bra laddning på batterier på vagnar som rullar så lite. Så länge det gäller lampor som är matta eller sitter i matta armaturer/mjölkglas etc kan det väl accepteras om det medför betydande fördelar, tycker jag. Om det görs snyggt kan man inte se skillnaden!

Har även sett ånglok med LED- eller xenonstrålkastare, det är ju inte så snyggt förstås. Men nöden har ingen lag...

LED

av Anders Sandgren, Wednesday, November 25, 2020, 16:02 (1247 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det gäller ju att välja rätt typ av LED så att det inte det blir fel typ av ljus. Att byta ut AGA-lyktor med ljuskropp mot en bra LED kan nog göras utan att utseendet påverkas alltför mycket, varken ljusmässigt eller utseendemässigt på lyktorna.
Även när det gäller vagnsbelysningen kan ett byte till LED-lampor nog göras utan att det påverkar upplevelsen av belysningen i negativ riktning. Att hålla igång batterier mm och hålla lager på glödtrådslampor för att vara historiskt korrekt är nog inte gjörligt i längden.

Skall vi vara riktigt historiskt korrekta borde de flesta föreningarna satsa på att bygga acetylengasverk för att lysa upp sina vagnar med acetylen. Alternativt börja koka rovolja till dylika lampor. Eller varför inte ljus gjorda på kokt djurfett, lär lukta fantastiskt...

Moderniseringen skall givetvis göras med omsorg och omdöme, att modernisera belysningen på de äldsta vagnarna på museet rekommenderar jag inte, men om det är lösa lyktor kan man ju ha modernare lyktor (med rätt utseende) som ersättning vid behov är ju ett alternativ.

ÖSlJ kör väl en hel del med fotogenlyktor på sina mörkerkörningar har jag för mig, och det fungerar väl bra.

LED

av mormorsgruvan, Wednesday, November 25, 2020, 16:29 (1247 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det beror sig på vilken tidsperiod som museijärnvägen vill visa.
Det var ganska få privatbanor som hade eget acetylengasverk.
Anders Sandgren räknar upp flera sätt för belysning av personvagnar men glömmer blandgas. En blandning av 15% acetylen och 85% oljegas.
Blandgas fick stor utbredning vid SJ.

LED

av Björn Arvidsson, Wednesday, November 25, 2020, 18:17 (1247 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det beror sig på vilken tidsperiod som museijärnvägen vill visa.
Det var ganska få privatbanor som hade eget acetylengasverk.
Anders Sandgren räknar upp flera sätt för belysning av personvagnar men glömmer blandgas. En blandning av 15% acetylen och 85% oljegas.
Blandgas fick stor utbredning vid SJ.

Oavsett tidsperiod så kan det vara nödvändigt att göra vissa avsteg från det historiskt korrekta, gäller bla belysning. Så länge det görs på ett snyggt sätt, som inte stör helheten.

Sedan får fåtöljrallarna tycka vad de vill.

Förövrigt så kör Skånska Järnvägar med tidsperioden runt 1950

LED

av Ante Svensson II, Thursday, November 26, 2020, 16:01 (1246 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Det beror sig på vilken tidsperiod som museijärnvägen vill visa.
Det var ganska få privatbanor som hade eget acetylengasverk.
Anders Sandgren räknar upp flera sätt för belysning av personvagnar men glömmer blandgas. En blandning av 15% acetylen och 85% oljegas.
Blandgas fick stor utbredning vid SJ.


Oavsett tidsperiod så kan det vara nödvändigt att göra vissa avsteg från det historiskt korrekta, gäller bla belysning. Så länge det görs på ett snyggt sätt, som inte stör helheten.

Sedan får fåtöljrallarna tycka vad de vill.

Förövrigt så kör Skånska Järnvägar med tidsperioden runt 1950

GHJ har LED i sina AGA-lyktor. Precis som på SkJ fanns det inget av gasbelysningen i flertalet vagnar bevarad och att bygga upp en sådan från noll vore svårt att genomföra i praktiken. Hitta delar, renovera dessa, få tätt, hantering av gas, etc. Dessutom ska gasbelysningarna skötas och hanteras säkert så att inga olyckor sker. När det nu går att ordna belysning som i skenet liknar originalet mycket väl, går att bygga in utan att förstöra någonting, kan hanteras på ett säkert sätt av alla aktiva och dessutom är energisnålt, så ser i a f inte jag något skäl emot. I synnerhet som vi bygger allt så att det ser trovärdigt ut, med rördragning på taket, gasblandare, manometer och allt. Vi kör rätt mycket höst och vinter och använder belysning ofta och har krav på värme och ljus i våra vagnar, givetvis på ett sätt som inte förstör helhetsintrycket. Alternativet hade varit mörka vagnar vilket våra resande knappast hade uppskattat. Det är den sortens överväganden museiföreningarna tvingas till i verkligheten.

Ante

LED

av Björn Arvidsson, Wednesday, November 25, 2020, 18:10 (1247 dagar sedan) @ mormorsgruvan

SkJ lär ha infört LED-belysning i personvagnar. Jag hoppas verkligen att inga fler föreningar inför denna nya belysning i museala fordon !

Har du själv sett resultatet efter som du är kritisk till det?
På de bilder jag sett ser det väldigt bra ut.

LED

av Lennart Petersen, Wednesday, November 25, 2020, 18:45 (1247 dagar sedan) @ mormorsgruvan

SkJ lär ha infört LED-belysning i personvagnar. Jag hoppas verkligen att inga fler föreningar inför denna nya belysning i museala fordon !

Gäller det att ersätta glödlampor så kan det ju bli en nödvändighet när glödlamporna tar slut.
Och LED kan nu fås med i stort den ljuskvalite som önskas och till det yttre helt lika glödlampor.
Och ska man driva järnvägstrafik måste man ibland till en del anpassa sig till moderna förhållanden.

LED

av Erik Andersson, Wednesday, November 25, 2020, 19:21 (1247 dagar sedan) @ mormorsgruvan

SkJ lär ha infört LED-belysning i personvagnar. Jag hoppas verkligen att inga fler föreningar inför denna nya belysning i museala fordon !

Ingen förening, men väl Sveriges Järnvägsmuseum har infört den så förhatliga LED-belysningen i minst en av sina vagnar.

Vart är världen på väg?

LED

av Micke D, Thursday, November 26, 2020, 10:10 (1246 dagar sedan) @ Erik Andersson

Har du något sakligt tips på var man kan skaffa rätt typ av glödlampa, så vore det väldigt intressant att ta del av detta. Det har vi i FSVJ gått bet på än så länge. Även om jag inte upplever skillnaden mellan LED och Glödljus som något livsavgörande problem istället för att ha en mörklagd vagn, så vore det naturligtvis trevligare med glödljus

LED

av Erik Andersson, Thursday, November 26, 2020, 12:49 (1246 dagar sedan) @ Micke D

Har du något sakligt tips på var man kan skaffa rätt typ av glödlampa, så vore det väldigt intressant att ta del av detta. Det har vi i FSVJ gått bet på än så länge. Även om jag inte upplever skillnaden mellan LED och Glödljus som något livsavgörande problem istället för att ha en mörklagd vagn, så vore det naturligtvis trevligare med glödljus

Jag tror inte att det går att köpa rätt sorts glödlampor. Om du vill ha tips på vilka detaljer som behövs för att bygga ihop LED-lampor som ser rätt ut kan jag kolla vad de socklar, LED-insatser och glober som vi på SkJ har använt i våra trafikvagnar heter.

LED

av MaL, Thursday, November 26, 2020, 14:38 (1246 dagar sedan) @ Erik Andersson

Har du något sakligt tips på var man kan skaffa rätt typ av glödlampa, så vore det väldigt intressant att ta del av detta. Det har vi i FSVJ gått bet på än så länge. Även om jag inte upplever skillnaden mellan LED och Glödljus som något livsavgörande problem istället för att ha en mörklagd vagn, så vore det naturligtvis trevligare med glödljus


Jag tror inte att det går att köpa rätt sorts glödlampor. Om du vill ha tips på vilka detaljer som behövs för att bygga ihop LED-lampor som ser rätt ut kan jag kolla vad de socklar, LED-insatser och glober som vi på SkJ har använt i våra trafikvagnar heter.

Det där är jäkligt intressant Erik, jag vill gärna också få lite tips. Vi tittar på 24V LED men då är det klara glas som verkar gälla.

MaL, cMa NBVJ

LED

av Erik Andersson, Thursday, November 26, 2020, 12:45 (1246 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Om det inte framgick av mitt tidigare inlägg så är jag en av dem som ligger bakom belysningsbyggnationerna med LED i vagnarna hos SkJ.

Vi har, i mitt tycke, fått till en ganska snygg lösning på belysningen i våra trafikvagnar. Så här ser lamporna ut:
[image]
De är väldigt lika de vitfrostade sfäriska originalglödlamporna som traditionellt har suttit i vagnarna och som vi inte lyckas köpa. Efter lite laborerande med färgtemperaturen har vi lyckats hitta LED-insatser som ger ett behagligt och glödlampsvarmt ljus. En annan fördel är att man kan driva belysningen med ett vanligt bilbatteri och låta lamporna vara tända i ett par dygn innan batteriet är utdraget.

Givetvis är det inte historiskt rätt, men det är inget som går att se ifall man inte slår sönder glaset på lampan. Samtidigt får man ha i åtanke att så gott som samtliga SkJ:s trätrafikvagnar varit tjänstevagnar och har inte kvar speciellt mycket originaldetaljer. Det finns alltså betydligt värre felaktigheter än LED-lamporna om man vill grotta ner sig.
Slutligen är det inte historiskt korret att bedriva museitågstrafik, för det gjorde man inte förr.;-)

LED

av Micke D, Thursday, November 26, 2020, 15:06 (1246 dagar sedan) @ Erik Andersson

Intressant. Ser ut som ni lyckats riktigt bra.

LED

av John T, Thursday, November 26, 2020, 20:37 (1246 dagar sedan) @ Erik Andersson

Om det inte framgick av mitt tidigare inlägg så är jag en av dem som ligger bakom belysningsbyggnationerna med LED i vagnarna hos SkJ.

Vi har, i mitt tycke, fått till en ganska snygg lösning på belysningen i våra trafikvagnar. Så här ser lamporna ut:

-------------

De är väldigt lika de vitfrostade sfäriska originalglödlamporna som traditionellt har suttit i vagnarna och som vi inte lyckas köpa. Efter lite laborerande med färgtemperaturen har vi lyckats hitta LED-insatser som ger ett behagligt och glödlampsvarmt ljus. En annan fördel är att man kan driva belysningen med ett vanligt bilbatteri och låta lamporna vara tända i ett par dygn innan batteriet är utdraget.

Givetvis är det inte historiskt rätt, men det är inget som går att se ifall man inte slår sönder glaset på lampan. Samtidigt får man ha i åtanke att så gott som samtliga SkJ:s trätrafikvagnar varit tjänstevagnar och har inte kvar speciellt mycket originaldetaljer. Det finns alltså betydligt värre felaktigheter än LED-lamporna om man vill grotta ner sig.
Slutligen är det inte historiskt korret att bedriva museitågstrafik, för det gjorde man inte förr.;-)

Ser fint ut! I princip samma sak har gjorts i några av de vagnar på ULJ som inte har acetylén- eller fotogenbelysning. Det krävdes lite prov innan rätt ljustemperatur uppnåddes, men erfarenheterna är goda och batterierna är lätta att gömma undan i något skåp som ändå finns sedan tidigare.

Än så länge kan vi köra några vagnar med gasbelysning, men frågan är hur länge till.

museitågstrafik

av mormorsgruvan, Saturday, November 28, 2020, 11:24 (1244 dagar sedan) @ Erik Andersson

Du säger att det inte är historiskt korrekt att bedriva museitågstrafik !
Men privatbanor är väl historiskt korrekt ?
Då borde Ni inte ha era lok märkta SJ S1 1914 och SJ J 1393, utan istället övergå till den märkning som Tord Sustler införde nämligen SkJ 1 och SkJ 4.

museitågstrafik

av Ante Svensson II, Saturday, November 28, 2020, 11:51 (1244 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du säger att det inte är historiskt korrekt att bedriva museitågstrafik !
Men privatbanor är väl historiskt korrekt ?
Då borde Ni inte ha era lok märkta SJ S1 1914 och SJ J 1393, utan istället övergå till den märkning som Tord Sustler införde nämligen SkJ 1 och SkJ 4.

Att ha fejkad privatbanemärkning på lok som sällan eller aldrig gått i EJ-skepnad är väl ett betydligt värre avsteg än LED i gasbelysning? Det ena är ren historieförfalskning och det andra ett övervägande grundat på de resurser en förening trots allt besitter. En S1 märkt SkJ ser direkt löjligt ut och här har SkJ fattat det klokaste beslutet. Deras nuvarande profil med 50-talsmärkning rakt över är bra!

Ante

museitågstrafik

av Mattias Jansson, Saturday, November 28, 2020, 13:34 (1244 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du säger att det inte är historiskt korrekt att bedriva museitågstrafik !

Ohederligt citerande, han skrev:

"Slutligen är det inte historiskt korret att bedriva museitågstrafik, för det gjorde man inte förr."

Vilket alldeles uppenbart är en skämtsam blinkning.

Att polemisera är en sak, att göra det på basis av förvanskade citat är dålig stil.

museitågstrafik

av Erik Andersson, Sunday, November 29, 2020, 11:38 (1243 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Du säger att det inte är historiskt korrekt att bedriva museitågstrafik !
Men privatbanor är väl historiskt korrekt ?
Då borde Ni inte ha era lok märkta SJ S1 1914 och SJ J 1393, utan istället övergå till den märkning som Tord Sustler införde nämligen SkJ 1 och SkJ 4.

Naturligtvis står det dig fritt att tycka så. Personligen föredrar jag att se på helheten. En i sammanhanget trovärdig helhetsbild är det jag och många andra aktiva på SkJ arbetar för. Det behöver inte betyda att alla detaljer måste vara original eller originalet trogna, men upplevelsen av fordonen ska vara trovärdig och avstegen ska vara medvetna och dokumenterade.
Anledningarna till att göra avsteg från originallösningarna är alltifrån att fordonen ska vara smidigare att använda i vår trafik till att det inte går att få tag i "rätt" reservdelar för rimliga pengar. Många av våra fordon har dessutom varit i riktig trafik under extremt långa tidsperioder. Vagnen SJ ECo5 8135 har exempelvis varit trafikvagn/trafikduglig tjänstevagn i 120 år innan den blev museivagn. Under denna tid har den haft fyra totalt olika utföranden (ångvagn, tredjeklassvagn med lanternintak, modern 1940-talsträvagn, elrevisionsvagn med arbetsplattform på taket och verkstad och fikarum inuti). Vilket skick ska man då renovera den till för att göra rätt?

Exempel att ta upp vad gäller avvikelser på vagnar är vagnen SJ ECo5 8135 som så smått närmar sig slutet av en mycket omfattande renovering. I det stora hela har vi försökt återställa vagnen till det utseende den hade 1950, men det finns vissa undantag:
- Klädseln på stålrörsoffornas dynor är i brunt tyg istället för det rätta tigrerade tyget
- Vi låter bli att bygga upp den ena av vagnens två toaletter. Istället låter vi den ena vestibulen vara större så att det får plats barnvagnar där. Våra toaletter är ändå avstängda ombord på tåget.
- Grindarna på vagnens öppna plattformar är nytillverkade av den modell som finns på C4- och CF4-vagnar istället för extra breda solgrindar som vi inte lyckats få tag i och som är svåra att tillverka med rimliga medel.
- Inne i salongerna monterar vi små bord under fönsterna - något som vagnen inte fick förrän efter revisionen 1951.
- Belysningen blir centralbatteribelysning utförd med LED-lampor istället för glödlampor och ett 12V system istället för 48V.
Men bortsett från detta ska vagnen vara "rätt".

Förutom denna vagn arbetar vi på C3a 1314 och på C4 1808. När dessa tre vagnar blir klara är förhoppningen att vi inte ska behöva ha med Co13 2823 och Co6 3444 i våra långa trafiktåg under högsommaren - TROTS ATT Co6 3444 ÄR HELT I ORIGINALSKICK MED RIKTIGA GLÖDLAMPOR I TAGKET OCH ORIGINALFÄRG PÅ SÅVÄL IN- SOM UTSIDAN SEDAN SJ-TIDEN!!!

museitågstrafik

av Granis, Sunday, November 29, 2020, 12:22 (1243 dagar sedan) @ Erik Andersson

Naturligtvis står det dig fritt att tycka så. Personligen föredrar jag att se på helheten. En i sammanhanget trovärdig helhetsbild är det jag och många andra aktiva på SkJ arbetar för. Det behöver inte betyda att alla detaljer måste vara original eller originalet trogna, men upplevelsen av fordonen ska vara trovärdig och avstegen ska vara medvetna och dokumenterade.

Denna fråga har ju varit uppe flera gånger här (också). Även kopplad till andra banor i andra landskap som valt denna ”filosofi”. Och det har väl då känts som att alla har sina åsikter, man diskuterar men alla har kvar sina åsikter när diskussionen är över….

Nu har det ju hänt en del på ”detta område” under senare tid. AGJ har börjat märka om åtminstone några av sina vagnar -SRJ Co 69 iallafall- från ”föreningsmärkning” till (typ) originald:o. Men notera att dom alltid tillämpat detta på sina lok, men inte på övriga fordon då. SkJ var iallafall konsekventa, men har alltså sedan länge (typ) övergett denna filosofi.

Det har också känts som att de som förespråkar ”föreningsmärkning” gärna vill föra fram argument som att ”…den är så förändrad att det inte går att..”, men det känns då som en konstruerad anledning =ursäkt. D v s man vill ha det så, inte minst av praktiska skäl. Och det ska inte underskattas. Att måla alla fordon SJ-röda och märka dom med ”XYJ” och siffror i samma typsnitt blir ju enklare. Och billigare, säkert…

Men som Erik också är inne på så behöver man inte överdriva (om man inte vill alltså). Det är helheten som gäller. Jag brukar uttrycka det som att ”…ställ dig tjugo meter från fordonet; vad är det du ser då?”. Är det TBJ Co 1, (trafikförvaltningen) TBGJ Co 52 eller SJ ECo 9795? Och så märker och målar man (i detta fall) vagnen som sådan. Exakt hur varje nitskalle och gardinstång ser ut är då av underordnad betydelse. Och ingen ursäkt för att märka vagnen ”XYJ(mf) Co 2”. Det kan man ju göra ändå om man så vill :-)


/ L G

Glödstrumpor

av Kjell Edvardsson, Monday, November 23, 2020, 22:31 (1249 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Enligt SJK:s skriftserie nr 16 "SJ ånglok litt Sb" fick Sb/S2 1307 elektrisk ångturbobelysning redan 26.10.1954.

Glödstrumpor

av Herbert Paalberg, Wednesday, November 25, 2020, 20:08 (1247 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

På TJF:s ånglok L18p 3147 bytte vi ut acetylengasbelysningen till batteribelysning med Ledlampor både på fram och baklyktorna på tendern. Istället för gas i ledningarna drogs tunna elkablar genom alla gasrör via en strömbrytare i hytten. Batteriet sitter på tendern väl skyddad från väder och vind. Även instrumentbelysningen blev utbytt till eldrift till samma driftkälla. Jag kan lova att man inte ser någon skillnad på ljuset vid en titt rätt in i strålkastarna, samma vita starka sken som från glödkroppen från gastiden. Har bra bilder på arrangemanget men har inte möjlighet att kunna visa det här på forumet. Tiderna förändras hela tiden det gäller att anpassa sig till det, bara att acceptera. Palle i Vika.:-)

Men å andra sidan efter övergång till dieseldrift på banan så genereras spänningen via generatorladdning från Scania D 812:orna i Hildingarna från Umeå istället. Inget spännande för en vattenkokarnörd.;-)

Glödstrumpor

av Överkörmästaren, Wednesday, November 25, 2020, 20:36 (1247 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Visst är det snyggt gjort men det syns skillnad, ljuset är för blått nu. (Eller var iaf senast jag såg loket i drift för kanske 2-3 år sen.)

L18p

av Torbjorn_Forsman, Thursday, November 26, 2020, 15:16 (1246 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Se Anders Sandgrens inlägg från 2020-11-23 kl 19:04, det redovisar fullgoda skäl att frångå acetylenbelysningen på ett driftlok.