Ånglok i drift 1976, tjänst eller entusiastkörning? (Järnväg allmänt)

av JYT, Tuesday, November 24, 2020, 23:32 (1247 dagar sedan)

Vid värnplikten 1976 åkte vi på fredagar efter lunchtid från Västerhaninge till Stockholm C, ofta kunde man då på en stor bangård på höger sida nära "stan" se ett ånglok (utan tender tror jag) åka omkring. Minns att jag utgick från att det var lättare att stötfritt rangera vagnar och bra om spår utan kontaktledning behövde användas. Var det så eller ett reservlok som behövde vädras för att inte kärva ihop eller någon ångloks-förening som kom igång redan på fredag em? Tillbaks till HMS Brännaren åkte man vanligen söndagar och kanske i mörker = inget ånglok syntes i drift där då.

Ånglok i drift 1976, tjänst eller entusiastkörning?

av Lennart Petersen, Wednesday, November 25, 2020, 00:09 (1247 dagar sedan) @ JYT

Vid värnplikten 1976 åkte vi på fredagar efter lunchtid från Västerhaninge till Stockholm C, ofta kunde man då på en stor bangård på höger sida nära "stan" se ett ånglok (utan tender tror jag) åka omkring. Minns att jag utgick från att det var lättare att stötfritt rangera vagnar och bra om spår utan kontaktledning behövde användas. Var det så eller ett reservlok som behövde vädras för att inte kärva ihop eller någon ångloks-förening som kom igång redan på fredag em? Tillbaks till HMS Brännaren åkte man vanligen söndagar och kanske i mörker = inget ånglok syntes i drift där då.

1976 fanns inga ånglok i vanlig kommersiell drift så vad du såg (kanske vid Älvsjö bangård) bör ha varit något lok tillhörigt ett sällskap.
Kan ha varit SÅS som provkörde inför någon körning https://anglok.com/om-sas/om-foreningen/
Dom har tanklok (utan tender) , ett av dem figurerade i Sällskapsresan 2.

Ånglok i drift 1976, tjänst eller entusiastkörning?

av Granis, Wednesday, November 25, 2020, 16:33 (1246 dagar sedan) @ Lennart Petersen

1976 fanns inga ånglok i vanlig kommersiell drift...

Jo, det ska det ha gjort. På Jularbo- Månsbo (industri)järnväg då. Just till nämnda år, ville jag minnas, men enligt uppgifter här ända till september året därpå (1977 då)

Fast det förändrar knappast dessa hypoteser; sannolikheten att JMJ´s lok (då enbart en J-maskin) för egen maskin skulle ha tagit sig till eller åtminstone på annat sätt kommit till Älvsjö och eldats på där framstår väl som ganska liten...


/ L G

Ånglok i drift 1976, tjänst eller entusiastkörning?

av Lennart Petersen, Thursday, November 26, 2020, 02:36 (1246 dagar sedan) @ Granis

1976 fanns inga ånglok i vanlig kommersiell drift...


Jo, det ska det ha gjort. På Jularbo- Månsbo (industri)järnväg då. Just till nämnda år, ville jag minnas, men enligt uppgifter här ända till september året därpå (1977 då)

Fast det förändrar knappast dessa hypoteser; sannolikheten att JMJ´s lok (då enbart en J-maskin) för egen maskin skulle ha tagit sig till eller åtminstone på annat sätt kommit till Älvsjö och eldats på där framstår väl som ganska liten...


/ L G

Ja det stämmer ju förstås, JMJ anses ha varit sist med planerad reguljär ångdrift.
Det var dock helt obemärkt utan några fanfarer som denna epok över drygt 120år sedan avslutades.
När personalen kom ner på morgonen upptäcktes att J-loket inte gick att använda varför gårdagens körning 20/9 1977 hade varit den absolut sista. Men det har någon gång att museitåg har ersatt vanliga tåg. Exempelvis när jubileumståget Gävle-Stockholm 12/6 1981 fick ersätta ordinarie SJ tåg på sträcka Uppsala-Stockholm sedan kontaktledningen rivits ned någonstans. Jag var med och minns några förvånade resenärer med ordinarie biljett. Och hur ska man klassa det när TGOJ avslutar malmtågsepoken med att sätta in ett M3t som dragkraft på första sträcka.

Ånglok i drift 1976: Entusiastkörning!

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, November 25, 2020, 00:27 (1247 dagar sedan) @ JYT

Vid värnplikten 1976 åkte vi på fredagar efter lunchtid från Västerhaninge till Stockholm C, ofta kunde man då på en stor bangård på höger sida nära "stan" se ett ånglok (utan tender tror jag) åka omkring. Minns att jag utgick från att det var lättare att stötfritt rangera vagnar och bra om spår utan kontaktledning behövde användas. Var det så eller ett reservlok som behövde vädras för att inte kärva ihop eller någon ångloks-förening som kom igång redan på fredag em? Tillbaks till HMS Brännaren åkte man vanligen söndagar och kanske i mörker = inget ånglok syntes i drift där då.

Det låter helt klart som SÅS som började med sin trafik på slakthusbanan i Stockholm där man körde ifrån en plattform mittemot nuvarande Globen på det som sedan blev "Tvärbanan" ner till Årsta partihallar bakom Älvsjö godsbangård där man brukade vända och säkert kunde observeras från de ordinarie tågen. Man började med det lilla tankloket (dvs utan tender) SJ K4 793 som hade inköpts 1974 sedan det hade stått som beredskapslok och sedan renoverats och togs i trafik 1975 med inlånade personvagnar från SJK, Svenska Järnvägsklubben. På slakthusbanan kunde man sedan köra tills den stängdes för ombyggnad till som det först kallades "snabbspårväg" men sedan bara blev en bana på tvären, för på den tiden fick man inte använda ordet spårväg hos SL. SÅS höll till på slakthusområdet i närheten av slakthusets egna lilla lokstall tills bygget av Globen satte igång och alla firmor på området fick storhetsvansinne och behövde allt utrymme på området. SÅS fick då flytta till sitt nuvarande område i Västberga industriområde där man har funnits sedan dess på av staden arrenderat område som tidigare användes som industrispår. Under året har man dessutom återfått sitt tidigare indragna trafiktillstånd lagom tills coronapandemin förstörde möjligheterna till återupptagen museitågtrafik, nu mestadels på sträckan Liljeholmen-Södertälje. /CEO, SÅS

Ånglok i drift 1976, tjänst eller entusiastkörning? Bild

av Ulfe, Wednesday, November 25, 2020, 07:24 (1247 dagar sedan) @ JYT

Reprisbild från 1976.

[image]