Stolräl (Bana)
Har denna rälstyp förekommit i Sverige ? I England var de vanliga ända fram till 1930-talet(rälsvikt 42 och 47 kg/m).
av mormorsgruvan, Wednesday, November 25, 2020, 15:57 (1220 dagar sedan)
Har denna rälstyp förekommit i Sverige ? I England var de vanliga ända fram till 1930-talet(rälsvikt 42 och 47 kg/m).
av Christer Brimalm, Wednesday, November 25, 2020, 20:40 (1219 dagar sedan) @ mormorsgruvan
I Storbritannien var de länge standard. Det var först efter andra världskriget som man successivt började övergå till att lägga in Vignolräler. Ännu på 1950-talet lades en del nya stolräler fortfarande in på British Railways banor. Tunnelbanan i London fortsatte längre än BR med sådana och har nog en del kvar i spår ännu(?)
På SJ har inte stolräler förekommit. Om det förekommit på några enskilda järnvägar vet jag inte.
av Richard Loe, Friday, November 27, 2020, 19:16 (1217 dagar sedan) @ Christer Brimalm
I Storbritannien var de länge standard. Det var först efter andra världskriget som man successivt började övergå till att lägga in Vignolräler. Ännu på 1950-talet lades en del nya stolräler fortfarande in på British Railways banor. Tunnelbanan i London fortsatte längre än BR med sådana och har nog en del kvar i spår ännu(?)
På SJ har inte stolräler förekommit. Om det förekommit på några enskilda järnvägar vet jag inte.
Stolräler var standard på brittiska järnvägar fram till mitten av 1960-talet. Försök hade pågått med vignolräler ( "flat bottomed rails" ) sedan början på 1950-talet, men det visade sig vara svårt att ta fram en rälsbefästning som tålde tågvikterna och tåghastigheterna på de brittiska huvudbanorna. Den nya rälsen var styvare än den tidigare stolrälsen vilket orsakade problem i kurvorna och vid skarvar, och rälsen hade en tendens att "krypa" i färdriktningen på spåren fetrsom rälsbefästningen inte höll rälsen hårt nog. Man löste till slut problemen med djupare makadam, betongsliprar med underlagsplattor i form av gummimattor och " Pandrol clips " (e-clips) för rälsen.
På Londons tunnelbana var stolräls standard fram till 1990-talet, dels då den ansågs mer lämpad för tunnelbanan och dels då är svårt att genomföra större spårbyten i dom trånga tunnlarna.
av LOK, Wednesday, November 25, 2020, 22:17 (1219 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Även i Frankrike användes stolräls på sina håll. Jag vet jag såg det på stationen Gare de Austerlitz i Paris 1979.
LOK
av BD, Thursday, November 26, 2020, 07:44 (1219 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Har denna rälstyp förekommit i Sverige ? I England var de vanliga ända fram till 1930-talet(rälsvikt 42 och 47 kg/m).
Har förekommit i Sydtyskland.
av Per Ljungberg, Thursday, November 26, 2020, 10:56 (1219 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Det angavs att man kunde vända på rälsen när den var sliten på ena rälshuvudet. Gjorde man så i verkligheten?
av Christer Nyqvist, Thursday, November 26, 2020, 10:58 (1219 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Det angavs att man kunde vända på rälsen när den var sliten på ena rälshuvudet. Gjorde man så i verkligheten?
Dessutom vända den i längsled. Det innebar att det fanns fyra farkanter att slita på.
av Christer Brimalm, Thursday, November 26, 2020, 17:11 (1219 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Det var tanken från början, men visade sig mycket snart olämpligt.
Man slutade vända på rälerna. Nyare stolräler var inte symmetriska utan hade olika utförande på det som var huvudet och foten på rälen.
av PeO, Thursday, November 26, 2020, 21:52 (1218 dagar sedan) @ Christer Brimalm
Namnet Bullhead lär komma från att rälen, liksom en tjurskalle, var tjockare upptill än nertill.