Stolräl (Bana)

av mormorsgruvan @, onsdag, november 25, 2020, 15:57 (61 dagar sedan)

Har denna rälstyp förekommit i Sverige ? I England var de vanliga ända fram till 1930-talet(rälsvikt 42 och 47 kg/m).

Stolräl

av Christer Brimalm @, onsdag, november 25, 2020, 20:40 (61 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I Storbritannien var de länge standard. Det var först efter andra världskriget som man successivt började övergå till att lägga in Vignolräler. Ännu på 1950-talet lades en del nya stolräler fortfarande in på British Railways banor. Tunnelbanan i London fortsatte längre än BR med sådana och har nog en del kvar i spår ännu(?)

På SJ har inte stolräler förekommit. Om det förekommit på några enskilda järnvägar vet jag inte.

Stolräl

av Richard Loe @, fredag, november 27, 2020, 19:16 (59 dagar sedan) @ Christer Brimalm

I Storbritannien var de länge standard. Det var först efter andra världskriget som man successivt började övergå till att lägga in Vignolräler. Ännu på 1950-talet lades en del nya stolräler fortfarande in på British Railways banor. Tunnelbanan i London fortsatte längre än BR med sådana och har nog en del kvar i spår ännu(?)

På SJ har inte stolräler förekommit. Om det förekommit på några enskilda järnvägar vet jag inte.

Stolräler var standard på brittiska järnvägar fram till mitten av 1960-talet. Försök hade pågått med vignolräler ( "flat bottomed rails" ) sedan början på 1950-talet, men det visade sig vara svårt att ta fram en rälsbefästning som tålde tågvikterna och tåghastigheterna på de brittiska huvudbanorna. Den nya rälsen var styvare än den tidigare stolrälsen vilket orsakade problem i kurvorna och vid skarvar, och rälsen hade en tendens att "krypa" i färdriktningen på spåren fetrsom rälsbefästningen inte höll rälsen hårt nog. Man löste till slut problemen med djupare makadam, betongsliprar med underlagsplattor i form av gummimattor och " Pandrol clips " (e-clips) för rälsen.

På Londons tunnelbana var stolräls standard fram till 1990-talet, dels då den ansågs mer lämpad för tunnelbanan och dels då är svårt att genomföra större spårbyten i dom trånga tunnlarna.

Stolräl

av LOK @, onsdag, november 25, 2020, 22:17 (61 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Även i Frankrike användes stolräls på sina håll. Jag vet jag såg det på stationen Gare de Austerlitz i Paris 1979.

LOK

Stolräl

av BD @, torsdag, november 26, 2020, 07:44 (61 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Har denna rälstyp förekommit i Sverige ? I England var de vanliga ända fram till 1930-talet(rälsvikt 42 och 47 kg/m).

Har förekommit i Sydtyskland.

Stolräl

av Per Ljungberg @, torsdag, november 26, 2020, 10:56 (60 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det angavs att man kunde vända på rälsen när den var sliten på ena rälshuvudet. Gjorde man så i verkligheten?

Stolräl

av Christer Nyqvist @, Alingsås, torsdag, november 26, 2020, 10:58 (60 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det angavs att man kunde vända på rälsen när den var sliten på ena rälshuvudet. Gjorde man så i verkligheten?

Dessutom vända den i längsled. Det innebar att det fanns fyra farkanter att slita på.

Stolräl

av Christer Brimalm @, torsdag, november 26, 2020, 17:11 (60 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det var tanken från början, men visade sig mycket snart olämpligt.
Man slutade vända på rälerna. Nyare stolräler var inte symmetriska utan hade olika utförande på det som var huvudet och foten på rälen.

Stolräl

av PeO @, torsdag, november 26, 2020, 21:52 (60 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Namnet Bullhead lär komma från att rälen, liksom en tjurskalle, var tjockare upptill än nertill.

RSS-feed av trådar

powered by my little forum