Multipelutrustning D-lok 101-150 (Fordon: lok)
Detta ämne har varit uppe vid tidigare tillfällen här på forumet. Kortfattad sammanfattning av tidigare inlägg i ämnet kan bli följande.
- den första serien D-lok hade multipelutrustning för att kunna manövrera två lok från en
förarhytt
- utrustningen togs ner under 30-talet, kanske vid första större revision (min egen fundering)
- utrustningen har aldrig använts i ordinarie trafik då D-loket motsvarade
uppsatta krav på dragkraft (vagnvikt i snälltåg 500 ton i 90 km/h, vagnvikt i godståg
900 ton i 60 km/h).
Jag har sökt bilder på utrustningen och eventuella provkörningar av lok i multipel men resultatet är skralt på nätet. Min sökinsats har dock inte varit särskilt stor eller omfattande. Så jag letade lite i mina gamla och dammiga arkiv och fann några bilder från ASEA på själva utrustningen med tillhörande elschema för loken 101-150, så håll till godo och komplettera gärna med uppgifter om provkörningar med mera.
Kopplingsdosa för manöverström
Kopplingsdosa för manöverström
Kopplingsdosa med propp och kabel
Detalj ur kopplingsschema, KBD 9 och KBD 10 ser ut att vara kopplingsdosorna för multipel, motsvarande finns i andra änden av loket enligt den kompletta ritningen.