VGJ 21 (Fordon: lok)

av Helén Marklund @, fredag, november 27, 2020, 11:13 (59 dagar sedan)

Jag har om lok VGJ 21 funnit följande:

MKJ 4 tillverkat 1889 i Kristinehamn blev 1909 VGJ 21, 1916 skrotades det. Ett lok tillverkat 1916 i Motala fick namnet VGJ 21 då det delvis bestod av det tidigare VGJ 21. 1948 fick loket beteckningen senare SJ Gp 3118. Är det någon som kan verifiera detta? Eller förkasta det?

VGJ 21

av Mattias Jansson @, fredag, november 27, 2020, 11:41 (59 dagar sedan) @ Helén Marklund

Jag har om lok VGJ 21 funnit följande:

MKJ 4 tillverkat 1889 i Kristinehamn blev 1909 VGJ 21, 1916 skrotades det. Ett lok tillverkat 1916 i Motala fick namnet VGJ 21 då det delvis bestod av det tidigare VGJ 21. 1948 fick loket beteckningen senare SJ Gp 3118. Är det någon som kan verifiera detta? Eller förkasta det?

Det handlar om två helt olika lok. Det var inte alldeles ovanligt att en del banor återanvände nummer som blivit vakanta när ett äldre lok utgått. (Fast det var iofs betydligt vanligare att man inte återanvände numren.)

Fast de här loken har säkerligen inget annat än numret gemensamt. Det första nr 21 som tillverkades 1889 var ett litet treaxligt tanklok, rätt typiskt för sin tid, men ganska omodernt i mitten av 1910-talet. Det andra nr 21 hörde till första leveransen av vad som vid den tiden var bland de största godstågsloken på smalspår (det finns ett par andra kandidater också, men det är en annan diskussion) och alltså bland det modernaste som kunde beställas vid den tiden.

Så identiteterna du anger stämmer, men det handlade knappast om att man faktiskt återanvänt delar av det äldre loket, utan bara att man återanvänt ett nummer som blivit ledigt.

Mvh M J

VGJ 21

av Anders Sandgren @, Bredäng, fredag, november 27, 2020, 13:59 (59 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har om lok VGJ 21 funnit följande:

MKJ 4 tillverkat 1889 i Kristinehamn blev 1909 VGJ 21, 1916 skrotades det. Ett lok tillverkat 1916 i Motala fick namnet VGJ 21 då det delvis bestod av det tidigare VGJ 21. 1948 fick loket beteckningen senare SJ Gp 3118. Är det någon som kan verifiera detta? Eller förkasta det?


Det handlar om två helt olika lok. Det var inte alldeles ovanligt att en del banor återanvände nummer som blivit vakanta när ett äldre lok utgått. (Fast det var iofs betydligt vanligare att man inte återanvände numren.)

Fast de här loken har säkerligen inget annat än numret gemensamt. Det första nr 21 som tillverkades 1889 var ett litet treaxligt tanklok, rätt typiskt för sin tid, men ganska omodernt i mitten av 1910-talet. Det andra nr 21 hörde till första leveransen av vad som vid den tiden var bland de största godstågsloken på smalspår (det finns ett par andra kandidater också, men det är en annan diskussion) och alltså bland det modernaste som kunde beställas vid den tiden.

Så identiteterna du anger stämmer, men det handlade knappast om att man faktiskt återanvänt delar av det äldre loket, utan bara att man återanvänt ett nummer som blivit ledigt.

Mvh M J

Det förekom i och för sig att äldre lok användes som skrotlikvid för nya lok, men jag tror inte det är fallet här. Och då var det nog vanligare att det nya loket inte övertog det gamla lokets nummer än tvärtom. Återanvändning av lokskyltar är nog mer något som förekom när man köpte begagnade lok då loktillverkarna gärna gjorde nya skyltar till nya lok.

VGJ 21

av Lennart Petersen @, fredag, november 27, 2020, 23:47 (59 dagar sedan) @ Helén Marklund

Jag har om lok VGJ 21 funnit följande:

MKJ 4 tillverkat 1889 i Kristinehamn blev 1909 VGJ 21, 1916 skrotades det. Ett lok tillverkat 1916 i Motala fick namnet VGJ 21 då det delvis bestod av det tidigare VGJ 21. 1948 fick loket beteckningen senare SJ Gp 3118. Är det någon som kan verifiera detta? Eller förkasta det?

Som framgår av svaren är det alltså två helt olika lok.
Det senare VGJ 21 från 1916 var en mycket modern konstruktion för ett smalspårigt godstågslok och när SJ efter kriget skulle beställa lok för de förstatligade smalspåren använde man just VGJ 21 som förebild för de nya littera Gp och Gt (för spårvidd 1067) varav följde att VGJ21 vid förstaligandet kunde få samma littera Gp som de nybyggda loken.
Att man så sent byggde nya ånglok förklaras av att de förstatligade smalspåren hade ett sammelsurium av ålderdomliga lok av en mängd typer och väl fungerande diesellok fick man vänta några år med.

RSS-feed av trådar

powered by my little forum