Uppvärmning personvagnar. (Fordon: vagnar)

av mormorsgruvan, Saturday, November 28, 2020, 10:26 (1239 dagar sedan)

Hur fungerade sanduppvärmning och grytuppvärmning av personvagnar ?

Uppvärmning personvagnar.

av BD, Saturday, November 28, 2020, 11:24 (1239 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur fungerade sanduppvärmning och grytuppvärmning av personvagnar ?

Het sand i trälådor placerades i under sofforna i resandeutrymmet.

Men vad för en "gryta" avser du?

Uppvärmning personvagnar.

av mormorsgruvan, Saturday, November 28, 2020, 12:55 (1239 dagar sedan) @ BD

Min förmodan är att "grytor" syftar på en kamin belägen på vagnens undersida. Som på Nordsjällands veterantogs OKMJ C9.

Uppvärmning personvagnar.

av Torbjorn_Forsman, Saturday, November 28, 2020, 13:46 (1239 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Min förmodan är att "grytor" syftar på en kamin belägen på vagnens undersida. Som på Nordsjällands veterantogs OKMJ C9.

I Vagnläran från 1912 finns den anordningen utförligt beskriven, och benämns där "Centralkamin".

Uppvärmning personvagnar.

av Thomas Tell, Saturday, November 28, 2020, 16:40 (1239 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Min förmodan är att "grytor" syftar på en kamin belägen på vagnens undersida. Som på Nordsjällands veterantogs OKMJ C9.


I Vagnläran från 1912 finns den anordningen utförligt beskriven, och benämns där "Centralkamin".

Centralkamin hade SJs CF4a och där var värmen luftburen. Kaminen under golvet med luftkanaler som förde in varmluft i kupéerna.

Grytvärme var vattenburen centralvärme med kamin under vagnsgolvet.
/tell

Uppvärmning personvagnar.

av Sune Göthe, Saturday, November 28, 2020, 16:40 (1239 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

En senare "gryta" var pannan för varmvattenuppvärmning från Nordiska värme- och ventilations AB i Göteborg. Eldades från vagnens utsida och hade vanlgen också en slinga för ånguppvärmning. Senaste användning vid SJ var väl posttåget Växjö- Hultsfred.

Uppvärmning personvagnar.

av mormorsgruvan, Tuesday, December 01, 2020, 16:51 (1236 dagar sedan) @ BD

Grytuppvärmning kallades vid SJ för V4V5.