Uppvärmning personvagnar. (Fordon: vagnar)
Hur fungerade sanduppvärmning och grytuppvärmning av personvagnar ?
av mormorsgruvan, Saturday, November 28, 2020, 10:26 (1239 dagar sedan)
Hur fungerade sanduppvärmning och grytuppvärmning av personvagnar ?
av BD, Saturday, November 28, 2020, 11:24 (1239 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Hur fungerade sanduppvärmning och grytuppvärmning av personvagnar ?
Het sand i trälådor placerades i under sofforna i resandeutrymmet.
Men vad för en "gryta" avser du?
av mormorsgruvan, Saturday, November 28, 2020, 12:55 (1239 dagar sedan) @ BD
Min förmodan är att "grytor" syftar på en kamin belägen på vagnens undersida. Som på Nordsjällands veterantogs OKMJ C9.
av Torbjorn_Forsman, Saturday, November 28, 2020, 13:46 (1239 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Min förmodan är att "grytor" syftar på en kamin belägen på vagnens undersida. Som på Nordsjällands veterantogs OKMJ C9.
I Vagnläran från 1912 finns den anordningen utförligt beskriven, och benämns där "Centralkamin".
av Thomas Tell, Saturday, November 28, 2020, 16:40 (1239 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman
Min förmodan är att "grytor" syftar på en kamin belägen på vagnens undersida. Som på Nordsjällands veterantogs OKMJ C9.
I Vagnläran från 1912 finns den anordningen utförligt beskriven, och benämns där "Centralkamin".
Centralkamin hade SJs CF4a och där var värmen luftburen. Kaminen under golvet med luftkanaler som förde in varmluft i kupéerna.
Grytvärme var vattenburen centralvärme med kamin under vagnsgolvet.
/tell
av Sune Göthe, Saturday, November 28, 2020, 16:40 (1239 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman
En senare "gryta" var pannan för varmvattenuppvärmning från Nordiska värme- och ventilations AB i Göteborg. Eldades från vagnens utsida och hade vanlgen också en slinga för ånguppvärmning. Senaste användning vid SJ var väl posttåget Växjö- Hultsfred.
av mormorsgruvan, Tuesday, December 01, 2020, 16:51 (1236 dagar sedan) @ BD
Grytuppvärmning kallades vid SJ för V4V5.