Personvagnar sidornas form (Fordon: vagnar)
På många äldre personvagnar buktar sidorna in nedtill, varför ?
av mormorsgruvan, Saturday, November 28, 2020, 10:58 (1244 dagar sedan)
På många äldre personvagnar buktar sidorna in nedtill, varför ?
av BD, Saturday, November 28, 2020, 11:22 (1244 dagar sedan) @ mormorsgruvan
På många äldre personvagnar buktar sidorna in nedtill, varför ?
Antagligen sedvänja övertagen från de vagnmakare som byggde diligenser.
av Harald, Saturday, November 28, 2020, 13:13 (1244 dagar sedan) @ BD
Då blir frågan varför de hade insvängda sidor.
av Överkörmästaren, Saturday, November 28, 2020, 14:58 (1244 dagar sedan) @ Harald
Då blir frågan varför de hade insvängda sidor.
Långbalkarna avgjorde väl i regel vagnens bredd i golvhöjd. De ”insvängda” (utsvängda?) sidorna gjorde vagnen rymligare i axelhöjd.
Även själva profilen är ju (iaf i Sverige) smalare från 1200 mm ö rök och nedåt. Därigenom kan plattformar, lastkajer m m i kurva lättare hanteras.
av Thomas Tell, Saturday, November 28, 2020, 16:37 (1244 dagar sedan) @ Överkörmästaren
SJs vagnar var 50mm smalare i nederkant och kanten slutade långt utanför rambalkarna.
/tell
av Överkörmästaren, Saturday, November 28, 2020, 16:48 (1244 dagar sedan) @ Thomas Tell
SJs vagnar var 50mm smalare i nederkant och kanten slutade långt utanför rambalkarna.
/tell
Och hur passar de in i dåtidens konstruktionsprofil, kan det vara så att det behövde smalna av för att det ska funka?
Även t ex X60-serien har ju sidor som smalnar av nedåt.
av PeO, Saturday, November 28, 2020, 17:25 (1244 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Ett ännu mer markant exempel är NSB:s "nya" vagnar. Jag åkte en bekväm sovvagn för 25-30 år sedan. Genom att utnyttja frittrumsprofilen bättre, kan utrymmet i stol- och sänghöjd bli avsevärt ökat.
Bild Wikipedia, fotograf okänd
av Thomas Tell, Saturday, November 28, 2020, 21:17 (1244 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Och hur passar de in i dåtidens konstruktionsprofil, kan det vara så att det behövde smalna av för att det ska funka?
Man gjorde på den tiden inböjningen bara för att det var vackert. Här kan ni se en ritning från 1924 av en gavelvy där konstruktionsprofilen finns inritad.
/tell
av Överkörmästaren, Saturday, November 28, 2020, 21:24 (1244 dagar sedan) @ Thomas Tell
Och hur passar de in i dåtidens konstruktionsprofil, kan det vara så att det behövde smalna av för att det ska funka?
Man gjorde på den tiden inböjningen bara för att det var vackert. Här kan ni se en ritning från 1924 av en gavelvy där konstruktionsprofilen finns inritad.
/tell
Intressant! Gäller det där måttet vid max nedslitna hjulringar?
av Olle E, Saturday, November 28, 2020, 21:41 (1244 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Och blåburkarna på Roslagsbanan är tvärtom och lutar inåt i axelhöjd med påföljd att den redan usla komforten blir ännu sämre...