Personvagnar sidornas form (Fordon: vagnar)

av mormorsgruvan, Saturday, November 28, 2020, 10:58 (1244 dagar sedan)

På många äldre personvagnar buktar sidorna in nedtill, varför ?

Personvagnar sidornas form

av BD, Saturday, November 28, 2020, 11:22 (1244 dagar sedan) @ mormorsgruvan

På många äldre personvagnar buktar sidorna in nedtill, varför ?

Antagligen sedvänja övertagen från de vagnmakare som byggde diligenser.

Personvagnar sidornas form

av Harald, Saturday, November 28, 2020, 13:13 (1244 dagar sedan) @ BD

Då blir frågan varför de hade insvängda sidor.

Personvagnar sidornas form

av Överkörmästaren, Saturday, November 28, 2020, 14:58 (1244 dagar sedan) @ Harald

Då blir frågan varför de hade insvängda sidor.

Långbalkarna avgjorde väl i regel vagnens bredd i golvhöjd. De ”insvängda” (utsvängda?) sidorna gjorde vagnen rymligare i axelhöjd.

Även själva profilen är ju (iaf i Sverige) smalare från 1200 mm ö rök och nedåt. Därigenom kan plattformar, lastkajer m m i kurva lättare hanteras.

Personvagnar sidornas form

av Thomas Tell, Saturday, November 28, 2020, 16:37 (1244 dagar sedan) @ Överkörmästaren

SJs vagnar var 50mm smalare i nederkant och kanten slutade långt utanför rambalkarna.
/tell

Personvagnar sidornas form

av Överkörmästaren, Saturday, November 28, 2020, 16:48 (1244 dagar sedan) @ Thomas Tell

SJs vagnar var 50mm smalare i nederkant och kanten slutade långt utanför rambalkarna.
/tell

Och hur passar de in i dåtidens konstruktionsprofil, kan det vara så att det behövde smalna av för att det ska funka?

Även t ex X60-serien har ju sidor som smalnar av nedåt.

Personvagnar sidornas form

av PeO, Saturday, November 28, 2020, 17:25 (1244 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ett ännu mer markant exempel är NSB:s "nya" vagnar. Jag åkte en bekväm sovvagn för 25-30 år sedan. Genom att utnyttja frittrumsprofilen bättre, kan utrymmet i stol- och sänghöjd bli avsevärt ökat.
[image]
Bild Wikipedia, fotograf okänd

Personvagnar sidornas form

av Thomas Tell, Saturday, November 28, 2020, 21:17 (1244 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och hur passar de in i dåtidens konstruktionsprofil, kan det vara så att det behövde smalna av för att det ska funka?

[image]

Man gjorde på den tiden inböjningen bara för att det var vackert. Här kan ni se en ritning från 1924 av en gavelvy där konstruktionsprofilen finns inritad.
/tell

Personvagnar sidornas form

av Överkörmästaren, Saturday, November 28, 2020, 21:24 (1244 dagar sedan) @ Thomas Tell

Och hur passar de in i dåtidens konstruktionsprofil, kan det vara så att det behövde smalna av för att det ska funka?


[image]

Man gjorde på den tiden inböjningen bara för att det var vackert. Här kan ni se en ritning från 1924 av en gavelvy där konstruktionsprofilen finns inritad.
/tell

Intressant! Gäller det där måttet vid max nedslitna hjulringar?

Personvagnar sidornas form

av Olle E, Saturday, November 28, 2020, 21:41 (1244 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och blåburkarna på Roslagsbanan är tvärtom och lutar inåt i axelhöjd med påföljd att den redan usla komforten blir ännu sämre...