Var är bilden tagen? Treskenspår med YBo5p

av Granis, Saturday, November 28, 2020, 15:58 (1242 dagar sedan) @ K Lemming

Österbybruk på DHJ.

/ L G

Persontrafiken på DHJ?

av K Lemming, Saturday, November 28, 2020, 17:41 (1242 dagar sedan) @ Granis

Österbybruk på DHJ.

/ L G

Tack, gick det YBo5p på DHJ eller det är ett extratåg (SJK?)?

Såg att persontrafiken mellan Dannemora - Österbybruk lades ner 1953 och Österbybruk - Hargshamn 1960 enligt wikipedia. Hur kom det sig att man la ner denna "stumpen" så många år tidigare? Var där ingen persontrafik kvar på Örbyhus - Dannemora 1953?

Persontrafiken på DHJ?

av Granis, Saturday, November 28, 2020, 17:59 (1242 dagar sedan) @ K Lemming

Persontrafiken på normalspåret Örbyhus- Dannemora har jag för mig lades ned ytterligare nåt år tidigare, typ 1952 eller nåt sånt. 1960 lades persontrafiken ned på DHJ (fast då hade den redan upphört på den korta sträckan Dannemora- Österbybruk, det kan nog stämma -det är ju "promenadavstånd" mellan) och all trafik -utom ”vut:ar”- på FGJ. Vid lite olika datum då, har jag för mig.

Samma år byggdes treskenspåret mellan Dannemora -då från det nya normalspåriga förbigångsspåret som byggdes söder om Dannemoras säckstation för att slippa densamma- och Gimo. Senare blev det som bekant normalspår hela vägen till Hargshamn (+ ännu senare nybyggt normalspår därifrån till Hallstavik).

Vid breddningsjobben användes först (?) en YBo5p och sedan en normalspårig YBo7/8 för persontjänstetransporter. Eller möjligen tvärtom då, om man räknar med treskenspårsbygget och så breddningen tiotalet år senare.

SRJmf gjorde sin första (väl?) utfärd ö h t längs FGJ och DHJ i september 1969, med YBo5p 886 och UBo3yp 2134. På den förstnämnda sträckan fick inga resenärer följa med i tåget, de fick åka buss bredvid (men några lär ha myglat, typ..) men väl på DHJ då. Kanske är bilden tagen då? Nedanstående bild är iallafall det, från ett uppehåll i Alunda (på FGJ). Foto Björn Åkerlund/ SRJmf arkiv.

Själv har jag bara åkt på banan på normalspårstiden; 2005 i YBo8 med mfGDJ, och för… ett par år sedan körde Jvm tåg för allmänheten mellan Österbybruk och Gimo, även det med nämnda rälsbusstyp. Jag letade bilder från detta nu i eftermiddags, men har kaos -eller kan i varje fall inte hitta- bland mina bilder efter ett databyte, så det blev inget… :-(


/ L G
[img]images/uploaded/202011281711075fc284ab537a6.jpg[/img]

SvJvm på DHJ

av Granis, Saturday, November 28, 2020, 19:24 (1242 dagar sedan) @ Granis

[b]Nu[/b] hittade jag bilderna från när Järnvägsmuseum körde på DHJ (mellan Österbybruk och Gimo). Fråga mig inte hur.. :-| Det var faktiskt så pass nyligen som i fjol sommar (2019 alltså), från den halvmytiska tid vi minns som "före pandemin"....

Här passerar man just Österbybruks fd stationshus på väg tillbaka mot Dannemora/ Gävle efter trafikdagens slut. Resenärerna hade då klivit av till höger utanför bild. Stationshuset är sig likt; jämför med bilden i ursprungsinlägget.


/ L G
[img]images/uploaded/202011281823555fc295bbcb508.jpg[/img]

Persontrafiksfordon på DHJ?

av K Lemming, Saturday, November 28, 2020, 23:20 (1242 dagar sedan) @ Granis

Tack Granis för bilder och info, Kände igen det där med att en YBo5p användes vid breddningsarbetena, har läst det någonstans tidigare, men helt glömt.

Ybo5p användes alltså aldrig i den reguljära persontrafiken på banan? Var det loktåg till slutet för persontrafiken eller var det någon motorvagn eller rälsbuss av annan typ? Rydbergarna, Xoa6p, gick väl aldrig där uppe?

Persontrafiksfordon på DHJ?

av Ola Almquist, Saturday, November 28, 2020, 23:51 (1242 dagar sedan) @ K Lemming

Tack Granis för bilder och info, Kände igen det där med att en YBo5p användes vid breddningsarbetena, har läst det någonstans tidigare, men helt glömt.

Ybo5p användes alltså aldrig i den reguljära persontrafiken på banan? Var det loktåg till slutet för persontrafiken eller var det någon motorvagn eller rälsbuss av annan typ? Rydbergarna, Xoa6p, gick väl aldrig där uppe?

Utan att gräva djupare... Sannolikt oftast [link=https://digitaltmuseum.se/021018054719/ralsbuss-stockholm-roslagens-jarnvagar-srj-motorvagn-3108]dessa[/link]. Möjligen [link=https://digitaltmuseum.se/021018054695/stockholm-roslagens-jarnvagar-srj-motorvagn-3104-med-personvagn]dessa[/link].

/Ola

Persontrafiksfordon på DHJ?

av Granis, Sunday, November 29, 2020, 11:08 (1241 dagar sedan) @ K Lemming

I huvudsak som Ola kortfattat beskriver det. Men för att ta "en längre variant" :-) :

Det handlar ju då om vilken tidsperiod man talar om. Persontrafiken var aldrig betydande på DHJ, och en Stor Sak som hände var när FGJ öppnades för trafik 1921. Det intressanta här var väl att persontrafiken Österbybruk- Dannemora- Örbyhus ändå fortsatte i ytterligare trettio år efter det, ty sedan anslutningen söderut via Faringe kommit till så var det där ”huvudströmmen” gick. Tidvis med både direktvagnar och t o m direkttåg från Stockholm Ö via Rimbo till Gimo där bussanslutningar fanns till Östhammar och Öregrund. Och tåg väster- och österut, d v s mot Österbybruk och Hargshamn. Men den var nog av den mindre omfattningen, framförallt på somrarna.

Gimo- Faringe- Uppsala Ö hade lite karaktär av ”lokaltrafik”, och där härskade motorvagnarna det sista decenniet. Ibland med byte i Faringe (om tåget fortsatte till Rimbo). Men loktåg gick även åt ”båda håll” (Rimbo/ Stockholm och Uppsala) om inte till slutet 1960 så några få år innan. Mest med ånglok då.

En annan viktig tidpunkt kopplad till rubriken vad gäller fordonen är när SRJ beslutar att DHJ´s ”persontrafikmaterial”; personvagnar och resgodsvagnar, skulle registreras in hos SRJ. Förvisso hade man bara ett par av varje då, och tidpunkten hade jag för mig var vid statsövertagandet 1951. Men tydligen var det tidigare? Motorvagn 1106 var dessutom beställd av/ för DHJ, men ska ha fått SRJ-märkning redan från början.

Men för att återgå till persontrafiken på själva DHJ, utöver bangården i Gimo då, så lär detta ha varit den huvudsakliga arbetsuppgiften för ”Hilding Carlsson-rälsbussarna” 1108 och 1109 den sista tiden, vilket väl påvisar vilken betydelse den hade. Dock gick alltså SRJ´s motorvagnar också där, bl a med övernattning i Hargshamn, men upplägget varierade år för år -och tid under år- och ”omloppstekniska skäl” spelade även roll.

YBo5p blev det alltså aldrig för DHJ och FGJ. Dessa rälsbussar hade förvisso börjat anlända under 1960, men då "vikta" för snabbtågstrafiken till Norrtälje med "Finländaren". När fler av dessa kom och även annan trafik blev aktuell för dom -vilket förvisso gick snabbt- var ju persontrafiken på nämnda banor redan nedlagd.


/ L G

Var är bilden tagen? Treskenspår med YBo5p

av Björn Wåhlin, Saturday, November 28, 2020, 17:43 (1242 dagar sedan) @ K Lemming

Kan verkligen rekomendera denna bok!
// Björn

Var är bilden tagen? Treskenspår med YBo5p

av K Lemming, Saturday, November 28, 2020, 23:10 (1242 dagar sedan) @ Björn Wåhlin

Kan verkligen rekomendera denna bok!
// Björn

Låter bra, den är redan beställd.