Särtryck 77 och privatavagnar (Fordon: vagnar)

av Olof W, Saturday, November 28, 2020, 21:55 (1243 dagar sedan)

Jag försöker hitta denna godsvagn levererad 1915 i [link=http://samlingsportalen.se/digitalt_arkiv/jvm/rullande_materiel/sj_sartryck_077_o_420/sj_sartryck_077_1916_utg1916_web.pdf]Särtryck 77 från 1916[/link]

Vagnen är en privatvagn som ägs av Vagnuthyrningsbolaget levererad 1915. Den verkar ha SJ nummer 40652.

På sidan 196 i särtyck 77 finns ett kapitel med "Främmande personer eller bolag tillhörande vagnar, som äro inregistrerade i statens järnvägars vagnspark" men i det kapitlet finns bara vagnar littera M2 och Q12.

Skulle någon som är kunnig i hur SJ redovisar privatvagnar ha vänligheten att förklara varför inte 40652 finns med där, eller någons annanstans i särtryck 77? Hur dokumenterades andra privatvagnar?

Tack på förhand
Olof

[img]images/uploaded/202011282047455fc2b77198342.jpg[/img]
[i]JvmKAGB00235[/i]

Särtryck 77 och privatavagnar

av BJ, Sunday, November 29, 2020, 11:10 (1243 dagar sedan) @ Olof W

Jag försöker hitta denna godsvagn levererad 1915 i [link=http://samlingsportalen.se/digitalt_arkiv/jvm/rullande_materiel/sj_sartryck_077_o_420/sj_sartryck_077_1916_utg1916_web.pdf]Särtryck 77 från 1916[/link]

Vagnen är en privatvagn som ägs av Vagnuthyrningsbolaget levererad 1915. Den verkar ha SJ nummer 40652.

På sidan 196 i särtyck 77 finns ett kapitel med "Främmande personer eller bolag tillhörande vagnar, som äro inregistrerade i statens järnvägars vagnspark" men i det kapitlet finns bara vagnar littera M2 och Q12.

Skulle någon som är kunnig i hur SJ redovisar privatvagnar ha vänligheten att förklara varför inte 40652 finns med där, eller någons annanstans i särtryck 77? Hur dokumenterades andra privatvagnar?

Tack på förhand
Olof

[img]images/uploaded/202011282047455fc2b77198342.jpg[/img]
[i]JvmKAGB00235[/i]

Det är underligt att vagnar i serien 40 000 helt saknas i Str77. Först på 40talet utökas serien med vagnar och nummer i 41 500. Fortfarande saknas 40 000 serien.
Uthyrningsvagnarna är nog inte renodlade privatvagnarna och är inte märkta med just P som vagnar i 500 000 serien.
Detta är lite mystiskt.
BJ

Särtryck 77 och privatavagnar

av Olof W, Sunday, November 29, 2020, 11:39 (1243 dagar sedan) @ BJ

Jag försöker hitta denna godsvagn levererad 1915 i [link=http://samlingsportalen.se/digitalt_arkiv/jvm/rullande_materiel/sj_sartryck_077_o_420/sj_sartryck_077_1916_utg1916_web.pdf]Särtryck 77 från 1916[/link]

Vagnen är en privatvagn som ägs av Vagnuthyrningsbolaget levererad 1915. Den verkar ha SJ nummer 40652.

På sidan 196 i särtyck 77 finns ett kapitel med "Främmande personer eller bolag tillhörande vagnar, som äro inregistrerade i statens järnvägars vagnspark" men i det kapitlet finns bara vagnar littera M2 och Q12.

Skulle någon som är kunnig i hur SJ redovisar privatvagnar ha vänligheten att förklara varför inte 40652 finns med där, eller någons annanstans i särtryck 77? Hur dokumenterades andra privatvagnar?

Tack på förhand
Olof

[img]images/uploaded/202011282047455fc2b77198342.jpg[/img]
[i]JvmKAGB00235[/i]


Det är underligt att vagnar i serien 40 000 helt saknas i Str77. Först på 40talet utökas serien med vagnar och nummer i 41 500. Fortfarande saknas 40 000 serien.
Uthyrningsvagnarna är nog inte renodlade privatvagnarna och är inte märkta med just P som vagnar i 500 000 serien.
Detta är lite mystiskt.
BJ

Tack BJ!

Går det att hitta nummerlistor för Vagnsuthyrningsbolaget någon annanstans än på plats i något riksarkiv?

/Olof

Särtryck 77 och privatavagnar

av Christer Fredriksson, Sunday, November 29, 2020, 11:45 (1243 dagar sedan) @ Olof W

Stig Lundin forskade i detta och hade en i det närmaste komplett lista på dessa vagnar samt andra företag som hyrde ut vagnar. Jag hjälpte honom med att ta fram uppgifter från olika arkiv.

Kolla med de som tog hand om hans arkiv!

Särtryck 77 och privatavagnar

av Christer Fredriksson, Sunday, November 29, 2020, 12:25 (1243 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Var finnes Stig Lundins arkiv i dessa dagar?

Särtryck 77 och privatavagnar

av Sven Grönquist, Sunday, November 29, 2020, 13:11 (1242 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Stig Lundin forskade i detta och hade en i det närmaste komplett lista på dessa vagnar samt andra företag som hyrde ut vagnar. Jag hjälpte honom med att ta fram uppgifter från olika arkiv.

Kolla med de som tog hand om hans arkiv!

Så här skrev Stig i det gamla forumet 25 maj 2007:

Vagnuthyrningsbolaget (VUB) bildades 1901 för att möta konkurrensen från Ludvig Rössel i Arlöv (senare Waggonfabriken i Arlöv) som börjat tillverka och hyra ut järnvägsvagnar 1899. Flera av landets vagntillverkare var delägare i VUB.

Rössels hyresvagnar hade nummer på 20xxx och 21xxx (höjt till 120xxx resp 121xxx när SJ kom upp på 20000-serien).

VUBs vagnar hade nummer på 30xxx och 40xxx. Följande VUB-vagnar tycks ha funnits, med vissa luckor för bromsvagnar som slutade på 0 och 5.

Litt G1 30000-30112
Litt G3 30150-30174
Litt I3 30200-30299
Litt N3 30400-30479
Litt NN3 30600-30707
Litt I1 40000-40178 (ev upp till 40192)
Litt I3 40400-40422
Litt N3 40600-40687
Litt N1 40800-40866

Det kan ha funnits fler vagnar. De flesta av vagnarna såldes efterhand till olika järnvägsbolag. VUB hyrde ut vagnar till slutet av 1930-talet då merparten av de kvarvarande vagnarna såldes till BJ.

Förutom Rössel och VUB har det funnits andra vagnuthyrningsföretag. Som exempel kan nämnas A C Olsson, Vectura och Järnvägsmateriel.

/Stig Lundin

Dessutom finns det väl ett kapitel om VUB i Lennart Welanders bok om VABIS, och listor över de VUB-vagnar som de tillverkade.

Förutom bilden i ursprungsinlägget finns fler i samma serie från Kockums på JvmKAGB00051 (40650 med skruvbroms) och JvmKAGB00236 (bl.a. 40653 och 40654).

/Sven

Särtryck 77 och privatavagnar

av BJ, Sunday, November 29, 2020, 14:23 (1242 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Stig Lundin forskade i detta och hade en i det närmaste komplett lista på dessa vagnar samt andra företag som hyrde ut vagnar. Jag hjälpte honom med att ta fram uppgifter från olika arkiv.

Kolla med de som tog hand om hans arkiv!


Så här skrev Stig i det gamla forumet 25 maj 2007:

Vagnuthyrningsbolaget (VUB) bildades 1901 för att möta konkurrensen från Ludvig Rössel i Arlöv (senare Waggonfabriken i Arlöv) som börjat tillverka och hyra ut järnvägsvagnar 1899. Flera av landets vagntillverkare var delägare i VUB.

Rössels hyresvagnar hade nummer på 20xxx och 21xxx (höjt till 120xxx resp 121xxx när SJ kom upp på 20000-serien).

VUBs vagnar hade nummer på 30xxx och 40xxx. Följande VUB-vagnar tycks ha funnits, med vissa luckor för bromsvagnar som slutade på 0 och 5.

Litt G1 30000-30112
Litt G3 30150-30174
Litt I3 30200-30299
Litt N3 30400-30479
Litt NN3 30600-30707
Litt I1 40000-40178 (ev upp till 40192)
Litt I3 40400-40422
Litt N3 40600-40687
Litt N1 40800-40866

Det kan ha funnits fler vagnar. De flesta av vagnarna såldes efterhand till olika järnvägsbolag. VUB hyrde ut vagnar till slutet av 1930-talet då merparten av de kvarvarande vagnarna såldes till BJ.

Förutom Rössel och VUB har det funnits andra vagnuthyrningsföretag. Som exempel kan nämnas A C Olsson, Vectura och Järnvägsmateriel.

/Stig Lundin


Dessutom finns det väl ett kapitel om VUB i Lennart Welanders bok om VABIS, och listor över de VUB-vagnar som de tillverkade.

Förutom bilden i ursprungsinlägget finns fler i samma serie från Kockums på JvmKAGB00051 (40650 med skruvbroms) och JvmKAGB00236 (bl.a. 40653 och 40654).

/Sven

1917 så är serien 30000 och vidare upptagen av helt andra vagnar än de i Stigs lista.
Har man då flyttat dessa till i 40000 serien som hela tiden saknas i str77?
Eller fick de som vagnarna i 20000 serien en 1 förenummer så de blev 130000.
BJ

Särtryck 77 och privatavagnar

av Sven Grönquist, Sunday, November 29, 2020, 15:14 (1242 dagar sedan) @ BJ

De vagnar i 30000-serien som nämns i VABIS-boken var uthyrda till SWB.

/Sven