skrå front på Bt og D- lok (Fordon: lok)

av KnutG, Sunday, November 29, 2020, 16:56 (1238 dagar sedan)

Hei:-)

Noen av de eldste D-lokene samt lokene av littera Bt hadde jo en slik skrå (lutad) front ,eller mer presis den øvre del ved frontvinduene. Var det noen spesiell årsak til dette (konstruksjonsmessig) eller bare et spørsmål om design? Senere lok i D- serien har jo en helt rett frontvegg.

mvh.Knut

skrå front på Bt og D- lok. BJ:s Bk och D-lok

av Leif B, Sunday, November 29, 2020, 18:34 (1238 dagar sedan) @ KnutG

Hei:-)

Noen av de eldste D-lokene samt lokene av littera Bt hadde jo en slik skrå (lutad) front ,eller mer presis den øvre del ved frontvinduene. Var det noen spesiell årsak til dette (konstruksjonsmessig) eller bare et spørsmål om design? Senere lok i D- serien har jo en helt rett frontvegg.

mvh.Knut

Bt-loken på TGOJ har inte lutande front, så jag antar att du menar Bk-loken som har lutande frontruta.

Det var Bergslagsbanans (BJ) och de banor som samarbetade med BJ som beställde sina lok med lutande front fönster, dels O-loken (som kallades Bk när de kom till SJ) och D-lok (först Dk2 och Dr2 hos SJ, senare Dk). Jag känner inte till någon särskild anledning så jag tror att det bara var en utseende sak, kanske man ville skilja sig lite från SJ?

Alla D-lok som SJ beställde hade rak front, vare sig de beställdes före, samtidigt med eller efter BJ-banornas lok. Om D-lok, både SJ och privatbanelok.

skrå front på Bt og D- lok. BJ:s Bk och D-lok

av Bertil Bengtsson, Sunday, November 29, 2020, 19:05 (1238 dagar sedan) @ Leif B

Jag vill minnas att jag för mååånga år sedan läste någonstans, att den lutande fronten gjorde att förarbromsventilens handtag kom för nära frontväggen. Man fick sätta en bricka längst ut på handtaget, så att föraren inte klämde sig vid losstöten..
Någon som kan verifiera?
Berra

skrå front på Bt og D- lok. BJ:s Bk och D-lok

av LaseJ, Monday, November 30, 2020, 00:19 (1238 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Helt rätt,
Det var lätt att få blånagel vid en loss stöt....

skrå front på Bt og D- lok. BJ:s Bk och D-lok

av KnutG, Sunday, November 29, 2020, 22:47 (1238 dagar sedan) @ Leif B

Ja, det skulle selvfølgelig være Bk -lok. Takk for at du korrigerte meg der Leif B:-)

skrå front på Bk og D- lok

av BJ, Monday, November 30, 2020, 10:44 (1237 dagar sedan) @ KnutG

Hei:-)

Noen av de eldste D-lokene samt lokene av littera Bt hadde jo en slik skrå (lutad) front ,eller mer presis den øvre del ved frontvinduene. Var det noen spesiell årsak til dette (konstruksjonsmessig) eller bare et spørsmål om design? Senere lok i D- serien har jo en helt rett frontvegg.

mvh.Knut

Det var inte de äldsta D loken som hade lutade fronter.
Det var 9 stycken Ds lok till BJ levererade 1939-1941 de var växlade för 110km/t
Sedan var det 3 Dk lok till DJ som var växlade för 100km/t vid samma tid.
Stora skillnaden på dessa lok mot SJ D-loken var att de saknade övergångsmöjlighet.

Det var också 21 st BJ, GDJ och SDJ lok som kallades för O. dessa tillverkades mellan 1939 och 1946 och kommer över till SJ som littera Bk.

Så det hela handlar om en design från GDG banorna.
BJ

Bild över BJ Ds 207 finns här:
https://digitaltmuseum.se/021018041304/bergslagernas-jarnvagar-bj-ds-207-tillverkat-av-...

skrå front på Bk og D- lok

av KnutG, Monday, November 30, 2020, 12:22 (1237 dagar sedan) @ BJ

Takk for informasjonen BJ!:-) Man lærer jeg noe nytt hver dag.

mvh. Knut