SL 8989 (Fotografier/bildfrågor)
© Magnus Vesslas arkiv
av Greger Larsson, Saturday, December 05, 2020, 15:02 (1236 dagar sedan)
© Magnus Vesslas arkiv
av HJP, Saturday, December 05, 2020, 16:50 (1236 dagar sedan) @ Greger Larsson
****
Visste inte att SL hade sådana, men de var/är ju också spårtrafik.
av ak44, Saturday, December 05, 2020, 18:56 (1236 dagar sedan) @ HJP
Jag försöker tyda fabrikatet med förstoringsglas men jag lyckas inte. Vad står det i grillen?
av Olof W, Saturday, December 05, 2020, 19:01 (1236 dagar sedan) @ ak44
International ?
av Greger Larsson, Saturday, December 05, 2020, 19:17 (1236 dagar sedan) @ ak44
International. Chassit heter International 1510, medan påbyggnationen kommer från Åsbrink-Eiker i Lund. Ett företag som i sin tidigare historia bl a hade små industri- och gruvlok på repertoaren.
av Anders Svensson, Saturday, December 05, 2020, 19:55 (1236 dagar sedan) @ HJP
Skulle kunna tänka mig att den är inköpt begagnad från SJ - längst nere till vänster på dörren till förarhytten tycker jag mig se den lilla skylt som visade vilket femsiffrigt (börjar på 1) inventarienummer fordonet hade i SJ:s tjänstefordonsserie. De fyrsiffriga numren, som börjar på 40 eller 41, som vi nu har sett på ett antal bilder var en fortsättning på SJ:s inventarienummerserie för motordressiner och motortrallor. Man skulle kunna uttrycka det som så att de båda olika inventarienumren gav fordonet identitet både som järnvägs- och landsvägsfordon... //Anders, SJ-nummerserienörd
av JYT, Saturday, December 05, 2020, 20:06 (1236 dagar sedan) @ Greger Larsson
Med bilen upphissad på rälshjulen, var det någon fjädring då? Antar att man normalt inte sträckkörde men vid typ växlar bör det väl ha skakat till rejält utan några flex-element.
Hur bromsade man, var det med gummihjulen i närkontakt med rälsen så som för drivhjulen?