Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson II, Sunday, December 06, 2020, 12:59 (1209 dagar sedan)

Något jag personligen tycker är kul är när helt nya fordon kommer ut ur verkstaden och sätts i trafik på museibanorna. Vilka fordon är under arbete och kan förväntas komma ut en dag? Vore kul med lite rapporter.

Jag kan börja med GHJ så hoppas jag andra fyller på:

SJ Cp 407, eller Venavagnen, f d NVHJ C3 61: Vagnen är i stort sett färdig, registrerad som trafikvagn hos Transportstyrelsen. Återstår gör justeringar på bromsen, montering av koppel och småjobb på plattform i B-änden

SJ Bop 878/SRJ Co 66: Deposition från JTJ som renoveras. Ommålning invändigt till SRJ-färger pågår liksom omklädning av samtliga soffor. Till våren målas vagnen om utvändigt och fönster ska skrapas och lackas. SJ-märks.

MÅJ XC 10: Ramen börjar närma sig färdigställande. Bromsen byggs nu, därpå montering av fjädring. Motorfästen och bromstank monteras i närtid. Vi har börjat så smått med korgen genom att plocka av paneler och konstaterar att både korg och teak är riktigt bra! Motorvagnen registrerad som trafikfordon hos Transportstyrelsen. Fortsättning följer...

GHJ Yo1p: Bygge av korgstomme pågår. Boggierna ska smalas in, alla viktiga detaljer från den danska Skinnebusen tillvaratagna.

KlRJ F 307: Renovering avbruten för ett par år sen p g a mycket annat. Ska återupptas nu när Cp 407 är färdig. Bromsvev ska flyttas och när detta gjorts byggs korgen upp.

Vad händer hos er andra?

Ante

OKBv- Nya fordon under renovering?

av Christopher Lindgren, Sunday, December 06, 2020, 17:31 (1209 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Ostkustbanans vänner (OKBv)

OKB C3s 141. Vagnen har fått takkonstruktionen i trä utbytt. Ny råspont beräknas kunna läggas till våren.
Parallellt har vi också drivit ett forskningsprojekt för att få fram vagnens rätta kulörer.
Målet är att restaurera vagnen till originalutförandet från 1927.

Vagnen renoveras från sitt tjänstevagsutförande. Den tjänstgjorde tidigare som utbildningsvagn i Harlösa och har sedan förfallit i en längre tid.

Arbetet kan följas på OKBV Facebooksida

[image]

[image]

OKBv- Nya fordon under renovering?

av Ante Svensson II, Monday, December 07, 2020, 00:12 (1209 dagar sedan) @ Christopher Lindgren

Ostkustbanans vänner (OKBv)

OKB C3s 141. Vagnen har fått takkonstruktionen i trä utbytt. Ny råspont beräknas kunna läggas till våren.
Parallellt har vi också drivit ett forskningsprojekt för att få fram vagnens rätta kulörer.
Målet är att restaurera vagnen till originalutförandet från 1927.

Vagnen renoveras från sitt tjänstevagsutförande. Den tjänstgjorde tidigare som utbildningsvagn i Harlösa och har sedan förfallit i en längre tid.

Arbetet kan följas på OKBV Facebooksida

[image]

[image]

Häftigt! Det är alltså så den OKB-gröna såg ut? Känns faktiskt mer ”trolig” än den mer klargröna man sett förut...

Ante

OKBv- Nya fordon under renovering?

av Christopher Lindgren, Monday, December 07, 2020, 18:09 (1208 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Hej.

Ja, både den gröna och gula kulören är rätt nu, åtminstone för de svensktillverkade vagnarna. Vi har jämfört färgfragment med färgtillverkarens färgkarta från den tiden och fått en perfekt träff!

Ripolin Vert olive och Ripolin Guldgul.

De tyskbyggda vagnarna var målade med ett annat fabrikat men borde likna denna. Man använde dock standardkulörer, så de lär inte varit exakt lika.

OKBs VD Andreas Lagergren blev missnöjd och tyckte att den gröna blev alldeles för mörk. Det kan man ju nästan hålla med om efter att vi testmålat en större yta. Ser nästan mörkgrå ut vid dåligt ljus.

JTJ - fordon under renovering

av Rikard Johanson, Sunday, December 06, 2020, 17:57 (1209 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Jädraås-Tallås Järnväg jobbar vi vidare med en omfattande renovering av DONJ Mallet-lok nr 8. Pannan befinner sig hos MASMA i Mariestad där arbetet med bl a en ny fyrbox bedrivs i den takt som medges med tanke på att företagets andra kunder prioriteras.

Hemma i Jädraås har alla sex axlar monterats bort och befinner sig nu hos Dampflokwerk Meniningen i Tyskland för svarvning av alla hjul (12 st) samt nya hjulringar på en axel.

På lok nr 2 KORSÅN avslutas nu tubbyten.

På personvagnssidan går renoveringen av Kalmar-Berga Järnväg C nr 1302 in på sista varvet, inte omöjligt att vi får se vagnen i trafik under nästa år.

Dessutom pågår renoveringsarbeten på NKlJ DF nr 17 och korgen till Voxna-Lobonäs Järnväg C nr 2, det senare sker dock på annan plats än Jädraås.

Nästa stora personvagnsprojekt som väntar runt hörnet är renovering (eller snarare återuppbyggnad) av Norra Hälsinglands Järnväg nr 1. Vagnen köptes av DONJ 1937 och byggdes om ganska rejält men nu är tanken att den ska återfå sitt originalutförande. Som en liten förövning pågår renovering av vagnens boggier så den har något att stå på när den flyttas in i verkstaden.

Den öppna godsvagnen BLJ NN 213 kommer under under vintern att förses med ett träkolsskrov av samma modell som t ex N 209 har. När det jobbet är klart har vi fyra likadana vagnar för vedförvaring.

JTJ - fordon under renovering

av Johan P, Monday, December 07, 2020, 15:38 (1208 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Ni har gjort ett fantastiskt jobb på JTJ. Alltid lika kul att kika in och se vad ni håller på med. I mitt personliga tycker jag ni har den estetiskt sett snyggaste museibanan! Man saknar dock ASJ dieselloken. Nu när GHJ bygger kopior på HC-bussar kanske det inte är helt omöjligt att återuppbygga ett av dem? Detta är naturligtvis en dröm, Det kostar säkert betydligt mer än en HC buss baserat på en "skinnebus" från Danmark, Men man kan ju alltid drömma.

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering?

av Granis, Sunday, December 06, 2020, 18:28 (1209 dagar sedan) @ Ante Svensson II

I dom här sammanhangen är det då alltid intressant att fundera på begreppet ”nytt”. Eller ”helt nytt”. Rimligen nåt som inte rullat på museibanan tidigare då? Men väl i museiföreningen (innan man fick sin bana) kanske?

På ULJ ( =SRJmf) är ju ångloket NÖJ 16 under renovering, och rimligen är det i nån form av slutspurt nu (fortfarande?). Loket har ju aldrig rullat i museiföreningens ordinarie museitrafik mellan Uppsala och Faringe ( = ULJ), men väl i utfärdståg på Roslagsbanorna i föreningens regi innan dess. Även på nuvarande museibanan ULJ.

Även SRJ 28 ”Stortysken” är ju under revision, men det gick ju i trafik på museibanan ULJ mellan åren 1987 och 2005 (typ), så då räknas väl det inte som (helt) nytt? Samma sak med VGJ 31, men där kanske det mer är ett gränsfall då det -i likhet med NÖJ 16- ställdes av innan den ordinarie museitrafiken på dagens AGJ startade?

Men för att återgå till ULJ så jobbas det nu med sommarvagnen SRJ Coö 38 (eller om det är 36, eller..) och personvagnen SRJ Co 43, så vi får väl se vilken som blir klar först. Det verkar dock som att det är samma personal som jobbar med båda vagnarna, så det bli väl dom som avgör då.

Från Museiföreningen Norrmon- Leufstabruks Jernvägs museiförening, även känd som ”Lövstakatten”, kan däremot rapporteras att planerna är stora men det praktiska arbetet litet. Vilket då gör att allt som (ändå) åstadkomms torde betraktas som ”nytt”. Och f f a ”helt nytt”.


/ L G

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? TJF

av Daniel Niklasson, Sunday, December 06, 2020, 20:12 (1209 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Hos Tjustbygdens Järnvägsförening som bedriver trafiken på den smalspåriga järnvägen mellan Västervik och Hultsfred finns följande projekt på gång:

YBo5p 893 genomgår helrenovering och i förra veckan slutfördes plåtarbetena på korgen, Det är omfattande byten i fronter, takfot och under fönster. Hjulen har svarvats hos kollegorna i Skara och boggieramarna har spricklagats hos licensierad svetsfirma. Axlarna är hos exern verkstad för lagerrenovering. Målsättningen är att vagnen ska komma ut under sommaren 2021.

Lokomotorn Katrinefors 2 är i slutspurt och det är ”bara några lister kvar”. Som vanligt när något stått still länge, skruvats isär och ihop igen är det en hel del injustering och kontroller innan allt är klart, men det löper på bra och vi kommer definitivt att se loket ute och rulla nästa år.

Lokomotorn Z4p 261 är under ihopmontering efter att ha fått nyringade hjul monterade, nyrenoverad fram-back-växellåda och lite allmän kärlek. Planen är att loket ska vara klart till våren.

Ett sidoprojekt är en av våra NKlJ-finkor som fått allt trä utbytt och även vissa rostskadade delar i korgen utbytt. Finkan står tillbaka för 893 och utgör även förråd för stolsramar mm under tiden intedningsjobben på 893 pågår.

På ånglokssidan är axlarna till SÖJ 6, Np 3050, hos DB i Meiningen för diverse åtgärder. Vi inväntar vissa kontroller mm innan vi fattar beslut om hur vi ska gå vidare med axlarna.

Sen är det ju givetvis genomtröskandet av rälsbussar och släpvagnar innan nästa sommar. Förebyggande underhåll är givetvis inte lika spännande som nya projekt men ack så nödvändigt!

Det var lite från Västervik!

Daniel

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? TJF

av Granis, Sunday, December 06, 2020, 21:57 (1209 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

På ånglokssidan är axlarna till SÖJ 6, Np 3050, hos DB i Meiningen för diverse åtgärder. Vi inväntar vissa kontroller mm innan vi fattar beslut om hur vi ska gå vidare med axlarna.

Här kommer vi då in på de intressanta (?) definitionsfrågorna: När L18p 3147/ NVHJ 22 kommer i drift igen blir det då -trots en omfattande revision under många år- inget nytt lok/ fordon eftersom det rullat på "Smalspåret" (under museal drift) förut (+ på ULJ under två säsonger på 80 och 90-talet). Eller lite nytt kanske?

När Np 3050/ SÖJ 6 gör det blir det däremot det, (mycket?) nytt, eftersom det aldrig rullat i TJF´s regi på smalspåret i Småland. Ja, inte i Småland ö h t kanske, eftersom Öland är ett eget landskap (men inte län). Trots att dess revision borde bli minst lika omfattande som den för (fd) NVHJ 22.

/ L G

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? Definition

av Ante Svensson II, Monday, December 07, 2020, 00:08 (1209 dagar sedan) @ Granis

På ånglokssidan är axlarna till SÖJ 6, Np 3050, hos DB i Meiningen för diverse åtgärder. Vi inväntar vissa kontroller mm innan vi fattar beslut om hur vi ska gå vidare med axlarna.


Här kommer vi då in på de intressanta (?) definitionsfrågorna: När L18p 3147/ NVHJ 22 kommer i drift igen blir det då -trots en omfattande revision under många år- inget nytt lok/ fordon eftersom det rullat på "Smalspåret" (under museal drift) förut (+ på ULJ under två säsonger på 80 och 90-talet). Eller lite nytt kanske?

När Np 3050/ SÖJ 6 gör det blir det däremot det, (mycket?) nytt, eftersom det aldrig rullat i TJF´s regi på smalspåret i Småland. Ja, inte i Småland ö h t kanske, eftersom Öland är ett eget landskap (men inte län). Trots att dess revision borde bli minst lika omfattande som den för (fd) NVHJ 22.

/ L G

Som trådskapare kan jag säga att det alltså främst är fråga om fordon som inte rullat i museitrafik förut. Således tar jag själv inte upp SlRJ 3 Dalhem eller GJ CD 43, vilka båda besökt eller besöker verkstad.

Ante

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? Definition

av Karlsson, Monday, December 07, 2020, 10:47 (1208 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Tittar man på renoveringsobjekten hos TJF är det tre fordon som är helt "nya" för verksamheten: Katrineforsaren, NKlJ-finkan och Np 3050. YBo5p 893 har använts av TJF tidigare men inte sedan trafiken kunde återupptas utmed hela banan, så där blir det en väldigt blygsam premiär. Senast den gick i resandetåg från Västervik var 1992.

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? Definition

av Granis, Monday, December 07, 2020, 18:31 (1208 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Som trådskapare kan jag säga att det alltså främst är fråga om fordon som inte rullat i museitrafik förut

Precis. Fast definitionsfrågorna är/ kan bli intressanta. Även "i allmänhet". Typ "revision", "renovering", "helrenovering", "restaurering" etc. Är det bara i betraktarens ögon/ definition? Men just det där om fordonet på (nuvarande) museibanan -eller än mer i museiföreningens regi ö h t- är ju ändå nåt... stort. Så för att ta TJF/ Smalspåret som exempel; L18p 3147/ NVHJ 22 blir stort (typ), Np 3050/ SÖJ 6* blir större, liksom. Eller?

Här då det ("bara" ) stora: Förstnämnda lok på "treskenan" mellan Västervik och Jenny i augusti 2012. Sista =senaste året i trafik kanske?

/ L G :-)

*= med öländsk vattentender dessutom -men denna är väl redan renoverad?
[image]

[image]

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? Definition

av Karlsson, Monday, December 07, 2020, 18:42 (1208 dagar sedan) @ Granis

*= med öländsk vattentender dessutom -men denna är väl redan renoverad?

Just ölandstunnan kan ju bli en bra nöt när det gäller hårklyverier och definitioner. Den renoverades för snart 25 år sedan och har än så länge aldrig använts i riktig trafik. Vad jag känner till så har den fått göra en resa från Västervik till Tuna under 2006, där användes den som vattenreservoar för ånglok under jubileumskörningarna i maj. När ska man räkna den som premiärkörd?

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? Definition

av Herbert Paalberg, Monday, December 07, 2020, 20:40 (1208 dagar sedan) @ Granis

SJ L18p 3137 (NVHJ 22) körde jag år 2015 se Hans Peters fina film på Youtube där han filmade sträckan Vk-Akm-Vk när vi körde sommartrafiken däremellan och vi körde även Tomtetåget fram till år 2016 mellan Vk-Gbk med genomgående ångvärme. Klart sevärd film.
NVHJ 22 är ju ett signum för det som senare blev TJF. Den som skall ha äran till att det blev en förening var framlidne signalreparatören Wilhelm Häggström i Västervik som på eget initiativ samlade på sig lite rullande material från NVHJ. Hans ide gick ut på att placera detta tågsätt uppe vid Kulbackens Museum i Vk på ett litet spåravsnitt som han själv hade anlagt. Han ombesörjde transporten själv med vagnarna och tendern till platsen men själva loket kunde inte köras över den gamla öppningsbara svängbron vid Slottsholmen då den hade för dålig bärighet. Jag och några mina gamla vänner som växte upp i Johannesdal i Vk kände till Willes planer och erbjöd oss att hjälpa till men med ett krav att materialet skulle återföras upp till stationsområdet då vi ville renovera upp tåget i löpdugligt skick vilket vi lyckades med och detta ägde rum år 1967 (Högertrafikåret) och redan år 1972 hade vi ånga på loket. Vi var ett litet trevligt gäng som med enkla medel och utan föreningsstatus innan vi år 1979 bildade TJF.
Redan till lucia 1981 körde vi vårt första luciatåg med 22:an som dragare till Vbä med ett lyckat resultat. Resten är historia. Jag har haft 22:an som mitt eget lilla skötebarn i nära 50 år och utan Willes startinitiativ hade nog aldrig TJF existerat idag. Nu så här i efterhand är det endast en person kvar av oss som började år 1967 och det är min gamla barndomsvän och lok-
förarkollega Anders Henriksson i M som fortfarande medverkar i föreningen. Det har verkligen glesnat i leden av pionjärerna av naturliga skäl och själv tröttnade jag när stenkolet ersattes med dieselolja fullt ut. Jag fick lära mig av mina gamla lokförarkollegor i N (Stollaknölen) när jag inledde min lokförarbana att ett tåg består av ett riktigt draglok med vagnar och där huvudledningen matas med luft från en ångdriven Knorrpump samt värmen levererad från en ångvärmeledning till elementen i vagnarna. Palle i Vika.;-)

Axlar - Nya fordon under renovering? TJF

av Johan M Vinberg, Sunday, December 20, 2020, 15:23 (1195 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Är det hela axelpartiet som undersäks i Meningen eller enbart axeltapparna och/eller infogningsytorna mot hjul?

Hilsen
Johan

NBVJ - Julrapport

av MaL, Sunday, December 06, 2020, 20:49 (1209 dagar sedan) @ Ante Svensson II

I Nora är det hittills mest förebyggande underhåll inför kommande säsong. Detta gäller både bana och fordon.

På SWB 16 jobbar vi med lite renovering av bromsledningarna och planerar hur vi ska elektrifiera loket. Dock med en Pyle istället för strömavtagare, vi låter också traktionen vara driven av av kol upphettat vatten.

E2 1182 ska få ett nytt vevlager, förhoppningsvis gjuter vi det hos våra vänner i Nässjö. Därefter ska vi byta injektorer, måla och koppla upp E2 1182. Planen är att hon ska vara driftlok nästa år. En hel del jobb kvarstår dock.

Y8 1125 är under revision sedan ett år och har fått en reviderad boggie och genomgår just nu en översyn av taket. Målet är att kunna köra med 1125 mot Vikersvik nästa sommar.

Vår teakvagn BCF-28 blev svårt vandaliserad för halvannat år sedan och är under återställning. När vi ändå lägger så mycket jobb på henne så avser vi också att göra en revision kring bl a fjädring, värme och belysning.

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering - JVM!

av HP, Monday, December 07, 2020, 08:14 (1208 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Något jag personligen tycker är kul är när helt nya fordon kommer ut ur verkstaden och sätts i trafik på museibanorna. Vilka fordon är under arbete och kan förväntas komma ut en dag? Vore kul med lite rapporter.

Hej, vilken trevlig tråd i allt Coronaeleände!

Järnvägsmuseet kan då bidra med dessa "nya" fordon:

I Ängelholm jobbar vännerna där med följande tre fordon, inget av dem har tidigare gått i museitrafik, mer än möjligen T21 77, som jag *tror* att OKBv endast hade för växling i Svartvik.

Ångloket C7 1774 som tidigare stod i Hultsfred, loket snyggas nu upp och kommer nog kunna ses under ånga under 2021.

Dieselloket T21 77 undergår omfattande översyn och motorrenovering, och jag vågar nog säga att det är den mest omfattande renoveringen av ett T-lok i museal tid, eller har jag fel? Lokets huvar är nu på blästring och målning.

Personvagnen C3c 1683 tuffar så sakteliga på. Arbeten pågår med underrede och broms, plattformsändar, och insida. Ångvärme ska byggas in, och inredning ska nytillverkas. Vagnen kommer komma ut från verkstad i 1930 års skick och bli en fin parhäst till CF4 3896.

I Gävle händer en del annat:

Ro2a 2702, arbete pågår på insidan, men utsidan börjar bli klar.

Co4 1275 har nu en korg som är separerad från underredet. Underredet har blästrats och ska nu ses över, men det har visat sig vara i mycket gott skick. Boggierna av modell 91 ska få en uppfräschning. Korgen innebär väldigt mycket jobb och även här gäller nytillverkning av inredning.

F7 3188 håller vännerna i Gävle på med, den får just nu sina postdörrar åter, och de har vi tagit från DFo33 3918, som skrotas. Vagnen kommer när den är klar bli följevagn till dagsturer för tåg med restaurangvagn.

MDR 203 3743 håller vännerna också på med, det är en av Hilding Carlsson byggd inspektionsdressin av orange 50-talsmodell.

Z43 450 har varit en långbänk, men nu gör det sista, och den är snart klar.

Förutom detta sker en hel del annat med våra fordon, men det kommer i en egen tråd som heter "JVM verkstadsrapport".

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, JVM

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering - JVM!

av Thomas Tell, Monday, December 21, 2020, 00:22 (1195 dagar sedan) @ HP

Co4 1275 har nu en korg som är separerad från underredet. Underredet har blästrats och ska nu ses över, men det har visat sig vara i mycket gott skick. Boggierna av modell 91 ska få en uppfräschning. Korgen innebär väldigt mycket jobb och även här gäller nytillverkning av inredning.

Spännande med en riktig SJ tredjeklass lokaltågsboggivagn men tyvärr ingen Co5 men dess föregångare.
Tänker ni behålla de stora fula spiralfjädrarna på m91-boggierna som tyvärr är tjänstevagnsnya? Fjädrarna satt på DFo5 och DFo7 när de levererades 1928-36 med begagnade ombyggda m91. m91 levererades inte till SJ efter 1913. Står det inte några m91 med mindre fjädrar på Jvm?
/tell

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering?

av Kurt D, Monday, December 07, 2020, 14:15 (1208 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Hos Risten - Lakviks Järnväg pågår följande på fordonssidan:
RLJ 1: Ånglok byggt på Ljunggrens Gjuteri och Mekaniska Verkstad i Kristianstad 1919: Pannan är nyrenoverad, men mycket arbete återstår med att återmontera loket. En del detaljer måste nytillverkas.
RLJ 2: Ånglok byggt av Jung i Tyskland 1925: Loket är åter i Lakvik efter en omfattande renovering i England. Tas i bruk till sommaren.
RLJ 3: Ånglok byggt av Maffei i Tyskland 1925: En del mindre reparationer återstår. Tas i bruk till sommaren.
NAJ BCo1: Personvagn från NAJ. Komplettering av inredningen återstår. Tas i bruk till sommaren.
Personvagn från Kvarnsvedens Pappersbruk: Kompletteras med fotsteg och takbeläggning. Tas i bruk till sommaren.
Täckt personvagn från Åtvidaberg – Bersbo Järnväg: Renovering av vagnskorgen pågår samtidigt med att underredet kompletteras med hjul och axlar. Bör kunna tas is trafik under 2022.
Öppen personvagn från Åtvidaberg – Bersbo Järnväg: Renovering av vagnskorgen pågår samtidigt med att underredet kompletteras med hjul och axlar. Bör kunna tas is trafik under 2022.

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering?

av Anders Johansson, Monday, December 07, 2020, 15:46 (1208 dagar sedan) @ Ante Svensson II

SMoK har återupptagit renoveringen av YSo6 1171. Den fick motor installerad och en del rördragning, inkl värmepanna för några år sedan men nu har arbetet åteerupptagits.
Bl a skall den få de felaktiga fjädrarna den fick i Östersund utbytta. TRV monterade gummifjädrar istället för snäckfjädrar, av någon anledning. Dessa har andra gångegenskaper som och passar inte i ett icke liftfordon som väger betydligt mer.
Tanken är att den skall få konferens och "myshörna" som det var när det begav sig inkl pentry etc. Den är även tilltänkt att bli testfordon för någon form av ETCS-installation. Om det blir konventionell ETCS eller enligt ett nytt koncept som kallas New EVS får framtiden utvisa. Det senare beräknas bli betydligt billigare.

I Värnamo väntar UBFo6ye på renovering. Vi behöver få den i trafik för att komplettera YBoa6 960 såväl som i dieseltåg, med mer utrymme, pentry etc. Den behöver dessutom boggierevision.

Museiföreningarna: Nya fordon under renovering?

av Granis, Monday, December 07, 2020, 16:38 (1208 dagar sedan) @ Anders Johansson

Tanken är att den skall få konferens och "myshörna" som det var när det begav sig inkl pentry etc

Hur går det med inredningen till den? Hade SMoK inte lyckats hitta åtminstone en del av originalinredningen? Annars är väl frågan "var man lägger ribban" vid nyanskaffning/ komplettering. Svenska designmöbler (typ) från 50- till 70-talen kostar ju en slant nuförtiden...


/ L G

SkJ - fordon under renovering

av Erik Andersson, Monday, December 07, 2020, 22:31 (1208 dagar sedan) @ Ante Svensson II

På Skånska järnvägar håller vi på med följande:

Lok:
S1 1914 - Under våren 2020 fick vi svetslagat två sprickor i ytterfyrboxen och ett gäng punktfrätor i botten på rundpannan och nu monterar vi nya stor- och småtuber i loket samt tillverkar nya överhettare. Om inga större bakslag inträffar räknar vi med att loket ska komma igång under 2021.

Vagnar:
SJ ECo5 8135 (Fd MSJ 6): Vagnen börjar så smått närma sig slutet av återställningen från elrevisionsvagn till personvagn i det skick den hade på 1950-talet. Utöver en massa småfix är det stora jobbet som återstår att lägga papptak. Denna vagn är den närmaste att bli klar och kommer förmodligen ut under 2021.

SJ C3a 1314: Just nu jobbar vi med ångvärmeinstallation och inredning. Utöver detta ska plattformsbarriärer bytas, takduk läggas, gaveldörrar byggas och vagnen kläs med plåt

SJ C4 1808: I princip totalombyggnad av korgen. Väggarnas stomme är monterad. Nästa moment blir att rostsanera och måla underredet.

SRJ 66 hos GHJ

av Johan M Vinberg, Sunday, December 20, 2020, 15:15 (1195 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Kankse mer autentisk om den målas i SJs Roslagsbanegrönt. Det var väl inte så många årsom den gick brunmålad och med SJs numrering? Eller?

Hilsen
Johan

SRJ 66 hos GHJ

av Granis, Sunday, December 20, 2020, 20:29 (1195 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Kankse mer autentisk om den målas i SJs Roslagsbanegrönt. Det var väl inte så många årsom den gick brunmålad och med SJs numrering? Eller?

Kanske aldrig. D v s när den fick SJs nummer -men aldrig emalj(?)bokstäverna- blev den, eller kanske redan var, grönmålad?

Men i detta fall handlar det ju om att passa in på Gotland. Där gick det aldrig några gröna vagnar (av denna typ i varje fall) eller några SRJ-märkta. Ja, om man undantar leveranser från Fole Mek Verkstad ner till hamnen i Visby för "export" då. Men kanske några provkörningar på GJ innan dess?


/ L G

SRJ 66 hos GHJ

av Ante Svensson II, Wednesday, December 30, 2020, 04:08 (1185 dagar sedan) @ Granis

Kankse mer autentisk om den målas i SJs Roslagsbanegrönt. Det var väl inte så många årsom den gick brunmålad och med SJs numrering? Eller?


Kanske aldrig. D v s när den fick SJs nummer -men aldrig emalj(?)bokstäverna- blev den, eller kanske redan var, grönmålad?

Men i detta fall handlar det ju om att passa in på Gotland. Där gick det aldrig några gröna vagnar (av denna typ i varje fall) eller några SRJ-märkta. Ja, om man undantar leveranser från Fole Mek Verkstad ner till hamnen i Visby för "export" då. Men kanske några provkörningar på GJ innan dess?


/ L G

Vi diskuterade detta med Ove Danneskog i samband med att 876 målades rödbrun 1999. Enligt honom gick många trävagnar i rödbrunt fram till åtminstone 1962. Vilket passar oss utmärkt med tanke på att f d GJ läggs ned vid denna tid. Vi kommer inte att ha några gröna vagnar på GHJ och SRJ-märkning är heller inte intressant med tanke på att Bop 878 tillsammans med Cp 407 och Bop 876 också ska kunna representera SJ-tiden på Gotland. Vi tycker att SRJ åskådliggörs bättre på en museibana på fastlandet.

Ante