JVM verkstadsrapport (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, December 07, 2020, 08:33 (1229 dagar sedan)

Hej, med anledning av det trevliga inlägget om nya fordon, som är i museibranschens verkstäder, så skrev jag lite där om nya fordon som finns i verkstaden i JVM verksamhet.

Men jag känner att det även behöver kompletteras med vad som pågår i övrigt i verkstäderna och det kommer här:

Ångloket E10 1746 är ju en långbänk, och vi tar att race då och då. För varje påeldning med efterföljande valsning blir resultatet bättre, men det är inte helt klart än.

B 1429 får nya vevlager gjutna och lite annat smått och gott.

S1 1923, nya överhettare är beställda för tillverkning och planen är att ta ned loket från Östersund för byte, när Corona släpper.

Rc1 1007 har precis varit hos Midwaggon i Ånge för byte av huvudbrytare och ultraljudsmätning av axlarna. Inga fel, utan bara normalt underhåll.

Y1 1343 finns kvar hos IBAB i Östersund. En boggie är på revision hos EM i Örebro, och alla axlarna revideras, drivaxlarna med axelväxlar får sin revision i Polen.

Y7 1113 har plåtrenoverats, och målas nu i Gävle.

Z67 630 har vi flyttat till Ängelholm, så vi har en egen lokomotor där.

DFo25b 3096 har fått bälgar monterade (vagnen hade dragspelsbälgar när den var postvagn, men hade inga bälgar alls som hjälpvagn) från S5U 3992.

Ao15b 3295 genomgår ett omfattande kabelbyte i 1000 V-kretsarna, som visat sig vara nödvändigt.

OKB BCort 73 kommer tas i drift och nu har en renovering påbörjats i köket, så vi kan få vagnen godkänd som serveringslokal. Vagnen ska få reviderade hjul och en rejäl elgenomgång. Vi bygger även försiktigt om köket så bänkarna höjs upp till vettig arbetshöjd.

Personalvagnarna So11 2959 och DFo25b 3096 får Wifi, liksom café och barvagnen S1 3607.

Som alla vet har vi sorterat hjul och boggier, och nu har skrotningen påbörjats. Vi passar även på att skrota Z67 639, BCo7b 3213, DFo33 3918, S5U 3992 samt en bunt öppna vagnar.

Hoppas jag inte glömt något nu! Som sagt, vi har mycket mer vi gör, bland annat i Ängelholm, men det framgår i annat inlägg.

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, JVM