Rester av bv-stuga 249 i Ombenning, bild (Byggnad)

av Ulfe, Friday, December 11, 2020, 10:25 (1204 dagar sedan)

Jag var förbi Ombenning igår och tittade på hur det går med bygget av den nya mötesstationen.
På platsen där bv-stuga 249 har legat fanns en stor jordhög innehållande tegel och slaggsten som måste vara rester av banvaktsstugan.
Jag har tidigare letat efter husgrunden men inte hittat den. Den blev antagligen täckt med jord efter rivningen. Stugan revs i slutet av 60-talet till början av 70-talet enligt kartbild. Den är med 1960 men inte 1975, ser ganska nyrivet ut 1975.
https://kartbild.com/#17/59.98139/15.93427/0x4

Bild på stugan. https://banvakt.se/foto/000/000287.jpg

Härunder en bild på jordhögen, tagen mot Snytenhållet. Personal på platsen var förvånade över fyndet och undrade vad det var för något, det hittades till höger i schakten för det nya mötesspåret.
[image]

Rester av bv-stuga 249 i Ombenning, bild

av Björn Wåhlin, Saturday, December 12, 2020, 17:14 (1203 dagar sedan) @ Ulfe

Banvaktstugan ser påkostad ut, hur vanligt var det att man kostade på tegel?

Rester av bv-stuga 249 i Ombenning, bild. Trä eller tegel?

av Leif B, Saturday, December 12, 2020, 17:46 (1203 dagar sedan) @ Björn Wåhlin

Banvaktstugan ser påkostad ut, hur vanligt var det att man kostade på tegel?

Längs Nyköpingsbanan är en del av banvaktsstugorna och en stor del av stationshusen av tegel. Nyköpingsbanan hör ju också till de senare järnvägarna och då byggdes nog en helt annan bostadsstandard för personalen på 1910-talet jämfört med när t ex de första stambanorna byggdes i slutet på 1850-talet. Jag har många gånger tänkt att en och annan banvaktshustru önskade att hennes man skulle söka och få förflyttning till en "tegelvilla", kanske t o m med rinnande vatten och centralvärme - från en sliten, dragig trästuga med vedspis och utedass. ("Banvaktsstuga av standardmodell", långt ner på sidan.) Jag skulle också tro att det byggdes banvaktsstugor i tegel i Skåne långt tidigare.

De flesta banvaktsstugor hann dock byggas under träepoken och några tegelstenar bland resterna av en stuga bevisar inte att den var byggd av tegel. Även en trästuga hade ju en skorstensstock av tegel.

Rester av bv-stuga 249 i Ombenning, bild. Trä eller tegel?

av Leif B, Saturday, December 12, 2020, 17:49 (1203 dagar sedan) @ Leif B

Banvaktstugan ser påkostad ut, hur vanligt var det att man kostade på tegel?


Längs Nyköpingsbanan är en del av banvaktsstugorna och en stor del av stationshusen av tegel. Nyköpingsbanan hör ju också till de senare järnvägarna och då byggdes nog en helt annan bostadsstandard för personalen på 1910-talet jämfört med när t ex de första stambanorna byggdes i slutet på 1850-talet. Jag har många gånger tänkt att en och annan banvaktshustru önskade att hennes man skulle söka och få förflyttning till en "tegelvilla", kanske t o m med rinnande vatten och centralvärme - från en sliten, dragig trästuga med vedspis och utedass. ("Banvaktsstuga av standardmodell", långt ner på sidan.) Jag skulle också tro att det byggdes banvaktsstugor i tegel i Skåne långt tidigare.

De flesta banvaktsstugor hann dock byggas under träepoken och några tegelstenar bland resterna av en stuga bevisar inte att den var byggd av tegel. Även en trästuga hade ju en skorstensstock av tegel.

Edit: jag tittade nu på bilden på "banvakt.se" och såg att just Ombenning var byggd av tegel.

Rester av bv-stuga 249 i Ombenning, bild. Trä eller tegel?

av Stig Lagergren, Saturday, December 12, 2020, 18:25 (1203 dagar sedan) @ Leif B

Banvaktstugan ser påkostad ut, hur vanligt var det att man kostade på tegel?


Längs Nyköpingsbanan är en del av banvaktsstugorna och en stor del av stationshusen av tegel. Nyköpingsbanan hör ju också till de senare järnvägarna och då byggdes nog en helt annan bostadsstandard för personalen på 1910-talet jämfört med när t ex de första stambanorna byggdes i slutet på 1850-talet. Jag har många gånger tänkt att en och annan banvaktshustru önskade att hennes man skulle söka och få förflyttning till en "tegelvilla", kanske t o m med rinnande vatten och centralvärme - från en sliten, dragig trästuga med vedspis och utedass. ("Banvaktsstuga av standardmodell", långt ner på sidan.) Jag skulle också tro att det byggdes banvaktsstugor i tegel i Skåne långt tidigare.

De flesta banvaktsstugor hann dock byggas under träepoken och några tegelstenar bland resterna av en stuga bevisar inte att den var byggd av tegel. Även en trästuga hade ju en skorstensstock av tegel.


Edit: jag tittade nu på bilden på "banvakt.se" och såg att just Ombenning var byggd av tegel.

De allra flesta (om inte alla) banvaktsstugorna på denna bandel, Frövi - Krylbo, var byggda av tegel. Men någon lyx var det inte. Rinnande kallt vatten fanns nog men inte centralvärme eller WC (i de stugor jag känner till, vissa kanske moderniserades).

Rester av bv-stuga 249 i Ombenning, bild

av NH, Tuesday, December 15, 2020, 21:51 (1200 dagar sedan) @ Ulfe

Denna stuga stod strax väster om gamla (SIR)?masten som flyttades söder om banan och syns på bild, fundamentet till masten var inom byggnads ytan för uthuset.
Det har berättats för mig att det bodde en familj där fadern var järnvägsanställd dock ej banvakt, åtminstone till mitten på 1960 talet därefter någon form av fritidsboende några år.

Jag var närvarande vid schaktarbetet för mötesstationen när delar av källargrunden grävdes bort och jag slogs av hur välbyggt den delen var, källaren var uppmurad av slaggsten(slaggtegel) och invändigt klädd med tegelsten med stybb isolering emellan även mellanvägg, golvet var av betong.
Det fanns tydliga spår efter centralvärme med rejäla radiatorer, självcirkulation, indraget vatten och kök/tvätt avlopp, kan det ha blivit installerat redan vi byggnadens uppförande eller har det tillkommit senare?

Denna bandel blev elektrifierad i mitten av 1930 talet blev banvaktstugorna elektrifierade samtidigt? 

När blev banvakter överflödiga på denna sträcka?

Rester av bv-stuga 249 i Ombenning, bild

av Ulfe, Friday, December 18, 2020, 12:36 (1197 dagar sedan) @ NH

Intressant, tack för rapport! det missade jag trots att jag bor så nära, tog du några kort på grunden? Här en bild på Sir-mastens fundament, tagen den 23/10 2020. Det ligger några galvade rör på bilden. Har tyvärr inte några svar på dina frågor.

[image]