NBJ Q12 502056? (Fordon: vagnar)

av Rasmus Axelsson, Friday, December 11, 2020, 13:28 (1231 dagar sedan)

[image]
NBJ Q12 502056 i Nora 2011, foto Johan Olsson

Jag har i arbetet för stiftelsen NJOV försökt lokalisera de järnvägsfordon som stiftelsen äger och jag tror mig ha hittat alla förutom den åtminstone tidigare gråmålade, tvåaxliga tankvagnen NBJ Q12 502056. Vet någon om den är skrotad eller på rymmen någonstans?

NBJ Q12 502056?

av -RB-, Friday, December 11, 2020, 13:58 (1231 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det är en 2 axlig vagn på bilden . Är det en boggi- eller (4 axlig) med parvis fasta axlar ?

Edit : Kollade bilderna på din länk . Om det är den gröna boggitankvagnen du letar efter var/är numret NBJ Q12b2 502050 . Den andra 2 axliga Q12 502052 är grön den med .

mvh Rolf Berg

NBJ Q12 502056?

av Rasmus Axelsson, Friday, December 11, 2020, 15:16 (1231 dagar sedan) @ -RB-

Det är en 2 axlig vagn på bilden . Är det en boggi- eller (4 axlig) med parvis fasta axlar ?

Jag skrev visst fel, men jag menar den gråa tvåaxliga tankvagnen på bilden.

NBJ Q12 502056?

av BJ, Sunday, December 13, 2020, 00:48 (1229 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Intressant vagn.
I SJ77 så finns vagnen inte med i registret efter 1957. Antar att den då gick över till NBJ.
1956 tillhörde vagnen Shell och hade följande data Vr 10,30 ton. Lr 16 ton, 16,75 kubikmeter.
BJ

NBJ Q12 502056?

av Peter B, Friday, December 11, 2020, 16:06 (1231 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Gick inte Q12 502056 till SBW för nått år sedan?

I NVR är i alla fall 43 74 700 5791-4 registrerad på SBW.

NBJ Q12 502056?

av Rasmus Axelsson, Monday, December 14, 2020, 20:15 (1228 dagar sedan) @ MaL

Gt spår 5?

Där står möjligen de gröna NBJ-tankvagnarna Q12 502052 och NBJ Q12b2 502050 men ingen grå. Den finns inte i Nora, Älvstorp, Pershyttan eller Järle och jag har inte hittat den i grusgropen vid Stora mon. Skulle den kunna stå på resten av spåret ned mot grusgropen innan länsvägen?

NBJ Q12 502056? - Gs-vagnen till höger

av Stig Lagergren, Saturday, December 12, 2020, 19:00 (1230 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Får inte till det riktigt. Är vagnen till höger, som är märkt Gs, en ASG-vagn av standard G-modell?

NBJ Q12 502056? - Gs-vagnen till höger

av -RB-, Saturday, December 12, 2020, 19:27 (1230 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det verkar som skylten kommer från en Ge/Gs vagn som varit gul .. Minns att jag såg en standard G/Gbls i Gävle kring jan 1980 som nyss blivit blåmålad och saknade nummerskylten på den sida jag såg . Om den också hade tågvärmeledning minns jag inte .
mvh Rolf Berg

NBJ Q12 502056? - Gs-vagnen till höger

av Ola Almquist, Saturday, December 12, 2020, 19:36 (1230 dagar sedan) @ -RB-

Det verkar som skylten kommer från en Ge/Gs vagn som varit gul .. Minns att jag såg en standard G/Gbls i Gävle kring jan 1980 som nyss blivit blåmålad och saknade nummerskylten på den sida jag såg . Om den också hade tågvärmeledning minns jag inte .
mvh Rolf Berg

Se denna sida.

/Ola

NBJ Q12 502056? - Gs-vagnen till höger

av Thomas Tell, Saturday, December 12, 2020, 21:33 (1230 dagar sedan) @ -RB-

Det verkar som skylten kommer från en Ge/Gs vagn som varit gul .. Minns att jag såg en standard G/Gbls i Gävle kring jan 1980 som nyss blivit blåmålad och saknade nummerskylten på den sida jag såg . Om den också hade tågvärmeledning minns jag inte .
mvh Rolf Berg

[image]

012 0 001-9
Linköping 1972
/tell

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av Peter B, Sunday, December 13, 2020, 10:16 (1229 dagar sedan) @ Thomas Tell

När är de bägge ASG-vagnar byggda, de som NBVJ har? Jag har nån anteckning om 1962, med samtidigt skriver ju NBVJ om 1940-talet. För mig så känns ju vagnen på din bild äldre än 1962, men där kan jag ju ha totalt fel, eftersom jag har så bra detaljkunskaper i ämnet.
Sen ha ju BJs en ASG-vagn också, men jag finner inte numret nu.

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av Kjell Friberg, Sunday, December 13, 2020, 10:52 (1229 dagar sedan) @ Peter B

NBVJ har två ASG-vagnar. Den ena är en standard G tillverkad av Vagn & Maskin i Falun (ASJ) 1946 och den andra är en Ge tillverkad av Christian Olsson i Falkenberg 1956. Båda vagnarna är blå med gula skyltar och blå skylttext.

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av BJ, Sunday, December 13, 2020, 11:16 (1229 dagar sedan) @ Kjell Friberg

NBVJ har två ASG-vagnar. Den ena är en standard G tillverkad av Vagn & Maskin i Falun (ASJ) 1946 och den andra är en Ge tillverkad av Christian Olsson i Falkenberg 1956. Båda vagnarna är blå med gula skyltar och blå skylttext.

Att skyltarna är gula med blå text är troligen en rest från tiden vagnarna var gula.
Man skruvade av skyltarna vid ommålning till mörkblått och återmonterade dessa?
Så tro jag det gick till!
BJ

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av BJ, Sunday, December 13, 2020, 11:02 (1229 dagar sedan) @ Peter B

ASG hade två "standard" G som levererades 1946. med nummer 50233 - 34 Senare 550233 - 34. P märkta. Enligt annan bild så är dessa två vagnar gulmålade med stort ASG märke på dörren 1955.
Senare, runt 1956 så fick man 8 st Ge vagnar med nummer 550266 - 73 Alla P märkta Dessa ser ut att ha varit gulmålade vid leverans.
BJ
[image]

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av MaL, Wednesday, December 16, 2020, 12:49 (1226 dagar sedan) @ Peter B

Det här är rätt kul, bl a eftersom vi har snackar lite löst om att göra iordning en av vagnarna som en "vedfinka". Eftersom det är missmatch i vår interna fordonslista relativt webben så blev nyfiken själv på vad det är för filurer..

Den ena har en gul märkskylt med benämningen: SJ 012 0 006-8, Gs-u.
Den har en ramstans: SJ G 50234. Säkert kan någon hitta när den är byggd? Vår webb säger Falkenberg 1946, vår interna lista säger 1946. Normalt litar jag på vår webb, Johan O är en siffernörd och duktig sådan. Det intressanta är att Webben säger längd 12.6 medans bilden säger 10.6. Skrivfel? Kanske men internt står det 12.3 meter...

Den andra har benämningen SJ 012 0 001-9 Gs.
Hittade ingen ramstans på den i grönskan där den står nu.

Båda är tillverkade av Christian Olsson. Det känns som att det är samma "årsmodell" också men G 50234 finns som modell och tittar du på Pervalds sidor så känns det 40-tal.
Kan den vara "nybyggd" på en gammal ram funderar jag. Tror att den också har en HiK-broms.

Det finns allt en del spännande saker att reda ut här!

MaL, cMa NBVJ

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av Stig Lagergren, Wednesday, December 16, 2020, 17:24 (1226 dagar sedan) @ MaL

Det här är rätt kul, bl a eftersom vi har snackar lite löst om att göra iordning en av vagnarna som en "vedfinka". Eftersom det är missmatch i vår interna fordonslista relativt webben så blev nyfiken själv på vad det är för filurer..

Den ena har en gul märkskylt med benämningen: SJ 012 0 006-8, Gs-u.
Den har en ramstans: SJ G 50234. Säkert kan någon hitta när den är byggd? Vår webb säger Falkenberg 1946, vår interna lista säger 1946. Normalt litar jag på vår webb, Johan O är en siffernörd och duktig sådan. Det intressanta är att Webben säger längd 12.6 medans bilden säger 10.6. Skrivfel? Kanske men internt står det 12.3 meter...

Den andra har benämningen SJ 012 0 001-9 Gs.
Hittade ingen ramstans på den i grönskan där den står nu.

Båda är tillverkade av Christian Olsson. Det känns som att det är samma "årsmodell" också men G 50234 finns som modell och tittar du på Pervalds sidor så känns det 40-tal.
Kan den vara "nybyggd" på en gammal ram funderar jag. Tror att den också har en HiK-broms.

Det finns allt en del spännande saker att reda ut här!

MaL, cMa NBVJ

Vad som fick mig att undra var att den f.d. G-vagnen är märkt Gs, borde väl heta Gbls. Och det verkar som om ABC-märkningen är hämtad från en Ge/Gs. Har man blandat bort korten vid ommärkning till UIC-littera.
Standard-G/Gbls är 12,3 m långa och Ge/Gs 10,6 m.
PS. Ser nu att den har fel märkning både vad gäller längd och lastyta. Allt tyder på att alla uppgifterna på skylten är tagna från en Ge/Gs.

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av MaL, Thursday, December 17, 2020, 10:49 (1225 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vad som fick mig att undra var att den f.d. G-vagnen är märkt Gs, borde väl heta Gbls. Och det verkar som om ABC-märkningen är hämtad från en Ge/Gs. Har man blandat bort korten vid ommärkning till UIC-littera.
Standard-G/Gbls är 12,3 m långa och Ge/Gs 10,6 m.
PS. Ser nu att den har fel märkning både vad gäller längd och lastyta. Allt tyder på att alla uppgifterna på skylten är tagna från en Ge/Gs.

Det här är roligt :) Jag ska ta med mig måttbandet när jag är ut på bangården nästa gång.

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av Johan O, Thursday, December 17, 2020, 18:05 (1225 dagar sedan) @ MaL

Hej!

Jag vet faktiskt inte var måttuppgifterna kommer ifrån, men det står lika fel i min excellista som jag använde i samband med att jag skrev fordonslistan på hemsidan för snart 10 år sedan.

Rätt data för G-finkan bör ju vara längd 12,3 m och vikt ca 13 ton.

Jag kan passa på att slänga in några följdfrågor:

- I min lista har jag inte noterat att NBJ 502056 skulle tillhöra NJOV. Står det så i stiftelseurkunden? Det ska finnas en pärm i vagnverkstadens kontor med originallistan över fordonen. I min lista är det bara 502039 av tankvagnarna som tillhör NJOV...

- Finns fortfarande de fyra fd NBJ P-vagnarna i Ängelsberg kvar? En av dessa, P1 322 tillhör/de NJOV.

- Finns fortfarande NBJ Gmh 92 i Yxhult kvar?

/Siffernörden Johan

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av Ola Almquist, Saturday, December 19, 2020, 21:39 (1223 dagar sedan) @ Johan O

Hej!

Jag vet faktiskt inte var måttuppgifterna kommer ifrån, men det står lika fel i min excellista som jag använde i samband med att jag skrev fordonslistan på hemsidan för snart 10 år sedan.

Rätt data för G-finkan bör ju vara längd 12,3 m och vikt ca 13 ton.

Då kan jag passa på att fråga Thomas Tell om det går att se på originalbilden om det var felaktiga uppgifter redan 1972. Vikter tänker jag inte ens försöka ge mig in på då sådana uppgifter brukar variera.

För övrigt var det väl inte så mycket som var fel på denna sida men det blir lätt missförstånd med så olika vagnar på samma sida. G 50234 tillverkades dock av ASJ Falun 1946 och Ge 550270 av Christian Olsson i Falkenberg 1956. Se också Kjell Fribergs inlägg.

/Ola

ASG-vagnarna hos NBVJ?

av BJ, Sunday, December 20, 2020, 10:16 (1222 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej!

Jag vet faktiskt inte var måttuppgifterna kommer ifrån, men det står lika fel i min excellista som jag använde i samband med att jag skrev fordonslistan på hemsidan för snart 10 år sedan.

Rätt data för G-finkan bör ju vara längd 12,3 m och vikt ca 13 ton.

Då kan jag passa på att fråga Thomas Tell om det går att se på originalbilden om det var felaktiga uppgifter redan 1972. Vikter tänker jag inte ens försöka ge mig in på då sådana uppgifter brukar variera.

För övrigt var det väl inte så mycket som var fel på denna sida men det blir lätt missförstånd med så olika vagnar på samma sida. G 50234 tillverkades dock av ASJ Falun 1946 och Ge 550270 av Christian Olsson i Falkenberg 1956. Se också Kjell Fribergs inlägg.

/Ola

Ett litet fel jag ser på länken. Det står:
Ytterligare en ommålning skedde under 70-talet, då alla vagnarna istället målades blå och försågs med gul text.
Det var inte gul text på de blåmålade vagnarna. Man flyttade helt enkelt de gula skyltarna med blå text, som satt på de gulmålade vagnarna. Det ser ut som någon skylt fick fel data. Därav felaktig data på 0120 001-9 när vagnen är blå!
BJ

Rätt data och littera:
[image]

Fel data:
[image]

NBJ Q12 502056? - Gs-vagnen till höger

av -RB-, Monday, December 14, 2020, 01:22 (1228 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack Thomas . Men underlitt -u (elvärme kabel) som finns på din bild har fallit bort (alt fanns inte på "andra" sidans skylt) . Dvs den bild som som NVBJ bilden på Q12 502056 visar , med elvärme kabel kvar . Men idag är det en glömd bagatell , tills någon kopplar elvärmekabeln och får en överraskning .

mvh Rolf Berg

NBJ Q12 502056 återfunnen!

av Rasmus Axelsson, Thursday, December 17, 2020, 07:47 (1225 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]
NBJ Q12 502056 i Nora 2011, foto Johan Olsson

Jag har i arbetet för stiftelsen NJOV försökt lokalisera de järnvägsfordon som stiftelsen äger och jag tror mig ha hittat alla förutom den åtminstone tidigare gråmålade, tvåaxliga tankvagnen NBJ Q12 502056. Vet någon om den är skrotad eller på rymmen någonstans?

Denna vagn finns trots allt kvar vid stiftelsen NJOV, det var en otydlig fordonsmärkning och bortkastade anteckningspapper som lurade mig att tro motsatsen, för jag har tydligen stått framför fordonet i höstas!

NBJ Q12 502056 återfunnen!

av Kjell Friberg, Thursday, December 17, 2020, 17:07 (1225 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Vagnen var inte grå utan ljusblå i oktober 1970 men blev med åren gråare och gråare. Den ljusblå färgen kan fortfarande anas som en skiftning.

NBJ Q12 502026

av Granis, Thursday, December 17, 2020, 14:03 (1225 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Apropå detta så kunde jag under en militärövning hösten 1976 fotografera nyreviderade (verkar det väl?) "systervagnen" Q12 502026 i Nora. I bakgrunden, på "sjöspåret", skymtar väl ytterligare en sådan vagn? Nånstans har jag för mig att (även) denna vagn blev bevarad, eller minns jag fel?

/ L G
[image]

NBJ Q12 502026

av MaL, Thursday, December 17, 2020, 15:49 (1225 dagar sedan) @ Granis

4 st svarta tror jag, en grå (502056 som den här tråden började med), och en lång grön (Q12b2 502050). Det är 6 st det. Sen hur många som har broms är en annan sak? Tror att det kan vara just 502026 + den långa.

Q12 502026 "färgrenoverades" sommaren 2018 och var i trafik senast på avslutningshelgen i år (gick i vårt blandade tåg med SWB Y3 16 som lok).