Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 (Arkiv/forskning/litteratur)

av petersp, Friday, December 11, 2020, 21:42 (1225 dagar sedan)

Hej alla järnvägsvänner,

jag var född i Berlin i 1957 och har blivit skickad ut med "Berlinerbarnhjälpen" i 1963 til en fosterfamilj i Nässjö som ja är fortfarande i kontakt. Jag kommer ihåg tågresan som gick från Hamburg (Tyskland) antagligen över Puttgarden/Rödby (DK) och Malmö och sent vidare på södra stambanan via Hässleholm. Vid nästan varje station var det två, tre stycken av os i småbarnsåldern som fick hoppa av och träffa sina gästfamiljer.

Jag hamnade som sagt hos en jättetrevligt familj i Nässjö där jag fick uppleva underbara månader med deras egna barn i ett komplett annorlunda liv och det tog inte länge att jag kände mig själv som halv-svensk. Ännu mer när jag hade lärt mig språket. Kontakten till min fosterfamilj håller fortfarande efter mer än femtio år.

Under de senaste åren har jag börjat recherchera hur den där tåget kunde har sett ut och vilka lokomotiver och vagn tåget kan har bestått av. Men tyvärr har jag inte fått fram väldigt mycket.

Tror ni at man kan få fram sådant information eller vet ni någon bra kontakt för sådana frågor?

Det skulle vara jätteroligt at får mer information om tåget i 1963 som hade bringat mig til Sverige.:-)

Många hälsningar
Peter Spierling
(Essen/Tyskland)

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Harald, Friday, December 11, 2020, 23:14 (1225 dagar sedan) @ petersp

I Hallands Nyheter den 19 november 2019 finns en artikel om initiativtagarna till Berlinbarnhjälpen, Arne och Helga Singmyr. I den säger han att barnen reste med tåg till Saßnitz och sedan med färja till Trelleborg. Det framgår inte om vagnarna färjades över eller om barnen fick byta från tåg till färja. Artikeln ligger tyvärr bakom en betalvägg, så det är ingen mening att länka till den.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av BD, Saturday, December 12, 2020, 04:18 (1225 dagar sedan) @ petersp

Fram till någon gång under 1963 gick tågen via Grosenbrode - Gedser. Själv åkte jag i januari 1963 den vägen men i augusti samma år över Rödby - Putgarden.

Öppnandet av leden Putgarden - Rödby lär ha skett under sommaren 1963.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Lennart Petersen, Saturday, December 12, 2020, 04:37 (1225 dagar sedan) @ BD

Fram till någon gång under 1963 gick tågen via Grosenbrode - Gedser. Själv åkte jag i januari 1963 den vägen men i augusti samma år över Rödby - Putgarden.

Öppnandet av leden Putgarden - Rödby lär ha skett under sommaren 1963.

Den öppnades och invigdes redan 14 Maj, lite märkligt att man inte väntade till tidtabellskiftet som var 26 Maj men ville tydligen ha igång denna linje så snabbt som möjligt och Gedser-Grossenbrode försvann från 14 Maj. Eftersom den nya förbindelsen var mycket snabbare behövde man inte ändra i tidtabellerna särskilt mycket dessa få dagar.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Lennart Petersen, Saturday, December 12, 2020, 04:59 (1225 dagar sedan) @ petersp

Hej alla järnvägsvänner,

jag var född i Berlin i 1957 och har blivit skickad ut med "Berlinerbarnhjälpen" i 1963 til en fosterfamilj i Nässjö som ja är fortfarande i kontakt. Jag kommer ihåg tågresan som gick från Hamburg (Tyskland) antagligen över Puttgarden/Rödby (DK) och Malmö och sent vidare på södra stambanan via Hässleholm. Vid nästan varje station var det två, tre stycken av os i småbarnsåldern som fick hoppa av och träffa sina gästfamiljer.

Jag hamnade som sagt hos en jättetrevligt familj i Nässjö där jag fick uppleva underbara månader med deras egna barn i ett komplett annorlunda liv och det tog inte länge att jag kände mig själv som halv-svensk. Ännu mer när jag hade lärt mig språket. Kontakten till min fosterfamilj håller fortfarande efter mer än femtio år.

Under de senaste åren har jag börjat recherchera hur den där tåget kunde har sett ut och vilka lokomotiver och vagn tåget kan har bestått av. Men tyvärr har jag inte fått fram väldigt mycket.

Tror ni at man kan få fram sådant information eller vet ni någon bra kontakt för sådana frågor?

Det skulle vara jätteroligt at får mer information om tåget i 1963 som hade bringat mig til Sverige.:-)

Många hälsningar
Peter Spierling
(Essen/Tyskland)

Kommer du ihåg om resan var enbart dag, eller var det till någon del nattsträcka t.ex Hamburg-Köpenhamn. Och minns du säkert att du åkte över Malmö, de vanligaste förbindelserna gick över Helsingör-Helsingborg.
Men en gissning är att Hamburg-Puttgarden gick med diesel V200 (senare 220). Rödby-Köpenhamn kan ha haft Mx diesellok och även Mx på Köpenhamn-Helsingör. På svensk sida sedan kan det ha varit F-lok , eventuellt Da Helsingborg-Hässleholm.
Åkte du över Malmö så var det antingen båt Havnegade-Malmö alternativt några få förbindelser med tågfärjan Malmöhus Köpenhamn Frihavn- Malmö F .
Intressant att vi tog emot Berlinbarn så relativt sent. Jag vet att omedelbart efter krigsslutet så tog Sverige emot ett stort antal Berlinbarn som fick vila upp sig under sommaren, dom hade haft det förskräckligt den sista krigstiden och ovanpå det var det ingen som brydde sig nämnvärt om just tyska barn efter kriget. Så Sverige gjorde kanske en välgärning.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Saturday, December 12, 2020, 23:29 (1224 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej Lennart,

Berlinerbarnhjälpen fortsatt faktiskt fram till minst 1990 efter Tysklands återförening.

I sextiotalet var det inte så mycket om direkta krigsföljder utan att stöder familjer på låg sociala niveau. Mina förldrar hade flytt från Öst- till Västberlin i 1960 och hade lämnat nästan allt egendom i Östberlin och fick börja om i Väst med ny jobb etc. De har faktiskt tagit Tunnelbanan som fortfarande gick från Öst- till Väst till denna tiden innan Muren hade byggds upp.

Jag hade väldigt bra hos min gästfamilj som till den tiden hade två barn (en flicka av 10 år och en poik av 8 år) som blev som syskor för mig. I 1964 föddes deran andra son. Jag gillade också mycket att de hade en jätte-trevligt hund (en Boxer) så vi tre hade det så roligt.

Allt tilsammans var tiden i Sverige mycket präglande för hela mitt liv och jag är mycket tacksam att jag fick uppleva allt detta.

Många hälsningar
Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Billy, Saturday, December 12, 2020, 12:49 (1224 dagar sedan) @ petersp

Hej alla järnvägsvänner,

jag var född i Berlin i 1957 och har blivit skickad ut med "Berlinerbarnhjälpen" i 1963 til en fosterfamilj i Nässjö som ja är fortfarande i kontakt. Jag kommer ihåg tågresan som gick från Hamburg (Tyskland) antagligen över Puttgarden/Rödby (DK) och Malmö och sent vidare på södra stambanan via Hässleholm. Vid nästan varje station var det två, tre stycken av os i småbarnsåldern som fick hoppa av och träffa sina gästfamiljer.

Jag hamnade som sagt hos en jättetrevligt familj i Nässjö där jag fick uppleva underbara månader med deras egna barn i ett komplett annorlunda liv och det tog inte länge att jag kände mig själv som halv-svensk. Ännu mer när jag hade lärt mig språket. Kontakten till min fosterfamilj håller fortfarande efter mer än femtio år.

Under de senaste åren har jag börjat recherchera hur den där tåget kunde har sett ut och vilka lokomotiver och vagn tåget kan har bestått av. Men tyvärr har jag inte fått fram väldigt mycket.

Tror ni at man kan få fram sådant information eller vet ni någon bra kontakt för sådana frågor?

Det skulle vara jätteroligt at får mer information om tåget i 1963 som hade bringat mig til Sverige.:-)

Många hälsningar
Peter Spierling
(Essen/Tyskland)

Intressant historia! Det måste ha varit spännande men tufft att åka så långt hemifrån när man är sex år. Roligt att du har bra kontakt fortfarande, och att det blev en bra upplevelse. Har tyvärr inget att tillföra i sakfrågan då jag var för ung då. Har dock läst att just 1963 invigdes ”Fågelvägslinjen”, järnväg Großenbrode–Puttgarden och färja till Rødby. Innan dess var det tydligen färja från Grossenbrode till Danmark. /Hälsn B.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Mr H, Saturday, December 12, 2020, 12:58 (1224 dagar sedan) @ Billy

Du skriver tåget. Innebär det att du aldrig bytte undervägs? Låter ju som ett rimligt sätt att välja tåg så att barn inte behöver byta på resan. Kan det tom vara ett extratåg om ni var väldigt många barn? Om man kan utgå från att tåget gick via Malmö och det var direkttåg gör det sökandet väldigt mycket mer avgränsat. Dragkraft genom Danmark bör väl lika väl kunna vara My- som Mx-lok kanske tom ånglok vid den tidpunkten. Innan sträckan Rödby-Puttgarden öppnade färjades tågen Gedser-Grossenbrode.

Mvh
Mr H

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Hans Broman, Saturday, December 12, 2020, 16:05 (1224 dagar sedan) @ petersp

Hej alla järnvägsvänner,

jag var född i Berlin i 1957 och har blivit skickad ut med "Berlinerbarnhjälpen" i 1963 til en fosterfamilj i Nässjö som ja är fortfarande i kontakt. Jag kommer ihåg tågresan som gick från Hamburg (Tyskland) antagligen över Puttgarden/Rödby (DK) och Malmö och sent vidare på södra stambanan via Hässleholm. Vid nästan varje station var det två, tre stycken av os i småbarnsåldern som fick hoppa av och träffa sina gästfamiljer.
- - -

Är du helt säker på att tågresan utgick från Hamburg, och inte från Berlin via Sassnitz?

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Mattias Jansson, Saturday, December 12, 2020, 18:24 (1224 dagar sedan) @ petersp

Hej alla järnvägsvänner,

jag var född i Berlin i 1957 och har blivit skickad ut med "Berlinerbarnhjälpen" i 1963 til en fosterfamilj i Nässjö som ja är fortfarande i kontakt. Jag kommer ihåg tågresan som gick från Hamburg (Tyskland) antagligen över Puttgarden/Rödby (DK) och Malmö och sent vidare på södra stambanan via Hässleholm. Vid nästan varje station var det två, tre stycken av os i småbarnsåldern som fick hoppa av och träffa sina gästfamiljer.

Jag hamnade som sagt hos en jättetrevligt familj i Nässjö där jag fick uppleva underbara månader med deras egna barn i ett komplett annorlunda liv och det tog inte länge att jag kände mig själv som halv-svensk. Ännu mer när jag hade lärt mig språket. Kontakten till min fosterfamilj håller fortfarande efter mer än femtio år.

Under de senaste åren har jag börjat recherchera hur den där tåget kunde har sett ut och vilka lokomotiver och vagn tåget kan har bestått av. Men tyvärr har jag inte fått fram väldigt mycket.

Tror ni at man kan få fram sådant information eller vet ni någon bra kontakt för sådana frågor?

Det skulle vara jätteroligt at får mer information om tåget i 1963 som hade bringat mig til Sverige.:-)

Många hälsningar
Peter Spierling
(Essen/Tyskland)

Som en del andra varit inne på så undrar jag om du verkligen reste genom Danmark om det var från Berlin? Mest sannolikt låter spontant Berlin - Sassnitz - Trelleborg - Malmö.

Anledningen till min fundering är att även min familj, eller rättare sagt min mormor och morfar tog emot en Berlinflicka i samma veva, fast i Nyköping. Och det var i huvudsak just barn från Berlin det handlade om. (Visst, det kanske förekom från Västtyskland också, men det var just Berlinhjälpen som verkar ha varit vanligast.) Och om det inte samtidigt var en massa barn från (den vid 1963 redan hyfsat välmående) förbundsrepubliken med, så känns det ologiskt att ni först skulle ha tagit ett Interzonenzug till Hamburg och sedan bytt där.

Det varierade över tid men det kan till och med ha varit direkt till Nässjö i ditt fall då det fanns direktvagnar hela vägen till och från Stockholm vissa perioder (men för att se det behöver man en tdt för just den aktuella perioden).

Jag har en tdt 1961 strax före murbygget och en från 1967, men ingen däremellan, så exakta tidsuppgifter kan jag inte bjuda på, men såvida du inte absolut säkert minns att det var via Hamburg och Danmark ni åkte, så tippar jag på Sassnitz - Trelleborg.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Harald, Saturday, December 12, 2020, 19:37 (1224 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Arne Singmyr i Berlinbarnhjälpen som intevjuades av Hallands Nyheter i fjol uppger ju att resorna gick via Trelleborg, men det var flera andra organisationer som tog hit berlinbarn, så resorna kan ha gått olika vägar.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Saturday, December 12, 2020, 19:45 (1224 dagar sedan) @ Harald

Hej Harald,

har du den artikeln i Hallands Nyheter fortfarande? Jag har tyvärr inte någon kontakt til Berlinerbarnhjälpen för dom har laggt ner aktiviteten länge sent.

Jag skall leta i Internet om jag kan få aktikeln någonstans.

Just nu verkar det att jag hade faktiskt flygit in til Sverige via Malmö Bulltofta. Det kom jag inte ihåg men det verkar stäpeln in mit Barnpass av 1963 säga. Man ser bara "ltofta", men det kan mycket väl hända.

Tack så mycket i alla fall för din svar!

Många hälsningar från tyskland
Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Peter Lidskog, Saturday, December 12, 2020, 19:03 (1224 dagar sedan) @ petersp

Här är tidtabellen som gällde fram til 25 maj 1963. Har tyvärr inte tidtabell för resten av året.

Här finns tågsammansättningar för Sassnitz expressen genom åren.

[image]

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Saturday, December 12, 2020, 19:32 (1224 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tack så hemskt mycket för svaret, Peter!

Jag har just inläggd en updatering til mina frågor och där förklarade jag att det är 100% säkert att jag inte har kommit via Sassnitz-Trelleborg. Min familj var politiska flyktingar från Öst- til väst-Tyskland så de vågade inte resa genom Östtyskland fram til 1971 eller 1972.

På gtrund av informationen att min inresa var på 20. Mars 1963 (då fågelvägslinjen Puttgarden-Rödby) var inte öppnad, så antar jag att jag tog vägen med tåg från Hamburg via Großenbrode-Gedser och sent vidare til Sverige (via Köpenhamn-Malmö eller Helsingborg-Hälsingör). En annan möjligt väg var nog Travemünde-Trelleborg.

På vägen tilbaka (10. Juni 1963)vet jag från ett gammal brev av min fostermor till mina föräldrar att den började i Jönjöpin Central klockan 15:13 och skulle går direkt till Hamburg.

Tack i alla fall för hjälpen. Det är jätteroligt att får så många replik.

Hälsningar från Tyskland!

Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Hans Broman, Sunday, December 13, 2020, 11:30 (1223 dagar sedan) @ petersp

- - -
På vägen tilbaka (10. Juni 1963)vet jag från ett gammal brev av min fostermor till mina föräldrar att den började i Jönjöpin Central klockan 15:13 och skulle går direkt till Hamburg.
- - -

Som tur har jag också sommartidtabellen 1963. Måndagen den 10 juni 1963 gick tåg 1225 15.13 från Jönköping C och kom 16.08 till Nässjö. Första snälltåg mot Malmö blev då nr 7, som avgick 16.50 och kom fram 19.50 efter att ha gjort uppehåll bara i Hässleholm, Eslöv och Lund. Nästa snälltåg hette 87, avgick 18.20 och kom fram 22.00. Ingen tänkbar långsam förbindelse från Nässjö. Hade ni vuxna ledare med er på resan?

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Sunday, December 13, 2020, 18:13 (1223 dagar sedan) @ Hans Broman

Hej Hans,

tack så mycket für dina rechercher. Det var nog tåget från Jönköping jag hade tagit. Konstigt är bara, att jag skulle har bytt tåg igen i Nässjö, för i så fall kunde jag ju har startad direkt i Nässjö, där min Gästfamilj bodde.

I det gamla brev av min fostermor, hon skriver att tåget skulle går direkt från Jönköping C till Hamburg. Tiderna (15:13) stämmer dessutom exakt med vad hon skrev.

Tror du att du skulle kunna göra ett kopia av tidstabellen för mig? det vore jätteskönt att ha dessa gamla "bevis" till hand.

Tack så mycket i förhand från
Berlinerbarnen Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Göran Kannerby, Sunday, December 13, 2020, 19:00 (1223 dagar sedan) @ petersp

Hej Hans,

tack så mycket für dina rechercher. Det var nog tåget från Jönköping jag hade tagit. Konstigt är bara, att jag skulle har bytt tåg igen i Nässjö, för i så fall kunde jag ju har startad direkt i Nässjö, där min Gästfamilj bodde.

I det gamla brev av min fostermor, hon skriver att tåget skulle går direkt från Jönköping C till Hamburg. Tiderna (15:13) stämmer dessutom exakt med vad hon skrev.

Tror du att du skulle kunna göra ett kopia av tidstabellen för mig? det vore jätteskönt att ha dessa gamla "bevis" till hand.

Kan det möjligen ha varit en extra-insatt direkt-vagn? På 42 minuter hinner man utan problem med att flytta över en sådan.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Hans Broman, Sunday, December 13, 2020, 22:15 (1223 dagar sedan) @ petersp

Hej Hans,

tack så mycket für dina rechercher. Det var nog tåget från Jönköping jag hade tagit. Konstigt är bara, att jag skulle har bytt tåg igen i Nässjö, för i så fall kunde jag ju har startad direkt i Nässjö, där min Gästfamilj bodde.

I det gamla brev av min fostermor, hon skriver att tåget skulle går direkt från Jönköping C till Hamburg. Tiderna (15:13) stämmer dessutom exakt med vad hon skrev.

Tror du att du skulle kunna göra ett kopia av tidstabellen för mig? det vore jätteskönt att ha dessa gamla "bevis" till hand.

Tack så mycket i förhand från
Berlinerbarnen Peter

Jag sänder dig gärna kopior av sidor ur den svenska tidtabellen, men först skulle vi behöva klara ut om det är säkert att du åkte som jag trodde. Det blir många blad om man ska täcka in alla eventualiteter, och tyvärr har jag ingen utlandstidtabell för 1963.

Jag förstår att du har åkt tåg till och från Nässjö flera gånger under din uppväxt. Jag frågar ändå om du kan komma ihåg något mer om din första hemresa till Berlin. Var det många Berlinerbarn som åkte hem samtidigt med dig? Kan ni ha haft en egen vagn från Jönköping/Nässjö med en vuxen ledare? Eller satt du bland andra människor i en vanlig järnvägsvagn, och fanns det i så fall någon vuxen som kunde hjälpa dig till rätta när du kom fram till Malmö eller Hamburg? Kan det ha varit så att ni flög från Malmö (Bulltofta) till Hamburg, på motsvarande sätt som på uppvägen?

Ifall det fanns en extra vagn, reserverad för Berlinerbarn, Jönköping - Nässjö - Hamburg, så blev den avkopplad från tåg 7 i Hässleholm och sedan körd via Helsingborg till København H, dit den i så fall kom 21.58.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Monday, December 14, 2020, 21:42 (1222 dagar sedan) @ Hans Broman

Hej Hans,

vad jag vet säkert (fran min fostermor's brev) är dagen av hemresan (10.06.1963) och tågnummret 1225 och tiden (15:13) och att den gick ifrån Jönköping.

Min fostermor berätta att tåget skullem går "direkt till Hamburg" och därifran skulle jag flyga hem till Berlin.

Jag är också nästan säkert att det måste har varit fler Berlinerbarn och vuxna ledare från Berlinerbarn-Hjälpen med oss på tåget. Jag antar, att dom hade samlat barn från hela Smålands Högland etc. i Jönköping. Därför har mina gästföräldrar nog kört mig upp till Jönköping och inte placerat mig på tåget i Nässjö.

Jag vet faktiskt inte om den var någon speciell vagn för Berlinerbarn men det kan nog hända. I så fall kan det också händer att resan gick via Hässleholm och Köpenhamn o.s.v.

Tyvärr minns jag ingeting om bakresan men jag minns från vägen upp till Nässjö (20.03.1963), att jag satt med några andra Berlinerbarn och jag tyckte det var jättetråkigt när dom hoppade av innan det var dags för mig. Jag tror (men det vet jag inte säkert) att vi stannade minst 4-5 gånger vid olika stationer på vägen från Malmö (?) till Nässjö.

Vi måste har varit en större grupp så det är mycket väl möjligt att Berlinerbarhjälpen har hyrt ett extra vagn. Jag har nu tillfälligt hittat någon information i riksarkivet.se att dom har en hel del information om alla dessa resor och också om gästfamailjer, hemma-familjer etc. Jar har registerad där och frågat efter kopier av dess information som man inte läsa online eller ladda ner.

Jag skall också försöka att kontaktera Karl-Arne och Helga Singmyr som ledde Berlinerbarnhjälpen över hela tiden och som fortfarande lever (i Varberg). De två är nu 92 och 91 år gammalt men jag skall skriva dom och tacka för chansen jag fick genom deras arbete.

Angående flyget och stämpeln i mitt barnpass som visa Bulltofta tull och därför tyder på att jag har flygit in på inresan via Malmö-Bulltofta, så jag får kolla upp om den där tullstationen kunde också vara ansvarig att kontrollera tåg som gick från Malmö som hade kommit in till Sverige via tågfärjan från Danmark. Min svensk fosterbror antar att dom hade samma stämpel som tullen vid Bulltofta flygplats.

Jag skall i alla fall lägga in vad jad får fram i nästa tiden.

Tack så mycket för all du och alla andra här i forumet har redan fått fram!

Många hälsningar
Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Lennart Petersen, Monday, December 14, 2020, 22:20 (1222 dagar sedan) @ petersp

Hej Hans,

vad jag vet säkert (fran min fostermor's brev) är dagen av hemresan (10.06.1963) och tågnummret 1225 och tiden (15:13) och att den gick ifrån Jönköping.

Min fostermor berätta att tåget skullem går "direkt till Hamburg" och därifran skulle jag flyga hem till Berlin.

Jag är också nästan säkert att det måste har varit fler Berlinerbarn och vuxna ledare från Berlinerbarn-Hjälpen med oss på tåget. Jag antar, att dom hade samlat barn från hela Smålands Högland etc. i Jönköping. Därför har mina gästföräldrar nog kört mig upp till Jönköping och inte placerat mig på tåget i Nässjö.

Jag vet faktiskt inte om den var någon speciell vagn för Berlinerbarn men det kan nog hända. I så fall kan det också händer att resan gick via Hässleholm och Köpenhamn o.s.v.

Tyvärr minns jag ingeting om bakresan men jag minns från vägen upp till Nässjö (20.03.1963), att jag satt med några andra Berlinerbarn och jag tyckte det var jättetråkigt när dom hoppade av innan det var dags för mig. Jag tror (men det vet jag inte säkert) att vi stannade minst 4-5 gånger vid olika stationer på vägen från Malmö (?) till Nässjö.

Vi måste har varit en större grupp så det är mycket väl möjligt att Berlinerbarhjälpen har hyrt ett extra vagn. Jag har nu tillfälligt hittat någon information i riksarkivet.se att dom har en hel del information om alla dessa resor och också om gästfamailjer, hemma-familjer etc. Jar har registerad där och frågat efter kopier av dess information som man inte läsa online eller ladda ner.

Jag skall också försöka att kontaktera Karl-Arne och Helga Singmyr som ledde Berlinerbarnhjälpen över hela tiden och som fortfarande lever (i Varberg). De två är nu 92 och 91 år gammalt men jag skall skriva dom och tacka för chansen jag fick genom deras arbete.

Angående flyget och stämpeln i mitt barnpass som visa Bulltofta tull och därför tyder på att jag har flygit in på inresan via Malmö-Bulltofta, så jag får kolla upp om den där tullstationen kunde också vara ansvarig att kontrollera tåg som gick från Malmö som hade kommit in till Sverige via tågfärjan från Danmark. Min svensk fosterbror antar att dom hade samma stämpel som tullen vid Bulltofta flygplats.

Jag skall i alla fall lägga in vad jad får fram i nästa tiden.

Det fanns ju en nordisk passunion så vanligtvis var det ingen passkontroll vid inresa från Danmark, vilket gällde både tågfärjor och vanliga färjor. Ibland kunde det stå någon och fråga om man var svensk medborgare. Var man inte från Norden så kunde man väl få visa upp pass men jag tror knappast dom stämplade om man inte bad särskilt om detta. Tror inte dom hade samma stämpel som Bulltofta.
Tullen var dock något annat och dom kunde lite slumpmässigt välja ut folk i strömmen och be att få titta i baggaget.


Tack så mycket för all du och alla andra här i forumet har redan fått fram!

Många hälsningar
Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Lennart Petersen, Tuesday, December 15, 2020, 01:19 (1222 dagar sedan) @ petersp

Hej Hans,

vad jag vet säkert (fran min fostermor's brev) är dagen av hemresan (10.06.1963) och tågnummret 1225 och tiden (15:13) och att den gick ifrån Jönköping.

Min fostermor berätta att tåget skullem går "direkt till Hamburg" och därifran skulle jag flyga hem till Berlin.

Jag är också nästan säkert att det måste har varit fler Berlinerbarn och vuxna ledare från Berlinerbarn-Hjälpen med oss på tåget. Jag antar, att dom hade samlat barn från hela Smålands Högland etc. i Jönköping. Därför har mina gästföräldrar nog kört mig upp till Jönköping och inte placerat mig på tåget i Nässjö.

Jag vet faktiskt inte om den var någon speciell vagn för Berlinerbarn men det kan nog hända. I så fall kan det också händer att resan gick via Hässleholm och Köpenhamn o.s.v.

Nu blir det ju rätt precisa uppgifter. Jag tror ganska bestämt att ni inte åkte i någon ordinarie vagn utan i en extrainsatt vagn för barnen . Rimlig väg kan sedan varit Hässleholm-Helsingborg-Helsingör-Köpenhamn-Gedser-Grossenbrode-Hamburg.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Hans Broman, Wednesday, December 16, 2020, 11:19 (1220 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej Hans,

vad jag vet säkert (fran min fostermor's brev) är dagen av hemresan (10.06.1963) och tågnummret 1225 och tiden (15:13) och att den gick ifrån Jönköping.

Min fostermor berätta att tåget skullem går "direkt till Hamburg" och därifran skulle jag flyga hem till Berlin.

Jag är också nästan säkert att det måste har varit fler Berlinerbarn och vuxna ledare från Berlinerbarn-Hjälpen med oss på tåget. Jag antar, att dom hade samlat barn från hela Smålands Högland etc. i Jönköping. Därför har mina gästföräldrar nog kört mig upp till Jönköping och inte placerat mig på tåget i Nässjö.

Jag vet faktiskt inte om den var någon speciell vagn för Berlinerbarn men det kan nog hända. I så fall kan det också händer att resan gick via Hässleholm och Köpenhamn o.s.v.

Nu blir det ju rätt precisa uppgifter. Jag tror ganska bestämt att ni inte åkte i någon ordinarie vagn utan i en extrainsatt vagn för barnen . Rimlig väg kan sedan varit Hässleholm-Helsingborg-Helsingör-Köpenhamn-Gedser-Grossenbrode-Hamburg.

Jag håller med Lennart, så när som på att tåget vid den där tidpunkten gick via färjeleden Rødby - Puttgarden. Alltså extra direktvagn Jönköping - Hamburg, inkopplad i persontåg 1225 till Nässjö, snälltåg 7 till Hässleholm, persontåg 2307 till Helsingborg F (färjestation), färja till Helsingør, till København H i samma tåg som ordinarie vagnar Stockholm - Köpenhamn/Hamburg, sedan vidare till Hamburg Hbf i nattåget Hamburgexpressen, som efter överfart med färja Rødby - Puttgarden bör ha ankommit till Hamburg Hbf mellan sex och sju på morgonen.

Du (Peter) undrar om lok och vagnar i tågen. Det är extra svårt att veta hurdan vagn det kan ha varit som du åkte med från Jönköping till Hamburg. Troligen en tysk vagn, eftersom svenska vagnar är bredare och inte fick (och får) gå till Hamburg.

När det gäller lok känner jag mig rätt säker på att det gick F-lok i sommarsnälltåget 7 och D-lok i persontågen 1225 och 2307, fastän jag inte har några exakta kunskaper. För min del tror jag att D-loken var av äldre typ (Ds eller Dk) och knappast Da. På de båda sträckorna i Danmark bör dieselloket ha varit av typ My. Från Puttgarden till Hamburg har andra föreslagit dieselloket V200, senare kallat 220.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Wednesday, December 23, 2020, 16:33 (1213 dagar sedan) @ Hans Broman

Tack så mycket Hans och Lennart,

jag ber om ursakt att jag inte svarade för några dagar men det var så mycket att göra under det finala dagar i jobbet och sent förberedelser för jul. Men nu blir det lite lugnare och jag hinner svara.


Jag tror faktiskt att det här låter mycket sannolik för min resa fram till Nässjö den 20. Mars 1963:


"Tåg 88 gjorde sju uppehåll, avgick redan 7.25 på morgonen från Malmö C och kom fram till Nässjö 10.52."


Men visst kan det också hända att det var snälltåg nr. 18 Malmö-Stockholm.

Jag har emellertid skrivit ett brev till Karl-Arne och Helga Singmyr (92 och 91 år) som fortfarande bor i Varberg och som organiserade Berlinerbarnhjälpen på Svenska sidan. Okså har jag anmält til Svenka Riksarkivet som har en hel del av dokumenter från Berlinerbharnhjälpen och deras turer över alla år fram til 1990-talet. Får ser vad man kan får därifrån.

Angående tåget vet jag nu att det var troligen ett F-Lok och troligen inte Da-Loken. F-Loken är tyvärr lite svårare att får i modell men det ordnar sig om man tänker på längre håll som jag gör.

Tack så mycket för all er hjälp. Det är mycket rologt och interssant att lysa upp så'na här frågor efter ett så långt tid.

Jag önskar ett God Jul och gott nytt år!

Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Lennart Petersen, Wednesday, December 23, 2020, 17:14 (1213 dagar sedan) @ petersp

F-loket finns i modell , en mycket fin modell från Jeco och jag har ett i bokhyllan.
MJ-hobbyexperten annonserar just nu ”tillfälligt ej i lager” men det kan ändras. Tror en del av deras vagnar kan ha motsvarat några av dem som kan ha gått i ditt tåg.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Saturday, December 12, 2020, 19:20 (1224 dagar sedan) @ petersp

Hej kära all!

jag hade aldrig trott att få så många svar på min fråga. De mesta har ställt en massa ny frågor så jag skall försöka att svara dom kumulativt:

Det vara några frågor om jag är säkert att jag kom in til Sverige via Danmark (Puttgarden-Rödby och sent vidara til Sverige).

Svaret här är att jag är 100% säkert och det beror på att mina föräldrad hade flytt från Öst-Berlin till Väst-Berlin i 1960 strax innan Muren hade byggds i 1961. De vågade inte att åka bil eller tåg genom Öst-Tyskland fram til 1971 för dom gällade som "Republik-Flyktingar". Med "Grundlagenvertrag" mellan Öst- och Västtyskland det var reglad och därefter familjen vågade åka til Sverige med Bil via Sassnitz-Trelleborg til exempel. Fram detta perspektiv är klart att jag hade flygit till från Berlin till Hamburg (jag har ett foto framför gamla flygplatsen Tempelhof i Berlin).

Jag har nu också hittat mitn gammal Barns-Pass som visar ett stämpel av 10 Mars 1963 och det var dagen jag kom til Sverige. Man ser Ordet "Inrest" och Datum 20. Mrs 1963 och längre ner namnet av Tullstationen men detta namn är inte komplett. Man ser bara slutet som heter "ltofta", så detta är nog platsen jag kom in til Sverige. Jag får leta lite längre att får fram var det var.

Datum 20. Mars 1963 menar nu också att det kann inte har varit fågelvägsrouten som öffnade inte förran Maj 1963 (som fanns i flera svar nedan.

En annan fråga var om jag kom ihåg om tåget gick övernatt. Det vet jag faktiskt inte säkert men jag vet att jag kom fram til Nässjö vid dagstiden (antagligen tidigt eftermiddag). Jag tror att det var nästan omöjligt att resa från Hamburg til Nässjö via tågfärja etc. inom en dag så jag antar att det gick från Hamburg på kvällen/eftermiddag den 19. Mars men det är jag inte säkert på.

Vad jag vet nu från ett brev min fostermor skrev til min familj i Berlin är att min Hemresa var på den 10. Juni 1963 från Jönkping Central kl. 15.13. Det skulle nog vara möjligt att hitta någon tidtabell som visar exakta tåg. Den gick i alla fall direkt til Hamburg och sent var det flyplan til Berlin igen.

Sammanfattning är att jag inte vet för mycket över tåget som jag kom med til Sverige men jag är nästan säkert att jag reste om dagen (inom Sverige) och kom fram til Nässjö någon tid på eftermiddag eller middag. Jag tror nästan säkert att vi hade kommit via Hässleholm.

Tack så hemskt mycket för ert interesse. Jag ska försöka att få fram mer informationer fram min familj och fosterfamilj och lägga in resultater.

Önskar ett jättetrevligt helg till alla!
Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av -RB-, Saturday, December 12, 2020, 19:31 (1224 dagar sedan) @ petersp

Du verkar flygit till Sverige - Bulltofta var Malmös flygplats fram till 1972 .

mvh Rolf Berg

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Saturday, December 12, 2020, 19:40 (1224 dagar sedan) @ -RB-

Tack så mycket Rolf för din svar!

Det kasta ju ett helt nytt ljus på hela fråganmen det kan hända. Då har jag nog stigit på tåget med de andra Berlinerbarn i Malmö. Kanske fanns det mer av oss som vågade inte åka tåg genom Östtyskland för deras föräldra hade flytt från Öst- till Väst-Berlin som mina föräldra hade gjort i 1960 innan Berliner muren var byggd up.

Då får jag nog fortsätter att leta efter tåg inom Sverige som gick mellan Malmö och Nässjö på 20. Mars 1963. Låter spännande i alla fall.

Jag ska lägga in resultater här i forum om jag får fram mer detalj.

Hälsningar
Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Harald, Saturday, December 12, 2020, 20:10 (1224 dagar sedan) @ petersp

Kan det tänkas att du har flugit direkt från Berlin till Malmö? När man är sex år och landar på en flygplats, kanske man inte helt uppfattar var man är.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Lennart Petersen, Saturday, December 12, 2020, 21:03 (1224 dagar sedan) @ Harald

Kan det tänkas att du har flugit direkt från Berlin till Malmö? När man är sex år och landar på en flygplats, kanske man inte helt uppfattar var man är.

Men det gick väl inga flyg Sverige-Berlin då? I 1958års tidtabell har SAS inget till Berlin.
Flyg till Berlin var speciellt eftersom enligt Berlinfördraget fick bara ockupationsmakternas flygbolag flyga på Berlin.
Pan American hade det mesta av trafiken Västtyskland-Västberlin till Tempelhof som blev USA:s egen flygplats och Pan Am gjorde stora vinster på just den trafiken. SAS annonserar priser till Berlin men inga tider så det kan ha varit med planbyte i t.ex Hamburg om nu trådskaparen kom till Bulltofta. Och sedan tåg Malmö-Nässjö.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, December 12, 2020, 21:29 (1224 dagar sedan) @ Lennart Petersen

På Malmö Bulltofta fanns vid denna tid också Transair, som förutom charterflyg till Medelhavet m.m. åtog sig diverse specialflygningar. Skulle det kanske ha varit fråga om ett specialflyg Berlin - Malmö Bulltofta med många Berlinbarn? Eller vore det omöjligt mht reglerna om vem som fick flyga på Berlin?

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Lennart Petersen, Saturday, December 12, 2020, 23:05 (1224 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

På Malmö Bulltofta fanns vid denna tid också Transair, som förutom charterflyg till Medelhavet m.m. åtog sig diverse specialflygningar. Skulle det kanske ha varit fråga om ett specialflyg Berlin - Malmö Bulltofta med många Berlinbarn? Eller vore det omöjligt mht reglerna om vem som fick flyga på Berlin?

Det borde ju inte ha gått, SAS fick ju t.ex inte flyga på Berlin och inte heller Lufthansa. Inte ens DDR självt med sitt Interflug utan dom etablerade sig på Schönefeldt som ligger utanför Berlins gränser.
Ockupationsmakterna överlät rättigheterna sedan på respektive Pan Am, Air France, BEA (British European,senare British Airways) och Aeroflot (som hade Johannisthal men tror att dom flyttade till Schönefeld. Alla skulle ha varsin föygplats, Sovjet fick Johannisthal, Frankrike fick Tegel , USA Tempelhof , britterna blev utan (!) så man bytte mark och så fick dom Gatow.
Nu ramlade vi långt utanför spåret ber om ursäkt men trafiken på Berlin var krånglig, mest av allt om man hade oturen att ha fel pass...

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Saturday, December 12, 2020, 23:34 (1224 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Just det!
Du vet väldigt mycket om det speciella förhållande till den tiden runt om Berlin.

Tack för dina repliker!

Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Saturday, December 12, 2020, 23:16 (1224 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hej Lennart,

tack för svaret! Det är rätt att det fanns nog inga direkta flyg från Berlin till Malmö och jag kommer ihåg att jag flög ut från Berlin med PanAm. Tidtabellerna av PanAm visar inte så många flyg från Berlin till andra destinationer i tyskland eller norra Europa men jag hittade flera flyg per dygn som gick till Hamburg. Därifrån har jag nog fortsatt till Malmö Vulltofta och det kan hända att det var en Transair flyg.

I alla fall är nu klart att jag inte har rest in till Sverige med ett tåg utan med flygplan via Malmö Bulltofta.

Nu gäller det att får fram vilket tåg gick från Malmö C till Nässjö den 20. Mars 1963, som kom fram till Nässjö vid middags- eller eftermiddagstiden. Och när man vet tåget eller har en översikt över alla möjliga tåg på denna dag då kan man nog säkert får fram vilka Lok och vagn dessa tåg hade.

Tack så hemskt mycket til dig och alla andra här i forumet som hjälper till med replik till mina frågor. det är väldigt spännande o ser vad man kan får fram innan bara en dag när det är så många som hjälper till.

Många hälsningar

Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Hans Broman, Sunday, December 13, 2020, 11:20 (1223 dagar sedan) @ petersp

Hej Lennart,

tack för svaret! Det är rätt att det fanns nog inga direkta flyg från Berlin till Malmö och jag kommer ihåg att jag flög ut från Berlin med PanAm. Tidtabellerna av PanAm visar inte så många flyg från Berlin till andra destinationer i tyskland eller norra Europa men jag hittade flera flyg per dygn som gick till Hamburg. Därifrån har jag nog fortsatt till Malmö Vulltofta och det kan hända att det var en Transair flyg.

I alla fall är nu klart att jag inte har rest in till Sverige med ett tåg utan med flygplan via Malmö Bulltofta.

Nu gäller det att får fram vilket tåg gick från Malmö C till Nässjö den 20. Mars 1963, som kom fram till Nässjö vid middags- eller eftermiddagstiden. Och när man vet tåget eller har en översikt över alla möjliga tåg på denna dag då kan man nog säkert får fram vilka Lok och vagn dessa tåg hade.

Tack så hemskt mycket til dig och alla andra här i forumet som hjälper till med replik till mina frågor. det är väldigt spännande o ser vad man kan får fram innan bara en dag när det är så många som hjälper till.

Många hälsningar

Peter

Den 20 mars 1963 var en onsdag. För mig verkar det troligaste tåget ha varit snälltåg 18 mot Stockholm, 13.40 från Malmö C och 17.01 till Nässjö. Åtta minuters uppehåll i Hässleholm, där vagnar från Köpenhamn och Helsingborg kopplades till. I Alvesta tillkopplades en vagn (eller möjiigen flera) från Karlskrona. Uppehåll vidare i Lund och Eslöv, alltså totalt fyra uppehåll före Nässjö. Säkerligen drogs tåget av ellok littera F. Någon annan kanske kan komplettera med vagnsammansättning vid den tiden?

Ett alternativ kan möjligen vara det långsamma persontåget 102 mot Norrköping, 9.15 från Malmö C och 15.21 till Nässjö. Det gjorde ett trettiotal uppehåll på vägen dit, vilket kan ha varit en fördel om många av de andra barnen skulle bo hos familjer på mindre orter eller på landsbygden. Men jag tänker mig att den här avgångstiden förutsätter att hjälporganisationen ordnade gemensam övernattning i Malmö för er barn.

Vi har också snälltåg 88, avgång 7.25 från Malmö C, med det förutsätter i högsta grad övernattning i Malmö.

Du nämnde Hässleholm. Blandade tåget 3344 gjorde många uppehåll på väg till Nässjö och stod inte mindre än 51 minuter i Hässleholm. 12.40 från Malmö C, 19.04 till Nässjö. Det fanns också en möjlighet att ta ett rälsbusståg 13.43 från Malmö C till Hässleholm och där byta till tåg 3344. Kanske gjorde ni så?

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, December 13, 2020, 16:09 (1223 dagar sedan) @ Hans Broman

Normalplanen för tågens sammansättning 1963 har jag tyvärr inte men jag har skannat in sid 12 ur normalplan för tidtabell nr 162 fjärrtåg söderut som gällde 27/5 - 31/8 1962. Där finns snt 18 längst upp. Kanske inte förändringen till 20/3 1963 var så stor. Tjänstetidtabell för snt 18 har jag gällande t.o.m. 25/5 1963 och det är mycket riktigt lok F som anges. Tåget gick från spår 4 på Malmö C (motsvarar väl idag spår 7).
[image]

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Monday, December 14, 2020, 20:55 (1222 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack så mycket Jan-Anders för dokumentet du har laggt in.

Tyvärr förstår jag inte fullständigt hur man läser sådana tabeller. Jag förstår numereringen och typer av vagnar och tågnummret men jag vet faktiskt inte var man ser att det var en F-Lok och var man ser att det var spår 4. Finns denna information på sidan 11 av det här dokumentet eller i en helt annan dokument?

I så fall skulle det vara jättesnäll om du kunde också scanna in dessa sidor.

Tack så mycket i alla fall för dina informationer och många hälsningar från tyskland.

Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Sunday, December 13, 2020, 18:25 (1223 dagar sedan) @ Hans Broman

Hej Hans,

tror du att det fanns internationala F-tåg (Destination Stockholm) :-P som kom från Hamburg via Färja och Danmark och fortsatte i Sverige?

Min fosterbror har frågat efter hos min fostermor in Nässjö och hon är säkert att jag kom fram till Nässjö " vid lunchtiden med en Båtmössa och röda öron" för det var kallt.

Jag minns inte säkert men jag kommer ihåg att det var dagstiden i alla fall. Det var inte mörkt än. Så jag tror det var nog mellan Lunch och eftermiddagstiden.

Jag kommer också inte exakt ihåg hur många gånger vi stannade för att släppa ut passager men det var nog visst mer än två, tre gånger på vägen från Malmö till Nässjö.

Finns det någon möjlighet att ladda ner tidstabellen på en offentlig arkiv eller något liknande?

Tack igen för din hjälp!
Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Hans Broman, Sunday, December 13, 2020, 22:20 (1223 dagar sedan) @ petersp

Hej Hans,

tror du att det fanns internationala F-tåg (Destination Stockholm) :-P som kom från Hamburg via Färja och Danmark och fortsatte i Sverige?

Min fosterbror har frågat efter hos min fostermor in Nässjö och hon är säkert att jag kom fram till Nässjö " vid lunchtiden med en Båtmössa och röda öron" för det var kallt.

Jag minns inte säkert men jag kommer ihåg att det var dagstiden i alla fall. Det var inte mörkt än. Så jag tror det var nog mellan Lunch och eftermiddagstiden.

Jag kommer också inte exakt ihåg hur många gånger vi stannade för att släppa ut passager men det var nog visst mer än två, tre gånger på vägen från Malmö till Nässjö.

Finns det någon möjlighet att ladda ner tidstabellen på en offentlig arkiv eller något liknande?

Tack igen för din hjälp!
Peter

Men du kan knappast ha åkt tåg från Hamburg till Sverige, eftersom du den gången fick en ankomststämpel "Bulltofta" i ditt barnpass. Bulltofta var Malmös flygplats på den tiden.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Hans Broman, Wednesday, December 16, 2020, 11:48 (1220 dagar sedan) @ Hans Broman

- - -

(Skrivet av mig Hans: )

Den 20 mars 1963 var en onsdag. För mig verkar det troligaste tåget ha varit snälltåg 18 mot Stockholm, 13.40 från Malmö C och 17.01 till Nässjö. Åtta minuters uppehåll i Hässleholm, där vagnar från Köpenhamn och Helsingborg kopplades till. I Alvesta tillkopplades en vagn (eller möjiigen flera) från Karlskrona. Uppehåll vidare i Lund och Eslöv, alltså totalt fyra uppehåll före Nässjö. Säkerligen drogs tåget av ellok littera F. Någon annan kanske kan komplettera med vagnsammansättning vid den tiden?


Ett alternativ kan möjligen vara det långsamma persontåget 102 mot Norrköping, 9.15 från Malmö C och 15.21 till Nässjö. Det gjorde ett trettiotal uppehåll på vägen dit, vilket kan ha varit en fördel om många av de andra barnen skulle bo hos familjer på mindre orter eller på landsbygden. Men jag tänker mig att den här avgångstiden förutsätter att hjälporganisationen ordnade gemensam övernattning i Malmö för er barn.

Vi har också snälltåg 88, avgång 7.25 från Malmö C, med det förutsätter i högsta grad övernattning i Malmö.

Du nämnde Hässleholm. Blandade tåget 3344 gjorde många uppehåll på väg till Nässjö och stod inte mindre än 51 minuter i Hässleholm. 12.40 från Malmö C, 19.04 till Nässjö. Det fanns också en möjlighet att ta ett rälsbusståg 13.43 från Malmö C till Hässleholm och där byta till tåg 3344. Kanske gjorde ni så?

Du (Peter) har svarat att du kom fram till Nässjö medan det fortfarande var dagsljus. Du skrev också: "Jag kommer också inte exakt ihåg hur många gånger vi stannade för att släppa ut passager men det var nog visst mer än två, tre gånger på vägen från Malmö till Nässjö."

Jag hittar i en tabell på Internet att solen går ner omkring 18.15 i Nässjö den 20 mars. Då kanske inte snälltåg 18 är helt uteslutet, även om din fostermor tror att du kom vid lunchtid. Tåg 3344 kan vi däremot stryka från listan. Men den avgörande frågan blir om ni åkte med ett snälltåg med 4-7 uppehåll eller persontåget 102 med ett trettiotal uppehåll. Tåg 18 gjorde som sagt fyra uppehåll under eftermiddagen. Tåg 88 gjorde sju uppehåll, avgick redan 7.25 på morgonen från Malmö C och kom fram till Nässjö 10.52.

Det känns klarlagt att ni kom till Malmö Bulltofta med flyg, annars skulle du inte ha haft den stämpeln i passet. Ifall ni startade i Berlin på morgonen och bytte plan i Hamburg kan ni kanske ha hunnit ta snälltåg 18 samma dag. I annat fall är det troligt att hjälporganisationen ordnade gemensam övernattning åt barngruppen i antingen Hamburg eller Malmö.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Sunday, January 24, 2021, 17:06 (1181 dagar sedan) @ Hans Broman

Hejsan Hans och all som hjälpte mig i hittills!

Först önskar jag ett gott nytt år till hela kommunen här i JVM2.

Emmelertid har jag fått fram en hel del nya fakter angående min inresa till Sverige. Jag har fått några dokumenter av f.d. Missionskyrkan som organiserade dessa transporter för Berliner-Barn på Svenska sidan.

Det är nu 100% klart att jag åkte med snälltåget 88 från Malmö C kl. 7:25 som kon fram till Nässjö kl 10:56 så det passar precis med min fostermor's minne att jag ankom "vid lunchtiden". Men: jag var på denna tåg inte den 20nde Mars utan den 21st Mars 1963. Jag håller på att får fram mer information om resvägen innan men det är nu i alla fall klart att vi var på en regulär tåg denna dagen.

Hela gruppen bestod av 151 barn men dom tog olika tåg och håll från Malmö (ser bilden). Jag var med i sista gruppen (4) som bestod av 14 barn. Av dess 14 stycken, 5 barn hoppade av i Alvest och tog tåg nr.644 till andra destinationer mellan Alvesta och Limmared.

Jag undra och att sista avsnittet "20/3 Trelleborg Malmö C" med alla 151 barn betyder, att alla vi 151 barn hade samlad i Trelleborg och sent fortsatt mot Malmö. Då kan det vara att en del som hade kommit över Sassnitz-Trelleborg tillsammanfördes med dessa barn som kunde inte resa genom Östtyskland til den tiden. Denna gruppen har nog flygit till Hamburg och fortsatt mot Trelleborg med färjan (jag antar Travemünde-Trelleborg). Men det skulle också betyda att jag har inte flygit fram till Malmö Bulltofta.

[image]

Finn det någon här i forum som har tidtabellen 162? Där skulle man kunna ser vilken lok-typ och vagner snälltåget hade.

Tack så mycket igen till alla som hjälper i min undersökning. Det är väldigt spännande!

Hälsningar från Peter!

Trolig sammansättning snt 88 med Berlinerbarn 1963?

av Hans Broman, Wednesday, January 27, 2021, 12:11 (1178 dagar sedan) @ petersp

Tyvärr finns det inte så mycket mer jag kan bidra med. Jag har i alla fall hittat tiderna sommaren 1961 för SJ:s färja Travemünde - Trelleborg, nämligen 11.00 - 20.25. Men det finns en del som tyder på att den färjelinjen bara trafikerades sommartid i början av 1960-talet, och i så fall inte mars 1962. Någon som vet mer om det? I så fall faller möjligheten att alla 151 barnen samlades i Trelleborg, och då får vi tillbaka förklaringen till passtämpeln Bulltofta.

Jag antar att dokumentet som du visade är upprättat av SJ. Kanske hade Missionskyrkan inte nämnt för SJ att några av barnen skulle komma till Malmö på annat sätt än med ordinarie tåg via Sassnitz. Huvudsaken var att alla skulle avresa 7.25 från Malmö.

Tidtabellstrycksaken för allmänheten hette så "Sveriges Kommunikationer", av järnvägsmänniskor kallad "kommunickan". Där finns inga uppgifter om loktyp och vagnstyper, utöver att tåg 88 (Malmö - Stockholm) hade 1 och 2 klass sittvagnar och restaurangvagn samt 1 och 2 klass kursvagn (gissningsvis bara en?) till Östersund (vilken avkopplades i Mjölby). Loktyp och vagnstypslistor kan bara finnas i interna SJ-dokument, och då i skilda dokument för lok och vagnar. Jag tvivlar på att någon som läser dessa rader har tillgång till något sådant.

Att ellok littera F var ordinarie dragkraft i snälltåg 88 våren 1963 tror jag att vi kan utgå från. Någon annan läsare som har förslag på en trolig och rimlig vagnssammansättning? Uteslutande stålvagnar, eller? Någon 60-talsvagn, eller enbart äldre vagnstyper? Det vore märkligt, tycker jag, om inte en eller ett par Bo8b ingick i tåget.

Trolig sammansättning snt 88 med Berlinerbarn 1963?

av Sven Bårström, Wednesday, January 27, 2021, 13:52 (1178 dagar sedan) @ Hans Broman

Något om sammansättningen av snt 88 våren 1963.
Tåget drogs normalt av F-lok och var ganska stort - troligen 48 axlar från Malmö vanliga vardagar. De två sista vagnarna gick Malmö - Mjölby - Krylbo - Östersund. Av dessa var en AB07b och en BF04, som då var ganska ny. I övrigt fanns i tåget en F014, en R03 (någon av varianterna a, b, c - troligen R03c) en A015b, en AB07b eller AB03 och några B0-vagnar. Av dessa var någon eller några 60-talsvagnar litt B01 och B05. B08b gick troligen också för barnkupéns skull. Man hade väl inte fått någon leverans av B05b vid den här tiden. Sannolikt hade man en B08cs som kaféförstärkning till R0-vagnen. Troligen gick det också någon B08f.
Sammansättningsplan kanske finns?
Sven B

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Sunday, December 13, 2020, 18:38 (1223 dagar sedan) @ Henrik H

Hej Henrik,

mycket interessant berättelse. Likadånt som den här pojken har jag alltid känt mig hemma och älskad hos min gästfamilj. Det fortsatt över all år fram till idag. Jag har fortfarande Kontakt med min "storebor" och min fostermor. Tyvärr har min "svenskt syster" avlidit mång år sent med bara 42 år. Jag älskade henne verkligen från första minuten.

Jag var med i hela familjen inkl. alla mormor och morfar och tanter, farbror osv. och alla var jätte-trevliga mot mig över alla dessa år. Jag kände mig så mycket hem i Sverige att jag glömde bort Tyska språket när jag var i Sverige andra gången.

Tack för din hjälp i min liten "undersökning" och många hälsningar
från Berlinerbarnen Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av Henrik H, Monday, December 14, 2020, 22:08 (1222 dagar sedan) @ petersp

Hej Peter
Stadt Essen har i alla fall en blå o gul flagga:-)
Gruss gott
Henrik

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av olle sundström, Monday, December 21, 2020, 17:52 (1215 dagar sedan) @ petersp

Hej,

tyvärr kan jag inte vara Dig behjälplig med Din resa från Berlin på sextiotalet.

Dock noterade jag att Du bor i Essen där jag tillbringade första halvåret 1979. En hel rad trevliga minnen bubblade upp vid tanken på Essen och inför en ev. resa till Ruhrpott (om covideländet lägger sig...) har jag flera frågor om spår och bangårdar i staden.

Så jag vore mycket tacksam om Du ville kontakta mig via "kuvertet" längst upp i detta inlägg. Jag har inte glömt all tyska så vi kan gärna korrespondera på Ditt modersmål.

Olle Sundström

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 - kuvertet?

av Göran Kannerby, Monday, December 21, 2020, 18:56 (1215 dagar sedan) @ olle sundström

Hej,

tyvärr kan jag inte vara Dig behjälplig med Din resa från Berlin på sextiotalet.

Dock noterade jag att Du bor i Essen där jag tillbringade första halvåret 1979. En hel rad trevliga minnen bubblade upp vid tanken på Essen och inför en ev. resa till Ruhrpott (om covideländet lägger sig...) har jag flera frågor om spår och bangårdar i staden.

Så jag vore mycket tacksam om Du ville kontakta mig via "kuvertet" längst upp i detta inlägg. Jag har inte glömt all tyska så vi kan gärna korrespondera på Ditt modersmål.

Du har glömt att aktivera möjligheten att skicka meddelanden till dig. Detta görs på din profil-sida, den når genom att klicka på ditt eget namn högst upp, nästan längst till höger. Sedan är det bara att klicka fram en bock vid "Tillåt andra användare att kontakta mig via E-post"

Sedan ska kuvertet synas.

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963 - kuvertet?

av olle sundström, Tuesday, December 22, 2020, 18:52 (1214 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Stort tack för Ditt påpekande!

När vår brf bytte till gmail och jag till nuvarande skrivning av mitt namn (tidigare fick inte "å-, ä och ö-prickar" förekomma) föll tydligen "kuvertet" bort men tack vare Din hjälp och hustruns ingripande ordnade allt sig!

Tack och god jul!

Olle S

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av petersp, Wednesday, December 23, 2020, 16:12 (1213 dagar sedan) @ olle sundström

Hej Olle,

vad roligt att höra att det finns folk som känner Essen utanför tyskland. De flesta känner till Düsseldorf eller Köln men inte Essen.

Och vad roligt att Du har varit här för en hel halvår i 1979. Då var inte ens jag här. Jag har flttyt in från Berlin i 1986 för jobbet och sent stannade jag här och trivs bra.

Men angående spår och bangården har mycket ändrat sig sen dessa tider. Och det finns förstås inga kålgruvor kvar. Den sista gruvan i Essen stängde i 1987 (Zollverein XII) och är nu en stor museum.

I 2010 var Essen en av Europas's kultur-huvudstader och där spelade gamla kålgruvorna ett stort rolllikadant som många andra industrie-monumenter från t.ex. Krupp-Tiden.
Jag tror, om ni verkligen kommer att resa till Essen efter Covid-Pandemien är över, så är det visst mycket o ser.

Säg till när ni skall komma då kann man visst träffas.

Många hälsningar

Peter

Tåg fran Tyskland med Berlinerbarn 1963

av olle sundström, Friday, December 25, 2020, 16:00 (1211 dagar sedan) @ petersp

Hej och tack för Ditt svar!

Här i Forumet bör man ju inte utväxla meddelanden av begränsat intresse för övriga läsare men jag hoppas att följande tre frågor får slinka igenom:

På väg från bostaden på Frühlingstrasse via Rüttenscheider Strasse till arbetet i Volksfürsorgehaus korsade man industrispår på två stäälen. Gick det sydligaste till Girardet Verlag? Och gick det lite längre norrut belägna till någon styckegodsterminal? Och slutligen: Finns lunchsyltan Reppekus kvar?

Du får gärna svara via kuvertet i fältet längst upp. Und zum Schluss: Fröhliche Weihnachten noch!

Olle S