Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA] (Fotografier/bildfrågor)

av jean, Monday, December 14, 2020, 09:17 (1229 dagar sedan)

Vissa saker fastnar bara hos mig, så är det. Kan vara olika saker men i detta fall är det ett motiv från ett gammalt vykort som fortfarande gäckar mig då och då.

Därför kastar jag ut frågan igen. Det finns en gammal tråd från 2012 om denna stuga där det troligen verkar som om den finns på linjen Frövi-Krylbo någonstans men det är ju inte säkert. Om det nu är en banvaktstuga för övrigt men det verkar ju sannolikt.

Den gamla tråden: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=108109

Jag har en teori att man ser "baksidan" av stugan i och med att numret saknas som väl mestadels brukar sitta på den sida som vätter mot spåret? Jag tycker mig ana spår till vänster / bakom om stugan vilket till viss del styrker min teori.

Här är bilden: (Det är ett oskrivet vykort så ingen ledtråd finns på baksidan)
[image]

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av Gunnar Lilienberg, Monday, December 14, 2020, 10:24 (1229 dagar sedan) @ jean

Njae, jag ser en stensättning som avgränsar ett trädgårdsland, ett staket och en ny trädgård med ett större hus bakom huset i förgrunden. Dessutom känns huset vara lite för stort för att vara en banvaktsstuga. Jag är tveksam.

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av hassetotebo, Monday, December 14, 2020, 10:33 (1229 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Näverkärrets banvaksstuga 265.

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av jean, Monday, December 14, 2020, 12:57 (1229 dagar sedan) @ hassetotebo

Näverkärrets banvaksstuga 265.

Det är ett bra alternativ som det pratades om en del förra gången 2012 men det kändes efter lite diskussioner inte rätt, jämför med följande bild på Banvaktstuga 265 Näverkärret:

[image]

Den är mycket lik och kanske att det ändå är den trots allt. 2012 diskuterades det om bilden var spegelvänd. Men samtidigt har någon sagt att det inte borde vara så i och med detaljer på mannens, "klocka i fel ficka", "damknäppt väst". Dessutom hjälper det ju inte att spegelvända bilden, sidan utan ingång är fortfarande på "fel" sida huset.

Sen undrar jag vad det skymtar för stor byggnad i bakgrunden? Kollar man in kartan runt Näverkärret 265 får jag inte till det. Huset kan ju förvisso vara rivet men ändå:

[image]

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av Stefan Olsson, Monday, December 14, 2020, 12:36 (1229 dagar sedan) @ jean

Sitter det inte en nummerskylt mitt på väggen bakom mannen? Är det en utomhuslampa ovanför den till och med?

Elektrifierad linje?

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av jean, Monday, December 14, 2020, 12:54 (1229 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Sitter det inte en nummerskylt mitt på väggen bakom mannen? Är det en utomhuslampa ovanför den till och med?

Jo, det gör det nog men den är oläslig.

Elektrifierad linje?

Svårt att se på bilden tycker jag.

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av Stefan Olsson, Monday, December 14, 2020, 13:40 (1229 dagar sedan) @ jean

Min spaning var att om det nu är en banvaktstuga så finns det väl inget skäl att visa numret åt något annat håll än mot järnvägen. Därmed bör fotografen stått i banvallskanten och linjen gå till höger om huset.

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av jean, Monday, December 14, 2020, 17:18 (1229 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Min spaning var att om det nu är en banvaktstuga så finns det väl inget skäl att visa numret åt något annat håll än mot järnvägen. Därmed bör fotografen stått i banvallskanten och linjen gå till höger om huset.

Jaha, du menar så, ja det är ju en möjlighet det med. Sen har ju mig veterligt alla stugorna efter Krylbo-Frövi en större skylt på ena gaveln, som t.ex stuga 265 Näverkärret också har trots att den gaveln inte ligger mot järnvägen men "nästan"..

Banvaktstuga mellan Frövi och Krylbo

av Rasmus Axelsson, Monday, December 14, 2020, 20:09 (1229 dagar sedan) @ jean

Vissa saker fastnar bara hos mig, så är det. Kan vara olika saker men i detta fall är det ett motiv från ett gammalt vykort som fortfarande gäckar mig då och då.

Därför kastar jag ut frågan igen. Det finns en gammal tråd från 2012 om denna stuga där det troligen verkar som om den finns på linjen Frövi-Krylbo någonstans men det är ju inte säkert. Om det nu är en banvaktstuga för övrigt men det verkar ju sannolikt.

Den gamla tråden: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=108109

Jag har en teori att man ser "baksidan" av stugan i och med att numret saknas som väl mestadels brukar sitta på den sida som vätter mot spåret? Jag tycker mig ana spår till vänster / bakom om stugan vilket till viss del styrker min teori.

Här är bilden: (Det är ett oskrivet vykort så ingen ledtråd finns på baksidan)
[image]

Denna typ av banvaktstuga fanns mig veterligen främst längs sträckan Frövi-Krylbo, medan ljust slammade varianter byggdes mellan Göteborg och Strömstad samt i viss mån som komplement till äldre banvaktstugor längs Västkustbanan.

Av de kvarvarande banvaktstugorna av denna typ längs Frövi-Krylbo är det bara 265 Näverkärret och den intilliggande pumparbostaden i söder som ligger med långsidan parallellt med spåren, när jag tänker efter utan att konsultera mina noteringar eller banvakt.se...

Banvaktstuga mellan Frövi och Krylbo, Bv-stuga 253

av Ulfe, Tuesday, December 15, 2020, 09:48 (1228 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson


Av de kvarvarande banvaktstugorna av denna typ längs Frövi-Krylbo är det bara 265 Näverkärret och den intilliggande pumparbostaden i söder som ligger med långsidan parallellt med spåren, när jag tänker efter utan att konsultera mina noteringar eller banvakt.se...

Bv-stuga 253 i Hedkärra finns kvar.

[image]
2018-08-29, bilden tagen från Rv 68 mot sydost.

[image]
Den här bilden är hämtad från Fagersta-Västanfors Hembygdsförening, Fotograf och år okänt.
Bilden är tagen mot väster.
Länk Eniro
https://kartor.eniro.se/?c=59.964380,15.762184&z=17&l=historic

Banvaktstuga mellan Frövi och Krylbo, Bv-stuga 253

av Rasmus Axelsson, Tuesday, December 15, 2020, 22:48 (1228 dagar sedan) @ Ulfe

Av de kvarvarande banvaktstugorna av denna typ längs Frövi-Krylbo är det bara 265 Näverkärret och den intilliggande pumparbostaden i söder som ligger med långsidan parallellt med spåren, när jag tänker efter utan att konsultera mina noteringar eller banvakt.se...


Bv-stuga 253 i Hedkärra finns kvar.

Det finns ett antal banvaktstugor kvar längs den sträckan, men de flesta står med gaveln mot banan och bara någon står med långsidan mot banan.

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av Per-Olov Brännlund, Monday, December 14, 2020, 20:19 (1229 dagar sedan) @ jean

Kan det möjligen vara bostadshus 9 i Näverkärret beläget cirka 50 meter söder om banvaktstuga nummer 265.
Ingången till huset är i så fall flyttad från den östra till den västra långsidan och huset är numera vitreviterat.

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av Ola Almquist, Tuesday, December 15, 2020, 02:42 (1228 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Kan det möjligen vara bostadshus 9 i Näverkärret beläget cirka 50 meter söder om banvaktstuga nummer 265.
Ingången till huset är i så fall flyttad från den östra till den västra långsidan och huset är numera vitreviterat.

Ja. Efter att ha granskat hela linjen Krylbo - Frövi i stället för att sova är jag böjd att tro att du har rätt. Egentligen funderade jag på ett hus 9 redan från början då det verkar tänkbart med en sådan skylt på långsidan. Däremot verkade inte huset i bakgrunden stämma med vad som ligger där idag men så hittade jag denna bild. När jag sökte på "Näverkärret flygfoto" hittade jag detta vykort och därmed tycker jag att saken är klar. Byggnaden verkar innehålla en affärslokal. Att ingången är flyttad tycker jag att man kan se på bangårdsritningen.

Och ja, hus 9 är numera putsat, men inte reveterat.

/Ola

Banvaktstuga? - LÖST! Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av jean, Tuesday, December 15, 2020, 06:28 (1228 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kan det möjligen vara bostadshus 9 i Näverkärret beläget cirka 50 meter söder om banvaktstuga nummer 265.
Ingången till huset är i så fall flyttad från den östra till den västra långsidan och huset är numera vitreviterat.


Ja. Efter att ha granskat hela linjen Krylbo - Frövi i stället för att sova är jag böjd att tro att du har rätt. Egentligen funderade jag på ett hus 9 redan från början då det verkar tänkbart med en sådan skylt på långsidan. Däremot verkade inte huset i bakgrunden stämma med vad som ligger där idag men så hittade jag denna bild. När jag sökte på "Näverkärret flygfoto" hittade jag detta vykort och därmed tycker jag att saken är klar. Byggnaden verkar innehålla en affärslokal. Att ingången är flyttad tycker jag att man kan se på bangårdsritningen.

Och ja, hus 9 är numera putsat, men inte reveterat.

/Ola

Tack Ola och Per-Olov, håller helt med, nu faller allt på plats! (Ola, du får väl ta igen förlorad sömn idag kanske.. :) ) Huset i bakgrunden måste blivit av med sin takkupa någon gång då det ser ut som det inte finns takkupa numera på Googles flygfoto. Alternativt att det är ett helt nytt hus på platsen. Studerar man originalbilden lite noggrannare så kan man faktiskt även se flaggstången som även syns framför huset på 1957 års vykortsbild.

Här har jag sammanställt vad Ola kommit fram till:

[image]

Tack alla inblandade för lösningen av denna gåta.

Banvaktstuga? - Vilken kan det vara? [BILDFRÅGA]

av z750asn, Monday, December 14, 2020, 20:42 (1229 dagar sedan) @ jean

Vissa saker fastnar bara hos mig, så är det. Kan vara olika saker men i detta fall är det ett motiv från ett gammalt vykort som fortfarande gäckar mig då och då.

Därför kastar jag ut frågan igen. Det finns en gammal tråd från 2012 om denna stuga där det troligen verkar som om den finns på linjen Frövi-Krylbo någonstans men det är ju inte säkert. Om det nu är en banvaktstuga för övrigt men det verkar ju sannolikt.

Den gamla tråden: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=108109

Jag har en teori att man ser "baksidan" av stugan i och med att numret saknas som väl mestadels brukar sitta på den sida som vätter mot spåret? Jag tycker mig ana spår till vänster / bakom om stugan vilket till viss del styrker min teori.

Här är bilden: (Det är ett oskrivet vykort så ingen ledtråd finns på baksidan)
[image]

Funderar på om det kan vara Hökmora?
Om man kollar på denna kartan från kartbild så finns det något som ser ut som ett hus på andra sidan järnvägen. Fotografen måste ha stått på vägen så att spåret går på andra sidan gaveln av banvaktstugan.

https://kartbild.com/#19/60.05913/16.15501/0x4