Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (Järnväg allmänt)

av Peter Bolin, Tuesday, December 15, 2020, 00:16 (1221 dagar sedan)

Här kommer årets sista omgång av Björn Alnebos bilder från Roslagsbanan. Som vanligt behöver jag lite hjälp av forumexpertisen för att reda ut en del detaljer. Jag är född 1964, så mina minnen från tiden före 1969 är obefintliga eller vaga. Som jag tidigare berättat gjorde jag mitt livs allra första resa med Roslagsbanan i maj 1968 på sträckan Djursholms Ösby–Djursholms Framnäsviken. Den resan satte outplånliga spår. :-)

Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)

[image]
Okänd X4p vid infarten till Djursholms Framnäsviken ca 1968. Synd att det är snö på marken, för annars hade kanske hamnspåret varit synligt.

[image]
Okänd X4p mellan Vikingavägen och Eddavägen ca 1968. Är det någon som kan identifiera herrarna i förarhytten?

[image]
Okänd X4p mellan Vikingavägen och Eddavägen ca 1968. Troligen är bilden tagen strax före föregående bild.

[image]
Stocksund stn ca 1966.

[image]
X2p 32 som ”Långängslådan” vid Stocksund ca 1966. ”Lådan” försvann när jag var två år gammal, så den fick jag aldrig nöjet att åka med. Jag är inte helt säker på att bilden är tagen just vid Stocksund, men jag utgår från det. Vad säger expertisen?

[image]
Stocksund stn ca 1966. Sigge Cronstedts stationshus från 1905 när det fortfarande fungerande som stationshus. Är det någon som vet när väntsalen stängdes för allmänheten? Var det i samband med landstingets övertagande av trafiken 1972?

[image]
Stocksund station ca 1966 med ”Lådan” i bakgrunden.

[image]
Okänd X9p passerar Stocksund ca 1966.

[image]
Stocksunds hamn ca 1966. I novemberomgången av Björns bilder trodde jag att bilden från hamnen vid Framnäsviken var tagen vid Stocksund. Här kommer en bild som jag kan identifiera utan problem. ;-)

[image]
Gångvägen från plattformarna vid huvudspåren till ”Lådan” ca 1966.

Det var allt för i år. Bildvisningen fortsätter efter nyår.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7

av Ulf Pålsson, Tuesday, December 15, 2020, 10:19 (1220 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
X2p 32 som ”Långängslådan” vid Stocksund ca 1966. ”Lådan” försvann när jag var två år gammal, så den fick jag aldrig nöjet att åka med. Jag är inte helt säker på att bilden är tagen just vid Stocksund, men jag utgår från det. Vad säger expertisen?

Visst är det "ändhållplatsen" Stocksund, jämför med fotot två bilder ner. Det fick plats bara en motorvagn mellan stoppbocken och skiljeväxeln till det förbindelsespår som var Långängsbanans förbindelse med yttervärlden.

[image]
Stocksund stn ca 1966. Sigge Cronstedts stationshus från 1905 när det fortfarande fungerande som stationshus. Är det någon som vet när väntsalen stängdes för allmänheten? Var det i samband med landstingets övertagande av trafiken 1972?

Både väntsal och av tågklareraren bemannad biljettexpedition (SL-biljetter) hölls öppen när jag jobbade där då och då, 1975--1978. De stängdes förmodligen inte förrän stationen blev fjärrstyrd och därmed obemannad, 1979.

Utbyggnaden med de små fönstren till höger om ytterdörren, det är tågexpeditionen där ställverket finns. Tågklareraren har öppnat fönstret närmast hörnet för att vädra lite. Närmast till vänster om dörren, med fem stora fönster, finns en stor expeditionslokal med biljettexpeditionen. De två smala fönstren under klockan sitter i väntsalen, vars ingångsdörr är på gaveln från den trätrall som syns. Lägenheten en trappa upp har en egen "ingångsbro" från den stora trappan mellan viadukten och plattformen vid spår 1.

[image]
Stocksund station ca 1966 med ”Lådan” i bakgrunden.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7. Om Lådan var trasig

av Leif B, Tuesday, December 15, 2020, 12:10 (1220 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
X2p 32 som ”Långängslådan” vid Stocksund ca 1966. ”Lådan” försvann när jag var två år gammal, så den fick jag aldrig nöjet att åka med. Jag är inte helt säker på att bilden är tagen just vid Stocksund, men jag utgår från det. Vad säger expertisen?

Visst är det "ändhållplatsen" Stocksund, jämför med fotot två bilder ner. Det fick plats bara en motorvagn mellan stoppbocken och skiljeväxeln till det förbindelsespår som var Långängsbanans förbindelse med yttervärlden.

---

Det verkar ju lite opraktiskt den gång motorvagnen gick sönder och måste hämtas av annan dragkraft. Då måste "trasan" ha handjagats genom växeln och ut på plattformsspåret, efter att dragkraften själv tagit sig genom växeln.