industrspår i avesta!? (Bana)

av Staffan Granath, Monday, February 23, 2009, 11:13 (5513 dagar sedan)

vid ett inte alltför våldsamt föreningsmöte i söndags dök det upp en diskussion om ett 600mm(?) industrispår som gått upp på norra sidan älven:-|

inget exakt läge eller vart det gick till, men tydligen skulle det vara ev. något militärt för den fanns bara något decenium kring första världskriget, möjligtvis ersatt av jularbo-månsbo järnväg.

har någon lite kläm på detta plötsliga problem som fått hela världen att stanna av här:-|

nu är väl kategorin "tillfälliga industrispå i kungariket sverige" rätt vidlyftig, men utan frågor inga svar :-) ;-)

från det just nu handfallna horndal :-| :-) :-D

industrspår i avesta!?

av Per Wirback, Monday, February 23, 2009, 12:30 (5513 dagar sedan) @ Staffan Granath

vid ett inte alltför våldsamt föreningsmöte i söndags dök det upp en diskussion om ett 600mm(?) industrispår som gått upp på norra sidan älven:-|

inget exakt läge eller vart det gick till, men tydligen skulle det vara ev. något militärt för den fanns bara något decenium kring första världskriget, möjligtvis ersatt av jularbo-månsbo järnväg.

har någon lite kläm på detta plötsliga problem som fått hela världen att stanna av här:-|

nu är väl kategorin "tillfälliga industrispå i kungariket sverige" rätt vidlyftig, men utan frågor inga svar :-) ;-)

från det just nu handfallna horndal :-| :-) :-D


Nu minns jag inte detaljerna, men någonstans på norra sidan av älven uppströms Avesta vid Sör-nävde fanns det ett industripår 600 eller 750. Kan det ha varit en krutfabrik kanske...?
Frågan har varit uppe på Industribaneföreningens Forum för några år sen.

/Per

industrspår i avesta!?

av O. Sundström, Monday, February 23, 2009, 13:50 (5513 dagar sedan) @ Per Wirback

Nu tar det sig, som ordbrännarn sa'! Kul att Sör Nävdenspåret dyker upp igen!

Spåren runt Månsbo nötte jag flitigt under åttiotalet. (Om jag får skryta (?) lite så undertecknade jag JMJ:s årsrapporter till VoV i egenskap
av banans "trafikföreståndare" som var en bisyssla för försäljningschefen vid Alby Klorat.)

Vid sjön Nävden nordväst om metropolen Månsbo drev Fosfatbolaget tillverkning av sprängämnet carlsonit några tiotal år från kanske 1915 fram till början av trettiotalet. Mellan byggnaderna för de olika fabrikationsstegen fanns en trallbana på vilken man sköt en tralla med lådor m. m. Utleverans av den färdiga produkten skedde sedan med häst och senare med bil, sannolikt till Månsbo.

I Fosfatbolagets historik finns en bild från tiden för första världskriget och på den syns två arbetare som skjuter en tralla framför sig. Jag har inte tillgång till bilden där jag befinner mig nu (är intagen på en uppfostringsanstalt för vanartiga sextioåringar, kallad arbete...) men om jag minns rätt är herrarna försedda med långa förkläden. Det mystiska med bilden är att det ser ut som om det ligger tre rälssträngar på marken. Dock, bilden är liten, återgivningen inte den bästa och minnet otillförlitligt!

För övrigt kom för kanske femton år sedan en bok om Sör Nävdefabriken, betitlad "Smällåv" som var den folkliga benämningen på sprängämnesfabriken. I den finns fler anekdoter om anläggningen, dock med en viss touche av genusperspektiv, enär undertiteln innehåller nå'nting om Krutkärringar.

Jag är den förste att beklaga att något mer upphetsande i fråga om spårbundna njutningsmedel icke förekommit i den fagra Månsboterrängen men vi får väl glädjas åt JMJ!

Olle Sundström

industrspår i avesta!?

av Olov Kalderén @, Monday, February 23, 2009, 17:18 (5513 dagar sedan) @ O. Sundström

Jag tror att mannen från Morshyttan nog inte riktigt avser banan vid Sör Nävde utan snarare de spår vid Alby Klorat som förband fabriken med just JMJ. Trallor lastades nere vid fabriken på älvkanten och via ett lutande plan spelades de upp till järnvägens nivå. Där fanns ett spår som gick fram till ett magasin i korsvirke som fortfarande finns kvar, men av spåret finns så att säga inga spår längre. Däremot ligger rälerna från det lutande planet fortfarande kvar i slänten upp från fabriken.
I all korthet, baserat på ortsbefolkningens uppgifter och egna iakttagelser...
/Olov

industrspår i avesta!?

av m.sundström, Tuesday, February 24, 2009, 12:42 (5512 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Jag tror att mannen från Morshyttan nog inte riktigt avser banan vid Sör Nävde utan snarare de spår vid Alby Klorat som förband fabriken med just JMJ. Trallor lastades nere vid fabriken på älvkanten och via ett lutande plan spelades de upp till järnvägens nivå. Där fanns ett spår som gick fram till ett magasin i korsvirke som fortfarande finns kvar, men av spåret finns så att säga inga spår längre. Däremot ligger rälerna från det lutande planet fortfarande kvar i slänten upp från fabriken.
I all korthet, baserat på ortsbefolkningens uppgifter och egna iakttagelser...
/Olov

Det ortsbefolkningen uppfattar som trallbana kan också vara det knippe räler som användes för att leda elektriciteten upp till den i mitten av trettiotalet byggda aluminiumfabriken som också var storförbrukare av likström.
Vad säger Morshyttemannen själv om föremålet för hans tankemöda?
(Ber f. ö. att få korrigera min minnesbild från igår: det är fyra - inte tre - rälssträngar på bilden från Sör Nävde.)
Olle S

vad menar jag!?

av Staffan Granath, Tuesday, February 24, 2009, 13:12 (5512 dagar sedan) @ m.sundström

Jag tror att mannen från Morshyttan nog inte riktigt avser banan vid Sör Nävde utan snarare de spår vid Alby Klorat som förband fabriken med just JMJ. Trallor lastades nere vid fabriken på älvkanten och via ett lutande plan spelades de upp till järnvägens nivå. Där fanns ett spår som gick fram till ett magasin i korsvirke som fortfarande finns kvar, men av spåret finns så att säga inga spår längre. Däremot ligger rälerna från det lutande planet fortfarande kvar i slänten upp från fabriken.
I all korthet, baserat på ortsbefolkningens uppgifter och egna iakttagelser...
/Olov


Det ortsbefolkningen uppfattar som trallbana kan också vara det knippe räler som användes för att leda elektriciteten upp till den i mitten av trettiotalet byggda aluminiumfabriken som också var storförbrukare av likström.
Vad säger Morshyttemannen själv om föremålet för hans tankemöda?
(Ber f. ö. att få korrigera min minnesbild från igår: det är fyra - inte tre - rälssträngar på bilden från Sör Nävde.)
Olle S

ja, de här kommer ni väl nu att uppfatta som en slags misslyckad jeopardy eftersom jag varelse kan svaret eller frågan:-P

vi får gå till grunden;
platsen är hemb(r)ygdsföreningens årsmöte, en hemlig sammanslutning för att ta över världsherraväldet eller åtm. delar av morshyttan.
tidpunkt; sena söndagsem, när ordförande sade "härmed förklarar jag årsmötet öppn...." varvid det utbröt tumult eftersom ingen fick någon förklaring:-D .
(i det lite enklare horndal så är vanan den att göra upp på årsmötet å sen är det bra i.s.f att småglamma hela året)
i stridens hetta så sökte jag skydd under ett bord och kom i samspråk med en herre om livets vesäntligheter och då denna bana som omfrågas :-)
då framfördes en bild av en för de flesta glömd bana, kanske inte med baningenjörsbostäder, kungavagnar och stationinspektorer men i.a.f en bana.

nu när jag hör expertisens förkunnanden så är jag böjd att samtalet berörde sör-nälden då det passar både i tid och inriktning på militär verksamhet:-)
destå intressantare att det dyker upp ytterligare en bana upp från "ällva", väl värd att forska i och strömskenorna för aluminiumverket fulländar ju saken då det är något som jag t.o.m begriper mig på:-) ;-)

att vi ar en ban-diräcktör med oss var häftigt åsså, så vi får väl dra igång en tråd om JMJ framöver nu när livet börjar återvända :-)

för att kompromissa så tar vi bägge banorna + strömskenorna efterssom bägge tre är lika intressanta, så ös på nu grabbar, jag läser flitigt och kommenterar i vad mån jag begriper något (om jag inte inte så gör jag det i alla fall:-D )

så det finns ett industribaneforum åsså, bäva månde det när jag fått rätt på det och brer ut mig där också till allmän fasa;-)

från det årsmötesöverlevande morshyttan :-| :-) :-D

vad menar jag!?

av m.sundström, Tuesday, February 24, 2009, 17:56 (5512 dagar sedan) @ Staffan Granath

Pnjaä, gode morshytting, pnjaä, någon "bandiräcktör" var jag väl aldrig även om det skulle ha smakat fågel att få pryda visitkortet med en sådan högreståndstitel! Jag var bara en enkel bannedläggelseverkställare.

Men låt oss göra en deal: Du ska ju i sinom tid guida mig och Rails Angels i Horndal! Låt oss sedan fortsätta till JMJ:s trafikområde varvid jag - för att travestera Baloo - "ska lära Dig allt om JMJ". Topp?

Olle S - nu i hemmets lugna vrå

vad menar jag!?

av Staffan Granath, Tuesday, February 24, 2009, 20:39 (5512 dagar sedan) @ m.sundström


Men låt oss göra en deal: Du ska ju i sinom tid guida mig och Rails Angels i Horndal! Låt oss sedan fortsätta till JMJ:s trafikområde varvid jag - för att travestera Baloo - "ska lära Dig allt om JMJ". Topp?

top och deal från morshyttan, skriv och boka tid för gänget :-D :-D
(förresten e det baloo här på forumet eller den där ludna fn i djungelboken:-| )

Olle S - nu i hemmets lugna vrå

Staffan G från korrektionsanstaltet dvs hemma

Det här menar jag!

av Olov Kalderén @, Tuesday, February 24, 2009, 22:19 (5512 dagar sedan) @ Staffan Granath

Först vill jag räta ut frågan om huruvida ortsbefolkningens skenor kunde tänkas vara strömskenor, men i de fallet så har jag sett skenorna med egna ögon och de var av typiskt järnvägsmässigt slag, om än relativt smalspåriga (relativt eftersom sliprarna har ruttnat bort för flera decennier sedan och det därför är svårt att veta var man ska mäta någonstans för att få fram en spårvidd). En av mina sagensmän är för övrigt "järnvägsentusiast" och "vet vad han talar om när han talar om sånt han vet".
Sedan hakar jag gärna på och studerar JMJ på närmre håll om det finns möjlighet och då visar jag gärna var dessa räler ligger (eller låg, om de försvunnit i den klondyke-stämning som rådde kring skrot fram till dess lågkonjunkturen slog till)
Jag har för övrigt ett mycket lifligt minne av JMJ när jag sent en kväll passerade och tog en titt på stationen i Månsbo. Jag imponerades över hur välbevarat allting var, och innifrån lokstallet hördes vad jag i alla fall tror var J-lokets stilla pysande där det stod inväntande nästkommande dags värv...
/Olov

Det här menar jag!

av Per Wirback, Wednesday, February 25, 2009, 12:18 (5511 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Först vill jag räta ut frågan om huruvida ortsbefolkningens skenor kunde tänkas vara strömskenor, men i de fallet så har jag sett skenorna med egna ögon och de var av typiskt järnvägsmässigt slag, om än relativt smalspåriga (relativt eftersom sliprarna har ruttnat bort för flera decennier sedan och det därför är svårt att veta var man ska mäta någonstans för att få fram en spårvidd). En av mina sagensmän är för övrigt "järnvägsentusiast" och "vet vad han talar om när han talar om sånt han vet".
Sedan hakar jag gärna på och studerar JMJ på närmre håll om det finns möjlighet och då visar jag gärna var dessa räler ligger (eller låg, om de försvunnit i den klondyke-stämning som rådde kring skrot fram till dess lågkonjunkturen slog till)
Jag har för övrigt ett mycket lifligt minne av JMJ när jag sent en kväll passerade och tog en titt på stationen i Månsbo. Jag imponerades över hur välbevarat allting var, och innifrån lokstallet hördes vad jag i alla fall tror var J-lokets stilla pysande där det stod inväntande nästkommande dags värv...
/Olov


För den intresserade finns här två miljörapporter som relativt ingående beskriver Kloratfabriken och Aluminiumverket.

http://www.w.lst.se/upload/5845/Mklorat.pdf

http://www.w.lst.se/upload/5808/aluminium.pdf

/Per

andra tider

av Staffan Granath, Wednesday, February 25, 2009, 22:04 (5511 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Sedan hakar jag gärna på och studerar JMJ på närmre håll om det finns möjlighet och då visar jag gärna var dessa räler ligger (eller låg, om de försvunnit i den klondyke-stämning som rådde kring skrot fram till dess lågkonjunkturen slog till)

går nog alldeles utmärkt, allt som tillför ämnet är bra och jag lovar att hålla tyst och lyssna mellan varven, sundström får svara för sig själv:-)

Jag har för övrigt ett mycket lifligt minne av JMJ när jag sent en kväll passerade och tog en titt på stationen i Månsbo. Jag imponerades över hur välbevarat allting var, och innifrån lokstallet hördes vad jag i alla fall tror var J-lokets stilla pysande där det stod inväntande nästkommande dags värv...
/Olov

tyvärr så var jag där för ett tagsedan och kunde inte låta bli att notera att området är rätt slätstruket även om banvallen idag är cykelbana:-| :-P :-)

här är lite bilder att gråta över:-(

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/DSC02072.jpg[/img]

den enda byggnaden på stationen men jag tycker inte att den känns "rätt" någon som vet vad den är/var till (beredskapsmtrl:-| )


[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/DSC02073.jpg[/img]

utsikt över bangården, krylbo åt höger :-)


[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/DSC02074.jpg[/img]

byggnad vid infarten tillstationsområdet, osäkert om den hörde till banan men den behöver b.la målas:-P

Bilder att le åt:

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/DSC01978.jpg[/img]


såg ni husvagnen på bild 2!?:-|
där bodde en övergiven katt som sedan tydligen flyttade in i min bil när jag gick runt på området:-)

(fick tag i ägaren som överlät "katt#¤¤%%#%" varvid den numer bor i rumstemp med daglig utfodring glädjande sin omgivning:-) :-)
sånt händer när man letar tåghistoria, men det var värt risken i,s,f :-) ;-)

men som sagt upp tillförklaring vadjag såg, tyvärr var jag aldrig på platsen under driftstiden:-|

från det nu kattägande morshyttan :-| :-) :-D

andra tider

av m.sundström, Sunday, March 01, 2009, 19:50 (5507 dagar sedan) @ Staffan Granath

Har varit lite disträ på sistone och därför inte så noga följt breaking news på detta eminenta forum så noga som jag nog borde.

Men bättre sent än aldrig!

Jo, det förmodat militära magasinet på bild 1 innehöll i fornstora da'r nå'nting som också skulle ha kunnat smälla lika bra som åtminstone nå'n slövnprj*) eller annan 'granat'. Det var nämligen Albybolagets magasin för utgående leveranser av kaliumklorat och - sannolikt - röd fosfor.

Allt detta hade dock upphört när jag kom till bolaget 1979.

Fantastiskt, egentligen: fyra gånger om året köpte vi gul fosfor (som är råvara för röd fosfor) från Hoechst, Werk Knapsack. Fosforn kom i poster om c:a 55 ton i boggivagnar som vaggade fram på det spinkiga Månsbospåret. Den gula fosforn måste transporteras under vatten, ity den självantänder vid kontakt med luft. Hade vagnen spårat ur och 55 ton fosfor fått för sig att börja brinna skulle brandkåren i Avesta inte haft mycket att säga till om, tänk på andra världskrigets fosforbomber...

*) Slövnprj: militärens förkortning för spårljusövningsprojektil, en av få saker jag ännu kommer ihåg från lumpen.

Olle Sundström

industrspår i avesta!? här är bilden!

av Morshyttan, Wednesday, April 22, 2009, 22:49 (5455 dagar sedan) @ O. Sundström

Nu tar det sig, som ordbrännarn sa'! Kul att Sör Nävdenspåret dyker upp igen!

Vid sjön Nävden nordväst om metropolen Månsbo drev Fosfatbolaget tillverkning av sprängämnet carlsonit några tiotal år från kanske 1915 fram till början av trettiotalet. Mellan byggnaderna för de olika fabrikationsstegen fanns en trallbana på vilken man sköt en tralla med lådor m. m. Utleverans av den färdiga produkten skedde sedan med häst och senare med bil, sannolikt till Månsbo.

För övrigt kom för kanske femton år sedan en bok om Sör Nävdefabriken, betitlad "Smällåv" som var den folkliga benämningen på sprängämnesfabriken. I den finns fler anekdoter om anläggningen, dock med en viss touche av genusperspektiv, enär undertiteln innehåller nå'nting om Krutkärringar.

Jag är den förste att beklaga att något mer upphetsande i fråga om spårbundna njutningsmedel icke förekommit i den fagra Månsboterrängen men vi får väl glädjas åt JMJ!

Olle Sundström

inte illa väl, jag hitta bilden på ett skumt ställe här på orten där hembygds-angels huserar.

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/carlsonite.png[/img]

håll till godo i Falun eller andra orter

600-spår eller...!?

säger staffan g långt senare :-| :-) :-D

industrspår i avesta!? här är bilden!

av Björn @, Wednesday, August 11, 2010, 00:54 (4979 dagar sedan) @ Morshyttan

Spåret vid "Smäll Ååv" finns det stumpar kvar som ligger kvar i terrängen, eller gjorde iaf för två år sen.