40 tals personvagnar (Fordon: vagnar)

av V1, Sunday, December 20, 2020, 20:26 (1216 dagar sedan)

Angående ventilationen på SJ:s personvagnar från -40 talet. Vissa vagnar hade mekaniska snäckventiler på taket och vissa fick fläktventilation. Hur fick man fram el för att driva fläktarna i ventilationssystemen? Hade vagnarna egen generator eller drogs vagnarna mest av ellok? När ång och diesellok användes kanske någon tågvärmevagn fick medfölja?

Kan någon förklara?

Mvh Erik

40 tals personvagnar

av Sven Malmberg, Monday, December 21, 2020, 12:04 (1215 dagar sedan) @ V1

Fläktventilationen fanns på de flesta, men inte alla, 40-talsvagnar. Normalt fanns ett aggregat i vardera vagnsänden. Aggregaten matades från tågvärmeledningen som på den tiden gav 800V eller 1000V. Aggregaten var försedda med ett värmebatteri vars effekt normalt låg på 8kW.
Luftväxlingen uppgick normalt till 600 kubikmeter uppvärmd luft per anläggning och timme.

40 tals personvagnar

av V1, Saturday, December 26, 2020, 12:56 (1210 dagar sedan) @ Sven Malmberg

Tack för ditt svar.
Kan detta fläktsystem bara användas då tåget dras av ett ellok alternativt ång/diesellok med medföljande tågvärmevagn? Vissa vagnar hade egna generatorer för att alstra el, var det mest för belysning i vagnarna?

Frågar man mycket kanske man själv kan bli en expert någon gång. ;-)

Ha en fortsatt trevlig helg.

Mvh Erik

40 tals personvagnar

av Thomas Tell, Monday, December 21, 2020, 12:37 (1215 dagar sedan) @ V1

Angående ventilationen på SJ:s personvagnar från -40 talet. Vissa vagnar hade mekaniska snäckventiler på taket och vissa fick fläktventilation. Hur fick man fram el för att driva fläktarna i ventilationssystemen? Hade vagnarna egen generator eller drogs vagnarna mest av ellok? När ång och diesellok användes kanske någon tågvärmevagn fick medfölja?

Fläktventilationen drivs av tågvärmespänningen vilket innebär att lok, tågvärmevagn eller värmepost måste vara ansluten för att den skall fungera.
Ditt utryck "mekaniska snäckventiler" uppfattar jag som om de innehöll rörliga delar men så var det ju inte.
/tell

40 tals personvagnar

av Ingemar B, Monday, December 21, 2020, 14:45 (1215 dagar sedan) @ Thomas Tell

Den mekaniska delen var väl skivan som man öppnade och stängde med snören
Ingemar

40 tals personvagnar

av Thomas Tell, Monday, December 21, 2020, 20:26 (1215 dagar sedan) @ Ingemar B

Jag tänkte också på det men jag vet inte om jag vill kalla den mekanisk ventilation för det. Det skall ju vara fartvinden som skall sköta draget.
/tell

40 tals personvagnar

av V1, Saturday, December 26, 2020, 13:01 (1210 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för ditt svar.
Ordet "mekanisk" kanske var fel uttryckt av mig. Men som den amatör man är har man svårt att finna rätt ord ibland.
Ni förstod ändå vad jag menade.:-)

Ha en trevlig helg / Erik

40 tals personvagnar

av Patrik Carlson, Saturday, January 09, 2021, 23:10 (1196 dagar sedan) @ V1

"Snäckventilerna" heter egentligen statiska luftsugare. Konstruerade på så sätt att fartvinden skapade ett undertryck i vagnen, och förbrukad luft sögs ut genom dem. Fanns en uppsjö av olika varianter på luftsugare. Typ Growe, Wendler, Kuckuck osv.

40 tals personvagnar

av Hans Broman, Monday, January 11, 2021, 13:47 (1194 dagar sedan) @ Thomas Tell

Angående ventilationen på SJ:s personvagnar från -40 talet. Vissa vagnar hade mekaniska snäckventiler på taket och vissa fick fläktventilation. Hur fick man fram el för att driva fläktarna i ventilationssystemen? Hade vagnarna egen generator eller drogs vagnarna mest av ellok? När ång och diesellok användes kanske någon tågvärmevagn fick medfölja?

Fläktventilationen drivs av tågvärmespänningen vilket innebär att lok, tågvärmevagn eller värmepost måste vara ansluten för att den skall fungera.
Ditt utryck "mekaniska snäckventiler" uppfattar jag som om de innehöll rörliga delar men så var det ju inte.
/tell

Och i det här fallet står ordet "lok" alltså för antingen ellok eller ett diesellok som råkar kunna generera el för tågvärme. Eller hur?
Då återstår frågan hur 40-talsvagnarnas fläktventilation fungerade på den som de drogs av ånglok (t ex Borlänge - Mora), och ingen tågvärmevagn ingick i tåget.

40 tals personvagnar

av Thomas Tell, Monday, January 11, 2021, 20:01 (1194 dagar sedan) @ Hans Broman

Då återstår frågan hur 40-talsvagnarnas fläktventilation fungerade på den som de drogs av ånglok (t ex Borlänge - Mora), och ingen tågvärmevagn ingick i tåget.

Värme om vagnen hade ångvärme men ingen ventilation blev det då.
/tell