God jul! (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Heller, Thursday, December 24, 2020, 18:54 (1210 dagar sedan)

En god jul önskas alla järnvägshistoriker i forumet med denna bild från januari 1999. Även om det inte är en jättegammal bild är det ändå historia nu...

[image]
Y1 1366 saktar in vid Österängs hållplats.

God jul!

av Överkörmästaren, Thursday, December 24, 2020, 19:03 (1210 dagar sedan) @ Heller

En god jul önskas alla järnvägshistoriker i forumet med denna bild från januari 1999. Även om det inte är en jättegammal bild är det ändå historia nu...

[image]
Y1 1366 saktar in vid Österängs hållplats.

Ja den bilden gillar jag! Hm, inte den snyggaste färgsättningen på dessa vagnar. Utöver originalet tror jag egentligen bara att det var pågatågs-färgerna som dessa var någorlunda snygga i!

God jul!

av Nils-Eric Sääf, Friday, December 25, 2020, 10:10 (1210 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ett mycket berest fordon. Har väl rullat på de flesta spår.

God jul!

av Karlsson, Friday, December 25, 2020, 16:07 (1209 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ett mycket berest fordon. Har väl rullat på de flesta spår.

Just 1366 var så pass berest att den till och med hamnade i Nora har jag för mig. Någon annan lyckades ta sig till Svanskog. Fordonstypen i sig har nog lyckats ta sig till nästan alla normalspårsbanor som funnits i landet under deras livstid, någon var väl bara ett fåtal meter från att hamna på Lidingöbanan dessutom.
De som exporterades blev ju beresta de med.

God jul!

av Gunnar Lilienberg, Friday, December 25, 2020, 18:46 (1209 dagar sedan) @ Karlsson

Ett mycket berest fordon. Har väl rullat på de flesta spår.


Just 1366 var så pass berest att den till och med hamnade i Nora har jag för mig. Någon annan lyckades ta sig till Svanskog. Fordonstypen i sig har nog lyckats ta sig till nästan alla normalspårsbanor som funnits i landet under deras livstid, någon var väl bara ett fåtal meter från att hamna på Lidingöbanan dessutom.
De som exporterades blev ju beresta de med.

Fordonstypen har till och med besökt Gullmarsplans tunnelbanestation i samband med en demonstrationskörning där man lobbade för att använda Stockholms industrispår för persontrafik.

God jul!

av Calle Wickberg, Friday, December 25, 2020, 19:11 (1209 dagar sedan) @ Karlsson

Ett mycket berest fordon. Har väl rullat på de flesta spår.


Just 1366 var så pass berest att den till och med hamnade i Nora har jag för mig. Någon annan lyckades ta sig till Svanskog.

Det stämmer att det var 1366 som kördes till Nora.

Till Svanskog torde det ha varit 1276.