Vad skrev man på postvagnens dörr (Fordon: vagnar)

av Klas Blomberg, Friday, December 25, 2020, 13:14 (1189 dagar sedan)

Den andra vagnen i det här tåget är ASLJs postvagn, en vagn som tycks ha varit blyg för kameran och haft två eller tre olika skepnader under sin livstid.

På den här bilden tycks det vara en lång text (tre rader?) på skjutdörren - vad kan det tänkas ha stått där? Jag kan inte på rak arm påminna mig att jag sett andra postvagnsdörrar med så mycket text

Bild på hemsidan aslj.se

[image]

Vad skrev man på postvagnens dörr

av Stefan Olsson, Friday, December 25, 2020, 21:17 (1189 dagar sedan) @ Klas Blomberg

En snabb koll på vårt inlägg om personvagnarna på Skyllbergsbanan visar att det fanns liknande texter på fler vagnar, verkar vara finkorna. Troligen är det märkningen för Lastar, Väger, Rymmer...

Vad skrev man på postvagnens dörr

av Peter Johansson, Saturday, December 26, 2020, 08:53 (1188 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det var den vanliga märkningen av vagnar på ASLJ.
Det står Vn Vr 3530 Kg, Lastar 5000 Kg Golvyta --- Kvm
och under det: SB 6. Litterabeteckning, axelavstånd och rev.datum var målat på långbalken.
Littera på vagnen var DG. Allt enligt en vagnslista från 1910.
Vagnen blev senare ombyggd till ren godsfinka och hamnade vid nedläggningen 1955
som sjöbod vid sjön Åmmelången i Ingelsby. Vid ett besök under 1970-talets mitt,
kunde man fortfarande utläsa: Väger 3,40 Ton, Lastar 5,30 Ton Golvyta 9 kvm. SB 6.
Vagnskorgen finns inte kvar idag.

Vad skrev man på postvagnens dörr

av Överkörmästaren, Saturday, December 26, 2020, 10:13 (1188 dagar sedan) @ Peter Johansson

Det var den vanliga märkningen av vagnar på ASLJ.
Det står Vn Vr 3530 Kg, Lastar 5000 Kg Golvyta --- Kvm
och under det: SB 6. Litterabeteckning, axelavstånd och rev.datum var målat på långbalken.
Littera på vagnen var DG. Allt enligt en vagnslista från 1910.
Vagnen blev senare ombyggd till ren godsfinka och hamnade vid nedläggningen 1955
som sjöbod vid sjön Åmmelången i Ingelsby. Vid ett besök under 1970-talets mitt,
kunde man fortfarande utläsa: Väger 3,40 Ton, Lastar 5,30 Ton Golvyta 9 kvm. SB 6.
Vagnskorgen finns inte kvar idag.

Stod SB för Skyllbergs bruk och var 6 i så fall vagnens nummer, eller något annat?

Vad skrev man på postvagnens dörr

av Klas Blomberg, Saturday, December 26, 2020, 10:16 (1188 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja, alla vagnarna var märkt SB för Skyllbergs bruk, ASLJ var mest en skrivbordskonstruktion

Vad skrev man på postvagnens dörr

av Klas Blomberg, Saturday, December 26, 2020, 10:06 (1188 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Tack! Det låter ju helt rimligt

Vad skrev man på postvagnens dörr

av Peter Johansson, Saturday, December 26, 2020, 11:36 (1188 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Hittade en bra bild på gamla postvagnen SB 6,i ombyggt skick till en ren G-vagn
Bilden tagen vid hamnen i Askersund i början på 50-talet
Sällan man ser en så tydlig bild på hur märkningen såg ut, åtminstone i senare tid.
Bild från SJK fotoavdelning Stig Nyberg[image]