På väg in i "Red light district" (Fordon: allmänt)

av Stig Lagergren, Monday, December 28, 2020, 18:23 (1186 dagar sedan)

Expresståg 43 (Stockholm - Göteborg) draget av Rc 1016 närmar sig Hallsberg 25 juli 1967. Tåget hade säkert ett namn men jag minns inte vad.

[image][image]

På väg in i "Red light district"

av Åke C., Monday, December 28, 2020, 20:20 (1186 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Expresståg 43 (Stockholm - Göteborg) draget av Rc 1016 närmar sig Hallsberg 25 juli 1967. Tåget hade säkert ett namn men jag minns inte vad.

[image][image]

Göteborgaren hette det (i alla fall på 1970-talet) och var (då) direkttåg med avgång från Stockholm vid 17-tiden, söndagar till fredagar.

På väg in i "Göteborgs förseningsområde"

av BD, Monday, December 28, 2020, 20:33 (1186 dagar sedan) @ Stig Lagergren

I mitten på 1970-talet hörde jag benämningen "Göteborgs förseningsområde". Ett då nytt ställverk var då taget i drift.

På väg in i "Red light district"

av Lars-Göran Eriksson, Monday, December 28, 2020, 21:06 (1186 dagar sedan) @ Stig Lagergren

X 43 "Västgöten" avg Cst 17.50, ank G 22.35. Hallsberg 19.52-19.55.

På väg in i "Red light district"

av Stig Lagergren, Monday, December 28, 2020, 21:12 (1186 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

X 43 "Västgöten" avg Cst 17.50, ank G 22.35. Hallsberg 19.52-19.55.

Tack. Tänkte väl att det inte var Göteborgaren då. Det var väl 1967 som stora namnfrossan bröt ut, med Vinga och Vasa och allt vad de hette.

På väg in i "Red light district"

av Åke C., Monday, December 28, 2020, 22:35 (1186 dagar sedan) @ Stig Lagergren

X 43 "Västgöten" avg Cst 17.50, ank G 22.35. Hallsberg 19.52-19.55.


Tack. Tänkte väl att det inte var Göteborgaren då. Det var väl 1967 som stora namnfrossan bröt ut, med Vinga och Vasa och allt vad de hette.

Ja, tack för korrigering.
Fanns det då ett annat tåg år 1967 som hette Göteborgaren?
Eller var det ett "litet" uppehåll med det namnet, som ju fanns tidigare?

På väg in i "Red light district"

av Lars-Göran Eriksson, Monday, December 28, 2020, 23:47 (1186 dagar sedan) @ Åke C.

Sommaren 1967 gick Göteborgaren G-Cst-G enl följande:

X 48 avg Göteborg 07.05, uppehåll i Herrljunga för påstigande, ank Cst 11.20, går vardagar.
X 47 avg Stockholm 18.45, ank Göteborg 22.57 (utan uppehåll) går Dagl u d f Soh

Lite om Göteborgaren

av Sune Nylén, Tuesday, December 29, 2020, 09:27 (1186 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Namnet tillkom 1948 när Xoa5 sattes i trafik. GDG hade ju Expressen, och SJ ville inte vara sämre. En namnförslagstävling utlystes -i GP- vill jag minnas. Förslaget Göteborgaren vann med den motiveringen att den var så kvick.:-D . Det väckte ont blod i den s. k. Kungl. Huvudstaden. Så nedgående tåg blev då kallat Stockholmaren.:-( Vilket av dem som hade kortaste gångtiden kan jag inte svara på just nu. Kanske det skiljde på någon minut. Båda hade uppehåll i Skövde, som var militärt centrum.

Lite om Göteborgaren

av Mattias Jansson, Tuesday, December 29, 2020, 10:40 (1185 dagar sedan) @ Sune Nylén

Namnet tillkom 1948 när Xoa5 sattes i trafik. GDG hade ju Expressen, och SJ ville inte vara sämre. En namnförslagstävling utlystes -i GP- vill jag minnas. Förslaget Göteborgaren vann med den motiveringen att den var så kvick.:-D . Det väckte ont blod i den s. k. Kungl. Huvudstaden. Så nedgående tåg blev då kallat Stockholmaren.:-( Vilket av dem som hade kortaste gångtiden kan jag inte svara på just nu. Kanske det skiljde på någon minut. Båda hade uppehåll i Skövde, som var militärt centrum.

Det där har vi utrett flera gånger tidigare. Det tåg som startade 1948 hette "Göteborgaren" i båda riktningar och hade några minuter olika gångtid i respektive riktning (sannolikt av något slags tidtabellstekniska skäl). Något nedåtgående tåg med namnet "Stockholmaren" fanns inte då. Det tåget kom 1954 eller 1955 när ett andra expresståg på sträckan startade, och då hade båda tågen samma gångtid, men den skilde sig alltså några minuter i väst- respektive östgång, dock inte olika för de olika namnparen. (Båda tågparen hade alltså varsitt namn i båda körriktningarna; det fanns aldrig något samband mellan namnet och i vilken riktning det för tillfället körde.)

Sedan ska man komma ihåg att det 1948 infördes fem expresståg: "Göteborgaren" Stockholm - Göteborg, "Värmlänningen" Stockholm - Hallsberg - Örebro - Karlstad, "Östergyllen" Stockholm - Mjölby, "Mälardalen" Stockholm - Västerås - Örebro och Skandiapilen Malmö - Göteborg - Oslo (och så hade vi som du nämner GDG-expressen Göteborg - Falun - Gävle sedan året innan).

Med tanke på att alla de fyra som gick till eller från Stockholm hade namn som anger vilken del av landet de betjänade så skulle det ha varit rätt konstigt om tåget till Göteborg hade varit helt annorlunda i det avseendet. Så den där uppgiften om att något namn skulle ha väckt ont blod i huvudstaden låter minst sagt sökt måste jag säga.

(Och i vanlig ordning: jag är inte född i Stockholm, har aldrig under mitt nu 51-åriga liv bott i den staden, och fastän vi ju inget kan veta om framtiden så pekar inget på att jag någonsin kommer att bo där. Samma sak gäller för övrigt Göteborg.)

Värmlänningen ?

av el_vikingo, Tuesday, December 29, 2020, 11:50 (1185 dagar sedan) @ Mattias Jansson

"Värmlänningen" Stockholm - Hallsberg - Örebro - Karlstad

Stämmer detta?

Värmlänningen ?

av Stig Lagergren, Tuesday, December 29, 2020, 12:04 (1185 dagar sedan) @ el_vikingo

"Värmlänningen" Stockholm - Hallsberg - Örebro - Karlstad

Stämmer detta?

Ja absolut. Gick via Svartåbanan.

Värmlänningen ?

av Sune Nylén, Tuesday, December 29, 2020, 12:25 (1185 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Avg Karlstad 05,55 Cst 10,07 Från Cst 19,35 Karlstad 23,50. Liknande till Örebro var
Mälardalen . Göteborgaren gick från Gbg 7,15 Skövde 8,44 -46 Cst 12,05 och ned 18,00 Skövde 21,23-25 G 22,55. Gäller 1 dec.49.

Värmlänningen ?

av Stig Lagergren, Tuesday, December 29, 2020, 12:35 (1185 dagar sedan) @ Sune Nylén

Avg Karlstad 05,55 Cst 10,07 Från Cst 19,35 Karlstad 23,50. Liknande till Örebro var
Mälardalen . Göteborgaren gick från Gbg 7,15 Skövde 8,44 -46 Cst 12,05 och ned 18,00 Skövde 21,23-25 G 22,55. Gäller 1 dec.49.

Men Mälardalen gick väl från Stockholm på sen förmiddag och vände tillbaka från Örebro på eftermiddagen (på den tiden det var Xoa5 och innan det började gå till Karlstad). Gick alltså via Västerås.

Värmlänningen ?

av Sune Nylén, Tuesday, December 29, 2020, 13:57 (1185 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja. så var det Cst 11,20 Västerås 12,39 Örebro 14,06 åter 14,47 Västerås 16,13 Cst 17,35.
Sedan gick samma express som Östergyllen Avg Cst 19,00 över Nyköping Mjölby 21,50 Från Mjölby 6,54 Cst 9,55
Jag satt för något år sedan och kollade hur man fick tågsätten att räcka till, men trodde aldrig jag skulle få användning för mina tabeller.:-)

Lite om Göteborgaren

av Sune Nylén, Tuesday, December 29, 2020, 12:08 (1185 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ett sådant beslut är bara att gratulera till. Jo jag vet att det varit uppe tidigare. Har nog själv skrivit om det. Men nya läsare tillkommer och människans minne är kort. Även när det SÅ viktiga saker.

Lite om Göteborgaren

av Sune Nylén, Tuesday, December 29, 2020, 20:49 (1185 dagar sedan) @ Sune Nylén

Även när det GÄLLER så viktiga saker, skall det stå:-)

På väg in i "Red light district"

av David Sohlberg, Monday, December 28, 2020, 22:35 (1186 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Expresståg 43 (Stockholm - Göteborg) draget av Rc 1016 närmar sig Hallsberg 25 juli 1967. Tåget hade säkert ett namn men jag minns inte vad.

[image][image]

Intressant. Enligt inofficiella järnvägsordlistan;

Red light district
Slang för hela eller delar av Hallsbergs trafikledningsområde då det ofta upplevs att signaler står i stopp där väldigt oftare än i andra trafikledningsområden.

Uppgiften om kring 2017. Uttrycken/upplevelserna ligger kvar..

På väg in i "Red light district"

av Stig Lagergren, Monday, December 28, 2020, 23:03 (1186 dagar sedan) @ David Sohlberg


Intressant. Enligt inofficiella järnvägsordlistan;

Red light district
Slang för hela eller delar av Hallsbergs trafikledningsområde då det ofta upplevs att signaler står i stopp där väldigt oftare än i andra trafikledningsområden.

Uppgiften om kring 2017. Uttrycken/upplevelserna ligger kvar..

Mina egna upplevelser är från 1977 till 2014. Visst var det väldigt ofta stopp in i Hallsberg, men jag upplevde att det blev betydligt bättre de sista åren jag körde. Men gamla "fina" namn försvinner inte så lätt.

På väg in i "Red light district"

av Peter Johansson, Tuesday, December 29, 2020, 09:33 (1186 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Med hänvisning till rubriken: Enligt hörsägen bland mina äldre lokförarkamrater i Hallsberg.
En kollega blev intervjuad i ortstidningen i samband med pensioneringen efter lång och trogen tjänst: Vad ska Du göra nu när Du slutat köra lok?
Jag ska öppna en kiosk och sälja tidningar och godis under Vassbron. (Bro i utkanten av Hallsberg över dubbelspåret mot Katrineholm)
Vid Vassbron...men där bor ju inget folk???
Jo, det kommer att gå riktigt bra, för ser du, där stannar alla tåg!!!

Till saken hör att där finns infartsignalerna till Hallsberg station.

På väg in i "Red light district"

av Lars-Göran Eriksson, Tuesday, December 29, 2020, 12:10 (1185 dagar sedan) @ Peter Johansson

Inte Hallsberg, men ämnet närbesläktat.

Det är i början av 70-talet, jag åkte Biträde på tåg 92 Åg-Vns, vid ank Vns var det "Kör" i inf-signalen. Föraren stannade trots detta och klev av loket för att ringa in till Tkl.
Denne undrade förstås varför han ringde när signalen visade "Kör" och föraren svarade, "Jag blev osäker, det brukar alltid vara stopp här, så jag ville bara kontrollera att allt var i sin ordning".
Tkl tyckte inte att det var särskilt lustigt.

På väg in i "Red light district"

av Kjell Aghult, Tuesday, December 29, 2020, 11:19 (1185 dagar sedan) @ David Sohlberg

Intressant. Enligt inofficiella järnvägsordlistan;

Red light district
Slang för hela eller delar av Hallsbergs trafikledningsområde då det ofta upplevs att signaler står i stopp där väldigt oftare än i andra trafikledningsområden.

Uppgiften om kring 2017. Uttrycken/upplevelserna ligger kvar..

Termen fanns heller inte under min hallsbergstid (1969-1983). Kan restriktionerna preciseras? Till vissa driftplatser, tåg/tågkombinationer etc? Finns några samverkansvägar?

Tidtabell och spåranvändningsplan (t ex Hallsberg pbg, östra änden) kan inverka.

På väg in i "Red light district"

av Stig Lagergren, Tuesday, December 29, 2020, 11:48 (1185 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag kan inte precisera men min uppfattning är att det det bara gällde Hallsbergs station/driftplats. På fjärrens område var det nog inte mer rött än på andra ställen. Och jag tror inte att det på något sätt berodde på slarv eller slöhet. Hallsberg är väl helt enkelt en ganska besvärlig station med massor av tåg och mycket korsande tågvägar hit och dit.

På väg in i "Red light district"

av Stig Lagergren, Tuesday, December 29, 2020, 12:22 (1185 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag kan inte precisera men min uppfattning är att det det bara gällde Hallsbergs station/driftplats. På fjärrens område var det nog inte mer rött än på andra ställen. Och jag tror inte att det på något sätt berodde på slarv eller slöhet. Hallsberg är väl helt enkelt en ganska besvärlig station med massor av tåg och mycket korsande tågvägar hit och dit.

Bara ett lite roligt exempel. Kom en gång från Örebrohållet och det var stopp in i Hallsberg. Ringde efter en stund och berättade var jag var. Det blev tyst en stund i luren. Sedan kom det på genuin närkingska: Va, står du där?

På väg in i "Red light district"

av tobbe, Tuesday, December 29, 2020, 21:21 (1185 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag kommer ihåg ett annat exempel på långsam övergång mellan 2 ställverksområden. Många gånger så gjordes det med automatik men ibland så missade man på fjärren att hålla koll på automatikens underverk. Minns att ofta när jag hade nattåget från Oslo mot Stockholm över Örebro o Västerås så skedde övergången mellan Hallsberg o Stockholms driftområde vid infarten till Köping. Jag och lokföraren slog ofta vad om infartsignalen i Köping visade stopp eller kör vilket ledde till glada tillrop om vi slapp stanna o invänta kör med kommentaren "de var vakna på fjärren idag också". Ibland slog vi vad om 10 spänn så då kunde man tjäna en "tia" alternativt förlora en likadan vid ankomst Cst om vi fick stanna vid infarten till Köping.:-D :-D
tobbe

På väg in i "Red light district"

av tobbe, Tuesday, December 29, 2020, 21:44 (1185 dagar sedan) @ tobbe

Kom på ett annat tillfälle. Jag hade ett södergående tåg i 700-serien med destination Karlstad.
Det var en stekhet dag med stark sol och vi fick stopp strax söder om Sannahed och vi hade 40-tals vagnar troligen AB7, B15, B8 och BF 1 och de fåtal resenärer började öppna fönster för att vädra. Problemet var bara att bonden som hade åkermark där vi stod hade varit ute på morgonen och spridit "grispink" och vinden låg mot tåget varvid en stark odör spred sig i vagnarna. Jag ringde fjärren i Hallsberg för att kolla läget och berättade min situation. Svaret kom direkt på närkingska: Va, tål de inte lite "grispink" :-D :-D och fortsatte med svaret att det var korsande tågväg vid infarten. Ja, många komiska situationer har man upplevt som tågmästare.
tobbe

På väg in i "Red light district"

av Kjell Aghult, Wednesday, December 30, 2020, 10:25 (1185 dagar sedan) @ tobbe

Jag kommer ihåg ett annat exempel på långsam övergång mellan 2 ställverksområden. Många gånger så gjordes det med automatik men ibland så missade man på fjärren att hålla koll på automatikens underverk. Minns att ofta när jag hade nattåget från Oslo mot Stockholm över Örebro o Västerås så skedde övergången mellan Hallsberg o Stockholms driftområde vid infarten till Köping.

Kp var också övergångsstation mellan två signalfabrikat, Siemens´ och Ericssons. Intressant vore att veta hur långt tlc Cst hade "skvallersträcka" västerut.

På väg in i "Red light district"

av Peter Johansson, Tuesday, December 29, 2020, 12:57 (1185 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det är just så som du skriver Stig. Hallsberg har alltid varit knepigt när det gäller korsande tågvägar, korta spår för långa godståg och väldigt många lokpersonalbyten. Detta resulterar givetvis i att tåg blockerar växelgatorna både i öster och väster. Under mina 35-år på loket har detta verkligen upplevts många gånger. En annan äldre kollega sa alltid:
"Du får inte kasta ut matsäckssmörgåsarna förrän det är kör in i Hallsberg!"
Det ska sägas att på senare år har det blivit betydligt bättre. Bara en sån sak att det inte förekommer någon nämnvärd växling på Hpbg längre, har underlättat en hel del. Dessutom har spårgeometrin byggts om när ställverksbytet skedde 1985, och den sista ombyggnaden som togs i bruk veckorna innan jul i år har också underlättat.

På väg in i "Red light district"

av Kjell Aghult, Wednesday, December 30, 2020, 12:22 (1184 dagar sedan) @ Peter Johansson

Det är just så som du skriver Stig. Hallsberg har alltid varit knepigt när det gäller korsande tågvägar, korta spår för långa godståg och väldigt många lokpersonalbyten. Detta resulterar givetvis i att tåg blockerar växelgatorna både i öster och väster. Under mina 35-år på loket har detta verkligen upplevts många gånger. En annan äldre kollega sa alltid:
"Du får inte kasta ut matsäckssmörgåsarna förrän det är kör in i Hallsberg!"
Det ska sägas att på senare år har det blivit betydligt bättre. Bara en sån sak att det inte förekommer någon nämnvärd växling på Hpbg längre, har underlättat en hel del. Dessutom har spårgeometrin byggts om när ställverksbytet skedde 1985, och den sista ombyggnaden som togs i bruk veckorna innan jul i år har också underlättat.

Pusslandet med tågvägar etc var också mer synligt under äldsta ställverkets tid (före 1987).
Åkande personal tittade då och då in på tågx och frågade efter sina tåg. Efter dess flytt till "Tornet" - med tids nog tillträdesskydd etc - blev verksamheten mer fördold.

På väg in i "Red light district"

av Alex, Tuesday, December 29, 2020, 08:57 (1186 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina bilder Stig!

Jag vill minnas att du i ett svagt ögonblick skrev att det började sina i din bildskatt men det här tyder på något annat.

Den första bilden är ju ett fantastiskt bilddokument över hur ett modernt expresståg såg ut 1967.Jag trodde att namntågen kom 1968 men alltid lär man sig något.

På väg in i "Red light district"

av Stefan J, Tuesday, December 29, 2020, 20:39 (1185 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina tidsdokument i sin enkelhet. Några intressanta detaljer i bild två är sektionspunkterna med sugtransformatorer och de fristående försignalerna till infarten.

Naturligtvis går jag igång på Rc-loket, det var synd att inte JVM av främst kostnadsskäl orkade med att återställa Rc1 1007 till detta "leveransskick". Ja, jag är en gnällig gubbe numera men så här ska ett Rc-lok se ut!

Några tankar om Hallsberg och tågklareringen på personbangården. Ända fram till början av 80-talet saknades utfartssignaler (idag mellansignaler) för varje tågspår varför en tågväg var tvungen att läggas igenom hela pbg för ett ankommande tåg. Inga "fientliga" tågvägar/växlingsvägar kunde läggas på ett mycket stort område då ett ankommande tåg var på ingång. Detta måste ha försvårat avsevärt för tågklareraren samt krävde en god framförhållning att i god tid skapa en fri tågväg så att ankommande tåg kunde erhålla "vänta kör" i försignalen.
Ja, det var bara en tanke varför man som förare upplevde så mycket "stopp" i Hallsberg,
rätta mej, kan ha fel...

Så ett litet "minne". Stod en dag i början av 80-talet vid 14-tiden på plattformen spår 3 och väntade på att byta av göteborgståget mot Stockholm, allt lugnt och stilla även borta på spår 1 där växlingen med sin Ub höll på att rycka i några vagnar.
Och så plötsligt med ett dån ur högtalarna...
VÄXLINGEN SPÅR ETT, DRA NU OM NI SKA ÅKA FÖRE 14-GRUPPEN,... ALLTSÅ DRA NU!!!
Det kan ha varit så att mitt tåg stod vid infarten i "stopp"...

Avslutar med en bild från det röda distriktet...

[image]

...här är det läge att öppna ett fönster, sträcka på benen slå en drill och kolla på strömavtagaren. Inte helt fel med en liten paus heller...

På väg in i "Red light district"

av Peter Johansson, Tuesday, December 29, 2020, 23:55 (1185 dagar sedan) @ Stefan J

Si där ja Stefan. Där har du en fin bild på Vassbron och infartsignalerna till H. Tydligen har du fått stanna vid infarten. Du såg inte till nån kiosk med en pensionerad lokförare?

På väg in i "Red light district"

av Stefan J, Wednesday, December 30, 2020, 11:39 (1184 dagar sedan) @ Peter Johansson

Inte en pensionär i sikte tyvärr...;-)