SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3 (Fordon: vagnar)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, December 30, 2020, 22:28 (1212 dagar sedan)

I LOKs förträffliga bok "EJ X, Y, X" anges på sid 286 att dessa vagnar skrotades omkring 1960. Enligt SJ str/SJF 420 Psv per 1/1 1962 och 1963 anges de dock slopade 1960 (Bop 779) och 1962 (Bop 778). Vagn Bop 778 anges som skrotad 1962. När Bop 779 skrotades hittar jag inte i dessa två SJ str/SJF. Men klart är att en av vagnarna fanns kvar i Göteborg så sent som den 6/8 1962 när jag tog denna bild. Jag kan inte se att det finns någon dekal med ordet SLOPAD på vagnen, vilket det brukade göra om vagnen var slopad (eller kanske står det i fältet längst bort på nedre delen av korgen?). Det borde i så fall vara vagn 778 som jag fångat på bilden (innan den hunnit slopas) men är det någon därute som har bättre kunskap om detta?
[image]

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Anders Jansson, Thursday, December 31, 2020, 10:04 (1211 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Bop 778 avställdes 1960-05-18 och avregistrerades för skrotning 1962-06-07. Skrotad i Vislanda 1962-08.
Bop 779 avregistrerades för skrotning 1960-05-18. Skrotad i Vislanda 1960-10.

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Torbjörn Mårtensson, Thursday, December 31, 2020, 10:56 (1211 dagar sedan) @ Anders Jansson

Detta var en av de absolut fulaste personvagnar jag sett. Man blir genast nyfiken på dess historia.

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Kjell Friberg, Thursday, December 31, 2020, 12:15 (1211 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

De var motorvagnar tillverkade av Deutsche Werke i Kiel (DWK), föregångare till MaK.

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Torbjörn Mårtensson, Thursday, December 31, 2020, 12:31 (1211 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tack, dess motorvagnsförflutna gick att ana.

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Mattias Jansson, Thursday, December 31, 2020, 12:32 (1211 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Tack, dess motorvagnsförflutna gick att ana.

Det står ju redan i rubriken att det det var f d motorvagnar det handlar om.

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Torbjörn Mårtensson, Thursday, December 31, 2020, 13:26 (1211 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Men man kan ju vilja veta lite mer... Det verkar ju inte ha varit helt ovanligt att motorvagnar ombyggdes till personvagnar och denna var ju som sagt inte någon av de mer estetiskt lyckade omvandlingarna.

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Granis, Thursday, December 31, 2020, 13:01 (1211 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Detta var en av de absolut fulaste personvagnar jag sett

Sen kan man undra hur "bordningen" skedde? "Jättetrappan" upp påminner om den vid Lustiga Huset på Gröna Lund (förhoppningsvis stod dock dessa trappsteg still..). Inget för äldre och folk med dåliga ben i varje fall. Men kom man väl upp måste man ha suttit högt och bra (?) -dåtidens smalspåriga "utsiktsvagnar" kanske?


/ L G :-)

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Göran Kannerby, Thursday, December 31, 2020, 13:31 (1211 dagar sedan) @ Granis

Detta var en av de absolut fulaste personvagnar jag sett


Sen kan man undra hur "bordningen" skedde? "Jättetrappan" upp påminner om den vid Lustiga Huset på Gröna Lund (förhoppningsvis stod dock dessa trappsteg still..). Inget för äldre och folk med dåliga ben i varje fall. Men kom man väl upp måste man ha suttit högt och bra (?) -dåtidens smalspåriga "utsiktsvagnar" kanske?

Det var väl inte helt ovanligt med ombordstigning via något som hellre bör kallas stege än trappa även på normalspårsvagnar? :-)

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Granis, Thursday, December 31, 2020, 13:37 (1211 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Fast här känns det som att hela kupén hamnade väldigt högt upp, säkert för att motor och drivlina tog mycket plats under golvet. Detta ser dock extremt högt ut jämfört med andra fd motorvagnar som också blivit personvagnar. Men det kanske är nån sorts "fotografisk illusion" jämfört med foton man sett på de andra? SRJ 101 t ex. De kanske också hade (lika) höga kupéer? Eller är det så att fönstren är ovanligt små och sitter ovanligt högt uppe? Jämför med Mälartågs (m fl) ER1-motorvagnar idag. Fast där sitter väl fönstren ovanligt långt ner?

Nåväl. Hur var golvhöjden ("egentligen" ) i dessa vagnar jämfört med "vanliga" smalspåriga personvagnar?


/ L G

SJ Bop 778-779 - golvhöjden

av Stefan Olsson, Thursday, December 31, 2020, 13:43 (1211 dagar sedan) @ Granis

Det verkar skilja ett halvt steg mot vagnen bredvid. Det motsvarar väl den höjd som vissa av NKlJs och kanske även SRJs(?)vagnar har, tex 22:an, men även 17 som har underredet från 20?

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Olle E, Thursday, December 31, 2020, 17:09 (1211 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Avståndet från takfot till nederkant är avgörande för vagnars utseende. Jämför Roslagsbanans rävar med banans övriga elmotorvagnar. Rävarna är överlägset fulast...

SJ Bop 778-779 fd VGJ motorvagnar 2 och 3

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, December 31, 2020, 11:25 (1211 dagar sedan) @ Anders Jansson

Bop 778 avställdes 1960-05-18 och avregistrerades för skrotning 1962-06-07. Skrotad i Vislanda 1962-08.
Bop 779 avregistrerades för skrotning 1960-05-18. Skrotad i Vislanda 1960-10.

Tack! Då måste det ha varit vagn 778 som jag lyckades fånga på bild alldeles innan den skickades iväg till Vislanda.