God Fortsättning på 2021 (Fordon: allmänt)

av Stig Lagergren, Friday, January 01, 2021, 12:57 (1205 dagar sedan)

önskas alla forumdeltagare med några bilder tagna i Fågelsta för exakt 55 år sedan, alltså Nyårsdagen 1966. Jag hade fått kamera i julklapp och skulle försöka mig på tågfotografering. Tyvärr blev inte resultatet lyckat. Bilderna är kraftigt underexponerade men med Photoshops hjälp kan man i alla fall se vad de föreställer.

[image][image]

De två första föreställer P 3403 som dagen till ära hade dubbla tågsätt (Du 370, Bo15, ABo7a, F5, F5a, Bo15, Bo15)Det behövdes två bilder för att få med hela tåget. Den första har jag visat förut.

[image]

Den här bilden har jag skrivit att den föreställer S 751 och det kan tyda på att den är tagen någon dag senare eller att 751 var kraftigt försenat. Sammansättningen är inte den normala, Bo8cs och ABo6c? skulle det inte vara, normalt Fo5a och BFo4 först.

PS. Ser nu att klockan tyder på att bilden är tagen någon dag senare eftersom den är tagen efter bilderna på 3403. Men försenat är det, skulle ha passerat ca 10.40 och klockan ser ut att visa ca 13.10. DS.

God Fortsättning på 2021

av Alex, Friday, January 01, 2021, 17:54 (1205 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ändå mycket fascinerande bilder! Det nästan syns hur 751 försöker köra in förseningen.Förutsättningarna kanske inte var de bästa med "bara" ett D-lok.

God Fortsättning på 2021

av johanmmolin, Saturday, January 02, 2021, 14:00 (1204 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Som vanligt fantastiska bilder från mina gamla hemtrakter! Som gammal motalapojke minns jag den vintern mycket väl. Det var underbara tider för att åka skidor (på längden alltså), mindre lyckat för bandyspel - det krävdes mycket plogande.

Det var väl samma vinter som du tog den fina bildsekvensen från hästholmenbanan? Du var tydligen mycket flitig med din kamera!

God Fortsättning på 2021

av Stig Lagergren, Saturday, January 02, 2021, 16:21 (1204 dagar sedan) @ johanmmolin

Som vanligt fantastiska bilder från mina gamla hemtrakter! Som gammal motalapojke minns jag den vintern mycket väl. Det var underbara tider för att åka skidor (på längden alltså), mindre lyckat för bandyspel - det krävdes mycket plogande.

Det var väl samma vinter som du tog den fina bildsekvensen från hästholmenbanan? Du var tydligen mycket flitig med din kamera!

Ja, den vintern var minnesvärd. Ovanligt kallt (ner mot -30 ibland) och mycket snö. Man hade fått för sig att man inte skulle ploga spåren för att undvika uppfrysningar. Det fick till följd att loken tog stryk och flera gånger fastnade tåg i snön på bangården i Fågelsta. Det blev så hårt packad is invid rälsen att loken bara stod och slirade. Och hela tåg ställdes upp i flera dagar ibland p.g.a. problem på rangerbangårdarna. Minns en gång när jag m.fl. skulle hjälpa till att få loss en tankvagn i ett uppställt tåg. Men trots mycket hackande lyckades inte försöket, trots att det bara var några få vagnar bakom tankvagnen.
Lokbristen var enorm, allt som kunde rulla dök upp i tågen. Diesellok i godstågen, Of och Ma-lok som annars inte gick där och även krockskadade lok. Minns något D-lok som var intryckt och saknade buffertar i ena änden. Men det gick att köra ändå.

Det är samma vinter som bilderna från Hästholmenbanan. Men tyvärr var jag inte alls flitig med kameran. Önskar att jag hade tagit mycket fler bilder. Men det är så dags att ångra nu.

God Fortsättning på 2021

av Kjell Aghult, Sunday, January 03, 2021, 15:56 (1203 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja, den vintern var minnesvärd. Ovanligt kallt (ner mot -30 ibland) och mycket snö. Man hade fått för sig att man inte skulle ploga spåren för att undvika uppfrysningar. Det fick till följd att loken tog stryk och flera gånger fastnade tåg i snön på bangården i Fågelsta. Det blev så hårt packad is invid rälsen att loken bara stod och slirade. Och hela tåg ställdes upp i flera dagar ibland p.g.a. problem på rangerbangårdarna. Minns en gång när jag m.fl. skulle hjälpa till att få loss en tankvagn i ett uppställt tåg. Men trots mycket hackande lyckades inte försöket, trots att det bara var några få vagnar bakom tankvagnen.
Lokbristen var enorm, allt som kunde rulla dök upp i tågen. Diesellok i godstågen, Of och Ma-lok som annars inte gick där och även krockskadade lok. Minns något D-lok som var intryckt och saknade buffertar i ena änden. Men det gick att köra ändå.

Den vintern kallades också länge för "snövintern". Och var skälet till de integrerade trafikledningscentralerna - där Hallsberg var först, 1968: Utvidgade fjb-centraler, med
persontrafikledare, godstransportledare, lokledare, konventionella tågledare och till sist även eldriftledare samplacerade. Allt för snabba kontakter, utan upptagna telefoner. Sedan organisationen trimmats in, fungerade den utmärkt.

Tyvärr är den tiden förbi, de olika funktionerna åter spritts. Tele- och datastöd dock säkert förbättrats.