Om stenkol..... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Torbjörn G, Monday, February 23, 2009, 21:49 (5533 dagar sedan)

Hur mycket kol gör vi åt per år alla tillsammans på både våra museijärnvägar och de föreningar som kör på Banverkets spår? Det skulle vara intressant i ett större perspektiv att veta vad vår totala konsumtion är och om det skulle finnas ett intresse att samordna våra inköp till en stor order per år från en leverantör?:-)

Torbjörn G
(privat)

Om stenkol.....

av Anders Ö /NJM TC, Monday, February 23, 2009, 22:12 (5533 dagar sedan) @ Torbjörn G

Vi gör av med mellan ca 25-40ton per år....

Om stenkol.....

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, February 24, 2009, 19:00 (5533 dagar sedan) @ Anders Ö /NJM TC

Uppslaget är i o f s gott - men det är nog ingen tillfällighet att dessa försök till DIREKTA sam-köp hittills misslyckats. Problemet är helt enkelt att distributionen till dom olika banorna blir så dyr att vinsten äts upp...

DÄREMOT kan detta bli enda möjliga vägen att få anständigt lok-kol i framtiden!! Flertalet kraftstationer o d föredrar i dag fina fraktioner - från ren stybb till 10 mm-bitar...

Om stenkol.....

av Torbjörn G, Tuesday, February 24, 2009, 19:47 (5533 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

"- från ren stybb till 10 mm-bitar..."

Du menar möjligtvis inte från ren stybb till 100 mm-bitar? En pärla på 1cm verkar väl smått.....;-)

Om stenkol.....

av Anders Ö/NJM, Tuesday, February 24, 2009, 20:28 (5533 dagar sedan) @ Torbjörn G

Nix, värmeverken maler vackert ned kolet ;o))

Om stenkol.....

av Staffan Granath, Tuesday, February 24, 2009, 20:34 (5532 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nix, värmeverken maler vackert ned kolet ;o))

tro ja det, "klumparna" i värtaverket är i klassen folkabubbla så de är svårskyfflade:-) i.ö se min andra comments :-| :-P

från det 2 min för sena horndal :-| :-) :-(

Om stenkol.....

av Anders Ö/NJM, Tuesday, February 24, 2009, 20:38 (5532 dagar sedan) @ Staffan Granath

Nix, värmeverken maler vackert ned kolet ;o))


tro ja det, "klumparna" i värtaverket är i klassen folkabubbla så de är svårskyfflade:-) i.ö se min andra comments :-| :-P

från det 2 min för sena horndal :-| :-) :-(

Uj då.. nå det vi fått förr var inte av den digniteten men nog kunde vissa bitar vara uppåt ett par dm i diameter...

Varpå vissa NJM´are minns Sahlén kolet från Norrköping :-D

Om stenkol.....

av Micke Carlsson., Tuesday, February 24, 2009, 20:42 (5532 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det fick plats en klimp på skyffeln, men omöjligt två! Det var då jag lärde mig elda utan skyffel, faktiskt en ganska bra metod även när man har "kattskallar" (den önskvärda fraktionen).

Om stenkol.....

av Niklas Biedermann, Tuesday, February 24, 2009, 21:17 (5532 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det fick plats en klimp på skyffeln, men omöjligt två! Det var då jag lärde mig elda utan skyffel, faktiskt en ganska bra metod även när man har "kattskallar" (den önskvärda fraktionen).

[image]

Är den eldaren har mellan benan och håller på att banka på, av sådan dignitet?

Det som ligger i fyren ser inte så litet ut heller?

Om stenkol.....

av Micke Carlsson., Tuesday, February 24, 2009, 21:19 (5532 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Det där var lite värre. :-)

Något i stil med den biten närmast bakom hälarna på eldar-Sisyfos.

Om stenkol.....

av Olof W, Wednesday, February 25, 2009, 12:55 (5532 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

I Klippan kördes det ett tag med svenskt kol från Höganäs. En restprodukt från lertagen där. Man var tvungen att skyffla bort kolet för att komma åt leran.

Eldarens viktigaste redskap var en rejäl hammare för att slå sönder bitarna. När det sedan hade legat i fyren och brunnit ett tag så hade leran i kolet brännt och där var ett fint och isolerande skal på kolbiten. Ett par dagare senare så kunde man återvinna slaggen genom att med hammare slå bort lerskalet och sedan lyfta tillbaka klumparna från slaggropen till kolbingen.

Tilläggas kan att de gamla SJ-veteranerna som körde inte var helt nöjda.;-)

Olof

Om stenkol.....

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, February 25, 2009, 13:08 (5532 dagar sedan) @ Olof W

Intressant, Olle, tack f det. Man har annars bara fått läsa att H-kolet var allmänt omöjligt att använda... SJ o andra banor använde det tidvis, blandat m bättre kol - tll priset av ofantliga mängder slagg o aska.

Om stenkolsdamm

av Staffan Granath, Tuesday, February 24, 2009, 20:32 (5532 dagar sedan) @ Torbjörn G

"- från ren stybb till 10 mm-bitar..."

Du menar möjligtvis inte från ren stybb till 100 mm-bitar? En pärla på 1cm verkar väl smått.....;-)

nää, tyvärr har han rätt (som vanligt) de moderna kolkraftverken med virvelbädds-förbränning använder modellen damm till pellets ca 10 mm så illa är det.

i kolugnen bildas något som närmast liknar en smälta och är väldans varmt, troligen skulle inte en ångpanna bli go` att tas med om vi installerade en sån panna :-P

(själv tänkte jag bygga ett reaktordrivet lok om de inte var sån f-b koll vid utgången på forsmark ;-) , men trägen vinner:-D )

från det koola horndal :-| :-) :-D

Om stenkolsdamm

av Niclas Johnsson, Tuesday, February 24, 2009, 20:38 (5532 dagar sedan) @ Staffan Granath

Jag har hört att man kan smuggla ut en motorsåg i delar i matlådan, allt utom svärdet.
Hur stora är delarna till en reaktor?:-D

Om stenkolsdamm

av Staffan Granath, Tuesday, February 24, 2009, 20:47 (5532 dagar sedan) @ Niclas Johnsson

Jag har hört att man kan smuggla ut en motorsåg i delar i matlådan,allt utom svärdet.

inga problem, men jag är för generad att berätta hur ;-)

Hur stora är delarna till en reaktor?:-D


"badet" lär väg 1800 ton utan vatten, men om man går mååånga gånger så.
jag tänkte närmast på bränslet,där skulle 500 gram räcka för ULJ, NJM och öslj bra så länge.
problemet är nog bara att de får inte stanna så att loket tappar kylningen, men å andra sidan slipper man snöplogning vintertid:-)

från det re-aktornära horndal :-| :-) :-D

Kritisk massa

av Nisse, Tuesday, February 24, 2009, 23:18 (5532 dagar sedan) @ Staffan Granath

Du behöver drygt 10 Kg fördelat i en fotboll för att få kok på vattnet.
Sen måste du omge fyren med ett vattenklot med 5m radie för att kunna hantera det hela så det är ingen bra idé.
Nisse med erfarenhet från kokarna.

Kritisk massa,objektivt sett

av Staffan Granath, Wednesday, February 25, 2009, 00:32 (5532 dagar sedan) @ Nisse

Du behöver drygt 10 Kg fördelat i en fotboll för att få kok på vattnet.
Sen måste du omge fyren med ett vattenklot med 5m radie för att kunna hantera det hela så det är ingen bra idé.
Nisse med erfarenhet från kokarna.

nä och ska man få någorlunda anständig livslängd (på personalan)skall det väl var en rejäl inneslutning åsså:-P

om "virå" kommer framdunkande vägade 400-700 ton så faller ju lite av realismen
och så riskerar man att få kommunens miljöskydd på sig också:-(

nä, jag får hitta på något bättre, vete-kraft kanske:-|

från det något reaktorkännande morshyttan :-| :-) :-D

Kritisk massa,objektivt sett

av Ola Almquist, Wednesday, February 25, 2009, 10:58 (5532 dagar sedan) @ Staffan Granath

Hade man inte planer på atomdrivna lok i Sovjet, eller har jag drömt det?

M.v.h.
Ola

nukleära lok!?

av Staffan Granath, Wednesday, February 25, 2009, 11:04 (5532 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hade man inte planer på atomdrivna lok i Sovjet, eller har jag drömt det?

M.v.h.
Ola

ja,jag hade faktiskt tänkt ställa frågan om det förekommit men vågade inte riktigt fast även jag hört talas om det :-)

(det togs fram ett atomdrivet bombflygplan en gång i tiden men minns inte om det kom upp i luften överhuvud taget :-P )

då är vi fler som funderar :-)

från det tankemotionerande horndal :-| :-) :-D

nukleära lok!?

av Micke Carlsson., Wednesday, February 25, 2009, 11:06 (5532 dagar sedan) @ Staffan Granath

Jag tycker mig ha läst om sådant någonstans. vill minnas att en mindre ubåtsreaktor skulle passat bra, men med tanke på hur ofta olyckor inträffar med tåg i förhållande till ubåtar, och i vilka trakter de olika trafikslagen rör sig, så kom man fram till att det kanske var bäst att avstå.

Om stenkol.....

av Anders Ö ..../NJM, Tuesday, February 24, 2009, 20:24 (5533 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Uppslaget är i o f s gott - men det är nog ingen tillfällighet att dessa försök till DIREKTA sam-köp hittills misslyckats. Problemet är helt enkelt att distributionen till dom olika banorna blir så dyr att vinsten äts upp...

Du kanske ska lyssna på vad kolet kostar idag...
Mellan vår leverantör och landets stora säljare skiljer det nästan 2000kr tonnet, då sparas rundskickningen ganska så snart in kanjag lova dig.


DÄREMOT kan detta bli enda möjliga vägen att få anständigt lok-kol i framtiden!! Flertalet kraftstationer o d föredrar i dag fina fraktioner - från ren stybb till 10 mm-bitar...

Tja vår leverantör har klart aviserat att de avser minska sin externa försäljning. Och då kommer nog kostnaderna raka i höjden.
Det kan vara värt att ta upp en dialog med samtliga kolförbrukare inom veteran sektorn.......

Om stenkol.....en bekännelse!

av Torbjörn G @, Wednesday, February 25, 2009, 11:46 (5532 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

Hej alla!

Tack för era intressanta inlägg! Jag gillade speciellt den om atomdrivan lok och livslängden på personalen!:-D Och den om att smuggla ut svärdet till motorsågen var också en höjdpunkt!:-D Men dock lite OT....

För det är så här.....att jag som varande "mellan två jobb" nu för samtal med en utrikes kolleverantör om att vara deras representant i Scandinavien. Och vi har kommit en bit i dessa förhandlingar. Kolet som kommer att erbjudas är av en väl lämplig kvalitet för att producera ånga och då också i ånglok eller ångbåtar.

Kolet, som nyligen börjats att brytas på denna plats, har redan proveldats utomlands på en normalspårig museijärnväg. Påeldningen startade med ved, men ganska snart övergick man till kol innan pannan hade något tryck. Ingen hjälp av tryckluft till blästern. Det tog därför längre tid än med det kol de annars använder. Men när väl tryck fanns och blästern kunde sättas in så brann det bättre än med det gamla kolet. Loket kördes hela dagen med olika besättningar och med varierande tågsammansättning. Resultatet var en minskad användning med ca 20%! Utlåtandet från personalen var - "det här vill vi mer av, när kan vi få det"!

Kolets karakteristik är:
Suitable for all types of steam raising boilers
Sulphur levels. 1 - 2%
Calorific value. c.30 GJ/tonne
less than 0.05% chlorine.
Ash levels 5 - 8%
Sizing (45 x 65mm) and (65 x 100mm)
Volatiles 11 - 15%
Assured quality
Continuity of Supply
NB: the above sizing is indicative and can be altered in accordance with customer requirements. Coal will be produced within an ISO9001 accredited quality assurance system.
Vad gäller storleken som det refereras till ovan så finns det nu i följande fraktioner:
22 x 45mm
45 x 65mm
65 x 100/110mm
samt kanske även i 10/12 x 22mm om det nu är någon som önskar så klent? Dessutom finns det osorterat för leverans till främst kolkraftverk. Brytningen beräknas pågå i 14-15 år med en produktion om ca 1 miljon ton per år.

Jag tror att fraktionen 45 x 65mm skulle passa oss alla, normal- som smalspåriga. Någon som har håller med eller har en annan uppfattning?

Jag bör ha ett pris klart till någon gång i April då de har kört igång den stora tvätt- och sorteranläggningen. Men det skulle vara av stort intresse för mig och leverantören att få intresseanmälningar så att vi kan bedöma lämpligt sätt att frakta kolet till Sverige på. Antingen om ni skriver det här eller skickar ett mail till mig.

MVH

Torbjörn Gustafsson

Om stenkol.....en bekännelse!

av nicke, Wednesday, February 25, 2009, 12:10 (5532 dagar sedan) @ Torbjörn G

Jag har ingen direkt kunskap om stenkol, men vi förutsätter här för att föra diskussionen vidare att det är acceptabel kvalitet och att den lämnas fritt hamn i sverige. Sedan då? Transportlogistiken är helt avgörande.

Var exakt hämtas kolet? Göteborg, stockholm, luleå eller ex Slite?

Vilken är minsta beställningsmängd per förening?

Kan någon förening lämna en positiv intresseanmälan på din förfrågan med så lite information?

nicke

Om stenkol.....en bekännelse!

av Torbjörn G, Wednesday, February 25, 2009, 12:19 (5532 dagar sedan) @ nicke

Vad jag ville med mitt inlägg var att presentera en möjlighet som nu kommer. Och jag förstår om vissa kanske blir rådvilla med den info jag lämnade. Alla är inte kunniga i vad ett kol bör innehålla i olika nivåer av olika ämnen. Men för de som inte kan det så kommer det troligen att bli en proveldning i en lite kvantitet även i Sverige på ett par utvalda referenser.

Varför jag vill ha en intresseanmälan är att kunna välja transportsätt och utifrån det beräkna ett pris till en punkt i Sverige. Det bästa vore helt klart om det gick att få ihop så pass mycket så att frakten kunde ske med en mindre lastbåt till en hamn på västkusten, troligen Göteborg.

Men och åter men, det är bara en intresseanmälan jag önskar! Inget annat! Så snälla ni som har ett intresse i detta, gör en seriös intresseanmälan på den kvantitet ni har behov av samt svara gärna på frågan om vilken fraktion som är önskvärd.

MVH

Torbjörn Gustafsson

Om stenkol.....en önskan!

av morrgan, Wednesday, February 25, 2009, 16:33 (5532 dagar sedan) @ Torbjörn G

Naturligt är alla intresserade att få tag på bra kol till rätt pris, men för att inte få för mycket spill och kross under transporten så skulle det vara ännu mera intressant att få kolet levererat i storsäckar, på 1,5 - 2 ton per säck.
Genom att få kolet på detta sätt får man inte spill eller kross vid omlastningar, utan kan lossa kolet antingen direkt i tendern - koltaget eller annan lämplig anordning för att fylla lokens koltag.
morrrgan

Om stenkol.....en önskan!

av Niclas Johnsson, Wednesday, February 25, 2009, 17:49 (5532 dagar sedan) @ morrgan

Får man önska så vet jag vad jag önskar.
[image]