Anten 1971 (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Monday, February 23, 2009, 22:08 (5533 dagar sedan)

Stig Lundin sökte fler äldre bilder från AGJ - så här har ni en från Anten, augusti 1971.

[img]http://w1.851.telia.com/~u85124499/tagsommar.jpg[/img]

Anten 1971

av Lars Johansson, Monday, February 23, 2009, 22:47 (5533 dagar sedan) @ Richard Loe

En bild från det första trafikåret i Anten. Bilden tagen i den södra delen av Antens bangård. Spåret mot Mjörnsjö/Sjövik gick ut åt vänster i bilden.
Loket på bilden är BLJ 6 och personvagnen antingen f.d. NKlJ 1001, 1002 eller 1005.

Hela spåret där växling sker på var vid denna tid fyllt med diverse fordon och även spåret ned mot Brobackatunneln. Byggnadet av förrådsbangården vid Ödegärdet hade just börjat och en annan var bara en ungdom och aktiv i StLyJ/AGJ sedan knappt 4 år.

Anten 1971

av Stig Lundin, Tuesday, February 24, 2009, 00:57 (5533 dagar sedan) @ Lars Johansson

En bild från det första trafikåret i Anten. Bilden tagen i den södra delen av Antens bangård. Spåret mot Mjörnsjö/Sjövik gick ut åt vänster i bilden.
Loket på bilden är BLJ 6 och personvagnen antingen f.d. NKlJ 1001, 1002 eller 1005.

Hela spåret där växling sker på var vid denna tid fyllt med diverse fordon och även spåret ned mot Brobackatunneln. Byggnadet av förrådsbangården vid Ödegärdet hade just börjat och en annan var bara en ungdom och aktiv i StLyJ/AGJ sedan knappt 4 år.

Loket befinner sig på spår 3 i höjd med den plats där museihallen senare byggdes (1986). Detta spår var rundspår då. Loket är mycket riktigt BLJ 6 och vagnen NKlJ 1001 eller 1002. Det är inte 1005.
Vagnhallsbangården vid Ödegärdet var inte alls påbörjad, utan vi tittade fortfarande på olika platser där man skulle kunna bygga en sådan bangård. Bangården började byggas 1973.
En resa på AGJ kostade vid denna tid 7 kr, tur- och retur för vuxen. En familjebiljett kostade 15 kr. Under året blev 8 medlemmar vid AGJ godkända som lokförare.

Anten 1971

av Björn Thyrelius, Tuesday, February 24, 2009, 19:36 (5532 dagar sedan) @ Stig Lundin

Trevligt med äldre bilder från Anten.

Bra Stig att du söker mera bilder på nätet. Synd att man inte har scanner o kan lägga ut sådana.

Vi får ta i projekt längre fram o göra något AGJs gammla medlemmar o bilder så inte detta försvinner ut i tomma inte.

Innan alla försvinner o historian glöms bort typ AGJ veteranerna.

Mvh Björn

Anten 1971

av Lars Johanson, Tuesday, February 24, 2009, 19:46 (5532 dagar sedan) @ Björn Thyrelius

När det gäller gamla medlemmar så har föreningen under de senaste åren fått ta emot en jättestor mängd med bilder tagna av de numera avlidna bl.a. Kaarle och Rydström. Bildsamlingarna som bestod av flera tusen diabilder och negativ som nu har digitaliserats av en medlem och finns numera i föreningens ägo. Tids nog skall vi i samband med en föreningskväll kunna visa en del av dessa. Det var inte enbart bilder från AGJ utan från många andra föreningen från 1960-talet och framåt.

Vi får hoppas att vi kan få tillgång till mer bilder från gamla medlemmar, besökare eller andra så att bilder kring föreningshistorien hamnar hos föreningen till gagn för alla.

Anten 1971

av Richard Loe, Tuesday, February 24, 2009, 21:13 (5532 dagar sedan) @ Lars Johanson

Jag har ett tiotal diabilder till från samma sommar, tagna av min far. Ska försöka skanna in dom och lägga ut dom här. Vill ni ha dom digitalt på CD-skiva (i så fall i mycket högre upplösning) så meddela mig address och kontakt person så ska jag ordna det.

Anten 1971

av Lars Johansson, Tuesday, February 24, 2009, 21:17 (5532 dagar sedan) @ Richard Loe

Vi är tacksamma för alla bilder som vi kan få till vårt arkiv. Du får gärna skicka en kopia under adress AGJ, Box 300, 441 26 Alingsås. Skriv mitt namn på kuveret som referens och lägg med en lapp med din adress så skall vi skicka dej en fribiljett som tack för besväret.

Anten 1971

av Lars Johansson, Tuesday, February 24, 2009, 19:40 (5532 dagar sedan) @ Stig Lundin

Just det så var det när det gäller Ödegärdet. Vi hade då vi etablerade oss i Anten fått tillgång till en äng strax intill det som kom att bli Ödegärdet där vi lagrade diverse föremål på backen. Allt från vedskorstenar till gamla spiraltuber.(Inte så få förresten). När sedan avtalet krng Ödegärdet slöts så fick vi släpa upp allt på järnvägen igen och flytta till nästa gärde.

Anten 1971

av Björn Thyrelius, Tuesday, February 24, 2009, 19:50 (5532 dagar sedan) @ Lars Johansson

Ang lilla gärdet när jag började på AGJ 1975.

Så fanns bl a pann plåtarna till VGJ 24 där o mängder med motordressin delar o tunnor med räls spik.

Mvh Björn